Suuri lööppiketju. Iltasanomat ja Iltalehti

Meta title: 💥 SUURI LÖÖPPIKETJU – ILTASANOMIEN JA ILTALEHDEN KOHUOTSIKOT, TYyLI JA SISÄLTÖ 💥

Meta description: Keskustelua iltapäivälehtien lööpeistä: otsikkotyyli, liioittelu, aiheet, vaikutukset ja ajankohtaiset kohuotsikot yhdessä ketjussa.

Nämä eivät varmasti ole muihin eläkevakuutusyhtiöiden johtajien palkkoihin ja etuihin verrattuna kummoisia lukuja.
Mielestäni eri asia siinä mielessä, että tuo on mun käsittääkseni pitkälti verovaroin pyöritetty pulju eikä yksityinen eläkevakuutusyhtiö.

Tää on menny ihan ohi. Missä tästä on kerrottu?
Enpä jaksa enempää penkoa joten ja tähän ei ole vaikea uskoa, joten: Näkökulma: Ahneus (kesk) | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

"Tarjolla olisi ollut useita tohtoritason alan ammattilaisia, monilla eläke- ja sijoitusasioiden tuntemusta, mutta keskusta (kesk) istutti vuonna 2009 vaalirahakohun takia eroamaan joutuneen Markku Kauppisen (kesk) tilalle Kevan toimitusjohtajaksi sopivan jäsenkirjan omistaneen Merja Ailuksen (kesk), eläkeasioihin perehtymättömän oikeustieteen kandidaatin."

Toisaalta onhan se hyvä jos rahalla saadaan päteviä johtajia julkisorganisaatioihinkin. Mutta nyt ei ole pätevyyden perusteella ketään valittu.

Mielestäni eri asia siinä mielessä, että tuo on mun käsittääkseni pitkälti verovaroin pyöritetty pulju eikä yksityinen eläkevakuutusyhtiö.

No verovaroin pyöritetty joo mutta missäs kohtaa tuossa nyt olisi sitten pitänyt säästää enemmän? Asunto on miljoona-asunto mutta kuinka paljon halvempia asuntoja Helsingin kantakaupungista saa? Toinen asunto on tyhjillään mutta varmaan oletus olisi että sitä vuokrattaisiin, jos se ei ole työsuhdeasuntokäytössä.

Enpä jaksa enempää penkoa joten ja tähän ei ole vaikea uskoa, joten: Näkökulma: Ahneus (kesk) | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

"Tarjolla olisi ollut useita tohtoritason alan ammattilaisia, monilla eläke- ja sijoitusasioiden tuntemusta, mutta keskusta (kesk) istutti vuonna 2009 vaalirahakohun takia eroamaan joutuneen Markku Kauppisen (kesk) tilalle Kevan toimitusjohtajaksi sopivan jäsenkirjan omistaneen Merja Ailuksen (kesk), eläkeasioihin perehtymättömän oikeustieteen kandidaatin."

Toisaalta onhan se hyvä jos rahalla saadaan päteviä johtajia julkisorganisaatioihinkin. Mutta nyt ei ole pätevyyden perusteella ketään valittu.

Eikä valita jatkossakaan, seuraavaksi Turhuuden ja hyvinvoinnin laitokseen tungetaan demari, pääasia että löytyy jäsenkirja sekä pulssi.

Jotenkin tästä Ailiuksen etujen uutisoinnista tulee vähän semmoinen tunne että onkohan tässä nyt tehty asiasta pikkuisen liian iso numero.

No pikkasen ehkä läikkyy, eihän työsuhdeautollakaan pitäisi olla väliä jos se menee putiikin asettamiin rajoihin (jos sellaisia on?) ja siitä maksetaan normaalit liisariosuudet. Ja jos tulee palkan päälle niin mikähän tuosta GLK:stakaan on kuukausimaksu, tonnin päälle? Ei tunnu 20 tonnin palkassa missään.
Kevan varapomon hulppea etuisuus: 63 000 euron työsuhdeauto! "Olen tottunut sillä ajamaan" | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Paha sanoa kohtuudesta, mutta mun mielestä tollasissa valtiollisissa suojatyöpaikoissa ei pitäisi yli kymppitonnin mennä liksa, oli "vastuu" sitten mikä tahansa. Menkööt yksityiselle tai laittakoot oman firman pystyyn jos on niin rautaista osaamista mistä pitää maksaa.

No pikkasen ehkä läikkyy, eihän työsuhdeautollakaan pitäisi olla väliä jos se menee putiikin asettamiin rajoihin (jos sellaisia on?) ja siitä maksetaan normaalit liisariosuudet. Ja jos tulee palkan päälle niin mikähän tuosta GLK:stakaan on kuukausimaksu, tonnin päälle? Ei tunnu 20 tonnin palkassa missään.
Kevan varapomon hulppea etuisuus: 63 000 euron työsuhdeauto! "Olen tottunut sillä ajamaan" | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Paha sanoa kohtuudesta, mutta mun mielestä tollasissa valtiollisissa suojatyöpaikoissa ei pitäisi yli kymppitonnin mennä liksa, oli "vastuu" sitten mikä tahansa. Menkööt yksityiselle tai laittakoot oman firman pystyyn jos on niin rautaista osaamista mistä pitää maksaa.

Nyt ollaan asian ytimessä. Valtioillisissa tuollainen on toki erittäin ristiriitaista, mutta tämä keskustelu on saanut naurettavia piirteitä osittain. On alettu yleensäkin pitää 46 000 euron arvoista autoa ison firman toimarille "liiallisena" jne. Kuten jo tokaisin tuolla aiemmin, niin jos tuo 1-sarjalainen olisikin ollut 60 000 € Passat, niin koko soppa ei olisi ainakaan autoihin asti tällä voimalla ylettynyt.

No verovaroin pyöritetty joo mutta missäs kohtaa tuossa nyt olisi sitten pitänyt säästää enemmän? Asunto on miljoona-asunto mutta kuinka paljon halvempia asuntoja Helsingin kantakaupungista saa? Toinen asunto on tyhjillään mutta varmaan oletus olisi että sitä vuokrattaisiin, jos se ei ole työsuhdeasuntokäytössä.
Noi julkisen puolen johtajien etuudet pitäis olla jossain linjassa ja niille pitäis olla selkeet rajat kun niitä kuitenkin verorahoista maksetaan. Niin se on muillakin julkisen sektorin työntekijöillä. Kuten D.Yates tossa sanoi, saa vapaasti mennä yksityiselle sektorille töihin jos osaaminen on sellaista josta halutaan kymmeniä tuhansia kuukaudessa maksaa ja antaa päälle asunto- ja autoedut.

Mun on myöskin vaikea käsittää sitä, miks sen asunnon pitää olla nimenomaan Katajanokalta tai auton nimenomaan avomallinen BMW. Miksei riitä esim asunto Herttoniemestä ja HSL:n kuukausikortti kun oletettavasti pääosa työstä tehdään Helsingin rajojen sisällä kevan toimistossa?

tai auton nimenomaan avomallinen BMW. Miksei riitä esim asunto Herttoniemestä ja HSL:n kuukausikortti kun oletettavasti pääosa työstä tehdään Helsingin rajojen sisällä kevan toimistossa?

Minun käsittääkseni kyseessä on autoetu, ei työauto. Autoetu tarkoittaa, että autosta maksetaan palkasta verotusarvo, eli käytännössä auton käytöstä maksetaan ihan rahaa, joten kyllä sillä kuule voidaan ajaa vaikka lappiin jos siltä tuntuu. Ja kyllähän sitä nyt pitää saada itse päättää millä sitä ajelee jos siitä autosta kerran maksaa. Ja kyseessähän on johtajatason autoksi jo halpa auto. Tuolla hinnala ei saa edes hinnat alkaen 5-sarjalaista bmw:tä. Volkkarin tila-auto maksaa saman verran. Se miten auto on hankittu ja mitä etuja näillä johtajilla on oma asiansa mutta tuollainen halpa autoetu ei nyt vielä ole mikään asia mistä pitäisi repiä otsikoita. Oli muuten ensimmäisessä iltasanomien jutussa kuvituskuvana bmw:n 6-sarjalainen joka ei ole kuin 100 000 euroa tuota 1-sarjalaista kalliimpi.

Minun käsittääkseni kyseessä on autoetu, ei työauto. Autoetu tarkoittaa, että autosta maksetaan palkasta verotusarvo, eli käytännössä auton käytöstä maksetaan ihan rahaa, joten kyllä sillä kuule voidaan ajaa vaikka lappiin jos siltä tuntuu. Ja kyllähän sitä nyt pitää saada itse päättää millä sitä ajelee jos siitä autosta kerran maksaa. Ja kyseessähän on johtajatason autoksi jo halpa auto.
Kuka tuosta sitten maksaa suurimmat kulut, firma vai työntekijä jolle tämä autoetu kuuluu? Käsittääkseni firma tuossa maksaa hankintahinnan ja työntekijä sitten veroina tietyn prosentin kuukausittain.

Siitä mä olen samaa mieltä, ettei johtajien autoedut tässä tapauksessa ole se isoin ongelma ja että 40 000€ on uudesta laatuautosta vielä melko kohtuullinen summa. Muutenkin mä uskoisin, että suurimman kuohun tässäkin asiassa on aiheuttanut toi yleinen meininki mitä verovaroin pyöritetyissä valtionyhtiöissä ja julkisen puolen johtoportaassa on paikoitellen nähty, eikä niinkään mitkään yksittäisten johtajien saamat etuudet ja palkat. Tarkoitan siis edelleen sitä, että joka puolella julkinen sektori leikkaa menojaan ja lomautukset sekä YT-neuvottelut pyörii kun koitetaan säästää koska talous on niin kuralla. Samaan aikaan johtoporras elelee leveästi ja vielä pitäisi saada lisää liksaa. Hyvänä esimerkkinä vaikka kansanedustajien saamat palkankorotukset joitakin vuosia sitten, Helsingin kaupunginjohtajan ja apulaiskaupunginjohtajan yrittämät palkankorotuskikkailut ja vaikka sitten tämä tapaus. Ihan ymmärrettävästi jengiä vituttaa kun puhutaan yhtä ja omalla esimerkillä näytetään toista.

Kuka tuosta sitten maksaa suurimmat kulut, firma vai työntekijä jolle tämä autoetu kuuluu?

Vapaassa autoedussa työnantaja maksaa kaikki auton omistamiseen ja käyttöön liittyvät kustannukset.

Käyttöetuna autoetua pidetään verotuksessa silloin, kun työntekijä maksaa itse auton polttoainekustannukset. Muut käyttöetuauton kustannukset maksaa yleensä työnantaja.

lähde: Käyttöetuauto vai vapaa autoetu? - Taloustaito

Muut käyttöetuauton kustannukset maksaa yleensä työnantaja.

Kuinka yleistä tuo on että työnantaja maksaa? Meillä ainakin osa liisarivuokrasta pidätetään palkasta. No voin kuvitella että jossain kevassa työnantaja todella maksaa kaiken, mutta silti se tonni kuussa on aika vähän johonkin kuuden tonnin palkankorotukseen tai perkele työsuhdeasuntoon verrattuna. Jumaleissoni että olis herraskaista asua miljoonan kämpässä kantakaupungissa. Arvatkaa nostaako keskustakämppien hintoja enemmän yksityiset ihmiset vai tällaiset eläkeyhtiöt jotka käyttää sijoituksiaan korruptioon?

Tämä on sitä parasta julkisen/puolijulkisen sektorin porsastelua mistä pitäisi päästä eroon.

Stonen oluet on ainakin yleisesti ottaen helvetin hyviä, eli noikaan tuskin on pelkästään mitään juosten kustuja hakemalla haettuja erikoisuuksia. Toisin kuin esim. monet suomalaisten suurten panimojen erikoisoluet, joissa tuntuu että ainoana tavoitteena on ollut erikoisuus.

Pitää kyllä maistaa jos jostain löytää.

Mikä siinä on että nää iltalehdet kirjottelee tästä sofia ruusilasta mutta mimmillä ei oo täällä edes ketjua? Kuka hitto se ees on ja mistä se on tullut tunnetuksi? Ei ilmeisesti ainakaan fitneksestä.

Back
Ylös Bottom