Sykemittarin käyttö salilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alzhu
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Käyttääkö kukaan? Millaisia sykearvoja teillä tulee treenissä? Huippusyke ja keskisyke? Ihan uteliaisuudesta. Onko sykemittari täysin turha vempain saliharjoittelijalle?

Itse pidän aina sykemittaria kun liikun, kun tulee tehtyä aika usein aerobistakin ja kelloni pitää kirjaa treeneistä, jotka sitten siirrän tietokoneelle.

Mietin että voiko tuosta mitään päätellä treeni-intensiteetistä tai treenin löysyydestä/kovuudesta? Tietenkin ymmärrän että punttauksen tarkoitus on aivan muu kuin jatkuvasti korkealla hyppivä syke. On selvä että cardio-tyyppinen raskas liikuntaa nostaa sykkeet aivan eri lukemiin. Mutta mielenkiinnosta?

No näkeehän siitä samalla kulutusta. Parivuotta sitten tuli kateltua noita juurikin palautumisen ja kulutuksen kannalta.

keskisyke: 145-160
Maks.syke 190-205

kulutus 600-800kcal

Mikäli nyt olen oikein ymmärtänyt niin hyvä kunto tarkoittaa sitä että miten nopeasti palautuu harjoitteesta. Treenit oli tosiaan lähinnä bodauksen ja voimailun sekoituksia itsellä.

Kyllä mulla sykemittari pyörii mukana koko ajan kaikissa treeneissä mutta varsinainen hyöty siitä kyllä on muualla kuin salilla. Ite juoksen ja pyöräilen enemmän.

Salilla keskisyke pyörii tuossa 120luokkaa ja maksimit noin 160. Mulla toi syke putoaa todella nopeasta se saattaa olla sarjan lopussa 150 ja kun päästän irti tangosta niin samantien 100. Mutta hyvä tossa tosiaan on se että on helpompi pitää kirjaa treeneistä kun pystyy suoraan siirtämään ne koneelle.

Riippuu vähän siitä, mitä salilla teen. Jalkapäivinä syke on huomattavasti korkeampi. Aika matalalla mun sykkeet menee. Oliskohan ka syke noin 120 tietämillä.

Välillä tulee käytettyä, iha mukava tarkkailla sykealueita ja palautumista sarjojen välissä. Voi havainnoida sitä kuinka paljon henkilökohtaisesti tarvitsee palautumiseen aikaa sarjojen välissä. Lisäksi mittaa kokonaisaikaa niin pysyy perillä treenin kokonaiskestosta.

Tuosta yllä olevasta tuli mieleen, että itsekin katson treenin kokonaiskestoa ja palautusaikoja. Siinä sykemittari on ihan kätevä.

Tänään olin lähdössä juokseen, mutta sainkin kaverilta soiton jossa patisteltiin salille. Sykevyön olin jo ehtinyt laittaa niin annoin sitten olla salin ajan. Aika sisältää jonkun verran paskanjauhantaa liikkeiden välissä sekä palkkarin nautiskeluun kuluneen ajan. Yhden liikkeen sarjojen välit kuitenkin olivat aina noin 2-3min. Kattelin seinäkellosta mutta sekuntikelloa ei ollu..

Aika: 1:11:37
Kalorit: 373 C

Keskisyke: 103 b/m
Maks.syke: 156 b/m

Ja reeni meni seuraavan kaavan mukaan:

Kyykky 125Kg 3x10
Prässi 200Kg 3x10

Voimapyörää 3x13 ja Hack-kyykkyä laitteessa 2x10x75Kg vuorotellen.

Lämmittelyjä en merkannu mutta niitäkin tehtiin, siis vaan pienemmillä painoilla, ei esim kuntopyörää.

Pidän sykemittaria kaikessa liikunnassa, on mukava seurailla esim kuinka monta tuntia ja kertaa tulee viikkoisin liikuttua jne.

Salilla aika vakiintunut kaava on: treenin kesto lämmittelyineen n. 1h 10min, max syke siinä 160 tienoilla vähän treenistä riippuen ja keskisyke aika tarkkaan 120 tienoilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itselläni seuraavanlaisia arvoja tallentunut kelloon viime salitreeneistä:

Keski 125 Huippu 177 Kesto 63 min Kalorit 654 kcal
Keski 128 Huippu 170 Kesto 56 min Kalorit 576 kcal
Keski 119 Huippu 162 Kesto 70 min Kalorit 560 kcal
Keski 137 Huippu 175 Kesto 58 min Kalorit 635 kcal

Kalorit nyt on aina vaan arvio, eikä varmaan pidä paljoakaan paikkaansa. Tosiaan nuo huippusykkeet on erittäin lyhytaikaisia, laskee todella pian sinne sadan tuntumaan kun laskee tangosta irti. Mikähän toi korkein on ollut, oisko ollut jalkatreeni. Tai sitten oli vaan niin saatanan kuuma päivä yhdistettynä supersarjoihin, että kone alkoi käydä ylikierroksilla.

Eli aika samanlaisia arvoja mitä muillakin täällä. Lenkillä tulee sitten paljon kovempia sykkeitä tietty. Sarjatauolla seurailen joskus tota sykettä ihan mielenkiinnosta, että miten pian se asettuu.

Aika harva lienee käyttää, itselläni on lähinnä palautumisen seuraamiseksi.
Keskisyke pyörii 120:n hujakoilla ja huiput tuolla 145 kieppeillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom