Hippa sanoi:
Entä jos on kirja apuna niiden yksityiskohtaisten tietojen muistamisen apuna?
Tottakai. Yksityiskohdat voidaan aina tarkistaa kirjoista, kun ei esim. luonnontieteellisellä alalla yksinkertaisesti voi muistaa esim. kaikkia luonnonvakioita, laskuja, reaktioita, synteesireittejä tai mitä ikinä niitä onkaan. Tärkeää on saada päähän ulkoalukemisella, opettelulla ja käytännön esimerkeillä jonkinlainen mind-map, joka vastaa kysymyksiin:
1. Miten määrittelen asian X?
2. X:n pääkohdat
3. X:ään liittyvät asiat
4. Mistä haen lisää tietoa, kun omasta päästä ei enää löydy detaljeja
Mulle on ainakin helpompi soveltaa tietoa, kun teoriayksityiskohdat on läsnä kuin yrittää oppia paljon asiaa ulkoa ja sitten vastata sitä koskeviin kysymyksiin, jotka voi olla hieman soveltaviakin.
Kuvittele itsesi kahteen eri tilanteeseen:
1. Luet 6 kuukautta pääsykokeeseen ja tentit sen ulkoaluvun perusteella, aikaa 5 tuntia
2. Et lue pääsykokeeseen mutta saat ottaa mitä vain materiaalia pääsykokeeseen, aikaa vastata 10 tuntia
Kumpi on helpompaa ja tehokkaampaa? Opetella asioita etukäteen vai alkaa vasta sitten tentissä ottamaan selvää asioista. Voi tulla hiukan kiire, kun se mahdollisesti soveltamistehtävässä tarvittava tietopohja pitäisi olla jo päässä.
Onko ulkoaoppimisen jalo taito ainoa asia, jolla perustellaan onko joku ansainnut opiskelupaikan?
Ulkoaoppimista on hiukan helpompi testata kuin soveltamista tietyillä aloilla. Otetaan vaikka esimerkiksi tämä mun oma ala biologia. Luuletko, että kokeessa pääsisi monikin sisälle jos pääsykoe olisi soveltamista tyyliin:
1. Tossa on sulle rotta, preparoi kudos A, fixoi formaliinilla, kuivata alkoholilla, kirkasta ksyleenillä ja värjää eosiini-hematoksyliinillä. Tee leikkeet ja esitä tentaattorille solurakenteet a, b ja c. (kestää pari päivää tämä käytännön sovellus)
2. Aloita syöpäsoluviljelmä (Tämäkin kestää pari päivää)
3. Eristä proteiini X annetusta kudoksesta (kesto parista päivästä - muutamiin viikkoihin)
4. Tee tunnistamistasi kasveista 200 kasvin kokoelma (saa kerätä ja kuivata viikon pari)
Kaikki noi mun mainitsemat asiat vaatii teoriapohjaa useilta kursseilta, ennen käytännön duunausta. Mä en edes keksi omalta alalta mitään asiaa, jota voisi soveltavalta kannalta tenttiä pääsykokeessa. Laitetaanko tilastollista tutkimusdataa eteen ja sanotaan: "sovella"? Minkä pohjalta hakija sitä sitten soveltaisi?
Eikös silloin olisi järkevää katsoa kenellä on valmiiksi hyvä tietopohja käytännön töihin ja ottaa ne parhaan tietopohjan hallitsevat tyypit koulutukseen.