Suuri proteiinikeskustelu

Meta title: 💥 SUURI PROTEIINIKESKUSTELU – SAANNIT, LAADUT, LÄHTEET JA OPTIMAALINEN RAVITSEMUS 💥

Meta description: Keskustelua proteiinista: lähteet, laadut, imeytyminen, määrät, treenaajan tarpeet, ruokavalioiden erot ja käytännön kokemukset.

Originally posted by Fat22
Ellei pelkää salmonellaa ni ei oo paha vetästä 15 kananmunaa JOS on Tony Halmeen kokonen. Kananmunasta imeytyy proteiini vissiin aika hiljaksiin kun kuulemma muodostaa semmosen kalvon mahaan. Syö 1kananmuna/10kg bodyweight :)
Keltuaisia ei sitten kannata syödä, jos kolesteroliarvot yhtään kiinnostaa.

Originally posted by Quadzilla
Joo mullaki tuli mieleen että saattaa siinä kolesteroli "vähä" nousta jos semmoset 15 kananmunaa vetää päivässä... :D

Originally posted by vartija
Oisin kans muistanu lukeneeni jostain että keho ei voi ottaa vastaan kauheesti yli 30 grammaa protskuu per ateria(riippuu varmaan kylllä ihmisen koostakin).
Joten ei oo kauheesti järkee vetää mitään 15 kananmunaa aamupalax Tony Halme tyyliin. :hmmm:

Ei löydy ensimmäistäkään tutkimusta, jossa olisi osoitettu, että esim 30 grammaa (tai muu grammamäärä) olisi jokin maaginen raja proteiinin imeytymiselle. Sitä kyllä käytetään monessa artikkelissä faktana, vaikka mitään perusteita sille ei löydykään.

Jos joku tietää jonkun tutkimuksen tästä niin kertokaapa. ;)

Taitaa olla myytti josta on tullut "fakta".

Edit: ja raakoja kananmunia ei sit kannata syödä, ellei kiinnosta mahdollisuus juosta vessassa 5 minuutin välein pieraisemassa...

Originally posted by Kauramoottori
Ei löydy ensimmäistäkään tutkimusta, jossa olisi osoitettu, että esim 30 grammaa (tai muu grammamäärä) olisi jokin maaginen raja proteiinin imeytymiselle. Sitä kyllä käytetään monessa artikkelissä faktana, vaikka mitään perusteita sille ei löydykään.

Jos joku tietää jonkun tutkimuksen tästä niin kertokaapa. ;)

Taitaa olla myytti josta on tullut "fakta".

Olen itsekkin etsinyt selitystä asialle ja se on se, että Rich Gaspari(se 80-luvun body tähti) on haastattelussa sanonut noin ja siitä on tämä luulo lähtenyt liikkeelle. En itsekkään löytänyt mitään tutkimusta missä tuo vahvistettaisiin joten en usko, että mitään sellaista rajaa olisi.

Kananmunien kolesterolia nostavista vaikutuksista on tehty monia päinvastaisia tutkimuksia,mitä aiemmin. Ei vain ylitä monesti uutiskynnystä tieto,että jokin ei olekaan niin epäterveellistä kuin luullaan...

Originally posted by cowards dot com
Kananmunien kolesterolia nostavista vaikutuksista on tehty monia päinvastaisia tutkimuksia,mitä aiemmin. Ei vain ylitä monesti uutiskynnystä tieto,että jokin ei olekaan niin epäterveellistä kuin luullaan...
Voitko mainita kyseiset tutkimukset, jos kerran olet niihin perehtynyt?

Joten ei oo kauheesti järkee vetää mitään 15 kananmunaa aamupalax Tony Halme tyyliin.

No voisi siinä järkeä ollakin mikäli söisi pelkät valkuaiset->42g proteiinia helposti ja tuskin ainakaan liikaa isommalle kaverille(vaikka se 30g onkin se "maaginen raja")..

Ps. Voi mennä pilkun nussimisex , mut ei pliis käytettäx noita x:xiä?

Originally posted by Kraftwerk n
No voisi siinä järkeä ollakin mikäli söisi pelkät valkuaiset->42g proteiinia helposti ja tuskin ainakaan liikaa isommalle kaverille(vaikka se 30g onkin se "maaginen raja")..

Ps. Voi mennä pilkun nussimisex , mut ei pliis käytettäx noita x:xiä?

Mites mahtaa olla toi kananmunan proteiinin määrä, kun sun laskujen mukaan yhdes munas ois vaan 2,8 grammaa proteiinii.

Mun 15 kananmunan pakkauXses lukee "Paino keskimäärin 1020 g" ja ton linkin mukaan http://www.ktl.fi/fineli/ 100 g kananmunaa ois 12.5 g protskuu. Kun siitä miinustetaan keltuaiset niin uskoisin että siitä jäis 9 - 10 grammaaa protskuu vielä jäljel. Mulla ei oo kyllä mitään varmaan tietoo kuinka paljon keltuainen sisältää protskuu.

9 * 10,20 = 91,8 gramma protskuu.

Jossakin aikasemmassa muna-threadissa joku ilmoitti laskeneensa yhden keskikokoisen munan valkuaisen sisältävän 2,8g roteiinia. Suurin osa kananmunan roteiinista on kait sitte keltuaisessa , kuten kaikki muukin epäterveellinen;)

Nyt tää asia alko oikeen vaivaamaan :kippis1:

http://www.finfood.fi/finfood/kanan...FF270C38B8731682C22567F2003CDED8?opendocument ton linkin mukaan tein tämmöset laskutoimituxset.

"Valkuaisen osuus kananmunasta on noin 60 prosenttia ja keltuaisen 30 prosenttia." Kananmunan massa 68g * 0.60 =40.8 grammaa.

"Lähes 90 % valkuaisesta on vettä, noin 10 % proteiineja ja loput hiilihydraatteja, vitamiineja ja kivennäisaineita. Valkuainen ei sisällä lainkaan rasvaa eikä kolesterolia."

40.8g * 0.10 = 4.08 grammaa protskuu per 1 muna.

15 * 4.08g = 61.2g protskuu 15 munas.

Tästä voimme päätellä että Halmeen kokoisen äijän voi olla ihan järkevää syödä 15 kananmunaa. Olin väärässä, vaihteex :lol2:

"Valkuaisen osuus kananmunasta on noin 60 prosenttia ja keltuaisen 30 prosenttia."

No onkohan tossa päätelmässä käytetty kriteerinä kokoa vai massaa?Valkuainen kun on toki suurempi kuin keltuainen , mutta keltuainen taas painavampi kuin valkuainen...

Vähän kevyttä HiHi-stelyä:kippis1:

Originally posted by Kraftwerk n
No onkohan tossa päätelmässä käytetty kriteerinä kokoa vai massaa?Valkuainen kun on toki suurempi kuin keltuainen , mutta keltuainen taas painavampi kuin valkuainen...
Luulisi keltuaisen olevan kokosuhteessakin kevyempi kun se sisältää melkosesti rasvaa joka on siis vettä kevyempää?

Originally posted by Quadzilla

Korjaa jos olen väärässä. Olen ollut siinä luulossa ettei ole niinkään väliä vaikka söisikin kolesterolipitoista ruokaa, mikäli syöjä harrastaa paljon urheilua.

Onko tässä käsityksessä mitään järkeä? Voiko ottaa huolettomasti 5 kananmunaa keltuaisineen, jos sen jälkeen tekee pitkän aamulenkin (Rocky). Vaikuttaako urheilu mitenkään kolesterolin kertymiseen? Siis että ehkäiseekö?

Midää?? hÄ?:hmmm:

Kananmunan valkuainen, 66% kananmunan massasta
Elintarvikkeen numero: 852

Englanninkielinen nimi: Egg white

Valmistustapa: käsittelemätön

Elintarvikkeen tyyppi: ruoka-aine

Ruoka-aineryhmä: muna

Ravintokoostumus / 100 g
Keskimääräiset ravintoarvot 100 grammassa elintarviketta.

Ravintotekijä Keskipitoisuus Yksikkö Tietolähde Viite no.

Peruskoostumus

Energia (kJ) 177.3 kJ SUM

Energia (kcal) 42.6 kcal SUM

Proteiinit 9.8 g SUM

Hiilihydraatti, imeytyvä 0.4 g EXPE

Kokonaisrasva 0.1 g RTL

Alkoholi 0.0 g RTL

Rasvat

Rasvahapot TAG-ekv. - g

Rasvahapot yhteensä - g

Tyydyttyneet rasvahapot - g

Yksittäistyydyttymättömät rasvahapot - g

Monityydyttymättömät rasvahapot - g

Linolihappo - mg

Alfalinoleenihappo - mg

Kolesteroli (GC) 0.0 mg EXPE

Sokerit ja polysakkaridit

Sokerit, mono- ja disakkaridit 0.4 g NUTT 165

Sakkaroosi 0.0 g EXPE

Laktoosi 0.0 g NUTT 146

Tärkkelys 0.0 g NUTT 146

Kuitu (AOAC) 0.0 g NUTT 59

Vitamiinit ja esiasteet

A-vitamiini 0.0 ug SUM

D-vitamiini 0.0 ug RTL

E-vitamiini 0.0 mg SUM

K-vitamiini - ug

Tiamiini 0.0 mg RTL

Riboflaviini 0.3 mg RTL

Pyridoksiini vitameerit (vetykloridi) <0.1 mg NUTT 191

Niasiini NE 2.7 mg RTL

Foolihappo 6.5 ug SUM

B12-vitamiini 0.1 ug NUTT 146

C-vitamiini 0.0 mg RTL

Karotenoidit, kokonaissumma - ug

Kivennäiset ja hivenaineet

Natrium 140.0 mg RTL

Natriumkloridi 356.7 mg SUM

Kalium 0.1 g RTL

Kalsium 5.0 mg RTL

Fosfori 11.0 mg RTL

Magnesium 9.0 mg RTL

Rauta <0.1 mg RTL

Seleeni 15.0 ug INFO

--------------------------------------------------------------------------------
© Kansanterveyslaitos, ravitsemusyksikkö 1999-2002.

Mielestäni keskustelu proteiinin hinnasta on hieman hakoteillä. Itsekin katson kyllä proteiinin hintaa kun sitä ostan, mutta en pyri jääräpäisesti löytämään halvinta proteiinituotetta vaan etsin mielestäni parhaan hinta/laatusuhteen omaavan proteiinin ja ainakin kokeilen sitä vaikka se olisi kallistakin. Jos tuote ei mielestäni toimi niin ei kun vaihtoon.

Proteiinin valintaani vaikuttaa monet eri seikat ja yksi niistä on tieto tästä tuotteesta. Jos mahdollista tämä tieto tulisi olla tutkittua eikä pelkästään joku mainoslause malliin: " tämä tuote antaa sinulle 666% enemmän massaa kuin kilpailíjan tuotteet" tai joku naurettava ennen/jälkeen kuva ja valmistajan kehut tuotteesta. Tähän mennessä en ole montaa tuotetta löytänyt joita olisi tutkittu ihan virallisesti. Kotimaisista tuotteista en tällasista tutkittua tietoa ole vielä löytänyt. Jos tällaisen tutkitun tuotteen löydän niin ainakin kokeilen tuotetta. Yksi tällainen tutkittu tuote, jonka olen löytänyt on AST:n VP2, jota on tutkittu australialaisessa yliopistossa ( http://www.ast-ss.com/research/cribb/research_reviews/rr_full_text.asp?rrID=169). Vaikka tuskin tämäkään tutkimus täysin puolueeton on.

Itse olen tätä tuotetta tilannut ulkomailta ja olen siihen tytyväinen sen kohtuullisen korkeasta hinnasta huolimatta. Koska käytän sitä vain palatumisjuomassa, ei sen käyttö minua vararikkoonkaan aja. Ja mielestäni saan näin tehtyä paremman palautumisjuoman kuin mitä nämä valmiit palautumisjuomat ovat. Jos löydän jonkun muun vastaavasti tutkitun tuotteen niin mielelläni kokeilen myös sitä. Näyttää vaan siltä, että nykyisin parhaat kehut tuotteesta kuin tuotteesta antavat sen valmistajat/myyjät.

Jokainen tietysti tekee niin kuin itse parhaaksi katsoo ja tämähän on vain yhden pienen ja nöyrän ihmisen mielipide.

Kyllä mulla se hinta on ensisijainen tekijä, joskaan aminohappokoostumukseltaan epätäydellisiä protskuja en käytä. Kaikki muu on hifistelyä ja rahastusta.

Originally posted by meitsi
Kyllä mulla se hinta on ensisijainen tekijä, joskaan aminohappokoostumukseltaan epätäydellisiä protskuja en käytä. Kaikki muu on hifistelyä ja rahastusta.

Kuinka monesta proteiinituotteesta olet tarkan aminohappokoostumuksen löytänyt vai katsotko vain mitä proteiinia tuotteen valmistuksessa on käytetty?

Minulla on ensimmäinen kriteeri laktoosipitoisuus. Kun se on sopiva (eli alhainen) aletaan katsomaan hintaa ym. seikkoja. Ikäväkseni totean ettei hinnassa paljoa eroja ole (jos esim. verrataan hydrolisoituja proteiineja palautusjuoma käyttöön) vaan kaikki on järestään samaa hintaluokkaa. Ja koska koostumuksetkaan eivät paljoa vaihtele, niin makukin tulee kysymykseen. Ostan mielummin maustettua proteiinia kuin maustamatonta, jos hinta eroa ei ole nimeksikään. En viitsi alkaa setvimään pilkun tarkasti mitä mikäkin proteiinivalmiste on.. vaihtelen merkkejä sen mukaan kun tuntuu ja mielenkiintoinen ja varteenotettava vaihtoehto löytyy. :)

Back
Ylös Bottom