Tuosta huonekalujen maalaamisesta:
Luen aktiivisesti erästä sisustamiseen ja remontoimiseen suuntautunutta sivustoa jossa on paljon neuvoja ja palstalaisten omia kokemuksia kuvien kera erilaisista muutoksista, ihan pienestä tuunauksesta isompiin remppoihin.
Sieltä otin oppia kalustemaalaukseen kun kyllästyin hätäiseen ostopäätökseeni pyökin(?) värisistä lipastoista ja yöpöydistä. Malli oli meille mikä loistavin eli lipastot korkeita mutta eivät syviä [monissa paikoissa syvyys lähentelee 50cm ja se oli meidän makkariin liikaa] joten ostettiin oikean malliset mutta väärän väriset makkarin kalusteet aikoinaan. Tein tuon sivuston ohjeiden mukaan. Ostin K-Raudasta hiomispaperia ja hioin lastulevyhässäköistä pinnan rikki, sen jälkeen otepohjamaalilla päällys, ja lopuksi 2-3 kerrosta Helmi puolihimmeää kalustemaalia [joka on aika kiiltävää sekin]. Tuli hemmetin hyvää jälkeä vaikka itse sanonkin.
Helmi kalustemaali on vesiohenteista eli ei haise juuri millekään, hiton hyvin levittyy ja kuivuu nopeasti [uudelleen maalattavissa n. 2h jälkeen]. Minä sain yöpöydät ja lipastot vkolopussa valmiiksi, periaatteessa yhdessäkin päivässä olisi selvinnyt jos olisi ollut taitavampi, menin aika varovaisesti ja hieman mokailinkin [meinasin valuttaa maalia hitosti].
Aiemmin ollaan maalattu kirjahylly, oltiin typeriä eikä hiottu. Tasainen ja hyvä jälki tuli mutta ei se niin kestä ja muutamasta kolhusta onkin jo maali lohkeillut. Olisi siis pitänyt olla etukäteen viisas ja ensin hioa kun ei se ole iso homma, ja vetäistä ne otepohjamaalit alle niin ei nyt kismittäisi. Mutta opittu on siitäkin virheestä
Mun kahteen viiden laatikon lipastoon ja vetolaatikollisiin yöpöytiin riitti ihan se yksi purkki Helmi kalustemaalia sekä otepohja. Hiomispaperia oli kahta erilaista, karheampaa jolla rikoin pinnan ja toisenlaista jolla sai vekkejä ym tasoiteltua hieman. Hinnaksi muutokselle maaleineen ja sutineen tuli n. 25-30e.