Suomenruotsalaiset -thread

Olen kaksikielinen opiskelija Vaasasta, ja pidän itseäni suomalaisena. Äitini on suomenkielinen ja isäni on alkuperäisesti ruotsinkielinen. En todellakaan pidä itseäni suomenruotsalaisena vaikka osaa molempia kieliä yhtä hyvin. Ainoastaan sukunimestäni voi aavistella että olen kaksikielinen.
Minulla on 13 serkkua, joista kaikki ovat suomenkielisiä. Minun isäni, äitini tai minä itse en ole koskaan äänestänyt RKP:tta. Eikä tule äänestämään tulevaisuudessakaan. En ole erityisen rikas. Äitini on verovirastossa töissä ja isäni on opettaja.
Pakkoruotsi on helvetin turhaa ja sen saisi poistaa. Miksi opettaa oppilaille ainetta jota kukaan ei tule juuri koskaan hyödyntämään. Englanti on paljon parempi ja hyödyllisempi kieli maailmalla.
Mitä riikinruotsiin tulee, olen aina ymmäyrtänyt sitä ja olen puhunut kymmenkunta kertaa rutsalaisten kanssa, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia ymmärtää heitä. Murteisiin en ota sen kummemmin kantaa, kuin että kyllä niitäkin ymmärtää kun vähän yrittää.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Partikelaccelerator suoraan käännettynä. Varsågod.:thumbs:

Ruotsinkielen osaamista sitten testataan, pari sanaa tulee mullekkin mieleen: "kaksoisydinprosessori", "optinen-multiplekseri" , "yhteysjakso", "transponderi" ja "valokaapeliyhteys".

Joskus ollut noiden sanojen kanssa vaikeuksia, kun eivät mene ihan yhdistämällä. :)
 
Ruotsinkielen osaamista sitten testataan, pari sanaa tulee mullekkin mieleen: "kaksoisydinprosessori", "optinen-multiplekseri" , "yhteysjakso", "transponderi" ja "valokaapeliyhteys".

Joskus ollut noiden sanojen kanssa vaikeuksia, kun eivät mene ihan yhdistämällä. :)

No haistakaa nyt jo paska, vitsit vitseinä. En minä tässä teidän huviksenne ala sanoja kääntämään:david:
 
Näin kirjoittaa mies, joka on todennut, ettei normi suomenruotsalainen pärjää äidinkielellään edes Ruotsissa...

Ja joka kertoi, että Suomessa asuu ruotsinsuomalaisia...

Noni eiköhän tämä nyt riitä jo tästä aiheesta. Kaikki muut suomenruotsalaiset paitsi Närpiöläiset pärjää Ruotsissa ruotsilla piste.:)
 
Näin kirjoittaa mies, joka on todennut, ettei normi suomenruotsalainen pärjää äidinkielellään edes Ruotsissa...

Edelleen samaa mieltä, elä sen kanssa.

Ja joka kertoi, että Suomessa asuu ruotsinsuomalaisia...

Oletko koskaan kuullut kaksoiskansalaisuudesta? Hankit itsellesi lisäksi Ruotsin kansallisuuden , olettaen että olet suomalainen. Silloin jopa sinä voisit olla ruotsinsuomalainen ja sitten vaan suomeen asumaan. Ei se status mihinkään siinä häviä.

Jepjep... :rolleyes:
 
Edelleen samaa mieltä, elä sen kanssa.


Jepjep... :rolleyes:
Sinulla on se kieltämisen vaihe menossa. Sinänsä surullista, että sinussa ei ole miestä tunnustamaan tosiasioita. Olet aika yksin mielipiteesi kanssa.
Oletko koskaan kuullut kaksoiskansalaisuudesta?

Olen. Eikä se liity tähän asiaan millään tavalla. Ruotsinsuomalaiset on suomea tai meänkieltä äidinkielenään puhuva kansanryhmä Ruotsissa.

Oletko oikeasti yksinkertainen, vai esitätkö vain?
 
Edelleen samaa mieltä, elä sen kanssa.

Ei pitäis enää takertua tähän mutta vielä kerran;

Jos normi suomenruotsalainen opiskelee ruotsinkieltä yleensä ainakin sen 9 vuotta. Moni jatkaa siitä lukioon/ammatti/korkeakouluun myös ruotsinkielellä. Puhuu yleensä päivittäin ruotsia kotona ainakin toisen vanhemman kanssa vuosia. Kaveripiiri perustuu yleensä suurimmaksi osasta ruotsinkielisistä.

Ja väität edelleen ettei tällanen ihminen pärjää ruotsinkielellä edes ruotsissa JOSSA PUHUTAAN RUOTSIA?

Hei comoon nyt. Myönnä että meni väittämä pikkusen mönkään. Ei se haittaa. Ai niin, se olikin suomenruotsalaiset jotka ei myönnä mitään, etenkään kun ovat väärässä. ;)
 
Ei pitäis enää takertua tähän mutta vielä kerran;

Jos normi suomenruotsalainen opiskelee ruotsinkieltä yleensä ainakin sen 9 vuotta. Moni jatkaa siitä lukioon/ammatti/korkeakouluun myös ruotsinkielellä. Puhuu yleensä päivittäin ruotsia kotona ainakin toisen vanhemman kanssa vuosia. Kaveripiiri perustuu yleensä suurimmaksi osasta ruotsinkielisistä.

Ja väität edelleen ettei tällanen ihminen pärjää ruotsinkielellä edes ruotsissa JOSSA PUHUTAAN RUOTSIA?

Hei comoon nyt. Myönnä että meni väittämä pikkusen mönkään. Ei se haittaa.

Luulen, että kyse on provoilusta. Ei kukaan voi oikeasti olla niin tyhmä.
 
Meinaan ainakaan mun kaveripiirissä ei ole yhtäkään isän omaisuudella ratsastavaa tyyppiä. Johtuisko siitä että ne isit tekee ihan samoja hanttihommia kuin muutkin. Pappa betalar my ass.

Niin minäkin luulin joskus, mut onhan niitä varmaan ihan kaikkien kaveriporukassa. Suomenruotsalaiset kyllä pitävät itseään parempana. Asetelma on hieman samanlainen kuin kaupunkiväestö - maalaiset väittelyissä.
 
Asetelma on hieman samanlainen kuin kaupunkiväestö - maalaiset väittelyissä.

Niin, mä en alunperinkään tajua tällasta vastakkaisasettelua; suomenruotsalaiset vs "suomensuomalaiset". Mulla ei ole sitä ongelmaa, ts mulla ei ole mitään tarvetta erotella ja googlettaa suu vaahdoten paskaa siitä toisesta ryhmästä. Kukin tietenkin tavallaan. Surullista kaikinpuolin. Kun kuitenkin samassa veneessä melotaan aika pitkälle.

Mä en ole täällä puhumassa kenestäkään paskaa, mutta ihan älyttömiä väittämiä voi edes yrittää korjata. (huonolla menestyksellä tosin) ;)
 
Oletko oikeasti yksinkertainen, vai esitätkö vain?

Toi on aika asiatonta, mutta kukin taklaa tyylillään.

Minä jopa tunnen tälläisen ruotsinsuomalaisen perheen, jotka asuvat Suomessa ja pitävät itseään edelleen ruotsinsuomalaisina. He asuivat joskus Ruotsissa ja kaikilla on kaksoiskansalaisuus. :eek:
 
Ei pitäis enää takertua tähän mutta vielä kerran;
Jos normi suomenruotsalainen opiskelee ruotsinkieltä yleensä ainakin sen 9 vuotta. Moni jatkaa siitä lukioon/ammatti/korkeakouluun myös ruotsinkielellä. Puhuu yleensä päivittäin ruotsia kotona ainakin toisen vanhemman kanssa vuosia. Kaveripiiri perustuu yleensä suurimmaksi osasta ruotsinkielisistä.


Jos tämä suomenruotsalainen, asuu suomenkielisellä aluueella ja altistuu jatkuvasti Suomen kielelle ja Ruotsia puhutaan vain perhepiirissä. Kun vuodet vierivät esim. slangin mukana tulee jatkuvasti uusia sanoa. Kun Ruotsin kielessä ei ole sopivaa vastinetta sanalle, niin se korvataan suomalaisella vastineella. Vuodet vierii taas eteen päin, osa tälläisen henkilön Ruotsin sanoista koostuu suomenkielen lainasanoista. Näin voi käydä esim. pk-seudulla.

En tunne kuin tälläisiä suomenruotsalaisia, he eivät ainakaan pärjää kovin hyvin Ruotsissa äidinkielllään. Sinun kuvaamasi suomenruotsalaiset todennäköisesti pärjäävät hyvinkin Ruotsissa äidinkielellään. Näitä suomenkielisillä alueilla asuvia suomenruotsalaisia alkaa olemaan aika paljon ja heidän kielitatonsa rapistuu jatkuvasti. Joten mikä ryhmä on sitten enemmistö? Se on vain ajan kysymys kun heikomman kielitaidon omaavat suomenruotsalaiset ovat enemmistö.

Näihin ehtoihin voin myöntyä. R U happy? :)
 
No mä ainakin tunnen suomenruotsalaisen joka on puhunut kotona aina ruotsia jne mutta lopetti ruotsin puhumisen kun ei pärjännyt omalla kielitaidollaan ruotsissa.
 
Näihin ehtoihin voin myöntyä. R U happy? :)

Juu, turha tästä jankata sen enempää. :thumbs:

Varmasti omakin ruotsinkielentaito rapistuu vuosi vuodelta kun ainoa henkilö kenen kanssa nykyään puhun ruotsia on faijan. Jota näen kerran 3 kuukaudessa. Ja muutaman kaverin kanssa satunnaisesti. Väitän silti että pärjään ruotsinkielentaidoillani ruotsissa vielä 50 vuoden päästä. Ei ne perusasiat unohdu.

No mä ainakin tunnen suomenruotsalaisen joka on puhunut kotona aina ruotsia jne mutta lopetti ruotsin puhumisen kun ei pärjännyt omalla kielitaidollaan ruotsissa.

Aika surkeeta :) Vai hakiko se äidinkielenopettajaksi johonkin ruotsalaiseen kouluun?
 
Minä jopa tunnen tälläisen ruotsinsuomalaisen perheen, jotka asuvat Suomessa ja pitävät itseään edelleen ruotsinsuomalaisina. He asuivat joskus Ruotsissa ja kaikilla on kaksoiskansalaisuus. :eek:

Milloin ne muka sen kaksoiskansalaisuuden saivat?

Miten kaksoiskansalaisuus ylipäätään liittyy ruotsinsuomalaisuuteen?
 
Back
Ylös Bottom