sykemittari?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja werneri
  • Aloitettu Aloitettu
Tosta hyvä sykemittari.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suunnon t4d ollu meikäläisellä ja toiminut ihan ok. Ei kande välttämättä suuntoa ostaa jos tykkäät uida. Ei meinaan noi uudemmat ainakaan toimi vedessä. Vanhemmat vissiin toimis, mutta kuka sitä nyt vanhempaa mallia haluaa ostaa.

Ite omistan Suunnon T3C, omiin tarpeisiin tyytyväinen. Pääsääntösesti kaupittelevat nykyään lähes samaa mallia T3D, hieman kalliimmalla toki. Harmittaa vaan, että jos haluaa jotain ekstraa tuohon, niin joutuu ostaan uuden 100€ laitteen. Esim. matkan pituuden mittaamiseksi GPS Pod. Jos koneelle haluaa tiedot niin PC Pod jne.

Tällä hetkellä suunnitelmissa T6D, jossa paljon enemmän itteä himottavia toimintoja. Toki oon antanu itteni ymmärtää, että Garmin on hypänny jopa sykemittareissa Suunnon ja Polarin edelle (siinä suhteessa, että rannetietokoneessa paljon enemmän juttuja ittessään, kuten GPS). Miinuspuoli on, että ovat pääsääntösesti helvetin rumia. Suunto vie omasta mielestäni voiton "ulkonäön puolesta". Pidän näes sitä myös ihan vallan rannekellona.

Paristot kesti ensimmäisen satsin aikana Suunnon laitteissa: Rannetietokone= 6kk, Comfort sykevyö=8kk mutta sitten GPS Pod syö kovalla pakkasella AAA-paristot muutamassa tunnissa.

Ominaisuuksia karkeesti: Sykealueen seuranta, reaaliaikainen harjoitusvaikutuksen seuranta, liikunta-aktiviteetin seuranta (15 viimeistä harjoituskertaa kellon muistissa), kellotoiminnot (ei ajanottoa), kulutuksen seuranta, saa kytkettyä GPS Pod:n, Foot Pod:n, PC Podin langattomasti.

Nykyään aika hankalasti lenkin alkuun ottaa sykkeen vyöstä (noin vuoden käytön jälkeen) - ellei vyötä ole kostutettu. Toki voi johtua siitä, että hikoilu koventanyt vyötä aika lailla (vaikka koittanut aina pestä treenin jälkeen).

Ja tuohon uintiin liittyen, mikään sykevyö + rannetietokone ei fysiikan lakien mukaan pelaa vedessä. Langaton tiedonsiirto ei vaan kulje oikeen mitenkään vedessä. Ainoa tapa, millä voit tallentaa uinnin sykealueet on tallentavat sykevyöt (Memory belt).

Yleisesti: Polariin en voi verrata, koska en ole koittanut. Oma yleisarvosanani on Suunto T3C:lle about 4.

Polarilta kaikki muut paitsi 800-sarja lähettää vedessä. Itellä suunnon t4c + gps + pc pod. GPS:ää en oikein käytä kun puhelin toimii kartturina ja soittimena. PC pod toki ihan kätevä jos haluaa movescount:iin lisäillä tietoja. Ihan tyytyväinen olen ollut, ostaisin ehkä jopa uudestaan.

Garminista olen kuullut että kalorinlaskuri ottaa pelkästään matkasta/ajasta, eli ei paljon sykkeet vaikuta. Eli siinä suhteessa se on jopa heikompi kun polarin/suunnon.

Vähän miettinyt jos hommais itselle joululahjaksi sykemittarin. Ei ole aikaisemmin ollut mitään, mutta ajattelin että parempi ostaa samantien joku vähän parempi niin ei sitten kaduta myöhemmin. Kiinnostaisi lähinnä seurata miten se kroppa suhtauu tuohon kuntosalitreeniin, ja vaikka kuntopyörällä ja crossrainerilla tietty näkee nykyisin ihan kivasti noita sykkeitä ja kalorimääriä, niin haluaisin seurata pidemmällä välillä kehitystä mitä kunnossa tapahtuu. Eli sellainen sykemittari mistä saisi datan tuotua PC:lle pitäisi ainakin olla. Lenkkeiltyä ei juuri tule, mutta kesällä ajelen pyörällä kohtuullisesti ja olisihan se GPS toiminto silloin ihan kiva. Ei kuitenkaan välttämätön. Mahdollisesti siis sellainen mittari käy mihin voi jälkeenpäin lisätä GPS toiminnon jollain lisäjutulla, jos tarvetta vielä enemmän tulee. Muutamia mahdollisia malleja olen tuohon jo etsinyt. Saa sanoa kokemuksia ja toki suositella jotain halvempaakin mallia, jonka luulisitte minun tarpeisiin riittävän.

Polarin FT60 tai FT80 näyttäisi kyllä aika päteviltä peleiltä. FT80 hinta näyttäisi olevan n.165€. Onko kellään niistä kokemuksia? Ja ymmärsinkö oikein, että vaikka tuolla --> http://www.polar.fi/en/products/improve_fitness on noiden kohdalla toi GPS merkki, niin niihin pitää silti hommata erikseen sellainen lisä gps-lähetin?

Suunnolta näyttäis TD3 tai M5 olevan samoja hintaluokkia,. Mitään kokemuksia noista verrattuna Polareihin? Garminilta noi paremman näköiset Forerunnerit näyttää olevan 250-350euroa. Forerunner 305 joka nyt olis tuohon samaan hintaluokkaan niin näyttää musta helvetin rumalta, joten en oikein noista tiedä.

Itse ajatellin että kun on toi hyvä suomalainen Sports Tracker ohjelma puhelimelle, ja muutenkin jo musiikin takia on aerobisessa puhelin mukana, niin hankkii Sports Trackerin lanseeraaman ihan Polarin valmistaman bluetooth sykemittarin:
http://www.sports-tracker.com/blog/hrm/

Huomiona, niin vaikka tuo ohjelma on myös iPhonelle, niin tällä hetkellä tuo mittari toimii vain Symbian ja Android ohjelmien kanssa. Ongelmana on Applen suljettu bluetooth ympäristö, joten tuo sykemittari ei vielä saa yhteyttä muodostettua iPhoneen.

Mä en oikein ite nää että ostaisin tuollaisen jonku kellon jota muuten en edes pitäisi, ja muutenkin hankalempi käyttää. Plus nuo tyyriimmät on jo melkeinpä älypuhelimien hintaisia. Puhelin kuitenkin menee esim. käsivarsikotelossa todella mukavasti.

Eli vaatiiko toi puhelimen siihen läheisyyteen käytön aikana, vai voiko ne tiedot ladata myöhemmin siitä puhelimeen? Ja pitääkö olla nettiyhteys älypuhelimessa käytön aikana? Tällä hetkellä ainakin puhelimen pitäminen salilla mukana olis vähän vaikeeta, mutta kai se menis jos tollaisen kotelon hommais.

Itseasiassa mä vähän yllätyin kun aloin kattelemaan noita kellosykemittareita, että nehän näyttääkin nykyisin aika hyvältä. Ainakin noi Polarin ja Suunnon mallit. Vapaa-ajalla en näkis ongelmana käyttää niitä. Töissä tietty sit käyttöön vähän parempi kunnon kello.

Polarin FT60 tai FT80 näyttäisi kyllä aika päteviltä peleiltä. FT80 hinta näyttäisi olevan n.165€. Onko kellään niistä kokemuksia? Ja ymmärsinkö oikein, että vaikka tuolla --> http://www.polar.fi/en/products/improve_fitness on noiden kohdalla toi GPS merkki, niin niihin pitää silti hommata erikseen sellainen lisä gps-lähetin?

Ittellä on toi FT60 ja on toiminut hyvin niin -28 pakkasessa kuin +90 asteen saunassa. Miinuksena tuo GPS-podi mikä tarvii ostaa kaveriksi, jos tykkää seurata vauhtia ja matkaa. Se nimittäin syö paristoja ihan liikaa mun makuun. Eikä se myöskään piirrä karttaa reitistä. Mutta ihan vain sykemitarina FT60 on oikein soiva peli.

Eli vaatiiko toi puhelimen siihen läheisyyteen käytön aikana, vai voiko ne tiedot ladata myöhemmin siitä puhelimeen? Ja pitääkö olla nettiyhteys älypuhelimessa käytön aikana? Tällä hetkellä ainakin puhelimen pitäminen salilla mukana olis vähän vaikeeta, mutta kai se menis jos tollaisen kotelon hommais.

Itseasiassa mä vähän yllätyin kun aloin kattelemaan noita kellosykemittareita, että nehän näyttääkin nykyisin aika hyvältä. Ainakin noi Polarin ja Suunnon mallit. Vapaa-ajalla en näkis ongelmana käyttää niitä. Töissä tietty sit käyttöön vähän parempi kunnon kello.
Joo, siis tossa oletetaan että puhelin mukana, siinähän se idea. Netti + GPS päällä.

Mulle toi sopisi, kun aerobisessa on puhelin muutenkin mukana koska se striimaa Spotifytä. Siinä mielessä erillinen olisi outo hankinta. Etäisyys kuitenkin on metrejä, että vois se vieressä lattiallakin olla. Tosin mulla nyt ei salilla muutenkaan mitään sykettä tule katsottua (punttia vain)..

Toi oli vain heitto erilaisesta ratkaisusta. Ei se varmasti kaikille sovi. :)

Pitäis löytää hyvä omaan käyttöön. Talvella hiihdän ja kesällä olisi tavoitteena puolimaratoni aikatavoitteella. Eli joku harjoituspäiväkirjahomma olisi hyvä lisä. Samoin gps, että näkee lenkkien pituudet.

Nyt on ollut Suunton T1, mikä meni rikki ja nykyinen Polarinkin perusmittari meni jo rikki...

Pitäis löytää hyvä omaan käyttöön. Talvella hiihdän ja kesällä olisi tavoitteena puolimaratoni aikatavoitteella. Eli joku harjoituspäiväkirjahomma olisi hyvä lisä. Samoin gps, että näkee lenkkien pituudet.

Nyt on ollut Suunton T1, mikä meni rikki ja nykyinen Polarinkin perusmittari meni jo rikki...
Garminin FR 110 tai 210 lienee parhaita kyseiseen tarpeeseen. GPS integroituna laitteen kello-osaan ja harjoituspäiväkirja tallentuu nettiin.

^Itsellä Garmin Forerunner 610, varsin näppärä juoksuun, hiihtoon, retkiluisteluun.... Pyöräilyynkin ehkä käypä peli, mutta siihen itsellä Garmin Edge 500. Treenit Garmin Training Centeriin ja Garmin Connectiin (jossa suljettu profiili).

Jokseenkin Polarit ja Suunnot eivät enää napostele, kokemuksia ko. valmistajien laitteista on jos jonkinlaisia.

Mulla on funteerauksessa uuden sykemittarin hankkiminen. Katselin Suunnon mittareita + GPS Podia. Nyt on alkanut vähän kiinnostaa tuo Garminin Forerunner ja siitä se versio 405 tai 405CX... Lähinnä siis juoksuun olisi tarkoitus tuollaista hommata. Ehkä saattaisin huvikseni käyttää sykemittaria joskus body combatissakin. Eli tarvittavat ominaisuudet olis sykemittari ja GPS.

Onko tuo Forerunner osoittautunut kestäväksi kapistukseksi? Sille ainakin luvataan vedenpitävyyttä. Millainen sen käyttöliittymä on verrattuna Suuntoon tai Polariin? Tällä hetkellä itsellä käytössä joku ihan helkkarin vanha perusPolar.

Itsellä Forerunner 610 ja E500 kummatkin ovat olleet käytössä myös vesikeleillä. Forerunnerin kosketusnäyttö pelittää hyvin myös hanskat kädessä -periaatteella, tosin näytön käyttöä kannattaa hieman harjoitella, mutta tuntuma on hyvä.

Tarkoittanet käyttöliittymällä kone/nettiversioita. Garmin Training Center on hieman "riisuttu versio" Garmin Connectista. Kummassakin treenit muokattavissa (lajin päivitys) ja tallentuu kronologisesti. Connectissa lisäksi mahdollisuus muokata valmiita treeniohjelmia, jotka "pumpataan" laitteeseen (esim. intervallitreenit ---> ajat, sykerajat jne). Itse käytän kumpaakin lähinnä treenien arkistointiin. Connectissa myöskin tosiaan mahis avoimeen profiiliin, jolloin muut näkevät treenini syke- yms. käppyrät. Centerissä kalenterinäkymät, jolloin näet esim. viikottaiset treenimäärät ja -matkat jne.

Joskus aikoinaan käytin Polarin jotain treenipäiväkirjaa (taisi olla vuonna 2004 tai jotain), joka oli ihan ok, mutta jotenkin jäi huono maku.... En osaa itse verrata järkevästi tällä hetkellä, koska vuosia on kulunut. Mittareitten käyttömukavuuden osalta Garmin lyö käyttämäni Polarit ja Suunnot mennentullen.

Forerunnerin näyttönäkymä pystyy itse muokkaamaan, esim. itsellä yhdellä näytööä ka-syke ja nykyinen syke, toisella käytetty aika, matka, aika/km.

EDIT: myös E500:n näyttönäkymät muokattavissa näppärästi mieluiseksi.

Suunto-sykemittari, Foot POD mini ja juoksu

Olis ajatuksissa ostaa Suunnon M5 sykemittariin tuo Foot POD mini, jotta vois juostessa tsekkailla matkan pituutta ja nopeutta. Myös intervalliharjoittelu kiinnostaisi tuon avulla. Onko kellään kokemusta kyseisestä kapistuksesta, että miten se toimii kun tämä POD ei kuitenkaan gps:n kautta toimi. Ja onko se mistään kotoisin jos intervalleja ajattelee sillä juoksevan? Näyttääkö se siis reaaliajassa matkan pituuden ja nopeuden? Suunto GPS pod sopii kyllä myös kyseiseen sykemittariin, mutta on aivan liian hintava...

Mulla on vanhempi malli Foot PODia ja Suunnon t6c, kiihtyvyys anturihan tuossa podissa on ja se pitää kalibroida juoksemalla tasaisella nopeudella lenkki, jonka pituuden tietää ennalta. Mitä lähempää kyseistä nopeutta juoksee sitä vähemmän pitäisi olla mittausvirhettä.
Foot PODin avulla t6c näyttää reaaliajassa juostun matkan sekä sen hetkisen, että keskinopeuden.
Mulla on myös GPS POD, mutta sen kanssa sen hetkisen nopeuden näyttö hyppii liikaa, että se olisi käyttökelpoinen, jolloin joutuu käyttämään keskinopeutta arvioidakseen vauhtiaan.
Nykyään käytän Endomondoa Android-puhelimessa matkan mittauksen, kun se huutelee mulle musiikin tai äänikirjan päälle nopeus- ja etäisyystiedot kilometrin välein.
Intervalleissa luotan edelleen foot PODiin.

Polar FT60 ollut nyt pari kertaa käytössä. Harjoitusohjelmat ja viikkotavoite mukava lisä. Ja GPS:n saa lisävarusteena, mutta en nähnyt (vielä) tarpeelliseksi.
Helppokäyttöinen ja toimintoja mielestäni tarpeeksi.

Ja GPS:n saa lisävarusteena, mutta en nähnyt (vielä) tarpeelliseksi.

En lähtis suosittelemaan tuota GPS-palikkaa. Syö sormiparistoja turhan paljon eikä sieltä saatava informaatiokaan ole hintansa väärti.

En lähtis suosittelemaan tuota GPS-palikkaa. Syö sormiparistoja turhan paljon eikä sieltä saatava informaatiokaan ole hintansa väärti.
Menisi varmaan liian hifistelyksi muutenkin. Harvoin otan edes kännykän tai mp3 soittimen mukaan lenkille. Helpompi lähteä kun ei ole taskut tavaraa täynnä.

Samaa mieltä Polarin gps -palikasta
- mulla tosin kokemusta G1 -gps vastaanottimesta vanhemman 625 mittarin kaverina

* epäherkkä gps, vie aikaa että löytää satelliitit, hukkaa ne helposti
* vie virtaa huimasti, itse käytinkin AA-sormiakkuja tuossa virtasyöpössä, 6-7 h / akku
* ko malli pystyy vain 30 km/h maksiminopeuksiin ( varmaankin juoksuun OK, mutta ei sovellu siten pyöräilyyn, hiihtoon, rullaluisteluun "kattavasti" )
* vain matkan ja nopuden mittaus, ei reittitallenusta tms herkkuja

Multa ääni gps:ssä MyLoggerille
* halpa ja pienikokoinen
* löytää satelliitit helposti, lukee myös ulommaisen kankaan läpi taskusta
* tallennuskapasiteetti 10h / 1 s tallennusvälein
* Traxmeet palvelussa hyvä pitää treenipäiväkirjaa
* Traxmeetistä ainoa miinus: syketiedot pitää kirjata manuaalisesti "lisätietoja" kohtaa jos reitti tallenettu My Loggerilla ( jos kirjaisi matkan + nopeudet manuaalisesti voisi syöttää sykkeet oikeisiin lokeroihin ) = pitäisi olla Garminin mittari jossa sykkeet + gps samassa laitteessa ja tallennus yhdellä datasiiirolla...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom