Tämä on kyllä niin ala-arvoinen keskustelu että mietin monta kertaa ennen kuin päätin kirjoittaa tänne. Stereotyyppiset suomenruotsalaiset, eli just ne ankkalammikko-"bättre folket"-tyypit joita kaikki "vihaavat" ovat oikeasti murto-osa "meistä" (niin, olen hurri
). Niitä ei ole oikeastaan muualla kuin Helsingissä, Espoossa ja Kauniaisissa ja sitten kesäisin muissakin rannikkokaupungeissa johtuen kesämökki- ja veneilyjutuista. Kuitenkin, porukkana suomenruotsalaiset ovat kaikkea muuta kuin homogeenistä, ja kuten joku tässä keskustelusäikeessä jo sanoikin, suurin osa meistä on ihan tavallisia duunareita tai ihan mitä vaan, ei meitä erota muista suomalaisista mitenkään. Voin kokemuksesta myös kertoa että se nepotismi ja sisäpiirimäisyys koskee ainoastaan niitä "parempia" suomenruotsalaisia, eli niitä jotka kuuluvat johonkin "nimekkääseen" sukuun tai sellaisia suomalaisia sukuja jotka syystä tai toisesta ovat "ansainneet" sisäpiirijäsenyyden. Eli kaikki suomenruotsalaiset eivät lähtökohtaisesti kuulu sisäpiiriin, vaan ne elävät elämäänsä ihan niin kuin kaikki muutkin tässä maassa. Ja sitäpaitsi, ihmisiä ne sisäpiiriinkin kuuluvat ovat, ihan samat jutut ne käyvät läpi elämässään kuin kaikki muutkin. En alkuunkaan ymmärrä miten jonkun omaisuus on toiselta pois, mutta se on ihan muun keskustelun aihe.
Se, jonka minä (ja todella moni suomenruotsalaisista tutuistani) olen omalta osaltani saanut mahtavan omaisuuden sijasta synnyinkodistani, ja joka mielestäni on arvokkaampi kuin mikään muu(kielitaidon lisäksi, luonnollisesti :D ) on suvaitsevaisuus. Minulle on pienestä asti opetettu että kun on osa vähemmistöä, on opittava tulemaan toimeen "omien" lisäksi myös valtaväestön kanssa jotta yhteiselo sujuu mukavasti. Ja hyvin olen pärjännyt, vaikka mulla ei omaisuutta eikä perintökartanoa olekaan. Ehkä täällä kohkaajien olisi syytä miettiä noita suvaitsevaisuusjuttuja itsensäkin kohdalla?
Vastustan pakkoruotsia, mutta pidän kuitenkin kielitaitoa sen verran tärkeänä asiana ihan käytännön tasolla että jokaisen suomalaisen olisi hyvä osata kahta vierasta kieltä. Itse en puhu ruotsia oikeastaan muualla kuin pankissa. Suomenruotsalaiset puhuvat useimmiten erinomaista suomea, lukuunottamatta Ahvenanmaata ja Pohjanmaata.
Suvaitsematon idiootti on suvaitsematon idiootti riippumatta ihonväristään, kansalaisuudestaan, uskonnostaan tai syntyperästään.