Suuri sisustusthread (Kuvia?)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kiitti Siima.

Ja tosiaan, yksitasoratkaisussa on puolensa. Meillä on tenavat oppineet pakosta portaisiin kun on kerrostalossa asuttu tähän asti. Ja tästä nyt voisi vääntää loputtomiin, siis näiden ratkaisuiden hyvistä ja huonoista puolista, eli väännetään siitä vaikka perustaen oma ketju tai jotain...

Ja meillä on tuohon Puuppolan kouluun n. 4 km, lähikauppaan on 3 km ja Palokan ostoshelvettiin taitaa tulla 7-8 km. Palokan keskuksessa on sitten lähes kaikki. Tietty perus Cittari ja Prisma, mutta on siellä on kaupungin kaikki huonekalukaupat, Hong Kong ja Karl Ohlson avasi juuri ja miljoona muuta erikoisliikettä. Keskustaan ei tartte oikeastaan mennä kuin pankkiin ja sinne on jotein 14 km. Töihin mulla 13 tai 15 km, riippuen ajeleeko teollisuusalueen läpi vai motaria pitkin. Vartin ajaa tasan työpaikan pihaan kun tuosta vanhasta asunnosta 4 kilsan päästä ajoi 10 minuuttia.

Asuinalue on vanha ja uusi. Tuolla on asutusta ollut jo kymmeniä vuosia, mutta sitten on monta 5 vuoden sisällä rakennettua ja jotain 30 tonttia on tän hetken kaavassa rakenteilla, joista ehkä puolet nyt myynnissä. Osayleiskaava määrittää minimiksi 2000 m2, eli vähän jää metsää ympärille kun nuot käytännössä on tuolla 3000 m2 tontteja.

Mutta tosiaan bussilla kilsan päästä ala-asteikäiset pääsee kouluun ja alle kolmosluokkalaiset pääsee talvella taxilla, kun tuo meidän mäki on vähnä järkyttävän jyrkkä ja tie kapea. Se siis luokitellaan talvisaikaan vaaralliseksi. Tuo varmaan joskus 5 vuoden sisään muuttuu kun tulee kokonaan uusi tie toista kautta.

No eipä tämäkään enää sisustamiseen kuulu...

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
http://rakennusprojekti.fi/?p=1838

Siinä ois nyt parikymmentä sisäkuvaa lisää. Toistaiseksi saapi riittää, onpahan nyt jotain uuttakin ainakin jossakin kuvassa...

Sauna näyttää huomattavasti paremmalta kuin sinun (salamalla otetuissa?) kuvissa.

Varoitus noista pikkuautomatoista, niissä on semmonen kumipinta alapuolella mikä tuppaa liimautumaan ajan kanssa lattiaan kiinni jättäen siihen ikuisen jäljen.
Meillä meni roskiin tuommoinen kun sain rapsutettua sen irti edellisestä kämpästä.

Siinä ois nyt parikymmentä sisäkuvaa lisää. Toistaiseksi saapi riittää, onpahan nyt jotain uuttakin ainakin jossakin kuvassa...

Varmasti tuolla tulette viihtymään.

Mä olen kyllä huono arvioimaan tuollaista perinteisempää tyyliä, kun henkilökohtaisesti en perinteisemmästä tyylistä yleensä pidä, mutta kivaltahan tuolla näyttää. Pari kommenttia tulee kuitenkin mieleen.

* Kodinhoitohuoneesta poistaisin sen ulko-oven puoleisen yläkaapin ja asentaisin tilalle niin suuret kuivauspatterit kuin mahdollista. Näihin voisi siististi ripustella kuivumaan ne vaatteet, joita ei rummulla viitsi kuivata.

* Alakerran oleskelutilojen valaistus näytää olevan toteutettu aika puhtaasti tuollaisten kattospottien avulla. Kuvien perusteella on vaikea sanoa, mutta jääköhän tuolla osa tiloista hieman hämäräksi pimeään aikaan. Itse lisäisin tuonne myös 1-3 ylöspäin(kin) valoa antavaa suurta lattiavalaisinta, jolla saisi hieman tunnelmallisemman valaistuksen (tai sitten tarvittaessa ihan vain sitä lisävaloa) Esimerkiksi vaikka Lundian Soihtu-lattiavalaisimia yms.

* Mun mielestä on loistavaa, ettei saunaan ole tuotu kuituvaloja. Tuollainen perinteisempi valo luo paljon paremman tunnelman.

Zone-sarja -42%

Vedä vielä saunasta mustalla kuumakestospraymaalilla nuo ilmanvaihtoventtiilit mustiksi ja vetimet saman väriseksi kuin paneeli. Itse maalasin oven karmistakin valkoiset peitetulpat mustiksi spraylla. Kai niitä olisi jostain mustinakin saanut. Mutta huomattavasti paremmalta näyttää hämyisenä saunatila.

* Kodinhoitohuoneesta poistaisin sen ulko-oven puoleisen yläkaapin ja asentaisin tilalle niin suuret kuivauspatterit kuin mahdollista. Näihin voisi siististi ripustella kuivumaan ne vaatteet, joita ei rummulla viitsi kuivata.
Mä vähän epäilen, miten hyvin kuivauspattereihin mahtuu vaatetta kuivumaan. Meillä on kodarissa tämmöinen, joka vetää koneellisen. On tosi näppärä. Tosin kesällähän pyykit kuivataan ulkona.

153_main.webp

Joskin nyt on kodarista lähdössä sähkövaraaja lämpöpumpun tieltä (tai siis, mlp tulee seinän toiselle puolelle varastoon). Nyt on mietinnän alla, ostaako tilalle komero vai kuivauskaappi. Menevät aika lailla samoihin hintoihin ja koska sylettää maksaa jostain pelkästä komerosta se ~400-500e, niin siksi tota harkitaan. Aiemmassa asunnossa sellainen oli ja oli tosin aika vähäisellä käytöllä, sillon ei tosin pahemmin tarvinnut kurakamppeita vielä kuivatellakaan. Mutta esim. just lakanat sai sinne kätevästi mahtumaan.

Timba, yläkerran kylppärin suihkukaappi... Muistatko, että kuinka paljon maksoi?

Mä vähän epäilen, miten hyvin kuivauspattereihin mahtuu vaatetta kuivumaan. Meillä on kodarissa tämmöinen, joka vetää koneellisen. On tosi näppärä. Tosin kesällähän pyykit kuivataan ulkona.

No eihän niihin nyt koneellista mahdukkaan. Mutta ei kai siihen yleensä ole tarvettakaan, jos/kun valtaosa vaatteistakin kuivataan kuitenkin rummulla. Ne 2-6 parempaa paitaa yms. joita ei viitsi rumpuun heittää voi sitten laittaa siihen kuivauspatterille.

Pyykin ripustelu on niin vittumaista puuhaa, että meillä pyörii kuivausrumpu kyllä kesälläkin.

Yritän tähän heitellä vastauksia taas, ei viitti quotailla jokaista erikseen.

Eli valaistuksesta. Se toteutettiin yleisvalaistuksena LED spotein. Olkkarin ja keittiön katossa on 5 paikkaa valaisimille, niistä sitten käyttöön ajan kanssa joitakin. Lisäksi pistorasioita on käytännössä joka seinällä, joten varmasti tulee vielä jotain lattialla sijaitseviakin valaisimia. Tuo puoli on täysin vaiheessa ja on aikalailla rahastakin kiinni ettei kiireellä tuohon mitään hankita. Mutta laitan toki sitten yksityiskohtia kun niitä tulee. Toinen pointti on vähän kuin pihavaloissa, eli pihavalotkin on tällä hetkellä vain talon seinissä kiinni. Varastossa on odottamassa niitä tolppamalleja. Katellaan talven mittaan mihin valoa kaivataan ja pistetään ne sitten ensikesänä paikoilleen kun pihoja möyritään. Vähän sama sisävalaistuksen kanssa. Rahastakin on kiinni, mutta myös siitä että pitää nähdä mihin niitä kaipaa.

Ja kodariin ei mitään "rättipattereita" tule. Meillä on sellanen kuivaustelinen, jonka saa täysin kasaan tai käyttöön toisen puolen tai miten vain. Silloin kun ei pysty ulkona kuivaamaan on tuo tuossa kodarin ulko-oven kupeessa. Mahtuu puolikkaana oleen niin että siitä pääsee sujuvasti ulos. Jos saunomisen aikaan on pyykit kuivumassa, työnnetään tuo vaikka eteiseen. Joutuu joo vähän pelaamaan, mutta ei oikein saanut lisää neliöitä kodariin vain telinettä varten. Rummussa kuivaillaan lähinnä pyyhkeitä ja lakanoita yms. Meillä on iso kone ja tuo teline on iso. Eli suurinpiirtein kolme pyykkikoneellista per viikko riittää ilman lakanapyykkejä. Lauantaina saunotaan aina jos ollaan kotona. Sunnuntaina voi hyvin pestä pyykit ja ne on poissa jo kun esim. ti tai ke saunoo. Aika pieni ongelma siis. Yhden kerroksen taloissa tämä ongelma on helpompi ratkoa niin että pyykkitelineelle on kiinteä paikka.

Ja saunassa tosiaan tarkotus nuot vetimet sun muut käsitellä kanssa tuolla Supilla tummiksi. Ei vaan ole saanut aikaiseksi. Tuo spray venttiileihin oli hyvä vinkki, se pitää kanssa joku sopivat hetki tehdä. Nyt on vähä se sluibailuvaihe, ei kiinnosta tehdä mitään mikä ei ole aivan välttämätöntä. jos kelit ei ihan kaameita ole, niin autokatoksen katto ois tarkotus koolata ja levyttää ja mieluusti pistää perinnelankut ja nurkkalaudatkin sinne kiinni.

Ja appiukko tuon suihkukaapin ostin LVI-asentajan alennuksilla. Mitähän se sanoi että tuo ois ovh:lla maksanut, vissiin lähemmäs puolitoista tonnia.

Me saunotaan joka päivä. Sitten joskus. Myös siksi erillinen ja suuri khh.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No mä en viittis jokapäivä saunoa. 2-3 kertaa viikossa riittää. Viikonloppuna voi joskus saunoa vaikka pe la su jos on esim. vieraita tai jotain. Meillä vaan tuossa kerrosratkaisussa iso khh tai iso pesuhuone tai sauna olisi tarkoittanut että makuuhuone alakerrassa olisi pitänyt jättää kokonaan pois. Siihen ei haluttu ruveta. Mutta ei me saunotakkaan jokapäivä. Luxusta nämä tilat on 12 aikaisemman vuoden asumiseen verrattuna. ;)

No mä en viittis jokapäivä saunoa. 2-3 kertaa viikossa riittää. Viikonloppuna voi joskus saunoa vaikka pe la su jos on esim. vieraita tai jotain. Meillä vaan tuossa kerrosratkaisussa iso khh tai iso pesuhuone tai sauna olisi tarkoittanut että makuuhuone alakerrassa olisi pitänyt jättää kokonaan pois. Siihen ei haluttu ruveta. Mutta ei me saunotakkaan jokapäivä. Luxusta nämä tilat on 12 aikaisemman vuoden asumiseen verrattuna. ;)
Totta, meillä on nyt 2/3 tiloista valmista ja siinä on silti 100% enemmän tilaa kuin aiemmin.

Saunomisesta tuli mieleen, kun taloa suunniteltiin, aika paljon tuli speksattua tuolla dvdplazan pohjansuunnittelu-threadissa asiaa. Siellä sai muutamia, mielestäni hassujakin mielipiteitä siitä että takkahuone on 80-luvun jäänne ja aivan turhake, kodinhoitohuoneesta on aivan yhtä hyvä mennä saunaan. Perusteltuani tuota takkahuoneen tarkoitusta vieraskäyttöönkin paremmin soveltuvana pukuhuoneena niin jopa muutamia eri ihmisiä kommentoi että saunaan ei tule vieraita laskea. Jostain kumman syystä jotkut ihmiset eivät tahdo saunoa vieraiden kanssa. Itse en kyllä kaveripiirissä oikein mitään erikoisempaa tekemistä edes osaa ajatella. Hyvää ruokaa, saunomista, that's it.

Yhtä suuri ihmetyksen aihe oli vierashuone, miksi vieraita piti majoittaa yöksi, eivät vain tuntuneet ymmärtävän. Kyllähän se, varsinkin nykyään kun vieraat ovat useimmiten lapsiperheitä, on kiva jatkaa iltaa kun lapset ovat käyneet nukkumaan. Tuossa on pari erikoisinta mielipidettä mitä olen kuullut, sen lisäksi mitä eräs kaverin kaveri sanoi nähdessään hirsipaneelit sisällä seinässä: "Voihan noita kai sisällekin pistää".
:lol2:

Hassua oli myös se että 3 metriä ei ole kuulemma riittävästi ruokapöydälle leveyssuunnassa, koska tällöin "vieraita ei mahdu kestitsemään". No jos joku on niin v**n hienohelma että häntä pitää erikseen kestitä avarammassa tilassa kuin tuossa niin EI TARTTE MEILLE TULLA. :curs:

Hieman off-topic, mutta osaltaan sopii sisustuksen perusteisiinkin.

Ite oon kanssa ollut vähän sitämieltä että vierashuonetta ei meille erikseen tule.. Yksi yläimääräinen ns. työhuone on niin kauan kunnes muksut kasvaa niin paljon että vaativat kaikki omia huoneitaan. Tuo on vähän sellainen kompromissijuttu itelle, jos olisi rahaa laittaa pohjattomasti niin varmaan tulisi vierashuone, takkahuone, lämmin autotalli ja leffahuone. Mutta silti ensin tekisin takkahuoneen ja leffahuoneen, sitten vasta vierashuoneen =)

Netissä ihmiset ovat niin kovin kärkkäita kommentoimaan ja arvostelemaan ja joka asiaan on mielipide miten asiat pitäisi tehdä OIKEIN. Oikeita tapoja on tietenkin vain se yksi, kun on vain se oma kapea mielipide ja haluta ymmärtää miten voidaan arvostaa ihan eri asioita. Näiltä kys. ihmisiltä lisäksi harvoin jos koskaan saa omista kodeista ja projekteista sitten niitä kuvia nähtäville. Juttujen mukaan mikään ei ole mennyt vituiksi, mikä on paradoksaalista. Netissä jokainen asia menee vituiksi vähintään yhden ihmisen mielestä.

Puhutte kyllä asiaa. Netissä on helppo kommentoida kärkkäästikin, mutta hyvin nämä aktiiviset keskustelijat ja bloggaajat ovat ottaneet kommentit vastaankin. Mutta sitten itse liverakentamiseen eli oon tässä mietiskellyt, että mistä se johtuu, että kovin monella tuntuu raksalla käyvän noita arvostelijoita. Omalla raksalla ei ole arvostelua tullut muilta kuin putkimieheltä, mutta sekin varmasti ihan syystä, kun on niin pieni tekninen tila. Muutenkaan tuolla mun projektia ihmettelemässä ei ole käynyt juuri ketään ulkopuolisia eli ehkä sen takia juuri ei ole arvostelijoita ollut. Onko tämä siis yksi ero jos teettää ulkopuolisella vs. tekee itse. En osaa sanoa, kun en tiedä paljonko arvostelijoita liikkuu työmiesten mukana. Tai sitten asemakaava vs. haja-asutusalue... Onko asemakaava-alueella aktiivisempaa kiertää muiden tonteilla... Noh, eihän tämä sisustukseen suoraan liity, mutta sitäkin varmasti arvostellaan paljon, jos porukkaa käy siinä vaiheessa sisällä. Hyvien ystävien kommentit onkin sitten asia erikseen siinä vaiheessa kun valmista sisustusta päästään näyttämään.

On tosiaan ihan sama mitä muut ajattelee. Muutos nykyiseen ja edelliseen 11 vuoden asumiseen on huima myös tässä miekäläisen tapauksessa. Autotallissa on yksistään jo enemmän neliöitä mitä nykyisessä asunnossa ja itseasiassa jos otetaan autotallin harrastetila mukaan, niin yksikään asunto ei ole ollut sen kokoinen. Silti päälle tulee vielä tuo asuinrakennukseksi kutsuttava kakkostila :) Kuukausittaiset kustannukset jäävät pienemmäksi, mitä tämän hetken vuokra. Eli vaikea tuosta on huonoa diiliä saada. Arvostella saa näistä lähtökohdista, vaikka olisi sisutettu 80-luvun nahkatakin väriseksi seinät ;)

Tämän viestin voi siirtää raksaketjuun tarvittaessa.

EDIT: ainiin, yksi vastaava lemmikkiaihe lienee budjetti. Omalla työllä ei kuulemma voi säästää, mutta mulla budjetti alittuu jostain syystä kuitenkin kymmenillä tuhansilla. Saa arvostella mm. siitä että on valittu halpoja materiaaleja, laitettu kalliita käyttökustannuksia aiheuttavia laitteita, säästetty pohjatöissä yms. Vaan eipä ole. Merkittävimpimä eroina tehtyyn kustannusarvioon muutettiin sähkölämmitys -> maalämpö ja tiilikatto -> konesauma... Pohjat on jyrääjän mielestä kovemmat kuin valtaosalla tällä seudulla ja täytöt on tehty asianmukaisesti. Roudalta ja kosteudelta on suojauduttu takuulla hyvin.

No ajattelinkin vähän, että ei tuo sauna voi oikeasti olla tuon värinen mikä ekoissa kuvissa! Oikeissa kuvissahan se on nätti ku sika pienenä! Saako udella mikä on tuo teidän harmaa sävy seinissä? (ruokailutila esimerkiksi, onko vierashuoneessa sama?)

Hieno kämppä, hienosti dokumentoitu, hienosti toteutettu hyvällä aikataululla! Olen saanut paljon apua omaan projektiin, joka on myös "perinteinen talo".

Jostain kumman syystä jotkut ihmiset eivät tahdo saunoa vieraiden kanssa. Itse en kyllä kaveripiirissä oikein mitään erikoisempaa tekemistä edes osaa ajatella. Hyvää ruokaa, saunomista, that's it.

Jokaisen pitäisi suunnitella omaan käyttöönsä ja tämä pitäisi jokaisen kommentoijankin ymmärtää. Meillä ei esim vieraita saunoteta tai majoiteta, paitsi silloin tällöin appiporukoita. Eli pari kertaa vuodessa. Eipä meillä muita vieraita kylässä käykään, eli henk koht ihmettelen puolijoukkuesaunoja joille ei itselläni ole mitään virkaa. :)

"vierashuone" toki löytyy, säilytän siellä sekalaisia lelujani jotka entisessä rivarielämässä lojui olohuoneen nurkissa.

Ite oon kanssa ollut vähän sitämieltä että vierashuonetta ei meille erikseen tule.. Yksi yläimääräinen ns. työhuone on niin kauan kunnes muksut kasvaa niin paljon että vaativat kaikki omia huoneitaan. Tuo on vähän sellainen kompromissijuttu itelle, jos olisi rahaa laittaa pohjattomasti niin varmaan tulisi vierashuone, takkahuone, lämmin autotalli ja leffahuone. Mutta silti ensin tekisin takkahuoneen ja leffahuoneen, sitten vasta vierashuoneen =)

No, meillä se takkahuone toimii vierashuoneena ja myös pimennettävänä "leffa"huoneena. Ei sinne nyt tykkiä tule tai muuta spesiaalia, mutta sellainen hämyisä ja tunnelmallinen koppi jossa näkee 52" kuvaa kuitenkin 3m päästä, eli ihan kivan kokoinen ruutu verrattuna olohuoneen 40" 5m päästä.

Siellä sai muutamia, mielestäni hassujakin mielipiteitä siitä että takkahuone on 80-luvun jäänne ja aivan turhake, kodinhoitohuoneesta on aivan yhtä hyvä mennä saunaan. Perusteltuani tuota takkahuoneen tarkoitusta vieraskäyttöönkin paremmin soveltuvana pukuhuoneena niin jopa muutamia eri ihmisiä kommentoi että saunaan ei tule vieraita laskea. Jostain kumman syystä jotkut ihmiset eivät tahdo saunoa vieraiden kanssa. Itse en kyllä kaveripiirissä oikein mitään erikoisempaa tekemistä edes osaa ajatella. Hyvää ruokaa, saunomista, that's it.
Tässä kohtaa taitaa ajatteluun vaikuttaa niinkin erikoinen juttu kuin omat tavat, asuinpaikka jne. Itse olen Hupen kanssa täysin samaa mieltä eli vieraiden kanssa todellakin saunotaan ja varmaan 4-5 iltana viikossa normaalistikin. Takkahuonetta ei meilläkään uudessa kämpässä ole (takka sai lähtea leffahuoneesta, olohuoneessa oleva pieni sisustustakka riittää mainiosti), mutta saunaan käynti on leffahuoneen/oleskelutilan kautta. Edellisessä kämpässä oli käynti kylpyhuoneeseen keittiöstä :urjo:, mutta vain sen muutaman kuukauden ennenkuin sain rempattua kämpän ja siirrettyä kylppärin oven vaatehuoneeseen, joka muuttui samalla saunaneteiseksi.

Jos saunoo kerran viikossa eikä touhuun sisälly sen suurempaa nautiskelua ja ajanviettoa käynti KHH:sta on varmaan täysin ok.

Yhtä suuri ihmetyksen aihe oli vierashuone, miksi vieraita piti majoittaa yöksi, eivät vain tuntuneet ymmärtävän. Kyllähän se, varsinkin nykyään kun vieraat ovat useimmiten lapsiperheitä, on kiva jatkaa iltaa kun lapset ovat käyneet nukkumaan.
:lol2:
Tässäkin kohtaa ne omat tavat/tottumukset kertonee oikean tavan. Meillä perheet/suku/kaverit on pitkin suomea ja itse ollaan Kehä III sisäpuolella ja yökylässä käy joku varmaan 15-20 krt/vuosi. Työhuoneessa on aina ollut helposti punkaksi muuttuva laadukas vuodesohva ja uuteen taloon (5h+k) tulee 2 huonetta joissa on tuo mahdollisuus (olisi tullut 3, mutta leffahuoneeseen ei löytynyt sopivaa sohvaa vuodemekanismilla). Jos jälkikasvua ilmaantuu niin huoneet muuttuu sitten 1 kerrallaan lastenhuoneiksi.

Jos jotain on pakko hiukan ihmetellä nykyisessä sisustuksessa on se, että kaikenlainen muunneltavuus ei ole kovin kuumaa hottia. Meillä taloon on monessa kohdassa selkeästi mietitty "ei välttämättä digata tästä ikuisesti" ja mietitty kuinka jostain rakenteesta pääsee helposti eroon: leffahuoneen äänieristävä siirtoseinä on tehty suht. helposti poistettavaksi, tumma akustiikka-katto on piilolistoilla, joten sen väri vaihtuu tarvittaessa ilman työkaluja, upotettuja ratkaisuja (esim. kaiuttimet, joita urakoitsija yritti puoliväkisin upottaa kun kuulu että olen audio/leffaharrastaja, valaistus jne.) on tarkoituksella vältetty, jotta voi helposti muunnella sisustusta elämantilanteen/mieltymysten mukaan. Edellisessä kämpässä melkein 10 v asuneena ehti n+1 kertaa kirota kaikki ei-ajattomat kiinteät ratkaisut.

Mä taas olen sitä mieltä, että meille ei yleensäkään huoneita tule vaikka rahaa olisi kuinka pohjattomasti. (Toki kylppäri, wc, vaatehuoneet ja varastot yms. pitää olla) 1 makkari on ainoa erillinen huone mikä tarvitaan. Lapsia ei ole (eikä tule), niin useammalle kuin yhdelle makuuhuoneelle ei ole mitään käyttöä.

Teen paljon töitä kotoakin, mutta en siltikään ole koskaan halunnut erillistä työhuonetta. Mun työhön tarvitaan lähinnä läppäri, niin mielummin sen kanssa istuu rennosti sohvalla kuin jossain työpöydän äärellä.

Takkahuonetta, leffahuonetta, erillistä keittiötä, yms en halua.

Eli tilaa pitää olla, mutta mahdollisimman pienellä huonemäärällä. :)

Back
Ylös Bottom