syömishäiriö mässypäivänä?

Olen nähnyt sivusta kun useasti toistuvat järjettömästi yli vedetyt mässypäivät voivat aiheuttaa addiktoitumista ja johtaa syömishäiriöihin niille taipuvaisille ihmisille.
Paras oma neuvo tälläisen luonteen omaaville henkilöille on ensin saada ahmimiskierre poikki ja yrittää päästä eroon ko. ylilyönneistä ja opetella herkuttelemaan kohtuudella ja harvoin. Sokerillekin voi tulla riippuvaiseksi ja siitä eroon pääseminen voi kestää joitain viikkoja, kunnes sitä ei tee mieli enää läheskään kovin useasti. Kun on päässyt eroon ahmimisista, niin voi alkaa herkuttelemaan kohtuudella pitämällä vaikka karkkipäiviä jne. Mitkään hirveät syömisorgiat eivät kuitenkaan ole kuitenkaan mielestäni mitään normaalia syömistä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen nähnyt sivusta kun useasti toistuvat järjettömästi yli vedetyt mässypäivät voivat aiheuttaa addiktoitumista ja johtaa syömishäiriöihin niille taipuvaisille ihmisille.
Paras oma neuvo tälläisen luonteen omaaville henkilöille on ensin saada ahmimiskierre poikki ja yrittää päästä eroon ko. ylilyönneistä ja opetella herkuttelemaan kohtuudella ja harvoin. Sokerillekin voi tulla riippuvaiseksi ja siitä eroon pääseminen voi kestää joitain viikkoja, kunnes sitä ei tee mieli enää läheskään kovin useasti. Kun on päässyt eroon ahmimisista, niin voi alkaa herkuttelemaan kohtuudella pitämällä vaikka karkkipäiviä jne. Mitkään hirveät syömisorgiat eivät kuitenkaan ole kuitenkaan mielestäni mitään normaalia syömistä.

Puhut asiaa. Itselläni on ollut aikoinaan taipumusta syömishäiriölle. Normi päivän sapuska oli 2-3 pitsaa,karkkia sipsejä ja iltapalaksi kebabbi tai jotain,jossain vaiheessa itkin ja söin. Valehtelin lähimmäisilleni syömisestä,kerroin syöneeni todella vähän ja siististi. Ruokavalion siistimisen jälkeen koitin mässypäiviä mutta ne karkasi aina käsistä,meni aina muutama viikko paska ruoan syömisessä,ennenkuin sain itseäni niskasta kiinni.
Joten kyllä saa syömishäirön kanssa olla tarkkana.
Otsikko nosti niskakarvani pystyyn kun siinä luki ,että olisi syömishäiriö mässypäivän. No,okei ihmiset tuntee asiat eri tavoin mutta olen sitä mieltä ettei tuo ole syömishäiriötä. menee vähän ohi asiasta,mutta olen monesti polttanu hihani,kun joku kertoo lehdessä miten masentui ja viikon päästä hehkutetaan onnea. Nämä on sellasia sairauksia joista ei toivuta viikossa.

nim: 6 vuotta taistelua masennuksen ja syömishäiriön kanssa

Sota on kuitenkin voitettu :kippis1:

Puhut asiaa efuman. Itse näen työssäni masentuneita ihmisiä ja ei se mene viikossa ohi ja vaatii paljon työtä, että pääsee masennuksestaan.

Itse en voi sanoa, että mnulla olisi ollut syömishäiriö, mutta aina tuli syötyä jotain jos vaan paikallaan oli. Ei osannut katsoa tv:tä ilman että oli jotain edessä mitä pisti suuhun. Ja minä olin aina se joka söi loput jos muut eivät jaksaneet. Tämän seurauksena ja liikunnan vähyyden vuoksi painokin sitten nousi. Tuo efumanin mainitsema normi päivän sapuska ei tunnu lainkaan vieraalta. Joskus pystyi hyvin tilaamaan kaksi pizzaa ja toinen meni odottelun kiukkuun ja siihen päälle se toinen vielä ja 1,5litraa limua lisäksi.
Karkkeja ja sipsejä upposi kanssa mahdottomat määrät. Jos jonkun pussin avasi niin ei stä kesken voinut lopettaa.

Mut vuosi sitten ystävän päivän tienoilla tuli työkaverin kanssa aloitettua kisa, että kadonneen vyötärön metsästys ja siitä se sitten lähti. Liikunta lisääntyi salilla aloitin uudestaan käymään ja aerobista on tullut tehtyä. Tuosta kävelystä tuli minulle addiktio.

Nyt kun reilu vuosi on kulunut niin kaikki herkut on jäänyt ja painoakin on matkalle jäänyt sellaiset 40kg. Avovaimo tuossa ihmetteli juuri yksi päivä kun haistelin karkkipussia se riitti minulle.

Tosta mässäilystä ja erityisesti sokerista puheen ollen:
Onko todistettu että sokeri jotenkin heikentäisi lihasten kasvua tai jotain sen tapaista? Meikäläistä kun ei kalorit sinäänsä pelota, laiha kun oon.

Ei yhtään paha kerran kuukaudessa... Joskus saattaa mennä 1kg karkkia ja onhan sitä kieltämättä aika paha olo:D Ihan normaalia hirveän mässäämisen jälkeinen paha olo... Kerran kesällä, kun oltiin uimassa, niin piti kokeilla saako syötyä 2kg jäätelöä... Kyllä se laatta lensi:rock:

Tästä postauksesta tuli jotenkin mieleen juomien kanssa läträily. Perinteisestihän meillä suomalaisilla on ollut tapana olla viikko raittiita ja vetää sitten perjantaina perseet olalle. Jotain samaa näissä mässypäivissäkin on.

Toisille sopii semmoinen lasi punaviiniä ruuan kanssa joka päivä, mutta toisilla siitä lähtee mopo käsistä. Silloin kai parempi on antaa sen mopon karata kunnolla silloin tällöin, potea morkkista, jos on sellaiseen taipuvainen, krapulahan siitä tulee, mutta pysyypähän arkielämä ruodussaan.

Kaikki ei sitä suklaata/ viinaa edes kaipaa, mikä tietty kuulostaa aika :eek: , mutta ihailtavalta ja kadehdittavalta myös.

Mäkään nyt välttämättä en lähtis psykologia suosittelemaan sen takia, että kerran kuussa syö mässyä. Kun ihmisillä on ihan oikeitakin ongelmia. Mitenkään väheksymättä, ymmärrän ja tiedän todellakin sen fiiliksen, mikä noista ahmimisista tulee eikä se ole kivaa. Mutta se menee ohi ja elämä kuntoilevana ja terveenä ihmisenä voi jatkua.

Aloittajalle sanoisin, että ylimääräinen itsensä rankaiseminen pitäisi jollain konstilla saada loppumaan. Usko siihen, että olet ihan hyvä ihminen vaikka tykkäätkin suklaasta.

uhh... tuli mieleen taannoinen 2bicmac ateriaa, 5 juustohampurilaista, perhepizza, 2 kotzonea,, sulkaalevy, litra jäätelöä, kebab ranskalaisilla, ja yritin vielä aloittaa sipsipussia mutta ei pystynyt enää. Tollasia mässypäivä vedin pitkään, kunnes tajusin ettei siitä jää käteen kuin helvetin huono olo pari seuraavaa päivää, älytön ummetus, varmaan joku suolistotukos pitkällä aikavälilä ja hyöty dietin kannalta varmasti ihan sama kuin vähän vähemmällä mässäilyllä.

Siitä viisastuneena olen harventanut mässypäivät kerran kahteen viikkoon max, ja syön ehkä jotain mäkkisafkaa kohtuudella ja esim litran jäätelöä. Ja viinaa otan n. kerran 5 kuukauteen.

Jostain kumman syysta olen aina pitanyt esim. jugurtista hedelmien kera paljon enemman kuin kainken maailman pitsoista ja purilaisista. Jos tekee mieli herkutella niin teen tonnikala/raejuusto salaatin, tai jotain sen tapasta, ja ahdan itseni tayteen mieluummin silla. Suosittelisin kaikkia etsimaan jotain terveellista ja hyvanmakuista, jolla tayttaa itsensa noiden suklaiden ja jaateloiden sijasta.

Mä harrastin myös aikoinaan noita sikailupäiviä, jolloin homma meni täsyin överiksi. Syöminen ei ollut edes kivaa. Söi vaan kaikkea, koska huomenna ei enää saisi niin tehdä. Itselläni homma toimii paremmin ilman sikailupäiviä.

Viime kesänä erääseen sikailupäivään kuului ainakin perhepizza, jätskiannos, paketti nakkeja, suklaajuoma, 4 suklaavanukasta, hodari sekä litra jätskiä. Nämä parin tunnin aikana illemmalla, muuten syöminen suht normaalia.

Muutenkin noita sikailupäiviä on aika turha itse järjestää, tulee kuitenkin kaikenlaisia kekkereitä, missä on tarjolla herkkuja, ajoittaa hieman vapaamman syömisen sitten niihin.

Itse juuri eilen vedin pitkästä aikaa karkkia, ja aika uskomaton määrä
upposi tekemättä pahaa :D
Tänään vaaka näytti huimaa -0.5kg, tiedä sitten tulevatko jotenkin
takaisin tämän viikon aikana?

Pitkin päivää meni mm. jätskipuikko, popparia, sellanen ohut suklaalevy,
about puoli pussia pistaasipähkinöitä, riisifrutti, rusinoita, ja jotain 200g irttareita ja parrotsin suklaapähkinöitä ( :kuola: )
Ei tossa edes olisi paljoa, mutta sitten päätettiin kavereiden kanssa
illemmalla eli n. 2200 pitää vielä kunnon leffamässytys, ja vetelin ihan
hyvällä omallatunnolla vielä sellasen 300g irtokarkkeja ;D

Ja mainittakoon että olen tällainen tyttönen, 164cm

Jostain kumman syysta olen aina pitanyt esim. jugurtista hedelmien kera paljon enemman kuin kainken maailman pitsoista ja purilaisista. Jos tekee mieli herkutella niin teen tonnikala/raejuusto salaatin, tai jotain sen tapasta, ja ahdan itseni tayteen mieluummin silla. Suosittelisin kaikkia etsimaan jotain terveellista ja hyvanmakuista, jolla tayttaa itsensa noiden suklaiden ja jaateloiden sijasta.

komppaan

nykyään mässyttelen grillilihalla ja tuoreella salaatilla (hyvällä mielikuvituksella saa vaikka minkäänlaisia komboja aikaiseksi).
jos tekee makeata mieli niin väsään raejuusto-marjapaistoksen tai hedelmäsalaatin vaniljakastikkeen kerä.... ei oikeesti pitsat-purilaiset oo ikinä kiinnostanu. enemmänkin se kebab, mutta lebab salaatilla onhan ihan ok-ruoka...

Se noissa mässypäivissä varmaan on "vikana", kun silloin on lupa syödä _vapaasti mitä huvittaa_. Jos muutoin elelee todella kurinalaisesti, niin mässypäivänä iskee omituinen paniikki ahtaa kaikenlaista,kun se taas huomisesta lähtien on "kiellettyä".

Sen takia varmaan ketjun aloittajakin viettää kuukauden kaikki päivät suunnitellen mässypäivää, koska siitä muodostuu erityinen päivä, jolloin kaiken mässäilyn lempimässyjään myöten tulee olla täydellistä. Sitä suunnilleen asettelee mässyt pöydälle syöntijärjestykseen tietokoneen/telkkarin ääreen ja ehkä jopa istuu lempivilttinsä päälle, kunhan kokemus vain on se täydellinen, josta on koko kuukauden haaveillut.

Tuosta ajatuksesta olisi hyvä oppia pois, ja pyrkiä siihen ajatukseen, että on luonnollista syödä joskus enemmän ja joskus vähemmän. Tärkeintä olisi erottaa mieliteko ja rehellinen nälkä/energiavaje. Siksi tasainen syöminen pitkin päivää on oleellista -ei vain yhden päivän, vaan- useamman päivän ajalta, sillä tällöin kropalle ja mielelle ei välttämättä tule näitä "kaikki nyt ja heti"-oireita.

Jos diettailee ihan älyttömästi ja vetelee koko ajan miinuksilla, niin tietenkin uniin saattaa silloin tällöin hiipiä paahtoleipä marmeladilla ja kilo irtareita. Mutta se helposti on merkki siitä, että jotain puuttuu ruokavaliosta. Toisaalta saattaa iskeä älytön himo juuri sipsiin tai vaikka ruisleipään ketsupilla ja ananasrenkaalla. Again, merkki siitä että jotain puuttuu.

Myös helposti edellispäivän safkailut vaikuttavat seuraavaan päivään: jos edellispäivän syömiset on jäänyt normia pienemmäksi, niin helposti kohtaa itsensä ravaamasta kaapeilla pohtien "jotain pientä tekisi kyllä mieli, mutta mitäköhän se olisi..."

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom