Ehkä tuo urheilukysymys olisi sitten pitänyt formuloida jotenkin siten, että "Uskotteko, että ruotsinsuomalaiset toivovat Ruotsin voittoa, kun kyseessä on jokin kilpailu riippumatta siitä, kiinnostaako sinua kyseinen kilpailu". Oleellisena pointtina siis se, että uskotko ruotsinsuomalaisilla olevan "ruotsalainen" kansallinen identiteetti.
Vastaus lienee: ruotsinsuomalaisten kansallinen identiteetti on minulle yhdentekevä asia. En ole kiinnostunut ruotsinsuomalaisten asioista. Olen kiinnostunut omista ja jälkipolvieni asioista eli välillisesti siitä mitä ruotsinsuomalainen vähemmistö yrittää pakottaa meidät ajallamme tekemään (=tuhlaamaan sitä hyödyttömän kielen opiskeluun).
Kakkospointtina olen kiinnostunut demokratian toteutumisesta Suomessa. Eli vaikutusvallan suhteuttamisesta määrään sen sijaan että vaikutusvalta olisi suhteessa johonkin jo kuolleisiin ikivanhoihin käytäntöihin.
(Mainitsemillasi ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajilla Somaliasta ja Venäjältä on emämaansa kansallinen identiteetti eli henkilöillä, jotka ovat ehtineet elää emämaassa ja identifioitua sinne).
Tämäkin on minulle yhdentekevää mihin kukakin identifioituu tai on identifioitumatta. Asia alkaa kiinnostaa vasta sitten jos somalialaisvähemmistö yrittää pakottaa minut/lapseni lukemaan Somalian valtakieltä useita vuosia vain jotta lapseni voisi paremmin palvella umpimielistä somalimummoa tulevassa työpaikassaan. Tai jos somalialaiset aina otetaan mukaan hallitukseen vain koska he ovat somalialaisia, vaikka heidän saamansa äänimäärä ei tätä edellyttäisikään.