Suuri proteiinikeskustelu

Meta title: 💥 SUURI PROTEIINIKESKUSTELU – SAANNIT, LAADUT, LÄHTEET JA OPTIMAALINEN RAVITSEMUS 💥

Meta description: Keskustelua proteiinista: lähteet, laadut, imeytyminen, määrät, treenaajan tarpeet, ruokavalioiden erot ja käytännön kokemukset.

Originally posted by Jeme
Ja mistä ruokaaineista protskua & hiilateita saa parhaiten että ei tarttis kaikkea kiskoa jauhoista!!!!

Onko sulla seiskaluokan kotitalouskirjaa? Jos kyllä, niin otapa esille ja lue sieltä, tai jostain äidin isosta keittokirjasta. Ruokakaupassa on kans hyvä ottaa ruokapakkaus kätöseen ja ettiä sieltä semmonen lipetti, missä lukee "Ravintosisältö". Useemmankin tuotteen ravintosisältöjä kandee katella. Kun niitä aikansa syynäilee ja opiskelee asiaa, niin se menee "selkärankaan" ja sen osaa lopun ikäänsä.

Jos tuotteessa on esim. 60-70% hiilareita, joista sokereita mahd. vähän, ja vähintään jotain 7-10% kuituja, niin se on hyvä hiilarinlähde. Näitä ovat esim. kaikki puurohiutaleet, näkkäri, mikä tahansa kokojyväleipä (valkonen ranskanpulla sen sijaan on perseestä!), makaroni/pasta (erityisesti kaura tai ruis), kuoripotut (huom! pysy erosta ranskanpotusta, ainakin suurimmaksi osaksi, harvoin sitäkin voi syödä) ja tumma riisi. Jos massakautta harkitset, niin voi vähän yksinkertaisempiakin hiilareita vetää, ainakin osittain, mutta kuituakin kandee aina melko paljon syödä, esim. salaatin tai leseen muodossa, jotta suoli toimii.

Protskuklassikkoja: kaikki liha (kala, kana, nauta, possu, kalkkuna, riista), k-munat, raejuusto ja maitorahka. Noita vedät muutamaan otteeseen päivässä, niin onkin jo kyseenalaista, että tarviitko niitä jauhoja enää ollenkaan.

Oli pakko lähtee ilman aamupuuroo töihin. Nyt pirunmoinen nälkä, joten eiku mars duunin tarjoomaa aamupalaa mässäämään :hmmm:

Ja Kallo laittokin jo tuhtia asiaa lyhyesti. Liekö kukaan kokeillu tuota proteiinipumppausta? Mä arvelen, että toimii ja ei toimi. Varmaan on viikon lopussa lihas turvoksissa, mutta kuinka kauan?

Mun piti joskus kokeilla tuota proteiinipumppausta, mut olin jo valmiiks ylikunnossa ku alotin ja olikohan se nyt toisena päivänä ku tulin kipeeks.
Toista kertaa en oo kokeillu, ku ei oo niin ollu aikaa, eikä oikein oo varaa jättää väliin näitä muita lihaksia, esim. rinta ja olkapäät on aivan surkeat ja jalkoja ei kannata vielä edes mainita...

Originally posted by Jeme

Ja mistä ruokaaineista protskua & hiilateita saa parhaiten että ei tarttis kaikkea kiskoa jauhoista!!!!

Ohhoijaa! Käytätkö sinä hyvä mies lisäravinteita, vaikka et tiedä edes suuntaa-antavasti, minkä verran ravintoaineita perusruoastasi saat? Mistä tiedät, kuinka paljon sitten jauhoja ottaa... :rolleyes:

Minä kokeilin proteiinipumppausta ja sain toisen ojentajan kipeäksi kuukaudeksi. En osaa sanoa repesikö jotain vai mistä kipu johtui, mutta toiste en tuota kokeile.Hyöty tuosta menetelmästä jäi väliaikaiseksi minun kohdallani.

Parempaa menestystä olen saanut lisäämällä käsille pumppitreenin kerran viikossa eli vedän 3 x 20 ojentajille ja hauiksille kevyehköillä painoilla ja lyhyillä palautuksilla päämäääränä mahdollisimman kova pumppi ko. lihaksille. Normaali treeneissä vedän 6-8 pituisia sarjoja mahdollisimman raskailla painoilla. Pumppipäivän lisäys on tuonut natuna 2-3cm lisää hanskaan 3kk. Pitkäjänteistä hommaa tuo hanskojen kasvattaminen.

Tonnikala vedessä, siinä on varmaan paras hinta/proteiinisuhde ;)
purkillisessa rainbow-tonnikalaa 38g proteiinia, maksaa lähialepassa 55 senttiä purkki.

Re: Re: Proteiini pumppaus?

Originally posted by beginner
maitoa ja vitusti

Kannattaa vaan varoa ettei hanki laktoosi-intoleranssia. Eli jos pakki menee sekaisin niin vähentää maitotuotteiden käyttöä, kaikilla ihmisillä on kuitenkin olemassa tietty raja mihin asti kestää laktoosia.

Nyt ois semmonen kysymys että kumpaa kannattas alkaa käyttämään Proteiinia vai Kreatiinia kun haluan kehittää lihas massaa ja lyhyt kestosta voimaa.Eli kumpaa??

Molempia. Proteiinit voit saada tietty myös syömällä. Mutta kyllä suosittelisin ainakin palautusjuoma proteiinit ostamaan lisäravinteena. Jos ruuasta saat tarpeeksi proteiinia, ois se sillon kreatiini ostossaan..molempia itse käytän.

Suosittelisin käymään läpi hieman ravinto-oppia ja selvittämään miksi mitäkin ravinto ainetta tarvitaan ja mistä niitä saa. Kun näistä tietää tarpeeksi voi säätää kaikki syömiset ja lisäravinteet oman tarpeen mukaan. suosittelen ottamaan kumpaakin.

Luonnollisesti eka ruokailu kuntoon.. helpottaa jos opettelee ymmärtämään et mikä on oikee määrä ruokaa, ja minkälaista ruokaa. Sitten lisäravinteita kuten kreatiinia, veikkaan että sen tehonkin huomaa paremmin jos on muuten ruokailu kunnossa. Tältä palstalta löytyy varmasti aika paljon neuvoja, käytä searchia ja kysele.

jos et osta molempia älä sitten osta kumpaakaan.
Kreatiinit saat ahmimalla silakoita ja proteiinit juomalla verta. Eli aamut illat ja päivät vaan vedät verisiä silakoita niin voit pyyhkiä perseesi ravinne-eepoksilla.

LOL hiliviuskakselle!!

Mutta aiheeseen, molempia vaan vedät, mutta ihan ensiksi otat selvää, miten syödä tav. muonaa oikein ja tarpeeksi.

Mikä olis hyvä määrä proteiiniä/päivä? Jostain olen kuullut että gramma painokiloa kohden mutta ei kai tämä voi pitää paikkaansa, sillä laskin pelkästään aamiaiseksi vetäneeni 62g proteiiniä. Mikä olisi tavallisesti 4 kertaa viikossa salilla käyvälle hyvä suositus protskua päivässä? En käytä lisäravinteita, enkä varmaankaan tule käyttämäänkään. Pituus 181 ja paino 73kg, jos se jotain auttaa...

Originally posted by Kroppamies
Mikä olis hyvä määrä proteiiniä/päivä? Jostain olen kuullut että gramma painokiloa kohden mutta ei kai tämä voi pitää paikkaansa, sillä laskin pelkästään aamiaiseksi vetäneeni 62g proteiiniä. Mikä olisi tavallisesti 4 kertaa viikossa salilla käyvälle hyvä suositus protskua päivässä? En käytä lisäravinteita, enkä varmaankaan tule käyttämäänkään. Pituus 181 ja paino 73kg, jos se jotain auttaa...

Sööörtzh.. mut kai sil 2g kilo luulis pärjäävän aika pitkäl.

Oisin kans muistanu lukeneeni jostain että keho ei voi ottaa vastaan kauheesti yli 30 grammaa protskuu per ateria(riippuu varmaan kylllä ihmisen koostakin).
Joten ei oo kauheesti järkee vetää mitään 15 kananmunaa aamupalax Tony Halme tyyliin. :hmmm:

Ellei pelkää salmonellaa ni ei oo paha vetästä 15 kananmunaa JOS on Tony Halmeen kokonen. Kananmunasta imeytyy proteiini vissiin aika hiljaksiin kun kuulemma muodostaa semmosen kalvon mahaan. Syö 1kananmuna/10kg bodyweight :)

Originally posted by vartija
Oisin kans muistanu lukeneeni jostain että keho ei voi ottaa vastaan kauheesti yli 30 grammaa protskuu per ateria(riippuu varmaan kylllä ihmisen koostakin).
Joten ei oo kauheesti järkee vetää mitään 15 kananmunaa aamupalax Tony Halme tyyliin. :hmmm:

Joo no emmä vetänytkään 15:sta kananmunaa vaan 0.85kg puuroo (vitun paksuu, eli vitusti kaurahiutaleita) ja 6 desii maitoo. No siitähän sitä proteiiniä ihan kivasti tulee, en mä kyl joka aamu noin paljon syö, mut kiitti kommentistä jokatapauksessa. 30g/ateria korkeintaan tuntuu aika vähältä.

Back
Ylös Bottom