Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Maker sanoi:Aivan. Onneksi vaaditaan ulkolukua. Koska se oli pointti, että niillä asioilla mitä 180ov:n sisältyy, ei lopullisessa työssä tee yleensä mitään. Monella alalla asia on näin. Vielä vähemmän tekee arvosanoilla. Siksi näen turhana jeesusteluna puhumisen, että tenttejä pitäisi muuttaa niin, että asioista otettaisiin enemmän sisältöä ja sisäistämistä esille, kuin pelkkää ulkolukua.
Ei läheskään kaikkia asioita tarvitse oppia ja sisäistää. Siksi periaatteessa tämä koulutusjärjestelmä palvelee nyt kaikkia. Ne jotka haluavat sisäistää ja oppia asioita, saavat sen tehdä, mutta tentit ovat mahdollista mennä läpi myös "kaksi iltaa ennen tenttiä pänttäys ja asia unohtuu 3h tentin jälkeen".
Koska, aika moneen koulutukseen sisältyy pakollista "täytettä", että saadaan se 160-180ov kasaan, joilla ei yksinkertaisesti tee mitään, missään tilanteessa. Olisi aika jos nämä kaikki kurssit pitäisi sisäistää ja oikeasti oppia(kuulostaapas laiskan ihmisen kirjoitukselta) :lol2:
Mutta nämä on taas niitä kuuluisia mielipiteitä, eikä tämä oikein kuuluisi tänne pääsykoe-"triidiin" joten sori tästä ot:sta kaikille.
Dragon sanoi:Se on kovin vaikeaa tehdä analyysejä aineistoista ja soveltaa tietoja jos niitä tietoja ei vielä ole ulko-oppimisella luettu päähän.
Oletko kuullut koskaan työttömyystilastojen siivoamisesta? Yksi syy on myös se, että jotkut päättäjät ovat olleet niin fiksuja, että ovat luulleet, että kun on hyvä koulutus niin töitä saa varmasti, mutta tosia-asiahan on se, että töitä saa juuri niin paljon kuin on tarvetta. Se oletus tulee varmaan siitä, että tilastojen mukaanhan paremmin koulutetut saakin töitä, mutta vain verrattuna huonommin koulutettuihin. Sitten on luettu ja ymmärtty niitä ihan väärin.Goatsilla sanoi:Osaisiko joku arvioida, kuinka paljon suomessa syydetään vuosittain rahaa turhaan koulutukseen? Kaikista pyritään kouluttamaan vähintään maistereita, työttömiä työnnetään jos jonkinlaisille haistapaskakursseille jne. Esim. teollisuudessa suurin osa töistä (ainakin tuotannossa) lienee sellaisia, ettei tarvita alle muuta kuin aivan perustaidot ja -tiedot, jotka opitaan peruskoulussa. Onko näistä asioista päättämässä jotain "koulutus kannattaa aina!!11"-tyyppejä, vai mistä moinen hulluus? Onneksi on alkanut kritiikkiäkin jo lopultakin kuulumaan tästä systeemistä. Ei se (yli)koulutus ole aina ratkaisu kaikkiin ongelmiin.
lej sanoi:Oletko kuullut koskaan työttömyystilastojen siivoamisesta?
lej sanoi:Kerropas kuinka moni firma ottaisi esim. Suomen tuhannet kauppatieteiden maisterit työharjoitteluun johonkin edes vähän fiksuun hommaan edes ilmaiseksi, kun ongelmia on aika paljon jo treadenomeilla saada kunnon harjoittelupaikkoja.
Ei niitä opiskelijoita voi usein laittaa kuin kahvinkeittoon, ja pitäisi vähintään olla 3. vuosikurssin opiskelija, että eds jotain tietäisi asioista. Harva aikasemmin edes kunnollisia kesätöitä saa. Johonkin palkanlaskentaan voi laskentatoimenopiskelijoita laittaa tai pankin tiskille.
Goatsilla sanoi:Ei se (yli)koulutus ole aina ratkaisu kaikkiin ongelmiin.
Hippa sanoi:Jo tämä kertoo koulutuksesta jotain, jos 2 ensimmäisenä opiskeluvuonna ei saa sellaista tietotaitoa, että voisi alalla työtä tehdä.
Niin voisi, en tarkoittanutkaan, että se olisi fiksua ollenkaan.Goatsilla sanoi:Joo, olisi mielenkiintoista kuulla, paljonko rahaa hassataan tähän siivoamiseen. Kai niillä rahoilla voisi järjestää jotain oikeasti hyödyllistäkin toimintaa.
Pääaineeni on johtaminen ja organisointi. Palkkaisitko minut 3 vuoden koulupohjalta johtajaksi yritykseen, tai edes ilmaiseksi harjoittelijaksi. Sivuainena löytyy kansanivälinen liiketoiminta ja tietojärjestelmätiede. Varmaan löytyisi sitten paikka vaikka ulkomaan ostotoiminnoista tai tietohallinnosta. Tai palkkaisitko mun kaverit tilintarkastajiksi vaikka UPM:lle? Ovatko nämä aineet ja koulutus sitten jotenkin huonoja vain sen takia, että ei voi suoraan palkata valmistuvia niitä hommia tekemään ilman kokemusta.Hippa sanoi:Jo tämä kertoo koulutuksesta jotain, jos 2 ensimmäisenä opiskeluvuonna ei saa sellaista tietotaitoa, että voisi alalla työtä tehdä.
Turhan täytteen sijasta voi ensiksi opiskella täyttä häkää oleellisia asioita ja sitten harjoitella oleellisia asioita. Esimerkiksi Turun ammattikorkeakoulun viestinnän osastolla on oma mainostoimisto, jossa voi työharjoittelua tehdä jo opintojen varhaisessa vaiheessa.
Ravintolakoulu Perhon opiskelijat harjoittelevat koulun omassa ravintolassa.
Esimerkiksi kauppatieteiden opiskelijat voivat työharjoitella jonkun oikean yrityksen muodossa lukiolaisten Nuori yrittäjyys -projektin tyyliin.
Mikään ei ole mahdotonta. Tarvitaan vaan luovuutta ja löytyy vaihtoehtoja. Tottakai se maksaa rahaa, mutta mikään ei ole niin kallista kuin isolla rahalla kouluttaa ihmisiä, jotka valmistuessaan jää työttömäksi.
lej sanoi:Niin voisi, en tarkoittanutkaan, että se olisi fiksua ollenkaan.
Johan sanoi:älykkäät immeiset kyllä omaksuu ja oppii asioita nopeasti. On myös niin että jotku immeiset on tosi lahjakkaita ja omaksuvat todella vaikeita asioita paremmin kun muut vaikka eivät olisi kouluja käyneetkään
Johan sanoi:Eri kansallisuuksien kävillä myös koulutuspohjissa on eroja mutta älykkäät immeiset kyllä omaksuu ja oppii asioita nopeasti (venäläiset matemaatikko koodarit ainakin). On myös niin että jotku immeiset on tosi lahjakkaita ja omaksuvat todella vaikeita asioita paremmin kun muut vaikka eivät olisi kouluja käyneetkään mutta se lahjakkuus ei töitä hakiessa vaan yleensä riitä kun pitää olla jotku "paperit joita näyttää".
Hippa sanoi:Eli mä olen varmaan sitten tosi idiootti, koska en opi asioita (ulkoa) kovin nopeasti?
Mites venäläinen matemaatikko koodari selviäisi yläasteen erityisluokan (entinen tarkkailuluokka) opettamisesta, joka vaatii aikamoista lahjakkuutta sosiaalisen älykkyyden osalta?
Hippa sanoi:Eli mä olen varmaan sitten tosi idiootti, koska en opi asioita (ulkoa) kovin nopeasti?
Hippa sanoi:Poimittu pääsykoekeskustelusta..
Itse olen aika reippaasti eri mieltä. Kyllä koulutuksessa on paljon sellaista, mitä edesauttaa työntekoa. Oletko sitä mieltä, että esim. lääkärit, opettajat tai lakimiehet ei tee koulutuksellaan yhtään mitään? Eikä ole merkitystä onko sen koulutuksen saanut kunnialla läpi vai rimaa hipoen? Riittää, että osaa ulkoa teorian niin, että selviää tentistä, mutta ei ole merkitystä ymmärtääkö oppimansa?
ardilha sanoi:Loistavaa :D . Heti päästiinkiin siihen, kumpi on erilaisempi, humaanisosiologistibehavioristipedagogi vai matemaattiluonnontieteellisloogillispedantikko. Entäs jos molemmat joutuisivat Amazonin sademetsään ilman suomi-intiaani-suomi -sanakirjaa ja tulitikkuja ?