Sykemittari vain kuntosalikäyttöön?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyllähän siihen ihan mikä vain mittari kelpaa. Samalla tavalla se syke kiihtyy kovassa salitreenissä kuin juostessakin. Ostat vain jonkun perusmallin, jossa ei ole mitään gps:ää tms. aerobiseen liikuntaa suunniteltuja ominaisuuksia.

Onko jollain kokemuksia (hyvästä) kuntosali käyttöön sopivasta ja luotettavasta mittarista?
Mitä suosittelisitte?
Polar ft80
Siitä löytyy voimaharjoittelu ominaisuus. Harjoitusliikkeet on suht helposti valittavissa lihas ryhmittäin, sitten kun sen yhdistää peeceehen saa sinne vielä lisättyä liikkeitä tarpeen mukaan. Tosin pidän tätä melko turhana. Liikkeet lihas ryhmittäin ajaa tarkoituksen. Kone käyntiin, valitse liike, tee toistot ja kohta kone piippaa kun syke on palautunut riittävästi uutta sarjaa varten. pieniä lihas ryhmiä harjoittaessa syke ei kyllä minulla ainakaan nouse tarpeeksi, jotta toi sykemittari tajuaisi edes harjoittelevani. mutta siinä on sekuntti kello hyvin näkyvillä, josta voi sitten katsoa jonkun 30-60 sekunnin palautuksen. Myös isoissa moninivel liikkeissä syke palautuu turhankin nopeasti ja ensimmäisen kovansarjan jälkeen joutuu aloittamaan liikkeen liian aikaisin. Pidemmällä palautumisella saisi enenmän toistoja tokassa sarjassa. Mutta toisaalta tämä muuttaa reeni tyyliä ja kait sekin hyvää vaihtelua on. Tiedä sitten koko sykemittarin hyödystä salilla, joillekkin se toki voi olla kannustavaa kun saa tietokoneella seurata sykekäyriä ja kehittymistä ja laatia ohjelmia. Tämä voi olla ajan saatossa puuduttavaksi muuttuneelle puntin väännölle piristys ruiske. Itse en enää liiku ilman sykemittaria juuri tämän koukuttavuuden takia, kun kone vetää aina uuden treeni viikon tiukemmaksi, jos se ei ilmoita vuorossa olevan palautumisviikko. Myöskin mittaa leposykkeet ja tekee kuntotestin sykkeen mukaan.

Aikast hifiä hommaa, onko tämä nyt sitä vuotta 2013 :D Saako udella aloittajan käyttötarkoitusta mittariin salilla? Jos tarkotus arvioida kulutusta, niin kun rekisteröityy vaikka kalorilaskuriin ja lisää profiiliin tiedot, niin pystyy aika hyvin valitsemaan erillaisista salitreeneistä, en usko että montaa kaloria heittää.

Ei mulla mitään mittaria vastaan, mutta häiritsee aika monessa liikkeessä, ainakin itteeni. Kaikissa liikkeissä missä ranne taipuu reilusti, esim kyykky, penkki, dipit yms painaa aikast ikävästi.

Voihan sitä hankkia sellaisen missä anturi kiinnitetään rintaan ja pitää itse mittaria vaikka kassissa/pukuhuoneessa jos kantomatka riittää, niiin ei paina ranteeseen.

Voihan sitä hankkia sellaisen missä anturi kiinnitetään rintaan ja pitää itse mittaria vaikka kassissa/pukuhuoneessa jos kantomatka riittää, niiin ei paina ranteeseen.

Pistää sen rannekkeen tarpeeks löysälle niin ei se mitään paina. Tulee vähän alemmas mut so what.

HUOM! Sykemittarin käyttö salilla näyttää sitten useimmiten ihan päin persettä sen kalorikulutuksen. Ongelma on siinä, että ne mittarit laskee sykkeestä sen kulutuksen jollain kaavalla.

Tämähän ei ole ongelma esimerkiksi lenkkeillessä, jollon se syke muuttuu sitä mukaan miten rasitus vaihtelee. Salitreeni sen sijaan on rasittavuudeltaan pätkittäistä ja huippusykkeet on hetkittäisiä, mutta kuitenkin usein toistuvia. Näin ollen syketasosi on korkea myös sarjojen välissä, vaikka makaisit liikkumattomana lattialla.

Esimerkki:

Teet vaikka 45sek kyykkysarjoja minuutin palautuksilla ja sarjan lopussa syke on noussut vaikka 180. Tämän jälkeen istut penkillä minuutin ja syke rupea laskemaan. Et siis tee mitään. Tästä huolimatta sykkeesi on minuutin lepotauon alussa ollut 180 ja laskenut siitä hiljalleen. Näin ollen mittari laskee koko tuolle ajalle suurempaa kulutusta ja näin aiheuttaa vääristymää sinne kalorikulutukseen. Siitäkin huolimatta, että tietysti kroppa on kovemmilla kierroksilla eli työskentelee kyykkysarjan lepotauolla enemmän kuin normaalisti sohvalla istuessa.
Eli tiivistettynä sykkeeseen perustuva laskenta esimerkiksi tunnin ajalle antaa lukemaa, joka "oikeasti" tarkottaisi 60min treeniä koko ajan jumpaten vaikka sykealueella 120-180 painottuen sinne yläpäähän. Tosiasissa salireenistä hieman riippuen, voi puolet (tai enemmänkin) olla palautumiseen kuluvaa aikaa, jolloin ei tehdä mitään.

Tästä on täällä pakkiksellakin ollut usein puhetta ja googlella/searchillä löytyy lisää pohdintaa. Ja jos joku pitää tätä paskapuheena, niin nou hätä, mittari kylkeen ja salille kokeilemaan. Itse testailin tätä viimeksi joskus joulukuussa ja sain sellasella toipilaan olkapään takia kevennetyllä yläkroppatreenillä kulutukseksi ~1200kcal reilun tunnin puuhastelulle. Tollaseen lukemaan saa kuitenkin ihan tosissaan jumpata vaikka lenkillä tms airobisella suorituksella. Salitreenihän ei loppupeleissä ole sitä kaikkein kuluttavinta liikuntaa verrattuna esim normi airobiseen, ja tästä myös löytyy debattia pakkiksella ja arvioita siitä, mikä suunnille on salitreenin kulutus.

Erityisen ongelmallinenhan tämä on laihduttajille, sillä intake menee kyllä vituiks jos reidenloitontajareenillä saadaan tällasia arvoja ja sit vedetään himassa lisää safkaa naamariin, koska kunnon treenin jälkeen se on mahdollista.

P.S Nuo sykelukemat oli nyt vain esimerkkejä eli jos jonkun syke kyykyssä on paljon alle/yli 180, niin ei siitä nyt kannata piipittää.

Meinasin jo alkaa servaamaan ammattikoulusta hankitulla argumentointi taidoillani, mut taidan jättää väliin :D

Mutta jos mun syke on vaikka kovassa kyykkysarjassa/sen jälkeen 2min 175bpm. Sitten se vaikka laskee 150bpm 3min ajaksi. Niin eikö kone laske mulle kulutuksen tosta 2min/174bpm ja 2min/175bmp erikseen molemmista? Vai mitä vittua. En nyt hiffaa.

Mulla on urheillessa käytössä ihan perus polarin sykemittari. Jos treenaan salilla noin tunnin, niin mittari antaa lukemaksi noin 300 kcal. Jos vertaa noin tunnin hölkkälenkkiin niin silloin tulee kaloreita siinä 500 paikkeilla. Vaikka salitreeni onkin vuorottain korkeasykkeistä ja sarjatauoilla sykkeet alenee niin en usko että tuo noin 300 kcal/tunti ihan pieleen menee.

Millä perusteella ne kalorit ei palais jos oot hengästyny sarjan jälkeen ja lepäilet paikallas? Vähän niinku sanoisit että kalorit palaa vaan maratonin aikana ja tasan sillon ku oot maalissa ja kaadut maahan puolikuolleena niin kalorikulutus on lähes 0.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on urheillessa käytössä ihan perus polarin sykemittari. Jos treenaan salilla noin tunnin, niin mittari antaa lukemaksi noin 300 kcal. Jos vertaa noin tunnin hölkkälenkkiin niin silloin tulee kaloreita siinä 500 paikkeilla. Vaikka salitreeni onkin vuorottain korkeasykkeistä ja sarjatauoilla sykkeet alenee niin en usko että tuo noin 300 kcal/tunti ihan pieleen menee.

Niin no se tietysti riippuu ihan siitä, mitä siellä salilla tekee. Ensimmäisessä postissa tarkoitin siis reeniä jossa vedetään urut auki. Ja kulutukseen vaikuttaa tietysti myös ikä, sukupuoli ja koko tms.

Millä perusteella ne kalorit ei palais jos oot hengästyny sarjan jälkeen ja lepäilet paikallas? Vähän niinku sanoisit että kalorit palaa vaan maratonin aikana ja tasan sillon ku oot maalissa ja kaadut maahan puolikuolleena niin kalorikulutus on lähes 0.

Millä perusteella? No sillä että sä et tee mitään. Se lihas kuluttaa energiaa sillon kun se työskentelee. Ja kuten jo alleviivattuna aikasemmin sanoin niin tietysti se kulutus on treenin välissä korkeampi ku normaalisti sohvalla istuessa.

Tohon maraton-esimerkkiin nyt on vähän vaikea sanoa mitään. Liikuntahan (useimpien teorioiden mukaan) stimuloi sun aineenvaihduntaa, eli toki sen maratonin jälkeen on hieman korkeampi kulutus. Silti se ei poista sitä tosiasiaa et puolikuolleena maassa makaaminen ei kauheasti polta kaloreita normaalikulutusta enempää, riippumatta siistä mitä on tullut aikaisemmin puuhasteltua.

Mulla on älyluurissa 'Sports tracker' -sovellus ja siihen olen ostanut gigantista bluethoot sykevyön.
Kuuntelen puhelimella musiikkia, kirjaan toistomäärät ja painot kalenteriin ja mittaan sykettä/kulutusta.
Itse tykkään siitä että on vain yksi laite mikä on mukana salilla.

Mulla on Garminin mittari, ja samanlaisia kokemuksia. Mittarin ilmoittama kokonaisenergiakulutus on n. 550 kcal tunnin juoksulenkin jälkeen, ja vain noin 300-400 kcal tunnin salitreenin jälkeen (enemmän jos vedän kunnon aerobisen alkuverkan). Juostessa keskisyke 150-155 ja salilla 130-135.

En siis allekirjoita tuota, että mittari valehtelisi salitreenin kulutuksen liian korkeaksi. Ennemmin se valehtelee kokonaiskulutuksen alakanttiin, koska se ei ota huomioon sitä, että salitreenin jälkeen aineenvaihdunta pysyy pitkään normaalia reippaampana (tai näin olen antanut itseni ymmärtää).

Mäkin pohdin tätä. Eikö se nyt oo ihan päivänselvää, että sarjan jälkeen kroppa kuluttaa palautuakseen enemmän kaloreita?

Jos se on jotenkin muuten niin ohhoh, ei mahdu mun logiikkaan..

Mistäs se sit johtuu, että kroppa kuluttaa energiaa unessa kun lihakset ei tee mitään työtä? Aivan, aineenvaihdunnasta. Aineenvaihdunta kuluttaa energiaa. Kroppa palautuu aineenvaihdunnan seurauksena. Kroppa kuluttaa normaalia enemmän sarjataukojenkin aikana kun syke on korkeammalla. :) Ei biologia ole niin simppeliä, että massan pysyessä paikallaan kulutus olisi nolla.

Millä perusteella? No sillä että sä et tee mitään. Se lihas kuluttaa energiaa sillon kun se työskentelee.

Lihaksilla on omat mahat, ne keräävät nestettä ja niissä kiertää veri, joka kuljettaa niille jatkuvasti ravintoa. Parhaassa tilanteessa ilmiötä kutsutaan hyvin palautuneeksi.......

Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin kulutus on jatkuvasti ns. edellä. Esimerkkinä käytetty raskas kyykkysarja, olkoon syke mikä tahansa. Vasta kyykysarjan jälkeen tai heti kun lihas on lopettanut raskaan työskentelyn, se alkaa saavuttaa suurinta kulutuspistettä, elimistö yrittää eheyttää lihaksistoa, ja pyrkii antamaan niille energiaa ja verta eli happea ja poistamaan niistä maitohappoja. Nimenomaan sarjapalautuksilla on elimistön aineenvaihdunta ja tsyymit liikkeellä. Tämän voi huomata käytännössä esim siitä, että välillä sarjojen välissä väsähtää, adrenaliini palaa taas kun lähdetään tekemään lihaksella jotain, eli silloin elimistö pyrkii keskittämään energiatasot palautusta tarvitseviin kohtiin, eikä siihen ihmisen normaaliin ''hyvään oloon'' Tästä samaisesta syystä kaloreita palaa rutkasti normaalikulutusta enemmän harjoituksen kuin harjoituksen jälkeen, koska lihakset ovat työskennelleet normaalia kovemmin. Loogista eikö?

Ilmiö kasvaa esim. HIIT:ssä, joka on kovatempoinen raskas intervalliharjoitus. Koska siinä lihakset joutuvat nopeasti todella kovalle rasitukselle ja alistuvat hapenpuuttelle, maitohappoja kertyy enemmän, palautuminen kestää kauemmin joka puolestaan on kuluttavampaa. Tämän lisäksi harjoituksissa joissa ajetaan lihakseen voimaa, kulutusta lisää lihaksen tarve suurentua (koko) jotta se pystyy ottamaan vastaan lisää voimaa. Edelleen, sitä isompi, sen rankempaa, sitä suurempi kulutus. :rock:

Kyl määkin tuolle kannalle kallistun, mitä jerkuu tuossa selittää.
Jos juoksussa on kunnon vetäsyjä ja puhallan siihen päälle, niin miten tämä eroaa kyykystä? Kummassakin ollan rykäsyn päälle jouten. Ja sykkeet on koholla ja mitä huononpi kunto sitä kauemmin ne on koholla. Jokainen joka on sykemittarin kanssa treenannu (ihan mitä tahansa liikuntaa) huomaa kunnon paranemisen siittä, kun syke palautuu nopeammin.
Samaan on mullakin menny kalorit, olin sitten tunnin salilla tai juoksin sen tunnin. Noin 500 sataa, jos jollain on päältä tuhannen kalorin kulutuksia tunnissa, ni en usko. semmosia mittaava mittari on rikki.
Muutenkin ihan sama mulle mitä se kalorin kulutukseksi näyttää sinänsä, en usko niiden yleensäkkään olevan niin tarkkoja, kuin mitä mukamas ilmoittavat.

Lisätäkseni aiempaan. Jos ja kun ne mittarrit on tehty kestävyysharjoitteluun, silloin se on pelkästään etu treenatessa salilla Mitä enemmän lihas saa kuormitusta, sen enemmän sen kulutus kasvaa.

Tunnin juoksu 150 keskisykkeillä vs. salitreeni 150 keskisykkeillä, arvatkaa kumpi on kuormittavampi harjoitus ja kummassa on kovempi jälkikulutus? Ensimmäinen on on siellä rasvanpolttoalueella, mutta salilla tuo keskisyke on monelle = oksennus. Kokeilkaa tunti ja kertokaa kumman jälkeen oli kovempi nälkä.

Osta aloittaja ihan normi mittari vaan...

Suositut

Back
Ylös Bottom