Suomenruotsalaiset -thread

Ai että suomenruotsi on lähempänä muinaisruotsia kuin Ruotsissa puhuttu ruotsi?

No väitinkö näin? Sä olet kyllä nopea tekemään omia oletuksiasi ;)

Kysyin ihan mielenkiinnosta että onko sulla ihan omaa kokemusta vai oletko lukenut sitä interwebbiä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Omaa kokemusta mistä? Yritä nyt artikuloida vähän selvemmin ihan sillä suomen kielellä.

Kysyin oliko sinulla kokemusta siitä miten suomenruotsi kielenä eroaa ruotsinkielestä. Ts puhutko edes itse ruotsia. Vai oliko google taas laulanut.

Puhunko epäselvästi vai miten sun on niin vaikea ymmärtää. :jahas:
 
Mutta hänen vanhempansa eivät siis ole Suomessa asuessaan ruotsinsuomalaisia, koska heillä ei ole kaksoiskansalaisuutta?



Liittykö heilläkin tämä ruotsinsuomalaisuus tähän kaksoiskansalaisuuteen?

Nyt varmaan muuten muistitkin, että tuttavaperheesi sai kaksoiskansalaisuuden ihan tässä vastikään...

Tämä oli joku fiktiivinen teoria perhe, pitää kysyä tosta tuttava perheestä erikseen. Jokatapauksessa, ruotsinsuomalainen voi asua suomessa ja sä puhuit tässä tapauksessa täyttä paskaa, ihan suomalaisittain. :rolleyes:
 
Vai tarkoitatko että nämä sinun tuntemasi suomenruotsalaiset eivät PÄRJÄÄ Ruotsissa puhumalla "ruotsia" vai ovatko joutuneet vaihtamaan englantiin, kun ei juttu oikein luista? Siinä tapauksessa ei ole ollut suomenruotsalainen joka puhuu äidinkielenään ruotsia, vaan joku joka on joskus pienenä kotona puhunut ruotsia, ja sen takia sanoo äidinkielensä olevan ruotsi. No eihän tätä voi ymmärtää jos ei itse puhu ruotsia. Se vaan on näin.:david:

Oletuksena , että olet suomenruotsalainen henkilö olet ruotsissa ja käytetään äidinkieltä, niin silloin puhutaan ruotsia.

En ymmärrä sun maailmankuvaasi. Ei kaikki suomenruotsalaiset ole eliitti ihmisiä, vaan osa normaali duunareita, jotka painavat pitkää päivää raksalla. Osa tietämistäni suomenruotsalaisista ei todellakaan osaa englantia kuin nimellisesti. Jos tälläinen jamppa laitetaan ruotsiin niin , ei sieltä irtoa kun jotain perus elintarvikkeita kioskista. Kaikki erikoisempi teknologia jää ostamatta.

Ilman minkäänlaistakin kielitaitoa pärjää maassa kun maassa, kun osaa hieman improvisoida. Nyt olikin kyse äidinkiellellä selviämisestä, äidinkielen kotimaassa(=suomalainen suomessa, ruotsalainen ruotsissa, suomenruotsalainen ruotsissa, jne).
 
Jokatapauksessa, ruotsinsuomalainen voi asua suomessa ja sä puhuit tässä tapauksessa täyttä paskaa, ihan suomalaisittain. :rolleyes:

Missä kohtaa tämä tuli todistettua? Tällä hetkellä kyse on edelleen mielipiteestäsi.

Muistathan, että viittaus johonkin tuntemaasi ruotsinsuomalaiseen perheeseen Suomessa ei ole todiste.

Selitä samalla liittyikö tämä siihen kaksoiskansalaisuusasiaan jollain tavalla:
Ihmiset jotka ovat sodan-aikana muttaneet Ruotsiin ja asuneet siellä aikansa ja muuttaneet taikaisin. He ovat ruotsinsuomalaisia ja ylpeitä siitä.
 
Kysyin oliko sinulla kokemusta siitä miten suomenruotsi kielenä eroaa ruotsinkielestä. Ts puhutko edes itse ruotsia. Vai oliko google taas laulanut.

Puhunko epäselvästi vai miten sun on niin vaikea ymmärtää. :jahas:

Hiukan joo puhut.

No jokainen voi verrata vaikkapa Ylen suomenruotsalaisen ohjelmiston kielenkäyttöä Ruotsin televisioon, itse ainakin huomaan eroavaisuuksia ääntämisessä, sanastossa, yms.

Puhun ruotsia keskivertosuomalaistasoon nähden ihan hyvin.
 
Missä kohtaa tämä tuli todistettua? Tällä hetkellä kyse on edelleen mielipiteestäsi.

Muistathan, että viittaus johonkin tuntemaasi ruotsinsuomalaiseen perheeseen Suomessa ei ole todiste.

Selitä samalla liittyikö tämä siihen kaksoiskansalaisuusasiaan jollain tavalla:

Se on sana vastaan sanaa sitten. Ei tässä mitään sukupuita kukaan halua ruveta julkisesti levittelemään. Mutta sinä väitit , että se ei ole mitenkään mahdollista ja puhuit paskaa. Minä todistin , että se on ainakin teoreettisesti mahdollista. Edelleen tunnen tälläisen perheen jossa, jotka ovat ruotsinsuomalaisia, asuvat suomessa ja kaikki ovat kaksoiskansalaisia. Enempää en pysyt tarjoamaan.
 
Mutta sinä väitit , että se ei ole mitenkään mahdollista ja puhuit paskaa. Minä todistin , että se on ainakin teoreettisesti mahdollista. QUOTE]

Et todistanut. Kerroit vain jostain tuntemastasi perheestä ja höpötit kaksoiskansalaisuudesta, mikä asia ei millään tavalla liity ruotsinsuomalaisuuteen. Itse en löydä viitteitä mistään muusta kuin siitä, että ruotsinsuomalaiset on suomea tai meänkieltä äidinkielenään puhuva kansanryhmä Ruotsissa. Löydätkö sinä?

Tämä oli joku fiktiivinen teoria perhe

Olet nyt siis määritellyt, että fiktiivisen teoriaperheen kaksoiskansalaisuuden saanut lapsi mielestäsi olisi Suomeen muuttaessaan ruotsinsuomalainen. Entä hänen Suomeen muuttaneet vanhempansa, joilla kaksoiskansalaisuutta ei ole? Heidäthän lasketaan Ruotsissa ollessaan ruotsinsuomalaisiin. Tilastoja ym. Ruotsissa olevista ruotsinsuomalaisista löytää, mutta yllätyksekseni en ole löytänyt mitään mainintaa Suomessa asuvista ruotsinsuomalaisista...

Entä ne sota-aikana Ruotsiin muuttaneet ja sieltä takaisin Suomeen tulleet? Kerropa vielä heistä lisää.
 
Jos joku täällä puhuu paskaa niin lieska itse. Et oikeasti ole perustellut kovin hyvin kantojasi. Ja KYLLÄ, tämä lausunto on edelleen perustelematta ja mielestäni kakkendaalia:

Ikävä kyllä tälläisistä asioista ei ole olemassa minkäänlaisia tieteellisiä tutkimuksia. Jos todistelut eivät ole riittäviä niin se on ikävää. Minä pysyn kyllä näkökannssoissani, koska olen nämä kaikki "väitteeni" elävänä kohdannut.

En usko , että suomenruotsalainen koneista antaisi seuraavanlaiselle tutkimuksille edes määrärahoja: Suomenruostsalaisten heikentynyt äidinkielentaito: Pärjäävätkö he tämän päivän Ruotsissa äidinkiellellään? Kohteena tutkimuksessa olisivat täysikäiset suomenruotsalaiset ja tutkimuksen aiheena olisi heidän ruotsinkielen osaaminen ja selviäisivätkö he Ruotsissa äidinkielellään?
 
Siis voi hyvät hyssykät. Opetelkaa ihmiset käyttämään noita quoteja. Keskusteluforumin virallinen älykkyystesti. :)


E: Ja lieska, vaikka VanhaKekkuli hiukan kekkuloikin, mustakin kyse on edelleen siitä, että et ole argumentoinut tarpeeksi vahvasti.
 
Entä ne sota-aikana Ruotsiin muuttaneet ja sieltä takaisin Suomeen tulleet? Kerropa vielä heistä lisää.

Sota-aikana Ruotsiin muuttaneet ja sieltä takaisin Suomeen muuttaneet ovat juuri niitä, joille kaksoiskansalaisuus on myös tarkoitettu. He haluavat tulla tulla kotimaahansa viettämään eläkepäiviään. Koska aikuisena opeteltu kieli useimmiten pikku hiljaa katoaa vanhentumisen myötä ja normaali kanssakäyminen vieraassa maassa vaikeutuu.

Heidät myös voidaan lukea ruotsinsuomalaisiksi, jotka asuvat suomessa. Useimmat heistä on muuttanut kansallisuutensa ruotsalaiseksi kun ovat asuneet ja työskennelleet ruotsissa pitkään. Nyt Suomeen tullessaan, he ovat voineet hakea kaksoiskansallisuutta vanhan Suomen kansalaisuuden pohjalta. Ongelmana on vain se, että jos he asuvat suomessa, he joutuvat maksamaan veroa Suomeen ja Ruotsiin. Jos tämä kahteen maahan veron maksaminen poistuisi ja veroa maksettaisiin vain suomeen, muuttoliike suomeen päin olisi erittäin kova.

Mikä mielestäsi estäisi heitä(=edellämainittuja henkilöitä) olemasta suomessa asuvia ruotsinsuomalaisia?
 
Sota-aikana Ruotsiin muuttaneet ja sieltä takaisin Suomeen muuttaneet ovat juuri niitä, joille kaksoiskansalaisuus on myös tarkoitettu. He haluavat tulla tulla kotimaahansa viettämään eläkepäiviään. Koska aikuisena opeteltu kieli useimmiten pikku hiljaa katoaa vanhentumisen myötä ja normaali kanssakäyminen vieraassa maassa vaikeutuu.

Heidät myös voidaan lukea ruotsinsuomalaisiksi, jotka asuvat suomessa. Useimmat heistä on muuttanut kansallisuutensa ruotsalaiseksi kun ovat asuneet ja työskennelleet ruotsissa pitkään. Nyt Suomeen tullessaan, he ovat voineet hakea kaksoiskansallisuutta vanhan Suomen kansalaisuuden pohjalta. Ongelmana on vain se, että jos he asuvat suomessa, he joutuvat maksamaan veroa Suomeen ja Ruotsiin. Jos tämä kahteen maahan veron maksaminen poistuisi ja veroa maksettaisiin vain suomeen, muuttoliike suomeen päin olisi erittäin kova.

Mikä mielestäsi estäisi heitä(=edellämainittuja henkilöitä) olemasta suomessa asuvia ruotsinsuomalaisia?

Mun mielestä ne on lähinnä entisiä ruotsinsuomalaisia. Mutta ehkäpä tää menee tässä vaiheessa mielipiteen puolelle. Tosin Wikipedian määritelmä on yhä tämä: "Ruotsinsuomalaiset (tuttavallisesti ruosut) on suomea tai meänkieltä äidinkielenään puhuva kansanryhmä Ruotsissa." Ruotsissa. Ei Suomessa.
 
Mikä mielestäsi estäisi heitä(=edellämainittuja henkilöitä) olemasta suomessa asuvia ruotsinsuomalaisia?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruotsinsuomalainen sanoi:
Ruotsinsuomalaiset (tuttavallisesti ruosut) on suomea tai meänkieltä äidinkielenään puhuva kansanryhmä Ruotsissa.

Jos mainitsemasi henkilöt asuvat Suomessa, he eivät tällöin ole Ruotsissa, joten he eivät voi olla ruotsinsuomalaisia. Ainakin näin minä käsitin tuon määritelmän. Ruotsinsuomalaisia voi siis olla vain ja ainoastaan Ruotsissa. Jos he muuttavat takaisin Suomeen, he eivät ole enää ruotsinsuomalaisia. Näin ollen väitteesi "Ruotsinsuomalaisia asuu myös Suomessa." on :anssi:

edit: olin hidas. Tasan sama asia mainittu yläpuolella.
 
lieska sanoi:
Eihän normi suomenruotsalainen pärjää Ruotsin kielen taidoillaan edes Ruotsissa.
Tämä on kyllä uskomattominta tuubaa mitä olen pitkään aikaan kuullut. Tunnen kymmeniä suomenruotsalaisia ja heistä KAIKKI pärjäävät varmasti Ruotsissa omalla ruotsillaan.

Puss & kram.
 
Sota-aikana Ruotsiin muuttaneet ja sieltä takaisin Suomeen muuttaneet ovat juuri niitä, joille kaksoiskansalaisuus on myös tarkoitettu. He haluavat tulla tulla kotimaahansa viettämään eläkepäiviään. Koska aikuisena opeteltu kieli useimmiten pikku hiljaa katoaa vanhentumisen myötä ja normaali kanssakäyminen vieraassa maassa vaikeutuu.

Heidät myös voidaan lukea ruotsinsuomalaisiksi, jotka asuvat suomessa. Useimmat heistä on muuttanut kansallisuutensa ruotsalaiseksi kun ovat asuneet ja työskennelleet ruotsissa pitkään. Nyt Suomeen tullessaan, he ovat voineet hakea kaksoiskansallisuutta vanhan Suomen kansalaisuuden pohjalta. Ongelmana on vain se, että jos he asuvat suomessa, he joutuvat maksamaan veroa Suomeen ja Ruotsiin. Jos tämä kahteen maahan veron maksaminen poistuisi ja veroa maksettaisiin vain suomeen, muuttoliike suomeen päin olisi erittäin kova.

Mikä mielestäsi estäisi heitä(=edellämainittuja henkilöitä) olemasta suomessa asuvia ruotsinsuomalaisia?

Olen pahoillani, mutta en voi enää osallistua tähän keskusteluun. Onneksi muut ajavat tätäkin asiaa. ;)
 
Mun mielestä ne on lähinnä entisiä ruotsinsuomalaisia. Mutta ehkäpä tää menee tässä vaiheessa mielipiteen puolelle. Tosin Wikipedian määritelmä on yhä tämä: "Ruotsinsuomalaiset (tuttavallisesti ruosut) on suomea tai meänkieltä äidinkielenään puhuva kansanryhmä Ruotsissa." Ruotsissa. Ei Suomessa.

Eli he ovat sinun mielestäsi vain Ruotsin & Suomen kansalaisia, jotka asuvat suomessa? Eivät ruotsinsuomalaisia, jotka asuvat suomessa?

Entäs heidän jälkeläisensä , jotka ovat syntyperäisiä ruotsalaisia , kenen äidinkielensä on Suomi? Kun tälläinen henkilö anoo kaksoiskansalaisuutta tai muuttaa Suomeen 18-22v, hänestä tulee suomalainen & ruotsalainen samanaikasesti, eli ruotsinsuomalainen, joka ehkä asuu jopa suomessa.

Wikipedia ei ole muutenkaan mikään luotettava lähde, siitähän on keskusteltu jo pitkään.
 
Back
Ylös Bottom