syömishäiriö mässypäivänä?

syön erittäin terveellisesti ja oikean kokoisia annoksia kaikkina muina kuukauden päivinä paitsi herkuttelupäivänäni. se onkin ongelmani. taidan tarvita apua. rakastan rasvaa ja sokeria yli kaiken! toki herkuttelen terveellisemmin joka viikko, mutta todellinen mässypäiväni on aina kokopäiväistä ahmimista. pystyn kuukauden kaikki muut päivät hillitsemään itseni ja suunnittelen lähes päivittäin tulevaa herkuttelupäivääni - joka on ylilyönti kaikin tavoin. tässä on se kaikki, mitä yleensä ahmin herkuttelupäivän aikana normaalin aamupalan lisäksi: iso pitsa, paketillinen suklaakeksejä, suklaalevy, 200g karkkeja, donitsi, jäätelöpuikko, 2 muffinia ja vanukas. HÄVETTÄÄ, nyt kun kirjasin sen tuohon :( kaiken tuon jälkeen olo tietenkin aivan kammottava ja oksettava (mutta en siis oksenna) ja lupaan itselleni ensi kuussa ottaa kevyemmin - en vain mahda itselleni mitään! tuntuu jotenkin kovan kuukauden kiristelyn jälkeen ansaitulta syödä yksi päivä juuri niin kuin haluaa!
kertokaa viisaammat minulle, että onko yksi tälläinen päivä kuukaudessa vaaraksi laihdutuskuurilleni? (painoa pitäisi pudottaa 3 kiloa ja puolen kilon viikkovauhtia) onko tämä vaaraksi terveydelleni? onko minulla syömishäiriö? ja jos on, niin onko tämä oikea/hyvä tapa pitää se kurissa? (kuukauden aikana ei tule lipsumisia) onko parempi ahmia kerralla nämä kaikki, kuin hajautetusti kuukauden aikana rasvavarastoinnin kannalta? kaloreita ei edes uskalla laskea päivän mässyistä!!! sehän tekisi varmaan muutaman päivän kalorit.. huhhuh.
aerobista harrastan n. 4h/vko ja salilla käyn 3krt/vko. olen tyttö ja normaalipainoinen, mutta tavoite olisi saada "ylimääräiset" 3kg läskiä pois ja haluaisin, että herkuttelupäiväni olisi jotain muutakin kuin sängyllä tuskissa ähkimistä vatsa rantapalloksi turvonneena.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
esimerkki mun mässypäivästä; litra jäätelöä, suklaalevy(200g), sipsipussi sekä jonkin verran tavallista ruokaa.
pystyn myös vetämään mässypäivänä 500g jogurttipähkinöitä + tavallista ruokaa.

emmätiedä onko se normaalia mutkun ne ovat niiiiiiiiiiin hyviä :>
ja olen siis 171cm/55kg nainen.

Jos ihan oikeasti pystyy syömään kuukauden puhtaasti ja vain yhtenä päivänä mässäilee tuon verran niin en voi kun olla kateellinen... Tuo mässypäivän ruokavaliohan kuulosti suunnilleen mun normaalilta välipalalta (tosin pitsan korvaan kebabilla ;))

Ja tosiaan.. jos mässypäivän pitää vielä ainoastaan kerran kuukaudessa niin... jatka samaa rataa, toi yks päivä tekee ainoastaan ihan hyvää! :) :thumbs:

En edes tajua kuinka pystyy vetämään noita mainitsemia määriä. Mulle tulisi lähes paha olo jo jonkun suklaalevyn jälkeen. Puhumattakaan sipsipussista tai vastaavasta. Tosin en ole ikinä ollut erityisesti herkuille perso, ruoalle yleensä kyllä.

Sanotaan nyt näin että ei kai tuo kolmen viikon dieettailu tuohon mässäilyyn kaadu, mutta ei se sinua todellakaan lähemmäksi tavoitetta vie. Ja jos pystyt "käyttäytymään" sen muun kuukauden, niin ei yhden päivän nyt ylivoimainen pitäisi olla.

Eikä yleensäkään tuon mässäilypäivän tarkoitus ole vetää ihan överiksi, vaan lähinnä helpottaa sitä vanteen kiristymistä pään ympärillä (varmaan suora lainaus jostain FAQ:sta).

+ "Lack of proper compliance is the number 1 reason people don't reach their physique goals." ;)

Vaikka et mihinkään lavoille koskaan menisikään, niin pieni self- :whip: on aina välillä paikallaan. Ovat tuloksetkin sitten tuhannesti herkullisempia todeta. Tosin eihän tässä ole tarkoitus itseään aivan kiduttaa, mutta on turha puoliksi toteutetulla ruokavaliolla itkeä kun ei haluttuja tuloksia tule. Mutta tästähän tässä ei nyt niinkään ollu edes kyse. :rolleyes:

En edes tajua kuinka pystyy vetämään noita mainitsemia määriä. Mulle tulisi lähes paha olo jo jonkun suklaalevyn jälkeen.

säälittävää :lol2:
no ei vaa, siinä päivän mittaan noi menee ihan helposti. en ehkä kerralla sais alas, tai no saisin varmaa ;)

Voi herttinen sentään....
Kaikkea tekin keksitte. Se, että syö niin tarkasti tai paastoaa johtaa kaiken maailman himotiloihin. Syö tasaisemmin, niin ei tule moisia. Ja tuo lista nyt oli aika
vaatimaton, vaikka olisit vähän hennompikin :D
Tämä nyt ei ole niin suuri ongelma, että pitäisi passittaa aa:han :rolleyes:
Älä nyt loukkaannu, mutta vähän näkökulmaa asioihin

Vaikka et mihinkään lavoille koskaan menisikään, niin pieni self- :whip: on aina välillä paikallaan. Ovat tuloksetkin sitten tuhannesti herkullisempia todeta. Tosin eihän tässä ole tarkoitus itseään aivan kiduttaa, mutta on turha puoliksi toteutetulla ruokavaliolla itkeä kun ei haluttuja tuloksia tule.

Kyllä itsekuri on aika hyvällä mallilla, jos syö koko kuukauden erittäin terveellisesti ja yhtenä päivänä kuussa vetää överit herkkujen kanssa. Ja kyllä niitä tuloksia varmasti tulee, varsinkin kun tuo threadin aloittajan kuvailema ruokailu on erittäin kaukana puoliksi toteutetusta. :rolleyes:

...toki herkuttelen terveellisemmin joka viikko, mutta todellinen mässypäiväni on aina kokopäiväistä ahmimista. pystyn kuukauden kaikki muut päivät hillitsemään itseni ja suunnittelen lähes päivittäin tulevaa herkuttelupäivääni - joka on ylilyönti kaikin tavoin.
kertokaa viisaammat minulle, että onko yksi tälläinen päivä kuukaudessa vaaraksi laihdutuskuurilleni? (painoa pitäisi pudottaa 3 kiloa ja puolen kilon viikkovauhtia) onko tämä vaaraksi terveydelleni?...

Mitä tuo terveellisemmin herkuttelu sulla tarkoittaa? Voisitko tuona mässypäivänä herkutella samalla tavalla? Ootko koskaan kokeillut syödä eri tavalla mässypäivänä, siis suunnitella jo etukäteen hiukan toisen tyyppisen ruokalistan? Tuskinpa tuosta mitään vakavaa haittaa on mihinkään suuntaan laihtumisen kannalta, mutta jos siitä tulee itselle huono olo noin kokonaisvaltaisesti (oksettaa, hävettää, turvottaa...), niin eihän se enää kivaa tai hyväksi ole. Jos vaikka pitäisitkin pienemmän herkuttelupäivän viikoittain tai joka toinen viikko, niin auttaisiko se tuohon rasvan ja sokerin himoon? Mikään yhtäkkinen totaaliluopuminen ja kieltäytyminen kaikista herkuista ei välttämättä pidemmän päälle toimi, mutta aika monelle käy niin, kun noita annoksia pienentää, niin alkaa ne suurimmat mieliteotkin kadota niitten suhteen.

Ei tuo nyt varmastikaan laihtumisen tai fyysisen terveyden kannalta ole huolestuttavaa syödä kerran kuussa todella kunnolla. Fiksumpaa henkistä olotilaa ajatellen kuitenkin voisi olla syödä esim. kerran viikossa kunnolla, mutta välttää ylilyöntejä, jos ne aiheuttavat henkisesti noin v-mäisen olon. Itse söin dieetillä kerran viikossa kebabin tms. roskaruoan ja hyvin tippui paino. Ja ehkä kerran kuussa sellaisen satsin, että tuo sinun mättösi kalpenee sen rinnalla pahasti. :D Tosiaan kroppaasi ei varmasti vaikuta mainittavasti se, syötkö tuon kalorimäärän kerran kuussa vai esim. jaettuna neljään erään kerran viikossa. Syömishäiriötä sinulla tuskin on, jos tuollaisesta mättämisestä tulee morkkis. Sellainen kuitenkin voi kehittyä jos suhde ruokailuun vääristyy niinkuin se pikkuhiljaa voi ruveta tekemään. Siksi itse suosittelisin sinua syömään mässypäivinä hillitymmin mutta vastaavasti pitämään niitä hieman useammin.

En edes tajua kuinka pystyy vetämään noita mainitsemia määriä. Mulle tulisi lähes paha olo jo jonkun suklaalevyn jälkeen. :

Hih, pari viikkoa sitten la 14 - su 12 jaksolla söin 600gr irttaria ja 400gr suklaata :)
Talvellla oli sellainen 3vk jakso missä söin 14-15 levyä suklaata.

Muuten ruokavalio on kunnossa mutta mulla on jatkuva ongelma makeanhimo ja yltiöpäinen makeansyönti iltaisin. Sanoisin että sulla ei ole syömishäiriötä :)

Olen tossa asiassa todella huono esimerkki, tarvii vaan pyrkiä kasvattamaan itsekuria. Ei oikotietä onneen.

terveellinen herkuttelu viikoittain mulla tarkoittaa sellaisia (ekstra-annoksia) esim. kuivattuja hedelmiä, omatekoista persikka- tms. rahkaa, pähkinöitä, jukurttia, ruispitsaa terveellisesti tehtynä yms. vaikka nämä ovatkin tosi ihania, niin silti kaipaa sitä hemmetin rasvasta ja sokerista mömmöä!
jos jakaisin herkkupäivän useammalle päivälle kuukaudessa, luulen, että kävisi niin, että ne annokset vain suurenisivat joka herkkupäivä ja tuloksena olisi neljä kuvailemaani päivää yhden sijasta!
mittani ovat 164cm/53kg, joten paino sinällään ei ole ongelma. tosin löllyvän vatsani ja sellulliittireisieni takia toivoisin muutaman kilon painon pudotusta ja kiinteytystä. en ole mikään hifistelijä, syön perusterveellistä ruokaa usein ja pieniä annoksia ja pidän kuntoilemisesta, mutta suurempi ongelma taitaa olla joka päivä mielessä pyörivä ajatus mässypäivästä, sen suunnittelemisesta jne. ja pelkään, että (minun keholleni) suuri määrä mässyä pilaa todella kaiken kuntoilun ja terveellisen syömisen kuukauden ajalta!! painokin nousee päivässä parilla kilolla :(

hikikiitäjä, kuinka paljon kaloreita sinulla tulee normipäivinä? Luulisi, että liian pienillä kaloreilla karkaa helposti mopo käsistä sitten mässypäivänä.

No ei todellakaan yks cheattipäivä kuukaudessa tee hallaa dieetillesi. Varsinki ku viestiesi perusteella saa sellasen kuvan, että noudatat muuten koko kuukauden todella tarkkaa ruokavaliota! :rock:

Oon naisista sen oppinu et kuukaudessa on yks viikko, jollon pitää vetää melkein jatkuvastu jotain makeaa suuhun ;)

Itelle toimii paremmin ku pitää yhden cheattipäivän viikkoon dieetillä,jolloin otan vähän rennommin..yleensä syön sillon ranskalaisia hyvin maustettuna/karkkia/roskaruokaa..eli jotain noista. :kuola:
Mut kokonaan ei kärsi mopoa käsistä päästää, jos viikottain pitää cheattipäiviä ja meinaa tulostakin saada..

naiset naiset.... (viitaten threadin aloittajaan)

jos syöt 29päivää kuukaudesta terveellisesti ja tuota dieettiäsi silmälläpitäen niin yksi päivä noilla kertomillasi herkkumäärillä ei todellakaan ole väärin eikä siihen dieetti kaadu. Aineenvaihdunta siinä saa kunnolla kierroksia kun kuukausi mennään vähillä kaloreilla,liikutaan aktiivisesti ja yhtenä päivänä tuplataankin sitten se energiamäärä. Paino saattaa nousta hieman muutamaksi päiväksi koska kroppa kerää nestettä herkuttelun jälkeen, läskiä se painonnousu siis ei ole. Syö mässypäivänä sitä mistä koko kuukauden olet haaveillut, pärjää taas ne seuraavat 29päivää :)

Jos ongelmana on, että ei pysty rajoittamaan sen mässypäivän syömisiä vaan syö itsensä kipeäksi niin vaihda systeemiä vaikka sellaiseksi, että hillitty mässypäivä on esimerkiksi joka toinen sunnuntai. Jos herkuttelet kerran kuukaudessa niin helposti tulee haalittua sitten iso kasa herkkuja sitä päivää varten tietäessään, että seuraavan kerran niitä eväitä syödään taas kuukauden päästä. Kuukausi on pitkä aika ja silmät vetää enemmin kuin vatsa sallii silloin kun on kuukausi oltu herkkukiellossa.

Mielialallesi hyvä juttu voi olla myöskin se, että tuon herkuttelupäivän jälkeisen päivän aloitat aamulenkillä raikkaassa ilmassa ja saman illan aikana teet vielä viikon raskaimman salitreenin. Tulee olo että on liikkunut kunnolla eikä ne edellisen päivän sapuskat sitten enää paina mieltä :)

hikikiitäjä, kuinka paljon kaloreita sinulla tulee normipäivinä? Luulisi, että liian pienillä kaloreilla karkaa helposti mopo käsistä sitten mässypäivänä.

mulla tulee sellainen 1500-1800kcl päivässä, eli ei se kai ole liian pieni määrä? varsinkin kun tavoitteena on pieni painon pudotus??

Niin kauan kun mieli jaksaa niin kehokin jaksaa, kuten edellä tähän viitattiinkin. Kannattaa koittaa jaksottaa, mutta älä tee itsellesi mistään mitenkään väkinäistä, koska silloin se ei toimi pidemmän päälle. Kaikki lähtee siitä, että homma on mielekästä ja tuntuu hyvälle :)

oletko mässypäivinä laskenut yhtään kaloreita? mä lasken ne niin etten periaatteessa ajattele sitä ruokana vaan kaloreina.. ei joku 4000-5000 kaloria silloin tällöin syötynä kovin pahalta kuulosta.. ;>

oletko mässypäivinä laskenut yhtään kaloreita? mä lasken ne niin etten periaatteessa ajattele sitä ruokana vaan kaloreina.. ei joku 4000-5000 kaloria silloin tällöin syötynä kovin pahalta kuulosta.. ;>

en yksinkertaisesti uskalla laskea! varmaan pyörtyisin :itku: siis tosi monta tuhatta kai siitä tulee, kun kaikki on niin kerma/suklaa/rasvapitoisia nuo mun mässyt!! toisaalta voishan se avata silmiä...

en yksinkertaisesti uskalla laskea! varmaan pyörtyisin :itku: siis tosi monta tuhatta kai siitä tulee, kun kaikki on niin kerma/suklaa/rasvapitoisia nuo mun mässyt!! toisaalta voishan se avata silmiä...

Tuskin on tarvetta laskeakaan. Ei se avaa sun silmiäs ainakaan positiiviseen suuntaan. Eli edelleen olen sitä mieltä, ettei tossa sun syömisessä ole mitään ongelmaa fyysisesti, mutta mielelle tuo ei ehkä tee kovin hyvää. Kuullostaa muutenkin vähän turhan ankaralta tuo sun dieettailu, eikä siinä sinäänsä mitään vikaa ole, mutta jos tuo yksi mässypäivä kuukaudessa aiheuttaa noin vahvoja epäonnistumisen ja itsekriittisyyden tunteita, ei tuo mässypäivä ole ehkä lainkaan hyvä idea. Itellä on ollut(kai se jossain takaraivossa on vieläkin)syömishäiriö, ja se iski/voi iskeä kyllä niin arvaamatta, että kannattaa nyt miettiä mikä olisi järkevintä. Tytöillä tuollaiset tunteet syöpöttelyn jälkeen ovat kyllä melkoisen yleisiä. Itse rupeaisin vain vähentämään sitä mässypäivän annosta. Jakaisit edes kahdelle kerralle tuon annoksen kahden viikon välein ja katsoisit millaiset fiilikset tulee. Varmasti sulta löytyy itsekuria tuohon jos sitä löytyy 29päivän "kärvistelyynkin". Jos ei riitä niin itse suosittelisin, että käyt juttelemassa asiasta psykologin/psykiatrin kanssa, mikäli et lukeudu niihin ihmisiin, joiden mielestä "kallonkutistajalla" käyvät vain hullut. Itse ainakin sain TODELLA paljon apua alan ammattilaisilta syömisiini. Toki sinun täytyy itse arvioida oma tilanteesi, mutta ihmisillä(monilla)tuntuu olevan käsitys, jonka mukaan psykologin/psykiatrin juttusille mennään vasta kun ongelma on kasvanut todella suureksi. Mitä sitä turhia odottelemaan, ei siitä ainakaan mitään haittaa ole, apua on varmasti...

Kerran kuussa - anna mennä vaan! Toki kannattaisi yrittää syödä sen verran tasaisesti ettei kauheen pahaa oloa tule. Ja se painonnousu on suurimmaksi osaksi nestettä joka poistuu normiruokavalioon palattaessa parissa päivässä. Minä tekisin kovimman treenin juuri mässypäivänä, menee kalorit vielä paremmin hyötykäyttöön.

Oma ongelmani on se että en ole kylläinen melkein koskaan, mässypäivänä varsinkaan. Pystyn syömään "roskaa" varmasti 10 000kcal edestä. Seisovassa pöydässä hiljattain aamiaisella meni valehtelematta varmaan 4000kcal --> ja mukana oli myös terveellistä ruokaa.

Olen vähän helvetin kateellinen niille joilla makeanhammasta ei kolota aina kun näkee jotain sokerista... :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom