Suomenruotsalaiset -thread

Ei vissiin hirveän tosissaan sitten yrittänyt? Minä olen ruotsissa aivan käsi ja silti meni ruotsin yo läpi heittämällä, tosin edellytti lukemista.

Aika huono juttu jos Suomessa ei pääse suomen yo-kokeesta läpi kahdellakaan kerralla (suomalaisesta henkilöstä puhuttaessa, ei maahanmuuttajista)..

Hirveän tosissaan? Jos luet lauseen uudestaan niin sanoin, että tosissaan yritti. Sitä lakkia ei nimittäin muuten tule ja tuskin kukaan viihtyy kirjoilla vain yhden kokeen takia. Varsinkin kun suomi ei tälle _suomenruotsalaiselle_ merkitse paskaakaan, mitä nyt joskus joutuu ehkä vieraille puhumaan. Suomessa on näitä lähes täysin ruotsinkielisiä alueita, kannattaa tutustua.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jag har endast en sak att säga till er, finlandssvenskar..Gå tillbaka till Sverige och snabbt och ta era barn med dig...:jahas: och vi finländare skulle ge Åland tillbacka till Sverige med sina boländare(?)...jag har haft inga bra erfarenheter om dig, min formare(?) pojkvän gav mig kondyloma och följande (Åländare) melkein? gav mig HIV och ville använda mig i prostituten (förstås jag lämnade honom) så jag säger en gång till; flytta till Sverige och ta er sjukdomarna med er!!!!:curs:

suomeksi sama: minulla on vain yksi asia sanottavana teille suomenruotsalaisille... menkää takaisin Ruotsiin ja pian ja viekää jälkeläisenne mukananne...:jahas: ja meidän suomalaisten tulisi antaa Ahvenenmaa takaisin Ruotsille asukkaineen...minulla on ollut niin sairaita kokemuksia teistä, minun entinen poika kaveriltani sain kondylooman ja seuraava (ahvenanmaalainen) melkein antoi minulle HIV:n ja halusi käyttää minua prostituoituna (tietysti jätin hänet), joten sanon vielä kerran; muuttakaa Ruotsiin ja viekää sairautenne mukananne!!!:curs:

Förlåt alla att min svenska är inte så bra...:hyper:

Voi luoja :hyper:, sun koulutukses on vissiin peruskoulu+elämänkoulu?

Mikäköhän on ollut yhdistävä tekijä näiden kahden poikaystävän suhteen, ruotsinkielisyyden lisäksi? Vinkki: persoonapronominien yksikön toinen.

Mulla ei ainakaan oo mitään sairautta, mitäs mä sinne Ruotsiin vien?
 
Itsellä ihan sama tausta. -- Jos joskus päätän hankkia mukuloita, niin saavat mokomat mennä samaa reittiä kuin itsekin menin :D

Mietin samaa, tosin toinen vaihtoehto on englanti. IB-linjalla on omien kavereiden kokemuksien mukaan hieman hc meno, mutta englannista on ilmeisesti myös kielikylpyluokkia. Tosin ehkei tämä vielä ihan ajankohtaista... :rolleyes:
 
Voi luoja :hyper:, sun koulutukses on vissiin peruskoulu+elämänkoulu?

Mikäköhän on ollut yhdistävä tekijä näiden kahden poikaystävän suhteen, ruotsinkielisyyden lisäksi? Vinkki: persoonapronominien yksikön toinen.

Mulla ei ainakaan oo mitään sairautta, mitäs mä sinne Ruotsiin vien?

no joo oli aika provosoiva..huumorintajua teiltä suomenruotsalailta ei ainakaan löydy..tääkin ylläoleva todistaa sen...ruotsi on vähän päässy ruostumaan mutta kyllä mä ylppäreissä siitä L:n kirjoitin et metsään meni taas...missäpä mä sitä oisin tarvinnut, paitsi joskus puhuessani em. poikakavereiden kanssa...ei mulla oikeesti oo paljon mitään suomenruotsalaisia vastaan, noi kaks oli vaan yksilötapauksia..kirjotinpa vaan ajan kuluksi ja huvikseni...älkää vetäkö hernettä nenään!!!;)
 
entinen poika kaveriltani sain kondylooman ja seuraava (ahvenanmaalainen) melkein antoi minulle HIV:n ja halusi käyttää minua prostituoituna (tietysti jätin hänet), joten sanon vielä kerran; muuttakaa Ruotsiin ja viekää sairautenne mukananne!!!:curs:

Hajoa kondyloomaas lutka!

no joo oli aika provosoiva..huumorintajua teiltä suomenruotsalailta ei ainakaan löydy..


Edit: tämäkin oli vaan huumoria. Älä ota itsees vaikka sua typeräksi lutkaksi haukunkin. Aika vitun turha provo, oisko ollu? Luulis että niillä L:n papereilla irtoais vähän järkevämpää tekstiä.
 
Koskahan Suomesta poistetaan pakkoruotsi? Arvauksia? Itse veikkaan että tämä tai seuraava halllitus ei sitä saa tehtyä joten liikutaan jossain kymmenen - viidentoista vuoden päässä. Mahtaako sitten poistua?
 
Koskahan Suomesta poistetaan pakkoruotsi? Arvauksia? Itse veikkaan että tämä tai seuraava halllitus ei sitä saa tehtyä joten liikutaan jossain kymmenen - viidentoista vuoden päässä. Mahtaako sitten poistua?

Valitettavasti niin kauan kuin RKP häärii hallituspuolueiden saunakavereina, saamme odottaa lainmuutos mahdollisuutta.

Kovin suuri epäkohta kyseinen pakko ei liene poliittisesti olevan. Strategisesti ajatellen pakkoruotsi ylläpitää hieman parempaa ruotsin omaksumiskykya maassamme, ajatellen lähinnä työmarkkinoita. Käytännössä julkishallintoon ja julkisen alan kaksikielisten palveluntuottaminen maassamme margimarginaalisesti kenties helpottuu.

Liberaalia, liberaalia.
 
Itse veikkaan että tämä tai seuraava halllitus ei sitä saa tehtyä joten liikutaan jossain kymmenen - viidentoista vuoden äässä.

Näin veikkaan itsekkin. Kuitenkin siihen suuntaan ollaan menossa, tosin hyyyyvin hitaasti. Mutta ehkä sitten varmasti..
 
Ei vissiin hirveän tosissaan sitten yrittänyt? Minä olen ruotsissa aivan käsi ja silti meni ruotsin yo läpi heittämällä, tosin edellytti lukemista.

Aika huono juttu jos Suomessa ei pääse suomen yo-kokeesta läpi kahdellakaan kerralla (suomalaisesta henkilöstä puhuttaessa, ei maahanmuuttajista)..

Jep. Ruotsin yo-koe meni heittämällä ja lukematta läpi, tosin sitten huomattavasti huonommalla menestyksellä. Suomenkielen yo-koe taasen suomalaisille suomenkielisille on monesti veikkausta kuinka paljon arvostelija arvostaa tekstin sisältöä. Itse uusin äikän yo-kokeen, koska halusin eximian cumlauden sijaan. Koehan lähti e:nä. Sama uusiutui. Vitutti niin, että jätin kolmannen kerran kokeilematta. Ekassa provosoiduin bodari-artikkelista, ja toisessa kirjoitin jonkun transunovellin. Olisi kai pitänyt valita eri aiheet, mutta ei ollut parempaakaan valittavana.
 
Eihän kieliä tarvitse osata.

Tästä tuli mieleen miten muutama vuosi takaperin Espanian reissulla ei saatu pihviä tilattua englanninkielelläkään. Paikka oli Valenciassa jossain rupusessa pikkuraflassa jumalan selän takana. Tarjoilija ei vaan osannut sanaakaan englantia. Piirsi sitten loppujen lopuksi paperille kalan ja lehmän, ja saatiin sitten valita kumpaa syödään.

Turhiahan nuo kieltenopiskelut tietenkin ovat.
 
Mikä on Ahvenanmaan funktio nyky Suomessa. Selkeästi pelkkää vastaan hankaamista joka asian suhteen. Sama kun Suomella olisi kyljessä kiinni iilimato, joka imee verta hidastaakseen ja vaikeuttaakseen elimistön toimintaa. Iilimadosta pitäisi jotenkin päästä irti. Ehkä ahvenanmaa voitasiin myydä Venäjälle, Ruotsille tai vaikka voisivat itsenäistyä kokonaan. Suomi ei kaipaa tuollaista riippakipeä kontolleen.


"EU:n uusi perussopimus eli Lissabonin sopimus saattaa jopa kaatua Ahvenanmaan vastustukseen. Näin arvioi korkeimman oikeuden entinen presidentti ja EU-tuomari Leif Sevón.

YLE Uutisten puhelinkyselyn mukaan sopimuksen käsittelyyn valmistautuvilta Ahvenanmaan maakuntapäiviltä voi hyvin löytyä tarvittava määrävähemmistö sopimuksen torjumiseen.

Monet vaikkapa nuuska- ja metsästysriitojen ärsyttämät ahvenanmaalaiset haluavat nyt pelata kovilla.

- Jotta voisimme hyväksyä sopimuksen, haluamme lisää vaikutusvaltaa, kuten oman EU-parlamenttipaikan, äänemme kuulluksi EU-instituutioissa, esimerkiksi tuomioistuimissa, ja Suomen omassa EU-asioiden valmistelussa, sanoo maakuntapäiväedustaja Danne Sundman.

Lissabonin sopimuksen kaatamiseen tarvitaan vain 11 edustajaa 30:stä, ja sen uskotaan löytyvän.

- Näin on. Määrävähemmistöön tarvitaan yli 10 edustajaa, jotka kyllä löytyvät nyt maakuntapäiviltä, sanoo maakuntapäiväedustaja Harry Jansson.

YLE Uutisten tekemän puhelinkyselyn mukaan ainakin 12 Ahvenanmaan maakuntapäiväedustajaa voisi olla kaatamassa EU:n uutta perussopimusta. Vaikka eduskunta voisi sopimuksen silti hyväksyä, voisi seurauksena olla juridinen umpikuja ja sitä kautta melkoinen poliittinen ongelma.

- Jos Ahvenanmaa ei hyväksy sopimusta, siitä seuraa se, ettei Suomi voi taata, että sopimus tulisi voimaan koko sen alueella. Suomi ei voisi pakottaa Ahvenanmaata ryhtymään niihin toimenpiteisiin, joita sopimus edellyttää, Sevón sanoo.

- Jos Suomi tästä huolimatta panisi sopimuksen täytäntöön, niin Suomi todennäköisesti joutuisi useaan otteeseen EU:n tuomioistuimeen sopimusrikkomuksista, Sevón jatkaa.

Sevónin mukaan mahdollisia vaihtoehtoja ovat jopa koko sopimuksen kaatuminen tai Ahvenanmaan sulkeminen EU:n ulkopuolelle.

Sevónin mielestä valttikortteja sovun etsinnässä pitävät ahvenanmaalaiset, eivät suinkaan Helsingin päättäjät.

- Ahvenanmaalaiset poliitikot ovat hyvin määrätietoisia ja Suomen neuvotteluasema on mielestäni hyvin heikko, Sevón sanoo.

YLE Uutiset"

Lähde: http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=278912&search=ahvenanmaa
 
Varsinkin kun suomi ei tälle _suomenruotsalaiselle_ merkitse paskaakaan, mitä nyt joskus joutuu ehkä vieraille puhumaan. Suomessa on näitä lähes täysin ruotsinkielisiä alueita, kannattaa tutustua.

Hyvin onnistuit perustelemaan miksi suomenruotsalaisia ei pidetä suomalaisina.
 
Eihän kieliä tarvitse osata. Matkustaa (jos nyt matkustaa) vaa sinne missä saa tilattua sen pihvin ja oluen suomeksi. :D
Ei kannata matkustaa suomalaisen identiteetin säilyttämisen vuoksi. Pyrkikäämme vahvistamaan tervettä kansallista ja kulttuurista itsetuntoa. Pysykää kotona.
 
Tästä tuli mieleen miten muutama vuosi takaperin Espanian reissulla ei saatu pihviä tilattua englanninkielelläkään. Paikka oli Valenciassa jossain rupusessa pikkuraflassa jumalan selän takana. Tarjoilija ei vaan osannut sanaakaan englantia. Piirsi sitten loppujen lopuksi paperille kalan ja lehmän, ja saatiin sitten valita kumpaa syödään.

Turhiahan nuo kieltenopiskelut tietenkin ovat.

tassa ei ole mitaan kummallista. Sita en kyllakaan ymmarra etta miksi yritit englantia ? Suomenruotsalainen olisi puhunut tassakin tilanteessa ruotsia, ja vielapa erittain kuuluvasti.

mita itse oon ahvenanmaalla kaynyt, ja sinne ihan tyoasioissa soitellut, niin siella ei osata myoskaan englantia. Ihan siis vaan ruotsia. firmoista esim Vikinline ja abo academy. eipa ole paljon kielitaidoissa kehumista tuolla saarella.
 
Mikä on Ahvenanmaan funktio nyky Suomessa. Selkeästi pelkkää vastaan hankaamista joka asian suhteen. Sama kun Suomella olisi kyljessä kiinni iilimato, joka imee verta hidastaakseen ja vaikeuttaakseen elimistön toimintaa. Iilimadosta pitäisi jotenkin päästä irti. Ehkä ahvenanmaa voitasiin myydä Venäjälle, Ruotsille tai vaikka voisivat itsenäistyä kokonaan. Suomi ei kaipaa tuollaista riippakipeä kontolleen.

Suomi ja Ruotsi eivät tule ikinä sallimaan Ahvenanmaan itsenäistymistä, koska se toimisi samoin kuin muutkin elinkelvottomat pikkuvaltiot eli muuttuisi veroparatiisiksi.
 
Työkaveri kävi ahvenanmaalla lomailemassa. Kävivät kaveriporukalla jossain pikkukaupassa ostamassa olutta. Myyjä sanoi ruotsiksi hinnan ja kaveri sanoi, että kuinka paljon? Kassa oli semmonen, mistä ei näkynyt hintaa. Kaveri kysyi uudestaan, että kuinka paljon? Myyjä sanoi vaan taas monesti ruotsiksi hinnan. Kaveri siihen ,että tämä on varmaan sitten ilmainen, kun hintaa ei tule ja lähti kaljakeissin kanssa menemään. Tuli sitten heti se hinta selvällä suomenkielellä, kun kaveri oli jo ovelle menossa. Että semmosta.
 
Back
Ylös Bottom