Suomenruotsalaiset -thread

Eivät he selviä yhtä hyvin Ruotsissa Ruotsin kielellä, kuten esim. minä selviän Suomessa Suomen kielellä.

Kas. Mielipiteesi onkin vähän muuttunut. Aiemmin olit tätä mieltä: "normi suomenruotsalainen ei pärjää Ruotsin kielen taidoillaan edes Ruotsissa."Nyt oletkin sitä mieltä, että normi suomenruotsalaiset eivät pärjää Ruotsissa yhtä hyvin ruotsillaan kuin sinä pärjäät Suomessa suomella. Mikä yllätys! Mutta mukavaa, että huomasit itsekin kirjoittaneesi kackelsbergiä ja korjasit itse virheesi. Kielten nimet muuten kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.

Olisi ikävää, kun ei osaisi ilmaista itseään millään kielelllä kunnolla.

Se olisi kyllä karmea juttu. Onneksi tällaista ongelmaa ei ole. Me suomenkieliset osaamme ilmaista itseämme hyvin täällä Suomessa. Samoin suomenruotsalaiset osaavat ilmaista itseään hyvin täällä Suomessa. He ilmaisevat itseään melko mukavasti myös Ruotsissa, mutta eivät toki yhtä hyvin kuin sinä ilmaiset itseäsi täällä Suomessa suomen kielellä. Ongelmia ilmaisussa saattaa tulla meille kaikille kun menemme ulkomaille, mutta onneksi ennakkoluulottomalla ja reippaalla asenteella selviää!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voi olla näinkin. Sen ainakin tiedän että nuorten/lapsien ei tarvitsisi kuunnella vittuilua ja kokea väkivaltaa koko peruskouluaan läpi.

Mua ei paljoa enää liikuta jos jotakuta vituttaa mun suomenruotsalaisuus. Tai muiden ruotsinkielisyys. Tai toisippäin. Olematon murheen aihe. Niinkauan kun ei tule nokkani eteen mielipidettään julistamaan.

Tuo on kyllä ihan totta. Vitsi kun kaikki suomenruotsalaiset olisi kuin HC niin mitään onkelmia ei varsin olisi.:)
 
Kas. Mielipiteesi onkin vähän muuttunut.

Ei pidä paikkaansa. Mielipiteeni ei ole muuttunut mihinkään, sinun sisälukutaitosi vain reistaa.

En ole suomenruotsalainen ja mielestäni Suomessa voisi hyvin olla vain yksi virallinen kieli. Nimittäin Suomi.

Tuohon et usko itsekkään.

Muutenkin vaikutat melko tuoreelta kaverilta tällä foorumilla. Kirjotus vauhtikin on kova, käyttäjä luotu dec 2006 ja melkeen 100 viestiä jo kasassa, kaikki viestit jonkin sortin inttämistä tai provoomista. Ettei vaan olis kyseessä nimimerkin takaa kirjotteleva mielikuvitushenkilö?
 
Kirjotus vauhtikin on kova, käyttäjä luotu dec 2006 ja melkeen 100 viestiä jo kasassa, kaikki viestit jonkin sortin inttämistä tai provoomista.

Enpä nyt tiedä kumpi teistä on kovempi provoamaan tai inttämään. ;) Vanhakuukkelli on lähinnä koittanut korjata vääriä käsityksiä ja harhaluuloja. Tämä kyseinen tredi on niitä nimittäin väärällään.
 
Ei pidä paikkaansa. Mielipiteeni ei ole muuttunut mihinkään, sinun sisälukutaitosi vain reistaa.

Eli seuraaviin väittämiisi ei liity mielipiteen muuttumista? Voit siis edelleen allekirjoittaa tuon ensimmäisen väittämäsi?

"normi suomenruotsalainen ei pärjää Ruotsin kielen taidoillaan edes Ruotsissa."

"Eivät he (suomenruotsalaiset ystäväsi) selviä yhtä hyvin Ruotsissa Ruotsin kielellä, kuten esim. minä selviän Suomessa Suomen kielellä."

Tehdäänpä asiasta pieni gallup. Mitä mieltä muut ovat? Onko ensimmäinen väite kackelsbergiä, ja onko herra Lieskan mielipide hieman muuttunut, jos todistusaineistona käytetään näitä kahta väitettä?
 
Enpä nyt tiedä kumpi teistä on kovempi provoamaan tai inttämään. ;) Vanhakuukkelli on lähinnä koittanut korjata vääriä käsityksiä ja harhaluuloja. Tämä kyseinen tredi on niitä nimittäin väärällään.

Nimenomaan. Yritin oikaista herra Lieskan vääriä käsityksiä. Missään nimessä en ole halunnut provota, mutta myönnän, että olen joutunut vääntämään rautalankaa varsin paljon.

Parahin HC76! Voisitko osallistua edellisessä viestissäni aloittamaani gallupiin?
 
Parahin HC76! Voisitko osallistua edellisessä viestissäni aloittamaani gallupiin?

Tarviiko? :D

Lieska tarkoitti alunperin varmaankin jotain murretta mitä väännetään pohjois-ruotsissa mitä tosiaan voi olla hankala suomenruotsalaisen ymmärtää. Sehän ei tietenkään ole lähellekkään sama asia kuin " suomenruotsalainen ei pärjää ruotsinkielen taidoillaan edes ruotsissa ".
 
Tarviiko? :D

Ei tarvii. Meni kieltämättä vähän provoilun puolelle se gallup... Ajattelin olla nääs vitsikäs.

Lieska tarkoitti alunperin varmaankin jotain murretta mitä väännetään pohjois-ruotsissa mitä tosiaan voi olla hankala suomenruotsalaisen ymmärtää. Sehän ei tietenkään ole lähellekkään sama asia kuin " suomenruotsalainen ei pärjää ruotsinkielen taidoillaan edes ruotsissa ".

Tai varsinkaan normi suomenruotsalainen. :rolleyes:
 
Eli seuraaviin väittämiisi ei liity mielipiteen muuttumista? Voit siis edelleen allekirjoittaa tuon ensimmäisen väittämäsi?

"normi suomenruotsalainen ei pärjää Ruotsin kielen taidoillaan edes Ruotsissa."

"Eivät he (suomenruotsalaiset ystäväsi) selviä yhtä hyvin Ruotsissa Ruotsin kielellä, kuten esim. minä selviän Suomessa Suomen kielellä."

Edelleen samaa mieltä asiasta , allekirjoitan kaiken. Ihan henk. koht. kokemuksia. Sitä en osaa sanoa, että ovat suomeruotsalaiset tuttavani jotenkin sitten normaaleista poikkeavia. Mielestäni he ovat ihan keskiverto suomenruotsalaisia. Kerro nyt sitten omista kokemuksistasi , jotka kumoavat väitteeni. Mihin oma mielipiteesi perustuu?

Lieska tarkoitti alunperin varmaankin jotain murretta mitä väännetään pohjois-ruotsissa mitä tosiaan voi olla hankala suomenruotsalaisen ymmärtää. Sehän ei tietenkään ole lähellekkään sama asia kuin " suomenruotsalainen ei pärjää ruotsinkielen taidoillaan edes ruotsissa ".

Erinäisissä tilanteissa siinä vieressä seisoneena, niitä tilanteita sen enempää erottelematta. En osaa sanoa mitä murretta käytettiin, perus ruotsilta se mun korvaan kuullosti. Ihmettelin kovasti , että miten Ruotsia äidinkielenään puhuva ei voi ymmärtää mitä tarkoitetaan. Kai ne murteet ovat siellä Tukholman alueella sitten niin erikoisia , ettei normi suomenruotsalainen voi niitä ymmärtää. :rolleyes:
 
Ihmettelin kovasti , että miten Ruotsia äidinkielenään puhuva ei voi ymmärtää mitä tarkoitetaan. Kai ne murteet ovat siellä Tukholman alueella sitten niin erikoisia , ettei normi suomenruotsalainen voi niitä ymmärtää. :rolleyes:

No sehän on ihan selvä asia että kun aletaa puhumaan murteella ni menee vaikeammaksi. Ihan samalla tavalla suomenkielessä on murteita, jotkut jopa sellasia että voi olla vaikea suomalaisen ymmärtää toista suomalaista sana sanalta.
 
Edelleen samaa mieltä asiasta , allekirjoitan kaiken. Ihan henk. koht. kokemuksia. Sitä en osaa sanoa, että ovat suomeruotsalaiset tuttavani jotenkin sitten normaaleista poikkeavia. Mielestäni he ovat ihan keskiverto suomenruotsalaisia. Kerro nyt sitten omista kokemuksistasi , jotka kumoavat väitteeni. Mihin oma mielipiteesi perustuu?

Uskon, että normi suomenruotsalainen pärjää ruotsillaan Ruotsissa, koska olen nähnyt heidän pärjäävän ruotsillaan Ruotsissa. Itsekin pärjään kouluruotsillani Ruotsissa. Tästä syystä väitteesi, jonka mukaan normi suomenruotsalainen ei pärjää ruotsillaan edes Ruotsissa on mielestäni virheellinen. Samaa mieltä tuntuvat ovat muut tähän ketjuun osallistuneet.
 
Kenestä tutuistani oikein puhut? Vaikka sinua kuinka ottaa päähän tämä aihe niin koeta siltä olla laittamatta toisten suuhun sanoja

No se Närpiö juttu nyt oli pientä provoilua, sen takia:D . Minua ottaa päähän ainoastaan se että ihmiset puhuvat tietämättä asioita, kuten esim. miten suomenruotsalainen pärjaa omalla äidinkielellään Ruotsissa. Väitätkö että suomalainen, sanotaanko Lapista kotoisin oleva Reino 17v ymmärtää mitä Jone 17v, Kannelmäestä kotoisin oleva IsoH-fani sanoo, yhtä hyvin kuin hän ymmärtäisi esim. Lapista kotoisin olevia kavereitaan? Eli ymmärretäänkö vieraita murteita yhtä hyvin kuin omaa jos ei olla sitä puhuttu tai kuultu? Ei. Mutta kyllä kuka tahansa suomenruotsalainen, varsinkin jos osaa omaa kieltään, pärjää varsin hyvin Ruotsissa, näin uskallan kyllä sanoa. Imbesillit ovat asia erikseen.
 
No se Närpiö juttu nyt oli pientä provoilua, sen takia:D . Minua ottaa päähän ainoastaan se että ihmiset puhuvat tietämättä asioita, kuten esim. miten suomenruotsalainen pärjaa omalla äidinkielellään Ruotsissa. Väitätkö että suomalainen, sanotaanko Lapista kotoisin oleva Reino 17v ymmärtää mitä Jone 17v, Kannelmäestä kotoisin oleva IsoH-fani sanoo, yhtä hyvin kuin hän ymmärtäisi esim. Lapista kotoisin olevia kavereitaan? Eli ymmärretäänkö vieraita murteita yhtä hyvin kuin omaa jos ei olla sitä puhuttu tai kuultu? Ei. Mutta kyllä kuka tahansa suomenruotsalainen, varsinkin jos osaa omaa kieltään, pärjää varsin hyvin Ruotsissa, näin uskallan kyllä sanoa. Imbesillit ovat asia erikseen.

Öö...Tuota minä en ole koskaan väittänytkään etteivät suomenruotsalaiset ymmärtäisi riikinruotsia, koko aihe on minusta erittäin yhdentekevä. Varmasti suurin osa, melkein kaikki, suomenruotsalaiset pystyvät hyvin keskustelemaan ruotsalaisten kanssa, ei epäilystäkään.
 
Öö...Tuota minä en ole koskaan väittänytkään etteivät suomenruotsalaiset ymmärtäisi riikinruotsia, koko aihe on minusta erittäin yhdentekevä. Varmasti suurin osa, melkein kaikki, suomenruotsalaiset pystyvät hyvin keskustelemaan ruotsalaisten kanssa, ei epäilystäkään.

Vain yksi henkilö täällä on sitä mieltä, että normi suomenruotsalainen ei pärjää äidinkielellään Ruotsissa...
 
Öö...Tuota minä en ole koskaan väittänytkään etteivät suomenruotsalaiset ymmärtäisi riikinruotsia, koko aihe on minusta erittäin yhdentekevä. Varmasti suurin osa, melkein kaikki, suomenruotsalaiset pystyvät hyvin keskustelemaan ruotsalaisten kanssa, ei epäilystäkään.


:thumbs: Ja niinkuin tässä joku aikaisemmin sanoi, oiskohan ollut HC76, niin ei tämä kaksikielisyys häiritse minua, eikä minua myöskään häiritse se jos joku ei tykkää minusta sen takia että puhun äidinkielenäni ruotsia, eikä niistä "eduista" joista minä suomenruotsalaisena hyödyn. En oikein ymmärrä koko vastakkainasettelua tässä asiassa. No, ehkä ymmärtäisin jos minua olisi suomenkielisenä sorrettu koko elämäni ajan omassa maassani, ja joutuisin häpeissäni ja äärimmäisen viittuuntunena seuraamaan vierestä näiden hurrien viedessä kaiken nenäni edestä:david:
 
:thumbs: Ja niinkuin tässä joku aikaisemmin sanoi, oiskohan ollut HC76, niin ei tämä kaksikielisyys häiritse minua, eikä minua myöskään häiritse se jos joku ei tykkää minusta sen takia että puhun äidinkielenäni ruotsia, eikä niistä "eduista" joista minä suomenruotsalaisena hyödyn. En oikein ymmärrä koko vastakkainasettelua tässä asiassa. No, ehkä ymmärtäisin jos minua olisi suomenkielisenä sorrettu koko elämäni ajan omassa maassani, ja joutuisin häpeissäni ja äärimmäisen viittuuntunena seuraamaan vierestä näiden hurrien viedessä kaiken nenäni edestä:david:

Sanoppas mikä on "hiukkaskiihdytin" ruotsiksi, ilman sanakirjaa (ei ole mikään provo olen kysynyt tätä monilta kaksikielisiltä tutuiltani, muttei kukaan ole vielä tiennyt:))
 
Uskon, että normi suomenruotsalainen pärjää ruotsillaan Ruotsissa, koska olen nähnyt heidän pärjäävän ruotsillaan Ruotsissa. Itsekin pärjään kouluruotsillani Ruotsissa. Tästä syystä väitteesi, jonka mukaan normi suomenruotsalainen ei pärjää ruotsillaan edes Ruotsissa on mielestäni virheellinen. Samaa mieltä tuntuvat ovat muut tähän ketjuun osallistuneet.

No niin, jokaisella on oikeus omiin mielipiteisiinsä. Mun mielipide perustuu kokemukseen kuten sinunkin, joten uskotaan sitten vain omiin mielipiteisiimme ja eletään niiden kanssa kun emme pääse yhteisymmärrykseen. IMO turha jatkaa väittelyä, jos se ei johda mihinkään.

Jokainen palstalainen voi tästä eteenpäin kiinnittää asiaan huomiota ja luoda oman mielipiteensä asiasta. Ei täällä olla aivopesemässä ketää, tai ainakaan minä en ole.

Eihän keskustelu johda mihinkään , jos toinen sanoo jonkun mielipiteen ja toinen huutaa päälle "täyttä paskaa..." perustelematta puheitaan. Tulee enemminkin mieleen Neuvostoliitto ja kommunistien ylivalta. Ihmiset tietävät vain sen mitä niiden annetaan tietää.

:piis:
 
Eihän keskustelu johda mihinkään , jos toinen sanoo jonkun mielipiteen ja toinen huutaa päälle "täyttä paskaa..." perustelematta puheitaan. Tulee enemminkin mieleen Neuvostoliitto ja kommunistien ylivalta. Ihmiset tietävät vain sen mitä niiden annetaan tietää.

:piis:

Olen pahoillani, että olen niin sivistymätön, etten osaa kutsua pottaa kuin potaksi. Seuraava väitteesi nyt vain sattuu olemaan kackelsbergiä: "normi suomenruotsalainen ei pärjää ruotsin kielen taidoillaan edes Ruotsissa."

Omat perustelusi asialle olivat nerokkaita. Selitit, että suomenruotsalaiset eivät pärjää Ruotsissa yhtä hyvin ruotsin kielellä kuin sinä Suomessa suomen kielellä. Kun tämä osoitettiin naurettavaksi perusteluksi vaihdoit vielä lapsellisempiin.

Etkö voi vain tunnustaa, että kirjoitit paskaa? Sitä sattuu meille kaikille toisinaan, eikä siinä ole mitään hävettävää.

"normi suomenruotsalainen ei pärjää ruotsin kielen taidoillaan edes Ruotsissa."

Tämä on paskaa tai sitten käsität sanan "pärjätä" jotenkin hyvin eri tavalla kuin me muut.

Tulee enemminkin mieleen Neuvostoliitto ja kommunistien ylivalta. Ihmiset tietävät vain sen mitä niiden annetaan tietää.

Kommunismi-kortti on aina hyvä vetää esiin kun on muninut.
 
Back
Ylös Bottom