Suuri sisustusthread (Kuvia?)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
nevahood sanoi:
alkaa oma projekti pikkuhiljaa päästä loppusuoralle..

millaset verhotangot / kapat yms. verhot on nykyään "muodissa"?
entä onko kenellään vinkkiä miten saa johtourakattolistan pysymään betonikatossa ja -seinässä? eihän tässä muuten olisi ongelmaa, mutta seinät kiertää kuin hullun mulkku.. taulujen spoteille kun pitäisi keksiä siistit johdotukset. saiskohan muovisesta listasta kovinkin huomaamattoman kattoon? :kuvia:

Unohda kapat jos et ole mummoni. Muotia ovat paneeliverhot, valmiita ratkaisuja saa edullisesti mm. www.hobbyhall.fi myös laskosverhot ovat muodissa mutta ovat turkasen kalliita ja ne on teetettävä mittatilaustyönä monesti. Itse pistin johtolistan betonikattoon ensin kuumaliimalla ja kun se ei kestänyt, proppasin sen ruuveilla kiinni. Paljon reikiä ja proppuja sekä ruuveja ja aivan helvetin suuri työ. Muovinen valkea ohut lista ei juurikaan katosta näy.

Onko kellään kokemusta puuvahan käytöstä keittiön massiivipuutasoissa, myös siinä tiskialtaan ympärillä? Miten verrattavissa öljyämiseen? Lankomies oli kuulemma ollu mukana laittamassa yhtä keittiötä missä tasot vahattiin, mutta kaipailisin muita(kin) mielipiteitä, erityisesti jos on jo pitemmältä ajalta.

hgw sanoi:
Onko kellään kokemusta puuvahan käytöstä keittiön massiivipuutasoissa, myös siinä tiskialtaan ympärillä? Miten verrattavissa öljyämiseen? Lankomies oli kuulemma ollu mukana laittamassa yhtä keittiötä missä tasot vahattiin, mutta kaipailisin muita(kin) mielipiteitä, erityisesti jos on jo pitemmältä ajalta.

Kaveri on käsitellyt omat lämpökäsitellyt koivutasot Clou-merkkisellä vahalla. Itsekin voisin kyllä koittaa vastaavaa pyökkipinnoille. Kestossa ei ole kuulemma ollut mitään valittamista. Kerran vuoteen karkeasti on riittänyt tuo vahaus.

Heitetääs tämmönen: Miten kannattaa kiinnittää peili seinään jos seinään ei voi tehdä reikää? Itselläni tuli mieleen semmonen pyhkeenpidike jolla siis on tarra yhdellä puolella ja toisella puolella koukku, mutta kestääkö tämmönen viritelmä? Peili tulisi tällä tosin myös muutaman sentin seinästä irti, joka ei ole hyvä kun lähellä on ovi (aukeaa peiliä päin)..
Ajattelin about tämmöstä (2kpl vierekkäin pienellä välillä): kuva. Jos on muita ideoita vastaavan tyyppiselle peilille niin kuuntelen kyllä :) Hintaa ei kuitenkaan saa olla liikaa.

ak8400 sanoi:
Heitetääs tämmönen: Miten kannattaa kiinnittää peili seinään jos seinään ei voi tehdä reikää? Itselläni tuli mieleen semmonen pyhkeenpidike jolla siis on tarra yhdellä puolella ja toisella puolella koukku, mutta kestääkö tämmönen viritelmä? Peili tulisi tällä tosin myös muutaman sentin seinästä irti, joka ei ole hyvä kun lähellä on ovi (aukeaa peiliä päin)..
Ajattelin about tämmöstä (2kpl vierekkäin pienellä välillä): kuva. Jos on muita ideoita vastaavan tyyppiselle peilille niin kuuntelen kyllä :) Hintaa ei kuitenkaan saa olla liikaa.

Mulla on seinällä pari aika tuon mallista mutta vielä pykälän isompaa peiliä. Kiinnitykseen olen käyttänyt ihan vain sellaista kaksipuolista "pehmustetarraa". Niitä 20cm välein kiertämään vaan tota peiliä ja varmasti pysyy. Tosin jos tuo tulee märkätilaan niin sitten tuo tarra ei ole niin hyvä välttämättä.

Mulla on aivan HIRVEÄ verhopaniikki. Mulla oli aiemmin olohuoneessa mustat vakosamettiset paneeliverhot, mutta kun ne oli perinteisiä 45x220 niin tarvitsin niitä tosi monet sillä ikkunat ja seinä on typerästi. Mulla on kulmauksessa kaksi ikkunaa, toisen vieressä vähän matkan päässä parveekken ovi ja tyhjää maaliseinää vielä pitempi pätkä, ja tätä oli tosi vaikea täyttää noin kapeilla verhoilla. Molempiin ikkunoihin laitoin reunoille yhdet paneeliverhot, ja sitten sommittelin kahdelle eri kiskolle joka toinen taaimmalle ja joka toinen etummaiselle niin että paneelit olivat hieman lomittain. Se oli ihan ok mutta jotenkin epäkäytännöllistä kun 45cm paloja piti olla 8kpl että tila täyttyi ja ne oli aika ohuita suikaleita.

Nyt sitten ostin joku 1½kk sitten voilee-kangasta ja normaali paksumpaa verhokangasta, väri oli tumma pellava, ja luonnon beige. Anoppi ompeli ikkunoiden sivuille normaalit voileet ja parvekkeen oven eteen sekä seinänkohtaan tavalliset paksummat verhot mutta nyt jotenkin ahdistaa enkä tykkääkkään niistä ollenkaan. Mun mielestä ne on perkeleen vanhanaikaiset ihme rypytykset kun voilee on kasassa vaikkakin toki silleen sen kuuluukin mennä ja ihan normaalit yksiväriset ja suorat ovat.

Nyt olen 3vrk tässä etsinyt ja miettinyt että mitä helvettiä asian kassa teen. En halua 'ryppyverhoja' enkä laineita vaan suorat paneelit kiinnostavat, ja oikeastaan IKEAn kuvastossa sellaisen kivan sommitelman näinkin jossa oli kuviollinen valkoinen läpikuultoverho, tumma pohjapaneeli sekä yksi valkoinen paperipaneeli ja ne 3 oli lomittain. Nyt vaan tuskailen että mitenkähän niitä laittelisin, 2 ikkunaan mahtuu vain 1 per laita, näiden paneelien leveys kun on 60cm joka olisi kyllä muuten ihanteellinen, ja tälle pitkälle sivullekin saisi sitten tuolla 60cm ihan ok sommittelun...

Kauheeta pohdintaa ja ahdistusta kyllä aiheuttaa yhdet perkeleen verhot :D Tässä pohtimiani vaihtoehtoja, luulen että näistä saisi rakennettua kivan kokonaisuuden, meillä väreinä olohuoneessa on musta sekä ruskean eri sävyjä valkoisesta beigeen... Ikean kuvastossa tästä on hyvä kuva, siinä näkyy kuinka tästä kuviollisesta tulee esim tumma kuvio jos se on lomittain toisen kanssa... Tosin Ikean kuvastossa pohjana sininen, ja itse haluan ruskeaa.

38015_PE129974_S4.jpg

38020_PE129979_S4.jpg

46072_PE142727_S4.jpg

Edittiä: Nyt kun ne tähän laitoin niin alkoikin miellyttämään vielä enemmän silmää kun ovat tuossa kaikki kolme yhtäaikaa esillä, ainoa ongelmani vaan on montako niitä hankkisi yhteensä, mikä kappalemäärä mitäkin väriä ja kuinka ne sommittelisi... Pakko on kuitenkin nykyiset vaihtaa sillä uusi sohva on tulossa 1vko sisällä [tänään tilattu UUUH JEA!] ja en halua että mitkään voileet mun sisustusta pilaavat, NYYH :D

Vielä Edittiä: Itse en ole yhtään kiinnostunut verhoista ja siksi tilanne on hieman vaikea. Sisustaminen on ihanaa mutta jotenkin jotkut ikkunoissa roikkuvat kankaat eivät innosta eikä yhtään huvittaisi maksaa satoja euroja siitä hyvästä, mutta tajuan sentään sen että rumat verhot pilaavat kokonaisuuden joten asialle on tehtävä jotain ja pian :lol2:

Ripe: Aivan loistava idea, kiitos! Ei tule märkätilaan, joten ei kosteus tuota ongelmia. Huomenna kauppaan.

Ripe sanoi:
Mulla on seinällä pari aika tuon mallista mutta vielä pykälän isompaa peiliä. Kiinnitykseen olen käyttänyt ihan vain sellaista kaksipuolista "pehmustetarraa". Niitä 20cm välein kiertämään vaan tota peiliä ja varmasti pysyy. Tosin jos tuo tulee märkätilaan niin sitten tuo tarra ei ole niin hyvä välttämättä.

Voi pysyä jonkun hetken, mutta en suosittele tuota ratkaisua silloin jos peili on suht iso/painava. Nimittäin vanhassa kämpässä mulla oli laakaovessa 2-puoleisella teipillä about 50x180 peili kiinni ja kyllähän se sieltä yhtenä yönä tipahti ja melkein tuli kakka housuun. Peili oli vielä varmistettu ohuella metallilangalla peilin takaosasta oven yläreunaan mutta lanka sitten otti ja napsahti peilin painosta poikki. No, peili säilyi kuitenkin ehjänä.
Teippiä oli n. 15 cm välein koko peilin takaosa täynnä.

Toki jos peili hirmuisesti painaa niin ei tuo toimi. Vuoden verran tuossa nuo peilit on roikkuneet ja ei mitään merkkiä etteikö pitäisi. Peili on siis pelkkää peliä-levyä ilman kehyksiä tai muuta. Semmoinen ei hirvästi paina. Eihän tuo ovi vaan ollut liikkuva mallia? Se toki on eri asia kun seinällä roikkuminen.

Löytyihän se kiva koti meillekin tuskaisen etsimisen jälkeen... mutta sitten tulee tämä vuokra-asunnon ongelma: asunto on ikään kuin valmis, eikä värimaailmaan paljon itse voi vaikuttaa. Hyvässä kunnossa kyllä, just laitettu vaaleat parketit yms. mutta erityisesti olohuoneen väritys on jotain muuta kuin mitä itse olisin valinnut. Nyt on siis seuraavanlainen ongelma:

Olohuone on n. 4m leveä, arviolta 6m pitkä. Toinen pääty on lähes pelkkää ikkunaa sekä lisänä parvekkeen ovi. Toinen pääty taas on puoliksi auki eteiseen. Puoliksi auki oleva seinä ja sen viereinen sivuseinä on tapetoitu aprikoosin/lohenpunaisen/persikan sävyisellä tapetilla, joka aluksi hyppäsi silmille, mutta nyt olen jo ihan ok asian suhteen... mietityttää vaan kovasti, että mitä värejä tuon kanssa sisustukseen kannattaisi sovitella? Väri on jotain näiden väliltä:
p_8182.jpg
/
p_8181.jpg

Mitä värejä te, joilla on jotain sisustussilmää, suosittelisitte tuommoisten sävyjen kanssa? Mulle itselle tulee mieleen esim. lämmin tummanruskea, entäs muita - ja mitä voisi valita tehosteväriksi? Tapetti ei ole ihan tasavärinen. Meillä on Ikean harmaanruskea sohva, joka minua eniten tässä ehkäpä arveluttaa. Kalusteet on muuten aika lailla koivun sävyä. Tulisiko sohva ennemmin laittaa värillisen tapetin seinustalle vai valkealle seinälle, joka on sitä vastapäätä?

Mitenkäs tuollaiseen olohuoneeseen laittaisi verhot? Ikkuna on tosiaan leveä ja korkea ja se pitäisi saada peitettyä niin, että kankaalta voi vaivattomasti katsoa leffoja kun siltä tuntuu. Huonekorkeus tuolla on ainakin 2.8m.

Toinen hassu juttu on keittiö. Siellä edelliset asukkaat on maalanneet yhden seinän aika lailla tuon sävyisellä sinisellä kuin alla, pari astetta vaaleammalla tosin. Tuohon nyt ei kovin hankala ole värejä sovitella, ruokapöytä ja tuolit ovat valkoista ja koivua. Mitäs tuohon voisi keksiä pirteäksi tehosteväriksi? ...vai pitäisiköhän ennemmin sanoa, että rauhoittavaksi sävyksi... on aika villi se sininen kuitenkin. :)

p_8104.jpg

Pelottavaa huomata näin muuton kynnyksellä, että onkin ihan peukalo keskellä kämmentä näissä asioissa. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Faidra sanoi:
... mietityttää vaan kovasti, että mitä värejä tuon kanssa sisustukseen kannattaisi sovitella? Väri on jotain näiden väliltä:...
Minä ehdottaisin myös sitä tummanruskeaa, mikä itselläsikin oli mielessä. Kirkkaanpunainen ja jokin tummanpunainen sävy sopivat mielestäni myös oranssin kanssa. Ja kavereiksi vielä mustaa ja valkoista. Minun olohuoneeseeni on tulossa kutakuinkin noita värejä, tosin se ei ole vielä läheskään valmis, joten takeita hyvästä lopputuloksesta en voi vielä antaa :D

Oletteko selvittänyt vuokranantajalta, saisiko seiniä maalata tai tapetoida? Parin seinän laittaminen uusiksi ei tulisi kuitenkaan kovin kalliiksi. Jos asunnossa aikoo asua vähänkin pidempään, niin kannattaa ehkä maksaa muutama kymppi siitä, että silmiin ei satu aina kun näkee keittiön seinän.

Tota.. onkos noita tommosia kattoon kiinnitettäviä paneeliverhotankoja olemassa? Mistähän niitä osais etsiä?

Oletko katsonut Faidra noita värilastuja? Tossa hyllyssä oli pari vähän sinnepäin olevaa lastua, voit vaikka ottaa ne mukaan maalikaupasta, jos jokin sävy sattuisikin täsmäämään. (Tikkurila KaunisKoti lastut). Valkotasapainosta ja näytöstä johtuen et tietenkään voi suoraan näytöltä sävyjä verrata. Eli liitteenä olevassa kuvassa ylhäällä lastu 47. Lilium, keskellä 45. Begonia, alhaalla 48. Pinus.

(vasemmassa kuvassa muuttamattomat sävyt, oikeanpuoleiseen yritin korjata valkotasapainoa)

Liitteet

• lastut.webp
    lastut.webp
    16,8 KB · Katsottu: 289
  • lastut2.webp
    lastut2.webp
    19,3 KB · Katsottu: 351
Siis, korjataan sen verran, että se sininen on minusta kiva - mutta sitä olisi voinut hiukan säännöstellä, nimittäin nyt sillä on vedetty melkein kaikki vapaana olevat seinät (ikkunaseinä ja iso seinä, kaapistojen seinät on sentään valkeat). Toisin sanoen olis riittänyt, jos sillä olisi maalattu se yksi iso seinä. Asuntoa on nyt rempattu jonkin aikaa, sen verran ajattelin itse vielä tehdä, että maalaan makuuhuoneen kaapinovet jotka ovat ruman harmaat. Vuokraisäntä lupasi maalata muut ovet vielä valkoiseksi, nekin on ikivanhat harmaat. Nämä remonttihommat on vaan mulle ihan uutta, en ole itse ikinä kotia kunnostanut vaikka huonekaluja olenkin maalaillut. Siksi arastelen sitä, että nyt alkaisin enää itse tuonne mitään väsäilemään.

Nuo värilastut mulla onkin ollut mielessä, mutta en vaan vielä saanut aikaiseksi mentyä maalikauppaan. Täytyy käydä hakemassa noita ja mennä sitten kurkkaamaan asuntoa uudemman kerran. Ainakin noista kolmesta sai jo aika hyvin vinkkiä siitä, mitkä värit olohuoneeseen kävisivät. Ylimmän ja alimman lastun persikka ja oranssi näyttivät aika tutuilta... mutta edelleen mietityttää se sohva - sopiikohan harmaanruskea sinne mitenkään, minusta se on ennemmin kylmä kuin lämmin sävy? Toisaalta alimman lastun muut sävyt näyttää kyllä kylmähköiltä...

Faidra sanoi:
Löytyihän se kiva koti meillekin tuskaisen etsimisen jälkeen...

Joo-o, kyllä on aika kirjavat värit valittu. Itse saattaisin lähteä hakemaan tuohon olohuoneeseen jotain itämaista sisustustyyliä mikäli et jaksa irroitella tapetteja ja pistää uusia tilalle. Tuohon oranssiin käy aikas hyvin esimerkiksi sellaiset TUMMAN ruskeat, lähes mustat puupatsaat/naamiot joita voisi ripotella sinne tänne, verhoiksi sitten vaikkapa Hobby Hallista:

210203_iso.jpg

Tai:
210206_iso.jpg

Prismassa on myös kivoja itämaisia lamppuja halvalla, nehän ovat nyt muotia. Indiskan myymälässä kannattaa myös käydä katselemassa vaihtoehtoja.

Itse koen suureksi ongelmaksi tuon sohvan, kannattaa kokeilla sitä kuitenkin, pistää vaikkapa suuren puisen arkun Kodin Ykkösestä tai vaikkapa Ming-sarjasta jotain, näitäkin saa Kodin Ykkösestä. Tyynyjä paljon ja ehkäpä joku "huopa" soffalle vielä.
http://www.thomart.fi/ming_fi.html

Boknäs -myymälässä on myös paljon itämaista kamaa myynnissä (Varistossa, Vantaalla)

Siniselle on hankala tehdä mitään, riippuen keittiön muista sävyistä, taisi olla valkoinen, ostaisin halpaa maalia 3 litran purkin ja maalaisin seinät muuhun sisustukseen sopivalla sävyllä, Tikkurilan värilastut auttavat asiaan, ehkä joku beige/peessi voisi toimia jos kirjava olohuone näkyy keittiöstä. Purkkeja, kannuja ja kaikkia hämäriä juttuja keittiöön sitten lisäksi jotta se yhtenäistyy olohuoneen kirjavuuden kanssa.

Hankala antaa mitään vinkkejä kun en ole kuvia nähnyt asunnosta, olohuoneen valkea seinä kaipaa aivan selkeästi kuitenkin KIRJAVAN taulun jos muu asunto on kirjava, sitä voisi koitella soffa-seinustana, ehkä, mahdollisesti. Toinen vaihtoehto on pistää sohva kirjavalle seinälle ja tehdä jotain sille valkealle seinälle... No nämä ovat vain omia mielipiteitäni ilman asunnon tarkkaa näkemistä :)

En muista lukeneeni mitään makuuhuoneen sävyistä, minkä sävyinen se on?

Huppe sanoi:
Joo-o, kyllä on aika kirjavat värit valittu...
Itse koen suureksi ongelmaksi tuon sohvan, kannattaa kokeilla sitä kuitenkin, pistää vaikkapa suuren puisen arkun...
Näiden perusteella jo melkein uskallan sanoa, että taidetaanpa sittenkin vaihtaa se tapetti. :D Kyseessähän ei ole kuin yksi iso seinä ja toinen pieni puolikas, luulis että ei noihin nyt voi ihan tajuttomasti mennä aikaa? Mä olen käsistäni aika näppärä joten uskon suoriutuvani hommasta ihan kiitettävästi, vaikka en olekaan aiemmin tapetoinut. Oliskohan tähän hyviä vinkkejä aloittelijalle? Jos olohuonetta laittaisi aika luonnollisilla sävyillä, niin ei kai se sininen sillon sieltä silmään pistä? Ja kannattaisiko siis ennemmin tapetoida vai maalata? Pitääkö vanha tapetti poistaa uuden alta, vai voinko vedellä vaan uudet tapetit päälle? Oikein "Ms Know-Nothing"... ;)

Siniselle on hankala tehdä mitään, riippuen keittiön muista sävyistä, taisi olla valkoinen, ostaisin halpaa maalia 3 litran purkin ja maalaisin seinät muuhun sisustukseen sopivalla sävyllä...
Keittiö saa ollakin sininen, mutta taidan vetäistä ne muut seinät valkoisella niin että vain yksi jää siniseksi. Se on raikas ja nätti, minusta ainakin vaaleansininen, valkea ja koivu käy ihan hyvin yhteen? Kaappien kahvoissa ja laatikoiden vetimissä siellä on myös metallinharmaata, sekin voisi sopia keittiön sävyihin ihan nätisti. Sinistä meillä on siis aika paljon muutenkin, makuuhuoneen tekstiilit on oikeastaan enimmäkseen sinisävyisiä. Tällä hetkellä makuuhuoneen seinillä on joku himmeän sininen tapetti, en muista ihan tarkalleen. Huoneen katonrajassa vaaleankeltaista boordia... ihan sievä, en tiedä jaksanko alkaa sitäkin vaihtamaan vai annanko vaan olla. Pelkän boordin vaihtamisellakin voisi saada aika nättiä aikaan.

Taidan mennä huomenna käymään asunnolla ja otan vihdoin niitä kuvia. Tässä on nyt pari viikkoa aikaa päättää mitä tekee, tehdä se ja saada sitten kamat sisään. Pahoin pelkään, että jopa Pulla joutuu avuksi. :D

EDIT: Suurin syy näihin "en tiedä viitsinkö" -syihin on siis se, että ei ole mitään takuita ollaanko syksyllä enää samassa asunnossa tai ylipäätään Suomessa. Jos jäädään tänne, niin sitten todennäköisesti tuossa asutaan pidempäänkin, mutta kun asia ei ole millään tavalla varma. Nyt pitäis vaan päästä suht edullisesti muuttamaan ja saada sellainen koti, ettei joka päivä joku asia ärsytä (kuten nyt!).

Faidra sanoi:
Näiden perusteella jo melkein uskallan sanoa, että taidetaanpa sittenkin vaihtaa se tapetti.
Tapetin repiminen on veemäisintä hommaa mitä maa päällään kantaa, jos ei ole voimakaskuvioinen tapetti niin uutta päälle vain, tai sitten mahdollisimman paksua tapettia pintaan. Vaaleata tapettiahan et voi tuohon pintaan laittaa koska nuo värit näkyvät läpi, toki joku paksu vinyylitapetti saattaa peittää värit.

Maalaus kerran tapetoidulle seinälle on helkkarin vaikeaa, joudut ylitasoittamaan seinän suurella määrällä laastia tai ainakin hiomaan niin maan perkeleesti, en suosittele, nimimerkillä juuri 3kk kokemusta tästä hommasta.

Tuo sininen, on vähän oma lehmä ojassa, vihaan sinistä väriä yli kaiken, onhan se suosittu ja suomalainen väri ja monet siitä siksi pitävät kun eivät muuta keksi. Itse en laittaisi ainoatakaan sinistä asiaa kämppään, en edes pohjamaaliksi. Mutta makuasioista on turha kiistellä.

EDIT: Tuosta maalaamisesta ylipäänsä, onhan se vähän hankala aloittaa mutta 5 tunnin hommalla pienen kaksion saa täysin mieleisekseen, se ei ole paljon mielestäni, maalit ovat myös halpoja, noin 17e/3L jolla maalaa yhden huoneen, 8e kunnon tela ja hieman maalarinteippiä 2e sekä pensselisetti 5e, maalikaukalo maksaa noin 3e. Hinnasta ja ajasta tuo ei ole kiinni, vain omasta viitseliäisyydestä. Olen huomannut että monet (suomalaiset) ovat sellaista sakkia että otetaan sukulaisilta ne huonekalut mitkä ilmaiseksi saadaa, pistetään ne sinne minne mahtuu, telkkari kirjahyllyyn ja asutaan tyytyväisinä elämän loppuun saakka, jostain saatetaan ehkä ostaa/saada uusi matto 10 vuoden välein.

Huppe sanoi:
Tapetin repiminen on veemäisintä hommaa mitä maa päällään kantaa...

Tapetin pois repiminen rippuu täysin tapetista. Reilu kuukausi takaperin revin kahdesta huoneesta tapetit. Olohuoneesta tapetit irtosivat kevyellä vesisuihkutuksella siististi ja tapetit olivat poissa alle kahden tunnin koko huoneesta. Makuuhuoneessa tapetit näyttivät samanlaisilta, mutta eivät lähteneet millään konstilla siististi. Lähes viikon kaikki illat uhrasin noiden tapettien repimiseen.

Kannattaa siis ennen päälle tapetointia kokeilla, jos tapetit olisivat helposti irtoavaa sorttia. Jos tapetit ovat helposti irtoavia, saattavat tippua seinältä uuden liisterin vaikutuksesta uuden tapetin kanssa.

Originally Posted by Huppe
Tapetin repiminen on veemäisintä hommaa mitä maa päällään kantaa...

Tapetin pois repiminen rippuu täysin tapetista. Reilu kuukausi takaperin revin kahdesta huoneesta tapetit. Olohuoneesta tapetit irtosivat kevyellä vesisuihkutuksella siististi ja tapetit olivat poissa alle kahden tunnin koko huoneesta. Makuuhuoneessa tapetit näyttivät samanlaisilta, mutta eivät lähteneet millään konstilla siististi. Lähes viikon kaikki illat uhrasin noiden tapettien repimiseen.

Kannattaa siis ennen päälle tapetointia kokeilla, jos tapetit olisivat helposti irtoavaa sorttia. Jos tapetit ovat helposti irtoavia, saattavat tippua seinältä uuden liisterin vaikutuksesta uuden tapetin kanssa.

Meilläkin revittiin tapetit uuden talon kaikista seinistä pois. Osa lähti melkein itsestään pienen kostutuksen jälkeen. Osaa taas joutui rapsuttelemaan hieman työläämmin. Nyt on kaikki seinät maalattu. Mutta ei tuosta tapetin poistosta mitään erikoista tasoittelemista ja hiomista aiheutunut. Ainoastaan vanhat naulan reiät yms. Muutenhan siellä on yleensä ehjä ja tasainen seinä alla.

bulletproof sanoi:
Meilläkin revittiin tapetit uuden talon kaikista seinistä pois. Osa lähti melkein itsestään pienen kostutuksen jälkeen. Osaa taas joutui rapsuttelemaan hieman työläämmin. Nyt on kaikki seinät maalattu. Mutta ei tuosta tapetin poistosta mitään erikoista tasoittelemista ja hiomista aiheutunut. Ainoastaan vanhat naulan reiät yms. Muutenhan siellä on yleensä ehjä ja tasainen seinä alla.

Joo, unohtui tarkentaa että omalla kohdallani tapetit olivat 23 vuotta wanhat paperitapetit ja huoneessa röökattu 23 vuotta, noin 2 askia per päivä. Tapetit lähtivät repimällä 1x2mm kokoisina palasina, kostutus, liisteröinti tai tapetinpoistoaine ei auttanut asiaan ollenkaan. Toiseen huoneeseen vedin vain liimaa perkeleesti ja lasikuitutapetit päälle :D

Kiitos neuvoista! Tosi kivaa, kun on ihmisiä jotka on tehneet aiemminkin näitä hommia ja ymmärtävät jotain asioiden päälle. Ei tule niitä "mitä sitä nyt turhaan aikaa käyttämään, sama kai se on minkä väriset ne seinät on" -juttua. Mä kun tykkään puuhastella kaikkea tällaista niin varmaan ähertäisin vaikka pari viikkoa putkeen siellä asunnossa että saisin kaiken näyttämään siltä miltä haluan. Toistaiseksi ehkä suurin ongelma on budjetti - ei millään riitä rahat kaikkeen mitä haluaisin! Sen verran on pakko hankkia, että olohuoneeseen ostetaan uudet tekstiilit, keittiöön verhot ja jotain pientä sälää ympäri asuntoa. Eniten varmaan menee rahaa olohuoneen mattoon ja verhoihin. Näissäkin valinnoissa kun on pakko mennä sen ehdoilla, että meillä on kaksi kissaa jotka tykkäävät silputa kaiken vähänkin huteramman materiaalin.

Nyt sitten ehdotuksia. Jos sohva on tuota sävyä kuin kuvassa alla, niin mitä suosittelisitte tapetoitavan/maalattavan seinän sävyksi? Keittiö tosiaan jää melko kirkkaan vaaleansiniseksi, joten olisi kiva jos sävyt ei kamalasti riitelis keskenään. Makuuhuoneen suhteen en ole päättänyt vielä mitään... pitää tänään katsastaa tilannetta uusiksi kun käyn asunnolla. Mietin itse, että jos olohuoneen seinä olisi suht neutraalin värinen, niin sitten niillä tekstiileillä voisi vaihtaa ilmettä helposti siinäkin vaiheessa kun yhteen väriin kyllästyy. Joitain värejä mulla onkin jo mielessä, mutta ehdottakaas te ensin niin en ohjaile mihinkään suuntaan omilla mieltymyksilläni. :)

Ja joo joo - menen hakemaan siitä värilastuja kunhan saan auton alle! ;)

edit: Tuolla meillä ne tapetit on ilmeisesti ihan vuosi, pari sitten laitettu, joten pitää toivoa parasta että irtoaisivat helposti jos niitä aletaan irrottelemaan.

edit2: Huppe, muistatko miten paljon tuo tapetointi tuli maksamaan? Olohuoneessa sitä seinää on varmaan jotain 8m, huonekorkeus n. 3m.

42757_PE134736_S3.jpg

Suositut

Back
Ylös Bottom