Sykemittarit & peruskulutus treeneissä

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kuinka moni tietää, mitkä sykemittarit vähentävät automaattisesti peruskulutuksen kulutetuista kaloreista? Kalorilaskurin sivuilla huomautetaan, etteivät useimmatkaan sykemittarit näin tee. Miten on esim. Polar F11? Suunnon mittarit ilmeisesti ainakin vähentävät peruskulutuksen.

Jotain faktapohjaa tuohon Suunto-väittämään? Itse olen nimenomaan elänyt siinä luulossa, että Suuntoni ei vähennä peruskulutuksia.

Jep, minä myös muistelisin, että oma Suunto T1 -mittarini ei vähennä peruskulutusta. Mutta Guerlainn, kyse on joka tapauksessa melko pienistä lukemista. Mittarin antamassa kulutuksessa on joka tapauksessa melkoinen marginaalivirhe, joten todellista kulutusta et sen avulla saa selville. Myös harjoituksen jälkipolttoefektit jäävät mittaria tuijottaessa pimentoon.

Nostan vanhan threadin kun en jaksa tehdä uutta.

Sain etuajassa joululahjaksi sykemittarin, Suunto t1c:n. Laittelin omat tiedot sinne ja nykäisin vyön päälle. Pidin sitä tunnin päälle kotona touhutessa. Keitin teetä, istuin koneella, katselin telkkaria ja vedin 10 leukaa: kulutus 178kcal. Kun tämän kertoo 24:llä, saa 4272kcal.

Pitkähkön pohjustuksen jälkeen: voiko sykemittarilla arvoida peruskulutusta vaikkapa tunnin sängyssä kirjaa lukemalla ja kertomalla 24:llä, vai antaako tuo luotettavia lukuja kulutuksesta vasta kun urheilee ja sykkeet nousevat yli 100:n?

Sain etuajassa joululahjaksi sykemittarin, Suunto t1c:n.
Anteeksi offtopic. Mitä itse olet tykännyt tuosta Suunto t1c:stä? Ilmeiseti ihan toimiva peli peruskuntoilijalle. Olen meinaan itse ostamassa sitä joululahjaksi, mutta olen miettinyt myös muista malleja.

Nostan vanhan threadin kun en jaksa tehdä uutta.

Sain etuajassa joululahjaksi sykemittarin, Suunto t1c:n. Laittelin omat tiedot sinne ja nykäisin vyön päälle. Pidin sitä tunnin päälle kotona touhutessa. Keitin teetä, istuin koneella, katselin telkkaria ja vedin 10 leukaa: kulutus 178kcal. Kun tämän kertoo 24:llä, saa 4272kcal.

Pitkähkön pohjustuksen jälkeen: voiko sykemittarilla arvoida peruskulutusta vaikkapa tunnin sängyssä kirjaa lukemalla ja kertomalla 24:llä, vai antaako tuo luotettavia lukuja kulutuksesta vasta kun urheilee ja sykkeet nousevat yli 100:n?
Peruskulutus kuvaa sitä määrää mikä ihmisen kropalla menee elämän ylläpitämiseen, hengittäminen jne. Eli esim toi 4272 kulutus tarkottaisi että tekisit päivän aikana 240 leukaa ja kiertäisit kaikki nuo rutiinit läpi kerran tunnissa 24 tunnin ajan.

Anteeksi offtopic. Mitä itse olet tykännyt tuosta Suunto t1c:stä? Ilmeiseti ihan toimiva peli peruskuntoilijalle. Olen meinaan itse ostamassa sitä joululahjaksi, mutta olen miettinyt myös muista malleja.
En ole vielä varsinaisessa liikunnassa kokeillut flunssan vuoksi, enkä hienompiin ominaisuuksiin ole vielä kerennyt perehtyä.
Tähän astisen käyttökokemuksen perusteella kuitenkin hyvä peruspeli. Mittaa liikuntaan kulunutta aikaa, reaaliaikaista syketaajuutta ja kalorinkulutusta ja näyttää ne samassa ruudussa. Lisäks vanhoja liikuntasuoritteita voi ilmeisesti tallentaa ja selailla myöhemmin. Nää oli juuri ne ominaisuudet mitä hainkin sykemittarilta, joten ainakin itelle riittävä apuväline kuntoiluun.

Peruskulutus kuvaa sitä määrää mikä ihmisen kropalla menee elämän ylläpitämiseen, hengittäminen jne. Eli esim toi 4272 kulutus tarkottaisi että tekisit päivän aikana 240 leukaa ja kiertäisit kaikki nuo rutiinit läpi kerran tunnissa 24 tunnin ajan.
Joo, tämä oli tiedossa. Tarkotin siis sitä, että voiko tuolla sykemittarin antamaa lukemaa käyttää päivän kaloritarvetta laskiessa ikäänkuin pohjana, jos vaikka tunnin leffan kattomisen tai kirjan lukemisen ajan mittaa kulutusta? Päivän aikana kun yleensä tulee tehtyä muutakin kuin ylläpidettyä elintoimintoja ja hengitettyä, vaikkei varsinaista urheilua harrastaisikaan.

Soitin Suunnolle ja he vahvistivat että heidän tuotteissaan kalorikulutus sisältää peruskulutuksen. Case closed =)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom