Suomenruotsalaiset -thread

4. Pakkoruotsi. Voi voi teitä pieniä, kun joudutte peruskoulussa ruotsia opiskelemaan... Yhtälailla voitaisiin puhua pakkomatematiikasta tai pakkohistoriasta. Jos maa on kaksikielinen, niin se sitä on. Ne joita asia vaivaa, voivat tehdä asialle jotain (suosittelen politiikkaan osallistumista, joko itse aktiivisena, taustalla tai kansanedustajiin vaikuttamista. Toki myös työ esim. opetusministeriössä ajaa asiaa.). Turha valittaa, jos asialle ei ole valmis mitään tekemään. Olosuhteet ovat olosuhteita, alistu. :whip:

Jaha. Oletan että olet itse pakkoruotsin kannalla kirjoitusasusta päätellen, eikös vaan? Viitsitkö perustella hieman tuota mielipidettäsi miksi pakkoruotsi on hyvä asia?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lieköhän toista maata maailmassa missä miehittäjien jälkeläisistä koostuvaa vähemmistöä hyysätään näin paljon kuin Suomessa. Samaan aikaan Ahvenanmaalla virkamiehille annetaan potkuja suomen puhumisesta ja Ruotsissa kielletään lastentarhoissa suomen kielen käyttöä.

RKP ulos hallituksesta, pakkoruotsi pois, ja veromarkkoja kohdistettakoon rantaruotsalaisille yleisradion ym. julkisten palveluiden kautta vain ja ainoastaan väestöosuuden mukaisesti.
 
...Ettekö te ihmiset tajua, että sekä suomenkieliset että ruotsinkieliset suomalaiset ovat suomalaisia. Ei hurreja, eikä ruotsalaisia...

Tiesitkö sinä, että sana "hurri" on nimenomaan synonyymi suomenruotsalaisille; ei suomalaisille eikä ruotsalaisille? :lol2:

Totta helvetissä tiettyihin kouluihin (esim. Hanken, ÅA) pääsee helpommin sisään - tiedoksenne, että samasta oikeudesta nauttivat suomenkielisetkin, jos vaivautuvat opiskelemaan ruotsia tarpeeksi...

Huomaatko ollenkaan ton mielipiteen koomisuutta? Mun mielestä o aika irrelevanttia, että suomenruotsalaisille "turvataan" korkeakoulutausta, mikäli hän vain itse haluaa. On aivan älytöntä ehdotella, että "aivan hyvin voit opiskella itsellesi täydellisen ruåtsinkielen ja hakea samaan paikkaan". Eiköhän sen energian voi säästää pääsykokeeseen ja hakea oikeasti vastaavaan, mutta vaativampaan paikkaan. Niin ja mitä tuo pelleily maksaa veronmaksajalle. En jaksa edes ajatella.

Kumpi määrää työmarkkinoilla enemmän:

a) Korkeakoulu johon pääsee syntymäruotsilla sisään
b) Korkeakoulu johon pääsee vain ne pääsykokeessa parhaiten menestyneet

Ruotsinkielisten koulujen sisäänottokriteerit on selvästi heikommat ihan senkin takia, että hakijoita on vähemmän ja aines heikompaa.
 
Missä väitin että kys. sukujen vesat olisivat ruotsinkielentaitoisia asuttuaan täällä Suomessa? Eihän täällä ruotsia kansan keskuudessa puhuta vaan suomea koska tämä on Suomi. Kyse oli ruotsinkielisistä nimistä ja kyllä ne sitä vaan ovat.

Siis häh? Nyt ei suomenkielen osaamiseni enää riitä... :D :hyper: Ruotsinkieliset nimet ovat ruotsinkielisiä, kyllä. Ruotsinkielisten nimien haltijat sen sijaan eivät välttämättä lainkaan osaa ruotsia. Eräs ystävistäni on sekä etu- että sukunimeltään täysin ruotsinkielinen, mutta pääsi lukiossa ruotsista läpi armosta. Kun ihan oikeasti et voi henkilöä puhuttelematta tietää, puhuuko esim. Karin Winqvist pelkästään suomea, pelkästään ruotsia, sekä suomea että ruotsia vai ei kumpaakaan. Nimi ei miestä pahenna, pitäkääs mielessä... :curs:
 
Tässä aiheessa mua vituttaa seuraavat väittämät:



:david: x100 et voi verrata tosissasi ruotsinkieltä matematiikkaan, osoittaa melkoista järjen köyhyyttä ja suhteellisuudentajun puutetta. Sinusta varmaan on jätte kiva kun maassa asuu ylimielinen vähemmistö, jonka mässäilyn sinä osaltasi rahoitat. Noh eihän sillä ole mitään väliä kunhan pääsee nettiin laukomaan omia vahvoja mielipiteitään.

Onko sinulle tullut pieneen mieleen koskaan sellaista asiaa, että ehkä se ei olekkaan kauhean ok, että Suomessa on ryhmä joka on etuasemassa valtaväestöön nähden? Sinua ärsytti ,että ruotsinkielisiä nimitellään hurriksi, cry me a river, saavat syyttää itseään siitä, niin makaa kuin petaa.
 
Tiesitkö sinä, että sana "hurri" on nimenomaan synonyymi suomenruotsalaisille; ei suomalaisille eikä ruotsalaisille? :lol2:

Wikipedian mukaan sitä käytetään sekä että. Toinen asia on, miten suuressa arvossa Wikipediaa sitten kukin pitää...

Huomaatko ollenkaan ton mielipiteen koomisuutta? Mun mielestä o aika irrelevanttia, että suomenruotsalaisille "turvataan" korkeakoulutausta, mikäli hän vain itse haluaa. On aivan älytöntä ehdotella, että "aivan hyvin voit opiskella itsellesi täydellisen ruåtsinkielen ja hakea samaan paikkaan". Eiköhän sen energian voi säästää pääsykokeeseen ja hakea oikeasti vastaavaan, mutta vaativampaan paikkaan. Niin ja mitä tuo pelleily maksaa veronmaksajalle. En jaksa edes ajatella.

Kumpi määrää työmarkkinoilla enemmän:

a) Korkeakoulu johon pääsee syntymäruotsilla sisään
b) Korkeakoulu johon pääsee vain ne pääsykokeessa parhaiten menestyneet

Ruotsinkielisten koulujen sisäänottokriteerit on selvästi heikommat ihan senkin takia, että hakijoita on vähemmän ja aines heikompaa.

Jos kerran mainitsemasi energian voi säästää pääsykokeeseen, niin mitä te (sinä ja muut) sitten kitisette? Ja jos mielestäsi esim. HKKK on vaativampi (=parempi?) koulu kuin Hanken, niin etköhän sinne hae anyway? Tiedoksesi, että myös jotkut suomenruotsalaiset ovat yhtä mieltä Hankenin leikkikoulumaisuudesta ja ovat siksi valinneet koulukseen HKKK:n. (En tiedä miten alle kymmenen henkilön perusteella tämä on yleistettävissä.)

Vai että on irrationaalista turvata ruotsinkielisille korkeakoulupaikkoja... voi olla, mutta vähintään yhtä idioottimaista on kouluttaa ihmisiä yliopistoissa vuosikausia tutkintoihin, joilla ei työllisty kuin murto-osa opiskelijoista, esim. arkeologia jne.

Löytääkö / jaksaako etsiä joku tilastoja, joissa olisi vertailtu suomen- ja ruotsinkielisten osuutta korkeakoulutettujen väestönosasta? Oman kokemukseni mukaan ruotsinkieliset eivät ole sen korkeamminkoulutettuja kuin suomenkielisetkään... Mikä muuten mahtaa määrätä enemmän, kielitausta vai vanhempien ammatti/koulutustausta? :rolleyes:
 
Sinusta varmaan on jätte kiva kun maassa asuu ylimielinen vähemmistö, jonka mässäilyn sinä osaltasi rahoitat.

Sinua ärsytti ,että ruotsinkielisiä nimitellään hurriksi, cry me a river, saavat syyttää itseään siitä, niin makaa kuin petaa.

1. Siis eikö just ollut puhetta siitä että rikkaat hurrit vituttaa? Millä tavalla dear_a sitten rahoittaa hurrien mässäilyä? Eikös pitäisi mennä just päin vastoi: rikkaat hurrit maksaa enemmän veroja --> rahoittaa muiden mässäilyä? (älä ota tätä liian vakavasti)

2. Niin makaa kuin petaa? Millä tavalla? Mitä minä olen suomenruotsalaisena tehnyt jotta mua pitäisi haukkua hurriksi? Syntynyt? Käynyt peruskoulun? Opiskellut+valmistunut? Hankkinut (itse) hyvän duunipaikan? Selitä, sillä en ymmärrä.
 
:david: x100 et voi verrata tosissasi ruotsinkieltä matematiikkaan, osoittaa melkoista järjen köyhyyttä ja suhteellisuudentajun puutetta. Sinusta varmaan on jätte kiva kun maassa asuu ylimielinen vähemmistö, jonka mässäilyn sinä osaltasi rahoitat. Noh eihän sillä ole mitään väliä kunhan pääsee nettiin laukomaan omia vahvoja mielipiteitään.

Onko sinulle tullut pieneen mieleen koskaan sellaista asiaa, että ehkä se ei olekkaan kauhean ok, että Suomessa on ryhmä joka on etuasemassa valtaväestöön nähden? Sinua ärsytti ,että ruotsinkielisiä nimitellään hurriksi, cry me a river, saavat syyttää itseään siitä, niin makaa kuin petaa.

:lol2:

Itse en ole kohdannut suomenruotsalaisten ihmisten kohdalta sen enempää ylimielisyyttä kuin "suomalaisten" osalta, en ainakaan suomalaisen bisnesmaailman kerman keskellä liikkuessani. Ihminen on ylimielinen jos se on osa hänen persoonaansa, siinä on ihan yksi helvetin hailee mikä ihmisen äidinkieli on. Ihan sama kuin sanoisit, että kaikilla ruskeasilmäisillä on silmälasit. (huono vertaus, myönnän, mutta ei tuo yksioikoisuutesikaan kovasti vakuuta.)

Sen sanon, että se ylimielinen vähemmistö jonka mässäilyä minä osaltani olen rahoittamassa, on lähinnä niitä laiskoja paskoja, jotka makaavat himassa duunia odotellen ilman että tekevät asian eteen mitään. Se ei todellakaan ole jätte kiva. (Josta tulikin mieleeni, että jos tutkitaan tilastoja työllisyyden osalta, miten mahtavat suomen- ja ruotsinkieliset erota?)

Suomessa ryhmä, joka on etulyöntiasemassa valtaväestöön nähden? Kultaseni, jos minua harmittaisi jokainen asia tässä maailmassa joka on epäoikeudenmukainen, makaisin himassa sohvalla masennuslääkkeitä napsien ja katselisin telkkaria siinä sivussa. Totta helvetissä maailmassa on epäoikeudenmukaisuutta, aina on enemmistöjä ja vähemmistöjä. Fiksut ihmiset tekevät itseään harmittavien asioiden poistamiseksi töitä, loput kitisevät netissä. (Loppujen lopuksi minulle on aika sama, mitä mieltä suomenruotsalaisista ollaan, koska en itse siihen joukkoon kuulu enkä koskaan tule kuulumaan. Näin ollen en katso osakseni tehdä asialle jotain.)

Maailma on täynnä maita, joissa on vähemmistöjä. Suomessakin mm. jo esillenostetut romanit ja saamelaiset. Sivistyneessä valtiossa erilaiset ryhmät pystyvät elämään sovussa toistensa kanssa = suvaitsevaisuus. Vaikka tuo toinen on erilainen, on hän mahdollisesti ihan yhtä arvokas ihmisenä kuin minä itse.

Ja hei, ihan tosissaan: miten naurettavaa on kun itkette täällä että hurrit on niin rikkaita ja hurreja suositaan ja hurrit saa helpommin duunia. Kasvakaa aikuisiksi! Tuollaista terminologiaa käyttävät 4-6 -vuotiaat lapset! Sen lisäksi toivoisin, että avaisitte silmänne todellisuudelle jossa elette, silloin saattaisitte huomata, että mielikuvanne jotka perustuvat stereotypioihin voivat olla hyvinkin kaukana totuudesta.

E: Niin ja, en ole pakkoruotsin puolesta.
 
1. Siis eikö just ollut puhetta siitä että rikkaat hurrit vituttaa? Millä tavalla dear_a sitten rahoittaa hurrien mässäilyä? Eikös pitäisi mennä just päin vastoi: rikkaat hurrit maksaa enemmän veroja --> rahoittaa muiden mässäilyä? (älä ota tätä liian vakavasti)

2. Niin makaa kuin petaa? Millä tavalla? Mitä minä olen suomenruotsalaisena tehnyt jotta mua pitäisi haukkua hurriksi? Syntynyt? Käynyt peruskoulun? Opiskellut+valmistunut? Hankkinut (itse) hyvän duunipaikan? Selitä, sillä en ymmärrä.

1. Eiköhän hän maksa veroja kuten kaikki muutkin, ei varmaan hirveän vaikea päätelmä?? Kuten sanoin dear_a rahoittaa kaksikielisyyden ylläpidon omalta osaltaan, en ymmärrä miksi vedit tähän rikkaat suomenruotsalaiset mukaan.

2. Pitäisikö sinusta kaikki suomenruotsalaisten edut poistaa?, siis aivan kaikki?,
eläkä sano, että "mitkä edut?" yms, palata täysin samalle viivalle suomenkielisten kanssa, laittaa suomenruotsalaiset täysin samalle viivalle valtaväestön kanssa. Jos mielestäsi suomenruotsalaisille pitäisi jäädä yksikin etuisuus, niin olet minun silmissäni hurri. Jos mielestäsi edut voisi kaikki poistaa, niin onneksi olkoon olet suomalainen :)
 
2. Pitäisikö sinusta kaikki suomenruotsalaisten edut poistaa?, siis aivan kaikki?, eläkä sano, että "mitkä edut?" yms, palata täysin samalle viivalle suomenkielisten kanssa, laittaa suomenruotsalaiset täysin samalle viivalle valtaväestön kanssa. Jos mielestäsi suomenruotsalaisille pitäisi jäädä yksikin etuisuus, niin olet minun silmissäni hurri. Jos mielestäsi edut voisi kaikki poistaa, niin onneksi olkoon olet suomalainen :)

Luettelisitko kaikki suomenruotsalaisten saamat edut tähän ketjuun, kiitos? (Tee se sen jälkeen, kun olet opetellut kirjoittamaan suomea oikein. Ok, tyhmä kommentti, myönnän, mutta kun noin kovasti kohkaat suomalaisuudesta, niin kai sitten kunnioitat perimääsi tarpeeksi käyttääkseni kunnollista kieltä?)

Pakkoruotsista on ihan turha kitistä, yhtälailla ruotsinkielisille on pakkosuomi. Käsittääkseni se vituttaa osaa heistä ihan yhtä paljon kuin teitä pakkoruotsi, joten olette ehkä tasoissa?

Minulle on aivan sama, jos suomenruotsalaisilla on jotain etuja joita suomenkielisillä ei ole, esim. tietty kiintiö koulutuspaikoissa. Olen siis hurri? Hieno juttu, ehkä nyt alkaa rahaa tulvia ovista ja ikkunoista, elämästä tulee kauniimpaa ja jätte roligt ja haen Stockmannilta Burberry-huivin? Myöskään työpaikoista ei tämän jälkeen tarvitse koskaan huolia?

Sitäpaitsi, tässä maassa on muita vähemmistöjä, joiden eduista olisi syytä keskustella enemmän. Vammaiset, mielenterveysongelmaiset etc. - ottakaa heidän asiansa ajaaksenne, niin tekisitte edes hyvää työtä.

Mun osalta tämä keskustelu taukoaa viikonlopuksi. Tulen maanantaina heti aamusta katsomaan, mihin olette päässeet. En ylläty, jos mitään suurta ja yllättävää ei ole esitetty. ;)
 
1. Eiköhän hän maksa veroja kuten kaikki muutkin, ei varmaan hirveän vaikea päätelmä?? Kuten sanoin dear_a rahoittaa kaksikielisyyden ylläpidon omalta osaltaan, en ymmärrä miksi vedit tähän rikkaat suomenruotsalaiset mukaan.

2. Pitäisikö sinusta kaikki suomenruotsalaisten edut poistaa?, siis aivan kaikki?,
eläkä sano, että "mitkä edut?" yms, palata täysin samalle viivalle suomenkielisten kanssa, laittaa suomenruotsalaiset täysin samalle viivalle valtaväestön kanssa. Jos mielestäsi suomenruotsalaisille pitäisi jäädä yksikin etuisuus, niin olet minun silmissäni hurri. Jos mielestäsi edut voisi kaikki poistaa, niin onneksi olkoon olet suomalainen :)

1. Toi eka nyt oli osittain vitsi, eli unohda

2. Olen jo suomalainen, vaikka ruotsia puhunkin. Sinä et siitä päätä. Mutta, ehdottomasti voisi kaikki "edut" poistaa; en ole vaan täysin varma mitä "eduilla" tarkoitat? En esim päässyt opiskelemaan kiintiön/kielen takia, vaan hyvän ylioppilastodistukseni + pääsykokeen takia. En ikinä vaadi palvelua ruotsiksi, enkä ikinä tuo suomenruotsalaisuuttani esille missään muodossa (paitsi nyt tässä threadissa). Eli JOS meillä (siis vähemmistönä eikä vaan muutamalla yksilöllä) on etuja niin en ole kyllä itse päässyt näistä nauttimaan, joten pois vaan. Uskokaa jo, ei kaikki "hurrit" ole näitä Wahlroosin lasten tapaisia.
 
Toi nyt on naurettavinta ikinä!!!!!!

Työni johdosta tiedän, että ruotsinkielinen nimi on kaikkea muuta kuin tae ruotsintaidosta. Moni Lindroos, Wikström tai Johansson puhuu pelkkää suomea eikä ruotsia sen enempää kuin peruskoulusta pakolla päähän on istutettu. Ja toisaalta, Suomessa asuu ja elää suomenruotsalaisia, joilla on täysin suomalainen (ainakin suku-)nimi, esim. Nurmi, Koskinen jne.

Ja Vargas, kyllä sua on elämä kaltoin kohdellut kun olet joutunut ruotsia (salillakin) kuulemaan! Oon tosi pahoillani sun rankan menneisyytesi vuoksi!

Mikä helvetin pakko sun on sille korvaas lotkauttaa jos joku puhuu ruotsia?! Mielestäni Burberrymummot saavat Stockmannilla kerjätä palvelua ruotsiksi (ja minulle on ihan yhdentekevää saavatko palvelun ruotsiksi vai suomeksi), niinhän ranskalaisetkin haluavat maailmalla puhua vain ranskaa....

Katos bättrefolk jaosto aktivoituu:)Luitsä ees tota viestiä:)? Sanoin, että en ole muitten kuullut salilla puhuvan kännykkään (mikä on kenen tahansa toimesta idioottimaista). Ja uskon kyllä, etä sua ei varmaankaa liikuta paskaakaan puhuuko burberrymummot ruotsia suomenkielisille asiakaspalvelijoille, mutta porukka joka on siellä duunissa ja ei puhu ruotsia, ei varmaan ole samaa mieltä. Tylyä katseita ja vittuilevia kommentteja perään.. varmasti parantaa duunipäivän laatua ja (todella suvaitsevaista, niinkun hurrit yleensä). Toi Ranska vertaus nyt kuuluu tähän asiaan yhtä paljo kun polkkatukka sialle:david:
 
:lol2:

Pyydän anteeksi jos olin hieman tyly sinulle, mutta korjaa jos olen väärässä:

1) Sinusta suomenruotsalaisilla on eriarvoinen asema suomalaisiin.
2) Sinusta tämä on ihan ok, sillä kukaan ei ole uhkaamassa tätä asemaa(huono muotoilu).
3) Peräänkuulutat suvaitsevaisuutta, mikä onkin ihan jees, mutta kohteesi ei välttämättä vastaa suvaitsevaisuuteesi, vaan yrittää viedä sinulta suomalaisen identiteettisi pakkoruotsittamalla, kieltämällä lapsiltasi suomen puhumisen päiväkodissa ja ajamalla vahvaa ruotsalaisuutta. Heille sinä olet pelkkä jävla finne.

Sitten yleistä asiaa:

Keskustelu on kieltämättä käynyt melko kiivaana ja toivonkin ,että modeilla on pelisilmää ja he antavat keskustelun jatkua, suomenruotsalaisuus-kysymys on sellainen asia, joka hyvä nytte kerralla puida kunnolla läpi vaikka siinä menisi kuinka kauan.
 
Olen jo suomalainen, vaikka ruotsia puhunkin. Sinä et siitä päätä. Mutta, ehdottomasti voisi kaikki "edut" poistaa; en ole vaan täysin varma mitä "eduilla" tarkoitat? En esim päässyt opiskelemaan kiintiön/kielen takia, vaan hyvän ylioppilastodistukseni + pääsykokeen takia. En ikinä vaadi palvelua ruotsiksi, enkä ikinä tuo suomenruotsalaisuuttani esille missään muodossa (paitsi nyt tässä threadissa). Eli JOS meillä (siis vähemmistönä eikä vaan muutamalla yksilöllä) on etuja niin en ole kyllä itse päässyt näistä nauttimaan, joten pois vaan. Uskokaa jo, ei kaikki "hurrit" ole näitä Wahlroosin lasten tapaisia.

Tässä on aika hyvin kiteytettynä munkin mielipiteet asiasta. Suht samanlaisen kaavan mukaan itekkin menny. Tosin opiskelut lukion jälkeen onkin hoidettu erinäisillä oppisopimuksilla ja oma-aloitteisilla jatko-opiskeluilla.

Nyt on vloppu eli :kippis1: ja :rock:
 
veromarkkoja kohdistettakoon rantaruotsalaisille yleisradion ym. julkisten palveluiden kautta vain ja ainoastaan väestöosuuden mukaisesti.

Mitä järkeä tässä on? Kyllähän ne maksavatkin enemmän veroja, kun paaluakin on enemmän. Tuolla logiikalla sinun pitäisi viedä osa palkastasi sillan alla asuvalle Reiskalle, ettei kellään vaan ole enemmän kuin toisella. Sitä paitsi FST:llä on laadukasta ohjelmaa, esim. Sportmagasinet on valovuosia edellä suomenkielisiä urheiluohjelmia.
 
Vai että on irrationaalista turvata ruotsinkielisille korkeakoulupaikkoja...

Sehän on itse asiassa hyvinkin rationaalista. Kyllä jollain pappas betala -Peterillä saattaisi satama-ahtaajien kahvihuoneessa mennä sormi suuhun.
 
Luettelisitko kaikki suomenruotsalaisten saamat edut tähän ketjuun, kiitos? (Tee se sen jälkeen, kun olet opetellut kirjoittamaan suomea oikein. Ok, tyhmä kommentti, myönnän, mutta kun noin kovasti kohkaat suomalaisuudesta, niin kai sitten kunnioitat perimääsi tarpeeksi käyttääkseni kunnollista kieltä?)

edut: 1)Kiintiöt yliopistoihin 2) Oikeus saada ruotsinkielistä palvelua virastoissa kaikkialla maassa 3)Ahvenanmaa (ei liene tarvitse muuta kirjoittaa) . Siinä näin aluksi. Myönnän, että kirjoitan välillä melko huonosti. Mutta onko sillä netissä niin väliä,kunhan asia välittyy?

Pakkoruotsista on ihan turha kitistä, yhtälailla ruotsinkielisille on pakkosuomi. Käsittääkseni se vituttaa osaa heistä ihan yhtä paljon kuin teitä pakkoruotsi, joten olette ehkä tasoissa?

Vähemmistö opiskelee enemmistön kielen, ei toisin päin ,vastaväitteitä?

Minulle on aivan sama, jos suomenruotsalaisilla on jotain etuja joita suomenkielisillä ei ole, esim. tietty kiintiö koulutuspaikoissa. Olen siis hurri? Hieno juttu, ehkä nyt alkaa rahaa tulvia ovista ja ikkunoista, elämästä tulee kauniimpaa ja jätte roligt ja haen Stockmannilta Burberry-huivin? Myöskään työpaikoista ei tämän jälkeen tarvitse koskaan huolia?

Pitikö tuokin kirjoittaa välttämättä?

Sitäpaitsi, tässä maassa on muita vähemmistöjä, joiden eduista olisi syytä keskustella enemmän. Vammaiset, mielenterveysongelmaiset etc. - ottakaa heidän asiansa ajaaksenne, niin tekisitte edes hyvää työtä.

Eikö suomalaisten etujen ajaminen sitte ole "hyvää työtä"?

Mun osalta tämä keskustelu taukoaa viikonlopuksi. Tulen maanantaina heti aamusta katsomaan, mihin olette päässeet. En ylläty, jos mitään suurta ja yllättävää ei ole esitetty. ;)

Sinun kaltaisten ihmisten takia pakkoruotsi on vielä Suomessa

Vastaukset boldattuina
 
Back
Ylös Bottom