Suositelkaa ensimmäistä autoa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse olen onnellinen että en 18 vuotiaana omistanut autoa ollenkaan, tuli ajaltua rauhallisesti pappan autolla. IMO liikaa tehoa nuorelle kaverille, loukkaa helposti joko itsensä tai muita. Se joka ostaa turbouunon niin on turha väittää etteikö mielessä olisi pikkanen rallin ajaminen.. tulee sitä valitettavasti harrastettua vielä itsekin.

Ja eihän noihin liitinjuttuihin voi sanoa muuta kuin että kokeile, tekemällä oppii. Punainen on + ja valkoinen -, siitä on hyvä lähteä. Jos kerran jo kaiuttimet soi kabiinissa niin tekisin itse kytkennän niin että vahvistin ohjaisi vain subbaria.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Itse olen onnellinen että en 18 vuotiaana omistanut autoa ollenkaan, tuli ajaltua rauhallisesti pappan autolla. IMO liikaa tehoa nuorelle kaverille, loukkaa helposti joko itsensä tai muita. Se joka ostaa turbouunon niin on turha väittää etteikö mielessä olisi pikkanen rallin ajaminen.. tulee sitä valitettavasti harrastettua vielä itsekin.
Itellä taas se, että isäpapan autoissa liikaa jerkkua aloittelijalle. Yrittänyt sanoa, että voisi sen seuraavan auton ostaa normaalilla 1,8l koneella ja manuaaliastilla, mutta turha tuolle on mitään puhua. Koskaan se ei kaasua pohjaan tuostakaan ole painanut, mutta siitä huolimatta pitää olla tehoa aivan ylimääräisesti siihen nähden, että se pääsee työmatkallaan parhaimmillaan 70km/h luvallisesti. Ainetta hörppii kuin juoppo sillan alla. Kai se on oma auto ostettava niin pääsee tuon manuaalilootan makuun.
 
minusta 1700:lla aikas näpee ostos, auto on pieni ja liikahtaa :D

oot sä joku kalkkis vai? :jahas:

edit: Laihalohtu kerkes jo sanomaan samaa
En mielestäni ole kalkkis mutta itse juuri ostin väliaikaiseksi pirssiksi (etsin mahdollisesti jotain kivaa roadsteria) 1900 €:lla opel vectra vm. -96 210 tkm 2,0 cd sport. On tuohon verrattuna kuitenkin ihan oikea auto. Ja mielestäni tuo on vielä ihan pirteä, menee alle tuon vaaditun 10 s. Voi kyllä olla, että jää tuolle fiiulle 0-100 km/h mutta pesee kaikilla muilla osa-alueilla 100-0. Ja tuossa on sporttisuutta, ainakin mallimerkinnässä;).

Edit: tiedän, että monet eivät Opeleista perusta mutta tuo oli nyt vain esimerkki. Itse taas olen nähtävästi "opel-miehiä", vaikka mikään merkkifanaatikko en myönnä olevani. 60% omistamistani autoista ovat olleet Opeleita ja jokaiseen olen ollut tyytyväinen. Tämä nykyinen on varmaankin hinta/laatu suhteeltaan käyttötarpeisiini paras.
 
Nyt olisi todella nolo kysymys, elikkäs sain nuo poppivehkeet juuri mutta ilman johtoja. Joten nyt meni sormi suuhun kun piti alkaa miettimään että mitä johtoja pitäisi hankkia ja kuinka laitteet kytketään. Joten nyt tarvitsisin vähän apua asennukseen ja mieluiten selkeillä ohjeilla koska olen nimittäin täysin tietämätön koskien tällaista. Elikkäs autossa on nyt jo kiinni sivukaiuttimet sekä edessä että takana ja luonnollisesti itse soitin joka on joku LG:n malli. Nämä antavat jo ihan kivat äänet mutta lisää pitäis saada. Sain mukaan vahvistimen ja 10 tuuman subbaripöntön. Vahvistin on tehoiltaan 160W joten ei niin tehokas kun luulin. Vahvistimessa on toisella puolella liitännät +12v, GND, RMT, L.CH+, L.CH-, R.CH+ ja R.CH-. Toisella puolella taas Input L.CH ja R.CH ja vielä joku ihme liitin joka näkyy tässä kuvassa eniten oikealla. Stereon takana roikkuu muutama piuha, kolme paria joissa toinen on punainen ja toinen valkoinen ja ovat malliltaan sellaisia että sopivat tuossa kuvassa näkyviin liittimiin. Piuhoissa lukee FR ja FL, RR ja RL sekä AUX R ja AUX L. Joten olisin kiitollinen jos joku saisi selvää tästä sekavasta tekstistä ja osaisi auttaa kytkemisessä. :worship:
En nyt ole mikään asiantuntija, mutta:

"+12v" liittimeen vedät akulta sopivaa, esim 16mm^2 kaapelia riittää varmasti tuolle vahvistimelle, mutta samalla vaivalla vetää paksumpaakin jöötiä myöhempiä hifi-asennuksia varten. Sulake väliin mahdollisimman lähelle akkua.

"GND" eli ground-(maa) liittimestä vedät sopivaa kaapelia auton runkoon. 16mm^2 riittää varmasti. Mitä lyhyempi johto, sitä parempi.

"RMT" eli remote eli "herätevirta". Soittimen johtosarjassa pitäisi olla (tumman?)sininen johto. Siitä vedät johtoa vahvistimelle tuohon RMT liittimeen. Näin vahvistin käynnistyy kun laitat soittimen päälle.
Tai sitten katkaisimella varustettu johto suoraan akulta. Tai muualta missä on jatkuvasti 12v.

Ilmeisesti olet kytkemässä subbarin tuohon vahvistimeen?

Subbarin siltaan kytkentä: Kaiutin johtoa L.CH+ liittimestä subbarin +napaan, sekä R.CH- liittimestä subbarin -napaan.

RCA-kaapeli soittimelta vahvistimelle: Hanki sopivan mittainen RCA- kaapeli.
RCA-310.jpg

Kaapelin toisen päät kytket RR- (rear right) ja RL- (rear left) liittimiin TAI FR- (front right) ja FL- (front left) liittimiin ja toisen pään vahvistimen Input L.CH ja R.CH liittimiin.
Kaapeli olisi hyvä vetää toiselta puolelta autoa kuin missä vahvistimen virtajohto kulkee mahdollisten häiriöiden ja särinöitten välttämiseksi.
Usein RCA-kaapelin välissä menee ohut johto mitä voi käyttää vahvistimen herätevirtajohtona


PS. Biltemasta löytyy valmiita vahvistimen asennussarjoja ~20e- hintaan, mistä löytyy kaikki tarvittava. Sulakkeita ja RCA-kaapeleita myöten. Laadulla ei varmastikkaan juhlita mutta kyllä noilla alkuun pääsee.


Joku osaavampi voi korjata epäkohtia.


Edit. Lisätään nyt vielä, että nätti auto.
 
Kaveri suunnitellu 2 litrasta turbokiisseli pösöä joka tais olla -99 vuosimallia. Malli 306 tai 406, ei kyllä tietoo mikä se on, mutta veikkaisin noista jompaakumpaa.. Oisko hajuakaan mitä tollanen kuluttaa ja millanen ois ensimmäiseks autoks sellaselle tyypille jonka ajotaidoista voi olla montaa mieltä:)?
 
Kaveri suunnitellu 2 litrasta turbokiisseli pösöä joka tais olla -99 vuosimallia. Malli 306 tai 406, ei kyllä tietoo mikä se on, mutta veikkaisin noista jompaakumpaa.. Oisko hajuakaan mitä tollanen kuluttaa ja millanen ois ensimmäiseks autoks sellaselle tyypille jonka ajotaidoista voi olla montaa mieltä:)?

Ihan ok valinta eikä kuluta paljon mitään.
 
Täytyypä kirjoittaa vielä pikkaisen tuosta Fiatista, sen verran siisti vehje kuitenkin. Eli nyt on kortti ollut kädessä kaksi päivää ja kilometrejä on tullut jo aika paljon. Auton kulkupuoli on jopa odotettua parempi, ensin matalilla kierroksilla ei tapahdu paljoa, mutta turbopaineen noustessa alkaa tapahtua. Eturenkaat lyövät tyhjää kolmosella kuivalla asvaltilla pelkällä kaasulla ja vitosella sateella. Kiihtyvyys paikaltaan ei tosin ole mitenkään hirmu kova tuosta sutimisesta johtuen. Satasen vauhdista kun lyö kaasun pohjaan niin ei kestä kauaa että mittarissa on reilusti yli sallitun missään päin suomea. Jousitus on erittäin kova tavallisessa ajossa ja kuoppia saa varoa oikein urakalla, mutta hieman reippaammassa ajossa auto pääsee kunnolla oikeuksiinsa. Tuntuma tiehen on todella hyvä, esim. autokoulun Octaviaa huomattavasti parempi. Joten Fiat onkin ihan oikea urheiluauto. :D Älkää vain saako sitä käsitystä että olen kaahari, ajelen muuten todella turvallisesti, mutta kun tulee hyvä tienpätkä eikä muuta liikennettä näkyvissä, niin auto saa pikkaisen reilummin kenkää. Olen siis erittäin tyytyväinen ostokseen. Bensankulutus on nurkka-ajossa 10l/100km ja matka-ajossa 7-8l/100km.
Toivottavasti saatte edes jotain selvää tekstistä.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hei!

Nyt olis ensimmäisen auton osto edessä ja ajattelin kysästä teiltä vähän apua. Ihan mahdottomia kriteereitä ei ole, toivottavasti, mutta tässä joitain. Toki jos jollain on auto myytävänä niin otan ehdotuksia vastaan, eli:

-manuaali
- -95:sta uudempiin
-3 tai 5 ovinen (ei farkku)
- kestävä ja luotettava (pystyis vielä ajamaankin muutaman vuoden)
- ajettu mielummin alle n. 200 000km
- hinta välillä 1000-2000 €
- mieluiten katsastettu

muuta ei nyt heti tuu mieleen..

ja muutenkin mahdollisimman hyväkuntoinen, ei paljoa ruostetta tai kasaa tyyppivikoja.

Kiitän jo :worship::)
 
Ton hintaset bemarit kannattaa ainakin jättää heti laskuista pois.. Tuon hintaluokan autoista itellä ollut kaikki paras audi. Esim. Audi 100 2.8 v6:lla oli aika pirteä ja varma vehje eikä ollut kovin kalliskaan.
 
Zone-sarja -42%
Siipirikolle pari kotteroa.

Opel Vectra 1.6

Renault Megane 1.6

Nissan Sunny 1.4

Ford Escort 1.6

Varmasti toimivia laitteita kaikki ja kriteereihin sopivia.
Suihkuseurapiireihin näillä tuskin pääsee. :lol2:

Eikös perinteisesti ton ikäsiin Renaulteihin tarvi olla autosähkömiehen pätevyys, jos sellasella aikoo ajaa. Tutulla tota ikäluokkaa oleva Escort ja siitä ainakin alusta totaalisen mätä, kannattaa varmaan tarkistaa se. Opel nyt on opel, ei omakohtaisia kokemuksia. Nissaneissa perinteisesti myös ruosteongelmaa, tosin 1.4 kone taitaa olla nokkaketjulla, joten sitä ei tarvi heti olla remontoimassa.

Jos ego kestää, osta skoda -> http://www.nettiauto.com/skoda/felicia/2563314
On vähän ajettu ja aika uusi, tosin tyyppiviat helposti ruostuva takaluukku ja vaihdelaatikon vinkuminen 5-vaihteella, jollei näitä ole niin tolla ajelee helposti muutaman vuoden ilman isompia huoltokustannuksia. Niin ja skodallakaan ei kyllä sinne jetset-piireihin pääse:D
 
Älä ikinä osta Renaulta. Piste.
Opel olisi varmaan se sopivin, hinta/laatu suhde on erittäin hyvä ja tekniikka on yleensä järjellä tehtyä ja varsinkin opelin 2.0 8v kesti ukon autossa 450tkm ilman koneen aukaisua.
 
On tuon mallin Vectrassakin melko paljon sähkövikoja mikäli niitä alkaa putkahtelemaan. Perusvikana on ainakin pakkasessa hajoavat nestekidenäytöt ja sekoileva keskuslukitus. Toisaalta autot nyt on tasan vain ja ainoastaan sitä, keneltä sen vastauksen niistä kuulee. Jokaisen mielestä on olemassa vain yksi oikea auto, ja se on varmaankin just se, jolla itse sattuu ajelemaan.

Kun nyt heittäydyn oikein radikaaliksi, niin nostan esille kaks oikeaa mustaa hevosta. Ei täytä kriteerejä iästä ja kilometreistä, mutta itse ostaisin miettimättä jommankumman näistä enkä noita edellisiä.

Volvo 440
tai
Saab 900ng

Itse mieluummin ajan hieman vanhemmalla ns. laatuautolla kuin uudemmalla karvalakkiversiolla. Nuo pelit kestää kyllä hyvin ilman sähkövikoja ja kilometrit ei ole vielä noille koneille juuri mitään. Nuo padatkaan ei pahemmin ainetta ime, joten ainakin saabilla pääsee sellaiseen 8,5l/100km kulutukseen helposti sekalaisessa ajossa.
 
Itse mieluummin ajan hieman vanhemmalla ns. laatuautolla kuin uudemmalla karvalakkiversiolla. Nuo pelit kestää kyllä hyvin ilman sähkövikoja ja kilometrit ei ole vielä noille koneille juuri mitään. Nuo padatkaan ei pahemmin ainetta ime, joten ainakin saabilla pääsee sellaiseen 8,5l/100km kulutukseen helposti sekalaisessa ajossa.

Asiaa. Muutenkin sanoisin, että tuollaisissa vanhoissa romuissa ei kannata kilometrilukemiin paljoa huomiota kiinnittää.
 
Kyllähän se vähä niin alkaa olla, kun autolla on ikää 12-15 vuotta niin alkaahan ne olla jo yksilöitä. Ja koskaan ei kuitenkaan voi varmaks sanoa mitä siel kuoren alla on, ei sitä aina tiedä myyjäkään. Mutta en kyllä tota Volvon 440 ostais, yhdellä tutulla on ollut tai oli myös sellane ja sehän oli enemmän paikallisella korjaamolla kun ajossa.. tosin aika paljon oli sellaisia mekaanisia vikoja mitä nyt voi tulla kaikkiin autoihin eli saattoi myös olla paska yksilö..
 

Suositut

Back
Ylös Bottom