Jos tarkoitat maallikolla ei-asiantuntijaa, niin mielestäni en ole sellainen oman asunnon valinnassa ja ostossa. Jos haluan ison pihan etelään, asunnon neliöt yhteen tasoon, autotallin ja naapuritalon yli 30 metrin päähän, niin melkoinen asiantuntijafakiiri tarvitaan puhumaan minut yli noista vaatimuksista. Turha on rakennusliikkeen edustajan tulla sanomaan, että "ei me voida tollasta tehdä, kaava estää". Tai voihan se tulla (ja aivan varmasti nykyään tuleekin), mutta ei tule sitten kyllä kauppojakaan. Sama se sitten minulle on, ovatko minusta huonot ratkaisut rakennusliikkeen, kaavoittajan, kaupunkinjohtajan vai presidentin syytä.El Capo sanoi:Tämä on juuri tätä maallikon ajattelua ja pohdintaa. Mieti, mieti, mieti... Mistä tämä kaikki mahtaa johtua? Kaikki lähtee kuitenkin kaavoituksesta ja siihen harvalla rakentajalla, edes rakennusliikkeellä on kahta sanaa sanottavana. Tampereen lähikunnathan olivat viime vuonna muuttovoittajia, mutta yhtään uutta asuntoa ei jää myymättä Tampereen alueella, koskaan, milloinkaan...
Totta on kyllä, että Tampereen alueen kaavoitus on "maallikon" näkökulmasta hieman outoa. Kaavoittajat haluavat tehdä tiheään asuttuja kerrostaloalueita, koska ne ovat niin kivan kaupunkimaisia ja ovat kaupungille halvempia ylläpitää. Täällä kyllä tuntuu siltä, että kaupunkilaiset (=veronmaksajat) ovat välttämätön paha kaupungille ja sen virkamiehille. Mitä vähemmän kaupunkilaisia olisi tai mitä tiiviimpään kasaan ne saadaan, sen parempi. Ihmiset (nykyistä suurempi osa ainakin) taas haluaisivat asua harvemmassa ja rivi- ja omakotitaloissa.
Tuossa on pieni ristiriita Jos aikataulu on kohtuuton, sitä ei ole osattu suunnitella. Vai tuleeko rakennusaikataulu kaavoittajalta?El Capo sanoi:P.S Ammattimaiset rakentajat osaavat suunnitella tekemisensä ja aikataulunsa ja jopa toteuttaa kohteita kohtuuttomissa aikatauluissa.
Minulla on asunnonostajan näkökulma asiaan. Minustakin on paskaa, että uudet rivitalot ja pienipihaisia ja kaksikerroksisia. Uuden rivitaloasunnon ostajana olen kuitenkin tekemisissä rakennusliikkeen enkä kaavoittajan kanssa. Niinpä kaadan paskan rakennusliikkeiden niskaan (joita sinä tavalla tai toisella ilmeisesti edustat). Kaatakoot ne paskan eteenpäin vaikka sitten kaavoittajien niskaan.El Capo sanoi:-Tää on just tätä paskaa mitä jaksetaan "paremmalla" tiedolla jauhaa.-