Ensinnäkin, upeaa että susia on ja niitä tulisi olla jatkossakin.
Jotta kaikki tunnepitoinen pelko- ja "kiva ampua hurjia susia" vouhkotus saataisiin loppumaan, olisi hyvä perustaa ihan oma virkansa henkilölle (jolla ei olisi sidoksia etujärjestöihin) joka arvioisi tapauskohtaisesti lopettamistarpeen ja todellisen uhan ihmisille ja sen jälkeen hoitaisi homman. Näin metsästäjät olisivat ulkona koko hommasta.
Samaa mieltä, että järjellä pitää homma hoitaa eikä tunteella. Siinä taas olen erimieltä, että yksi virkamies hoitaisi tietyn alueen, saati koko maan päätöksiä.
Ja että metsästäjät ulos koko hommasta
No, tuskin meinaat ihan sivuun laittaa kuitenkaan. Toki sellaisille metsästyksen harrastajille ei pidä valtaa siirtää, jotka tunnepohjalta haluavat kaikki hukat listiä, mutta eihän niitä ole metsästäjistäkään kuin osa. Käsite metsästäjä on niin laaja, että ei ole fiksua leimata koko porukkaa susivihaajiksi.
Toisekseen ilman paikallisten metsästäjien apua häirikköyksilöiden metsästäminen on melkoista puuhaa. Ei se kuitenkaan ole mikään ihan läpihuuto käydä häirikköyksilö poistamassa kannasta. Esimerkkinä vaikka nämä kaksi Etelä-Karjalan häirikköä. Toista ei ehditty kaataa määräajassa, joten jatkoa piti hakea. Sitä saatiin ja iso urossusi on kylmänä. Hienoa toimintaa riistanhoitopiiriltä :thumbs: Hienoa myös siksi, että hermot pitivät kun oikeaa yksilöä ei löytynyt. Joku vauhkoilijaporukka olisi saattanut määräajan lähestyessä "varmuuden varoiksi" ampua jonkin muun alueella liikkuvista susista.
Itse olen edelleen sitä ieltä, että riistanhoitopiiri MMM:n valvonnassa olisi hyvä taho päättämään häirikköyksilöiden poistotarpeesta. Tilanteet voivat kehittyä nopeasti ja rattaat pitää saada liikkeelle joutuisasti.
Kolmanneksi. Lasten pelottelu pedoilla on todella julmaa. Jos joku vahingoittunut peto alueella liikkuu, toki lasten turvallisuudesta on huolehdittava niin kauan kun TODELLINEN vaara on olemassa. Siihen ei riitä se, että joku on jossain suden tai kaksi nähnyt.
Nähnyt suden tai kaksi.. Nyt on ollut kyse ihan muusta ja ihan oikeasta uhasta. Mutta turhasta pelottelusta olen ihan samaa mieltä.
PS. sitäpaitsi miten ihmeessä n. 200 sutta ja 5milj. ihmistä ei mahdu tähän maahan, kun esim. italian 5000 sutta ei aiheuta siellä minkäänlaisia ongelmia? Suomalaista sisuako lienee...
Pilkkuvirhekö lie vai mikä, mutta Italiassa on 400 - 600 sutta, jotka elävät Appeniineilla, alueella jossa lähestulkoon asumattomia kukkuloita on silmänkantamattomiin ja susille soveltuvia saaliseläimiä runsain mitoin. Italian sudet osaavat pelätä ihmistä, eivätkä tule lähelle ihmisasutusta. Lisäksi Etelä-Euroopan sudet ovat huomattavasti pohjoisia serkkujaan pienempiä.