Suomenruotsalaiset -thread

Se, että mahdollisempi suhteellisesti suurempi osa SR:sta on rikkaita kuin suomalaisista, niin tekee heistä paskakansaa? Pitäisikö heidän omaisuutensa sosialisoida?

Jos kyse on omaisuudesta mikä on alunperin ryöstetty siirtomaa-Suomessa niin totta kai se pitäisi sosialisoida. Vai elämmekö yhä jossain Ruotsi-Suomessa?

Etkös ole rasistisuuskeskustelusta oppinut, ettei poikkeuksen takia pidä koko populaatiota leimata?

Miten niin, rasistikeskusteluistahan oppii juuri sen että poikkeuksien takia pitää juuri leimata koko populaatio. Ja rodustahan tässä ei niinkään ole kyse vaan siirtomaahistoriasta. En halua että esim. Etelä-Afrikassa tummahipiäinen joutuu kärsimään valkoisten ylivallasta (näin silti tapahtuu tänä päivänäkin) enkä myöskään että suomalainen joutuu kärsimään ruotsalaisten/suomenruotsalaisten ylivallasta (näinkin silti tapahtuu).
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se menee näin, ett, två, tre...:D

Ota sä äitis tissi käteen.

Sullakun on faktaa tuosta että suomenruotsalaiset ovat defaulttina rikkaampia kuin muut niin älä turhaan panttaa suurta viisauttasi vaan pistä tieto jakoon. Muakin kiinnostaa tämä fakta.
 
Ja lisää. Mukavata. :rolleyes: Hohhoijaa. Oot siekin perin tyhymä jätkä.

Näistä vitun typeristä kommenteista ei pitäis provosoitua mutta kun nyt noin selkeesti vittuillaan suoraan päin näköä.

Jos laskis kymmeneen.. huh.

Ymmärrän kyllä jos mielipiteeni ei kaikkia miellytä ja etenkään sinua. Valitettavasti pysyn kuitenkin kannassani. Suomenruotsalaisissa on hyvää se että ne osaa hyvin ruotsia (siitä on etua bisneksissä pohjoismaissa). Ihan turhaan hillut siellä :)
 
En halua että esim. Etelä-Afrikassa tummahipiäinen joutuu kärsimään valkoisten ylivallasta (näin silti tapahtuu tänä päivänäkin)

:offtopic:

Voi Jeesus mikä väite! Onko sulla pienintäkään aavistusta millainen maa Etelä-Afrikka on tänä päivänä???
 
Ymmärrän kyllä jos mielipiteeni ei kaikkia miellytä ja etenkään sinua. Valitettavasti pysyn kuitenkin kannassani. Suomenruotsalaisissa on hyvää se että ne osaa hyvin ruotsia (siitä on etua bisneksissä pohjoismaissa). Ihan turhaan hillut siellä :)

Siinähän pysyt. Ei paljoa hetkauta. Mut elä vittuile. :piis:
 
Ota sä äitis tissi käteen.

Sullakun on faktaa tuosta että suomenruotsalaiset ovat defaulttina rikkaampia kuin muut niin älä turhaan panttaa suurta viisauttasi vaan pistä tieto jakoon. Muakin kiinnostaa tämä fakta.

Et siis usko tuota ensimmäisessä viestissä mainittua suomenruotsalaisten suhteettoman suurta siirtomaa-ajoilta periytyvää omaisuutta? Parhaiten tähän saat todisteen varmaan jostain virastosta missä on maanomistukset ja rekisterit näiden maiden omistuksista sekä tiedot siirtomaa-ajalta periytyvistä perheyrityksistä ja näiden omistajuuksista kautta aikojen.
 
Tässä on sulle rasistista paskaa:

http://www.rense.com/general56/RAPES.HTM

Noita vastaavia oksettavia juttuja löytyy vaikka kuinka paljon. Etelä-Afrikan osalta kannattaa tutustua myös sellaisiin ilmiöihin kuin Johannesburgin raunioituminen ja eläimiin sekaantuminen. Kumma kyllä, tällaisia ongelmia ei ollut valkoisten hallitsemassa Etelä-Afrikassa.

Tästä voidaan toki jatkaa jossakin toisessa threadissa.
 
Tässä on sulle rasistista paskaa:

http://www.rense.com/general56/RAPES.HTM

Noita vastaavia oksettavia juttuja löytyy vaikka kuinka paljon. Etelä-Afrikan osalta kannattaa tutustua myös sellaisiin ilmiöihin kuin Johannesburgin raunioituminen ja eläimiin sekaantuminen. Kumma kyllä, tällaisia ongelmia ei ollut valkoisten hallitsemassa Etelä-Afrikassa.

Tästä voidaan toki jatkaa jossakin toisessa threadissa.

Rasistinen paska ei juuri nyt kiinnosta mutta kiitosta vaan.
 
Parhaiten tähän saat todisteen varmaan jostain virastosta missä on maanomistukset ja rekisterit näiden maiden omistuksista sekä tiedot siirtomaa-ajalta periytyvistä perheyrityksistä ja näiden omistajuuksista kautta aikojen.

Kuule kun minua ei niin paljoa kiinnosta. Sä väitit että sulla on faktaa niin se on sun asiasi tuoda ne julki väitteesi tueksi.

Tosiaan outo väite sinänsä että tunnen aika helvetin paljon suomenruotsalaisia. Ja ei todellakaan ole sen rikkaampia kuin muutkaan. Ni mistä tämä harhaluulo on peräisin? Nää jotka täällä huutelee ni kuin paljon heillä on kokemusta ja tietoa suomenruotsalaisista? Oisko aika vitun paljon vähemmän, silti ollaan niin tietävinään. Se pikkusen ärsyttää. Mutta minkäs tyhmyydelleen voi.

Ei muuta, jatkakaa.
 
Tämä on kyllä niin ala-arvoinen keskustelu että mietin monta kertaa ennen kuin päätin kirjoittaa tänne. Stereotyyppiset suomenruotsalaiset, eli just ne ankkalammikko-"bättre folket"-tyypit joita kaikki "vihaavat" ovat oikeasti murto-osa "meistä" (niin, olen hurri :rolleyes: ). Niitä ei ole oikeastaan muualla kuin Helsingissä, Espoossa ja Kauniaisissa ja sitten kesäisin muissakin rannikkokaupungeissa johtuen kesämökki- ja veneilyjutuista. Kuitenkin, porukkana suomenruotsalaiset ovat kaikkea muuta kuin homogeenistä, ja kuten joku tässä keskustelusäikeessä jo sanoikin, suurin osa meistä on ihan tavallisia duunareita tai ihan mitä vaan, ei meitä erota muista suomalaisista mitenkään. Voin kokemuksesta myös kertoa että se nepotismi ja sisäpiirimäisyys koskee ainoastaan niitä "parempia" suomenruotsalaisia, eli niitä jotka kuuluvat johonkin "nimekkääseen" sukuun tai sellaisia suomalaisia sukuja jotka syystä tai toisesta ovat "ansainneet" sisäpiirijäsenyyden. Eli kaikki suomenruotsalaiset eivät lähtökohtaisesti kuulu sisäpiiriin, vaan ne elävät elämäänsä ihan niin kuin kaikki muutkin tässä maassa. Ja sitäpaitsi, ihmisiä ne sisäpiiriinkin kuuluvat ovat, ihan samat jutut ne käyvät läpi elämässään kuin kaikki muutkin. En alkuunkaan ymmärrä miten jonkun omaisuus on toiselta pois, mutta se on ihan muun keskustelun aihe.

Se, jonka minä (ja todella moni suomenruotsalaisista tutuistani) olen omalta osaltani saanut mahtavan omaisuuden sijasta synnyinkodistani, ja joka mielestäni on arvokkaampi kuin mikään muu(kielitaidon lisäksi, luonnollisesti :D ) on suvaitsevaisuus. Minulle on pienestä asti opetettu että kun on osa vähemmistöä, on opittava tulemaan toimeen "omien" lisäksi myös valtaväestön kanssa jotta yhteiselo sujuu mukavasti. Ja hyvin olen pärjännyt, vaikka mulla ei omaisuutta eikä perintökartanoa olekaan. Ehkä täällä kohkaajien olisi syytä miettiä noita suvaitsevaisuusjuttuja itsensäkin kohdalla?

Vastustan pakkoruotsia, mutta pidän kuitenkin kielitaitoa sen verran tärkeänä asiana ihan käytännön tasolla että jokaisen suomalaisen olisi hyvä osata kahta vierasta kieltä. Itse en puhu ruotsia oikeastaan muualla kuin pankissa. Suomenruotsalaiset puhuvat useimmiten erinomaista suomea, lukuunottamatta Ahvenanmaata ja Pohjanmaata.

Suvaitsematon idiootti on suvaitsematon idiootti riippumatta ihonväristään, kansalaisuudestaan, uskonnostaan tai syntyperästään.
 
Kuule kun minua ei niin paljoa kiinnosta. Sä väitit että sulla on faktaa niin se on sun asiasi tuoda ne julki väitteesi tueksi.

Tosiaan outo väite sinänsä että tunnen aika helvetin paljon suomenruotsalaisia. Ja ei todellakaan ole sen rikkaampia kuin muutkaan. Ni mistä tämä harhaluulo on peräisin? Nää jotka täällä huutelee ni kuin paljon heillä on kokemusta ja tietoa suomenruotsalaisista? Oisko aika vitun paljon vähemmän, silti ollaan niin tietävinään. Se pikkusen ärsyttää. Mutta minkäs tyhmyydelleen voi.

Ei muuta, jatkakaa.

Äläs vielä karkaa, vastahan tässä päästiin vauhtiin. Alkuperäisestä jutusta on tässä lainaus "Yksi syy voi olla suomenruotsalaisten varakkuus. Sadan rikkaimman verotietoja selaamalla huomaa noin puolella olevan täysin ruotsinkielinen nimi." Muutenkin kannattaa lukea tuo juttu kokonaan, eipä taida suomalaisilla olla vastaavaa valtaa Ruotsissa.
 
suurin osa meistä on ihan tavallisia duunareita tai ihan mitä vaan, ei meitä erota muista suomalaisista mitenkään.

Miksi sitten esim. pakkoruotsi kun kerran niin tavallisia olette? Taitaa sittenkin olla niin ettette olekaan aivan tavallisia.

Ja sitäpaitsi, ihmisiä ne sisäpiiriinkin kuuluvat ovat, ihan samat jutut ne käyvät läpi elämässään kuin kaikki muutkin.

No sittenhän voisivat vaikka sosialisoida ne perimänsä siirtomaa-aikaiset yritykset ja maaomaisuudet kun kuitenkin pitää 'samat jutut käydä läpi elämässä'. Näiden samojen juttujen läpikäymistä helpottaa luonnollisesti mm. ruotsinkielisten kiintiöt yliopistoissa.
En alkuunkaan ymmärrä miten jonkun omaisuus on toiselta pois, mutta se on ihan muun keskustelun aihe.

Tuota pitää kysyä historioitsijoilta ketkä tietävät miksi Ruotsi aikoinaan valloitti Suomen.

Se, jonka minä (ja todella moni suomenruotsalaisista tutuistani) olen omalta osaltani saanut mahtavan omaisuuden sijasta synnyinkodistani, ja joka mielestäni on arvokkaampi kuin mikään muu(kielitaidon lisäksi, luonnollisesti :D ) on suvaitsevaisuus. Minulle on pienestä asti opetettu että kun on osa vähemmistöä, on opittava tulemaan toimeen "omien" lisäksi myös valtaväestön kanssa jotta yhteiselo sujuu mukavasti. Ja hyvin olen pärjännyt, vaikka mulla ei omaisuutta eikä perintökartanoa olekaan. Ehkä täällä kohkaajien olisi syytä miettiä noita suvaitsevaisuusjuttuja itsensäkin kohdalla?

Mene kertomaan tuo vaikka "En ole rasisti mutta..." - ketjuun, se on velvollisuutesi suomalais...ööö suomenruotsalaisena.

Vastustan pakkoruotsia, mutta pidän kuitenkin kielitaitoa sen verran tärkeänä asiana ihan käytännön tasolla että jokaisen suomalaisen olisi hyvä osata kahta vierasta kieltä. Itse en puhu ruotsia oikeastaan muualla kuin pankissa. Suomenruotsalaiset puhuvat useimmiten erinomaista suomea, lukuunottamatta Ahvenanmaata ja Pohjanmaata.

Suvaitsematon idiootti on suvaitsematon idiootti riippumatta ihonväristään, kansalaisuudestaan, uskonnostaan tai syntyperästään.

Härregyyd sentään.
 
Suvaitsematon idiootti on suvaitsematon idiootti riippumatta ihonväristään, kansalaisuudestaan, uskonnostaan tai syntyperästään.

Juuri näin. Klassisesti todeten, henkilö voi olla vammaisuudestaan, lihavuudestaan, ihonväristään, rumuudestaan ja tyhmyydestään huolimattakin silti olla täysi epämiellyttävä paskiainen.

Olen paljon työni ja vapaa-aikani puolesta paljon tekemisissä suomenruotsalaisten kanssa normi- ja Itä-Uudenmaan rannikkokunnissa. Ja yllätys yllätys, kuten Armadillokin totesi, ihmiset eivät ole tasaista massaa edes tuossa ryhmässä. Naapurinikin on tätä ryhmää ja helvetin mukava vanha ukko, hänen vaimonsa taas on omasta mielestään bättre-folkkia.

Useilla ala-asteilla ei ole opeteta ruotsia lainkaan vähäisen suosion takia. Vasta ylä-asteella. Mielestäni jos pakkoruotsi pidetään, tulisi sen opettaminen aloittaa pakollisena ensimmäisenä kielenä jo 3. luokalla. Pehmeämpi aloitus. Englannin voisi aloittaa sitten 5:llä luokalla tai 7:llä. Sama tuo, sillä englannille altistuu melkein joka päivä.

Yläasteella ruotsin opiskelu on vaikeampaa muiden päässä liikkuvien asioiden takia. Opetuksessakin aletaan heti liikkumaan KONSUKIEPRE, SPOTPA -tasolla.
 
Kyllähän se mulle sopis että ois rikkaasta suvusta ja kaikki ois niin vitun kivaa, mutta kun ei niin ei. Ihan samat hanttihommat on käyty läpi siinä missä muutkin.

Luulis että edes YKSI tuntemani suomenruotsalaisperhe olisi sitä varkkaampaa porukkaa mutta kun ei. Kerran näin helposti voidaan yleistää että olemme rikkaampia. Jos jos rikkaita ollaan ni se on sitten ihan itse ansaittua.

Pakkoruotsiko se niin vituttaa, kateus vai mikä vittu? Vai ollaanko vaan niin kusipäistä sakkia? :D
 
Kyllähän se mulle sopis että ois rikkaasta suvusta ja kaikki ois niin vitun kivaa, mutta kun ei niin ei. Ihan samat hanttihommat on käyty läpi siinä missä muutkin.

Luulis että edes YKSI tuntemani suomenruotsalaisperhe olisi sitä varkkaampaa porukkaa mutta kun ei. Kerran näin helposti voidaan yleistää että olemme rikkaampia. Jos jos rikkaita ollaan ni se on sitten ihan itse ansaittua.

Pakkoruotsiko se niin vituttaa, kateus vai mikä vittu? Vai ollaanko vaan niin kusipäistä sakkia? :D

Onko tässä joku väittänyt etteikö suomenruotsalaisissa löytyisi huonostipärjääviäkin, tottakai he pärjäävät huonosti kun joutuvat edes jollain tavoin samalle viivalle suomalaisten kanssa.

Suomenruotsalaisten keskimääräistä korkeampi omaisuus perustuu juuri näiden tiettyjen siirtomaa-aikaisten sukujen suhteettomaan varallisuuteen.
 
Back
Ylös Bottom