Tämä koko äänestys on typerää pelleilyä. Pohjimmiltaan on täysin absurdi ajatus nimittää joku suomalainen "suurimmaksi" ja laittaa listaan ihmisiä, jotka ovat vaikuttaneet eri aikakausina erilaisissa yhteiskunnissa ja erilaisissa tilanteissa. Miten ihmeessä voidaan mitenkään verrata jotain Agricolaa, Mannerheimia, tai vaikkapa Jorma Ollilaa? Ei mitenkään.
Itse boikotoin äänestystä äänestämällä Väinöä ja vielä neljällä eri sähköpostiosoitteella. Se, joka epäilee, etteikö Väinö olisi voinut saada top-10:iin tarvittavaa äänimäärää ei näköjään ole seurannut nettikampanjoiden tehoa. Esimerkiksi Joulupata, Idols ja Conan O'Brien ovat esimerkkejä siitä, että nettikampanjat tavoittavat ison määrän ihmisiä ja nämä ihmiset pystyvät vaikuttamaan tämän tapaisissa äänestyksissä. Jos Ylen väittämä 70000 ääntä pitää paikkaansa, top-10:iin on todennäköisesti päässyt jollain 5000 äänellä ja väitän, että Väinö on vähintään tuon verran kerännyt ääniä. Pelkästään Pakkotoiston käyttäminen mittarina antaa väärän kuvan todellisesta äänimäärästä: Ko. kampanja on levinnyt monilla muilla foorumeilla ja sähköpostitse. Joulupadan perusteella veikkaan, että Muropakestista irtoaa helpolla 1000 äänestäjää, joista jokainen äänestää kahdella äänellä = 2000 ääntä.
Olen täysin valmis uskomaan, että Yle peukaloi äänestystuloksia. Kyseessä on kuitenkin poliittisesti johdettu organisaatio, jolla on historiaa mm. Neuvostoliitto-myönteisestä propagandasta. Jos olette seuranneet lainkaan tätä Ben Zyskowicz-juttua, niin tiedätte, mistä on kyse. Jokainen, joka vuosi sitten seurasi Idolsia, tietää varmasti millainen voima nettikampanjoilla voi olla. Varmasti myös Ylessä tiedetään tämä. Jos esimerkiksi Väinö olisi päässyt finaaliin, olisi voinut olla erittäin todennäköistä, että hän myös olisi voittanut koko äänestyksen ja olisiko se nyt "moraalisesti oikein" ja "poliittisesti korrektia"? Koko hieno äänestys olisi mennyt täysin harakoille, kun tällainen vitsinä tai protestina äänestetty henkilö olisi voittanut. Todennäköisesti Myllyrinne ja Nykänen on pudotettu top-10:tä pois järjestäjän toimesta ja tilalle laitettu "poliittisesti korrekteja" vaihtoehtoja, itse veikkaan Halosta.
Jokainen, joka on vakavissaan äänestänyt ehdokasta voi sitten lopputuloksesta miettiä, että olikohan äänellä mitään merkitystä, vai valitseeko Yle sellaisen voittajan kuin itse haluaa.