Suomenruotsalaiset -thread

Eihän normi suomenruotsalainen pärjää Ruotsin kielen taidoillaan edes Ruotsissa. Olisiko joku a-ruotsin ylioppilaskirjoitus taso riittävä suomenruotsalaisuuteen, eli osaa puhua jotain epämääräistä, mutta kirjoittaminen on puutteellista?
Hillitäänpäs nyt sitä bullshittiä jonkin verran. Tuo nyt ei pidä paikkaansa lainkaan. Vai voitko kertoa mille perustit tämän mielipiteesi? Ja niin, suomenruotsalaisen henkilön äidinkieli on ruotsi.
Ruotsinsuomalaisia asuu myös Suomessa.
Ei muuten asu.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hillitäänpäs nyt sitä bullshittiä jonkin verran. Tuo nyt ei pidä paikkaansa lainkaan. Vai voitko kertoa mille perustit tämän mielipiteesi? Ja niin, suomenruotsalaisen henkilön äidinkieli on ruotsi.
.

Kyllä varmasti suurinosa tulee ihan ok toimeen Ruotsissa, mutta en kyllä jaksa uskoa miten kukaan ruotsalainen ottaa tolkkua jostain Närpiön murteesta:lol2:
 
Noh. Mulla ei ole mitää ongelmia ruotsin kielessä eikä sitä vastaankaan erikosemmin.
Totari sannoo että ruotsi 10.
Mutta sellasta että tosi usein mitä huomannut nää Suomen "aateliston" edustajat on jotai Sjöbergii ja Tötterströmii.
Mun mielestä suomenruotsalaiset on leuhkoi ja tällanen bättre-folk -meininki pääl kokoajan - joo tää on yleistys mutta perustuu vain omaan kokemukseen.
Ite tykkään kyllä opiskella ruotsia ja se on mulle melko helppoa niinkun muutki kieletkin(saksa ja enkku 10.)
Tunnen muutaman ahvenanmaalaisen, niin 16 vuotiaan tytön ainoat sanat mitä suomeks osas sanoo oli: "koira, hyve peivä ja hei." Tää tyttö sano mulle avoimesti vihaavansa suomalaisia ja Suomea niin kyllä tuli heti mulle kuva millanen asenne näil on meitä kohtaan..
En tykkää ahvenanmaalaisista kyllä yhtään - pitäs heittää nää Karl Gustavit ynnä muut paskat sieltä ruotsii missä ne viihtyis niin mahtavasti.
Eli ei täs kieles mitää mutta henkilöt kusee. Olis toki kiva tavata joku mukava suomenruotsalainen.
 
Hillitäänpäs nyt sitä bullshittiä jonkin verran. Tuo nyt ei pidä paikkaansa lainkaan. Vai voitko kertoa mille perustit tämän mielipiteesi?

Ihan henk. koht. olen nähnyt suomenruotsalaisen , jonka äidinkieli on Ruotsi. Eikä Ruotsi tai saatikaan sitten Suomi taivu paperille kovinkaan helposti. Sitten näitä suomenruotsalaisia , jotka eivät ymmärrä mitä ruotsinruotsalaiset puhuu on nähty vaikka kuinka monta. Kai nämä edellämainitut tapaukset ovat sittä "det var mycke kiva..."-sukupolvea. :rolleyes:

Ei muuten asu.

Mihin tämä sun väittees perustuu? Ihmiset jotka ovat sodan-aikana muttaneet Ruotsiin ja asuneet siellä aikansa ja muuttaneet taikaisin. He ovat ruotsinsuomalaisia ja ylpeitä siitä.

Usemman kerran kuullut tälläisen Ruotsin kielisen keskustelun , jossa suomenruotsalainen ihmetellyt, että kuinka joku suomalainen puhuu niin hyvää Ruotsia. Silloin ruotsinsuomalainen on joutunut korjaamaan käsitteitä.
 
Ihan henk. koht. olen nähnyt suomenruotsalaisen , jonka äidinkieli on Ruotsi. Eikä Ruotsi tai saatikaan sitten Suomi taivu paperille kovinkaan helposti. Sitten näitä suomenruotsalaisia , jotka eivät ymmärrä mitä ruotsinruotsalaiset puhuu on nähty vaikka kuinka monta. Kai nämä edellämainitut tapaukset ovat sittä "det var mycke kiva..."-sukupolvea. :rolleyes:

Jaaha. Minä en ole ikinä tavannut suomenruotsalaista joka ei ymmärrä mitä joku lähelläkään kirjakieltä puhuva ruotsalainen puhuu. Murteet ovat asia erikseen, niinkuin kaikissa kielissä, myös Suomen kielessä. Jos sinulla on tuttavapiirissäsi analfabeetikkoja suomenruotsalaisia niin älä viitsi yleistää niiden kielitaitoja koskemaan kaikkia suomenruotsalaisia.:)
Ja nämä närpiöläiset ovat asia erikseen, niitä ei ymmärrä kukaan ensikuulemalta. Mutta kyllä hekin ruotsia ymmärtävät ja osaavat myös lukea ja kirjoittaa sitä. Poikkeuksiakin on tässäkin kyllä, niinkuin esím. lieskan tai pååttan tutut sitten...:D
 
Noh. Mulla ei ole mitää ongelmia ruotsin kielessä eikä sitä vastaankaan erikosemmin.
Totari sannoo että ruotsi 10.
Mutta sellasta että tosi usein mitä huomannut nää Suomen "aateliston" edustajat on jotai Sjöbergii ja Tötterströmii.
Mun mielestä suomenruotsalaiset on leuhkoi ja tällanen bättre-folk -meininki pääl kokoajan - joo tää on yleistys mutta perustuu vain omaan kokemukseen.
Ite tykkään kyllä opiskella ruotsia ja se on mulle melko helppoa niinkun muutki kieletkin(saksa ja enkku 10.)
Tunnen muutaman ahvenanmaalaisen, niin 16 vuotiaan tytön ainoat sanat mitä suomeks osas sanoo oli: "koira, hyve peivä ja hei." Tää tyttö sano mulle avoimesti vihaavansa suomalaisia ja Suomea niin kyllä tuli heti mulle kuva millanen asenne näil on meitä kohtaan..
En tykkää ahvenanmaalaisista kyllä yhtään - pitäs heittää nää Karl Gustavit ynnä muut paskat sieltä ruotsii missä ne viihtyis niin mahtavasti.
Eli ei täs kieles mitää mutta henkilöt kusee. Olis toki kiva tavata joku mukava suomenruotsalainen.

Ahvenanmaan vois vaihtaa ryssien kanssa Karjalaan. yhtään en pistäis hanttiin.
 
Jaaha. Minä en ole ikinä tavannut suomenruotsalaista joka ei ymmärrä mitä joku lähelläkään kirjakieltä puhuva ruotsalainen puhuu. Murteet ovat asia erikseen, niinkuin kaikissa kielissä, myös Suomen kielessä. Jos sinulla on tuttavapiirissäsi analfabeetikkoja suomenruotsalaisia niin älä viitsi yleistää niiden kielitaitoja koskemaan kaikkia suomenruotsalaisia.:)
Ja nämä närpiöläiset ovat asia erikseen, niitä ei ymmärrä kukaan ensikuulemalta. Mutta kyllä hekin ruotsia ymmärtävät ja osaavat myös lukea ja kirjoittaa sitä. Poikkeuksiakin on tässäkin kyllä, niinkuin esím. lieskan tai pååttan tutut sitten...:D

Kenestä tutuistani oikein puhut? Vaikka sinua kuinka ottaa päähän tämä aihe niin koeta siltä olla laittamatta toisten suuhun sanoja
 
lieska;1350810]Ihan henk. koht. olen nähnyt suomenruotsalaisen , jonka äidinkieli on Ruotsi. Eikä Ruotsi tai saatikaan sitten Suomi taivu paperille kovinkaan helposti.
Äsken mainitsit, ettei normi suomenruotsalainen pärjää ruotsin kielen taidoillaan edes Ruotsissa. Miten tämä näkemäsi yksi suomenruotsalainen, jolla on todennäköisesti lukivaikeus, liittyy tähän asiaan? Väitteesi on silkkaa kackelsbergiä. Ja paksua sellaista.

Sitten näitä suomenruotsalaisia , jotka eivät ymmärrä mitä ruotsinruotsalaiset puhuu on nähty vaikka kuinka monta. Kai nämä edellämainitut tapaukset ovat sittä "det var mycke kiva..."-sukupolvea. :rolleyes:
Niinkö paljon niitä on, että voit sanoa, ettei normi suomenruotsalainen pärjää ruotsin kielen taidoillaan edes Ruotsissa. Väitteesi on kackelsbergiä. Ja paksua sellaista.



Mihin tämä sun väittees perustuu? Ihmiset jotka ovat sodan-aikana muttaneet Ruotsiin ja asuneet siellä aikansa ja muuttaneet taikaisin. He ovat ruotsinsuomalaisia ja ylpeitä siitä.

Miten sota-aika liittyy määritelmään? Ovatko kaikki suomalaiset, jotka ovat asuneet jonkin aikaa Ruotsissa ja myöhemmin muuttaneet takaisin Suomeen ruotsinsuomalaisia. Väitteesi osoittautuu jälleen kackelsbergiksi. Ja paksuksi sellaiseksi.

Usemman kerran kuullut tälläisen Ruotsin kielisen keskustelun , jossa suomenruotsalainen ihmetellyt, että kuinka joku suomalainen puhuu niin hyvää Ruotsia. Silloin ruotsinsuomalainen on joutunut korjaamaan käsitteitä.
Tämä on tosiaan mahdollista, mutta ei millään tavoin todista sitä, ettei normi suomenruotsalainen pärjää ruotsin kielen taidoillaan edes Ruotsissa. Eli väitteesi on ja pysyy kackelsberginä. Ja paksuna sellaisena.
 
Miten palstan suomenruotsalaiset ovat ajatelleet vaikuttaa siihen, että Suomesta saataisiin pikimiten yksikielinen?

Sanoin jo aikasemmin että tuskin itse henkilökohtasesti mitään asian eteen teen. Kun se ei mun elämääni häiritse millään tavalla.

Äänestäminenhän olisi tapa vaikuttaa, ja sitäkään ei aina jaksa harrastaa jos ei satu sellanen ehdokas jonka ajatusmaailma kohtaisi. Pelkän pakkoruotsin poistamisen takia kun en ääniäni ala jakelemaan. En ole koskaan RKP:tä äänestänyt niin en ole myöskään pakkoruotsia puoltanut.

Miten olet itse aikonut vaikuttaa? Kun tämä sua koskettaa eri tavalla. Tai tuntuu että se on sulle suurempi ongelma.
 
Miten palstan suomenruotsalaiset ovat ajatelleet vaikuttaa siihen, että Suomesta saataisiin pikimiten yksikielinen?

Ei kai se suomenruotsalaisten ongelma ole? Miksi heidän pitäisi siihen vaikuttaa? Sellainen kuva on jäänyt tämän palstan suomenruotsalaisista, että vallitseva tilanne ei haittaa heitä, mutta myöskään yksikielisyyteen siirtyminen ei olisi ongelma. Miksi heidän pitäisi uhrata aikaa ja vaivaa asiantilan muuttamiseen jos se ei kiinnosta? Minulle suomensuomalaisena on aivan sama muuttuuko maa yksikieliseksi vai ei, joten en asiaan puutu. Sinun kannattaisi vaikka tehdä asialle jotain, kun se tuntuu sinulle olevan maailman tärkein asia. Ensimmäinen asia voisi olla vaikka energian keskittäminen oikeisiin tekoihin sen sijaan, että tuhlaat energiaasi haukumalla suomenruotsalaisia tällä palstalla.
 
Ei kai se suomenruotsalaisten ongelma ole? Miksi heidän pitäisi siihen vaikuttaa? Sellainen kuva on jäänyt tämän palstan suomenruotsalaisista, että vallitseva tilanne ei haittaa heitä, mutta myöskään yksikielisyyteen siirtyminen ei olisi ongelma. Miksi heidän pitäisi uhrata aikaa ja vaivaa asiantilan muuttamiseen jos se ei kiinnosta? Minulle suomensuomalaisena on aivan sama muuttuuko maa yksikieliseksi vai ei, joten en asiaan puutu. Sinun kannattaisi vaikka tehdä asialle jotain, kun se tuntuu sinulle olevan maailman tärkein asia. Ensimmäinen asia voisi olla vaikka energian keskittäminen oikeisiin tekoihin sen sijaan, että tuhlaat energiaasi haukumalla suomenruotsalaisia tällä palstalla.

RKP on se lukko, jonka vain suomenruotsalaiset yksin voivat murtaa. Tämä on samankaltainen asia kuin miksi koko somaliyhteisö joutuu kärsimään muutamien rikoksista, koska yhteisö ei tee mitään rangaistaikseen rikollisia.

Ei ole pelkkää sattumaa että ruotsinkielisiä kohtaa on vihaa ja epäluuloa Suomessa ja onkin ruotsinkielisten tehtävä lopettaa se. Heidän on näytettävä valtaväestölle että he, kielestään huolimatta ovat juuri niin suomalaisia kuin sanovat olevansa. Put your money where your mouth is. Tämä uskokaa tai älkää on myös ruotsinkielisille parasta, nykyisellä tuputuslinjalle viha vain kasvaa suomenkielisiä kuitenkin 20x enemmän...
 
Ei ole pelkkää sattumaa että ruotsinkielisiä kohtaa on vihaa ja epäluuloa Suomessa ja onkin ruotsinkielisten tehtävä lopettaa se.

Ei mun mielestä. Sekö että käyttäydytään suomenruotsalaisa kohtaan suvaitsemattomasti ni onkin heidän oma vikansa? Etenkin kun suurin osa ei ole päätöksiin vaikuttanut millään tavalla vaan syyllistyvät lähinnä siihen että vanhemmat pistivät aikanaan lapsensa ruotsinkieliseen kouluun.

Asioille voi edes yrittää tehdä jotain sensijaan että käyttäytyy mahdollisimman alentavaan sävyyn. Sillä tosiaan ei saa muuta aikaan kuin vihaa ja halveksuntaa. Puolin ja toisin.
 
....Väitteesi on kackelsbergiä. Ja paksua sellaista. ....

Juuri sitä, mitä perus suomenruotsalaisen suusta voi kuulla vastaukseksi. Kukaan ei myönnä mitään, eikä tiedä mitään, vaikka videolta näyttäisi tapahtuneen.

Kokemukseni perustuu pariin kymmeneen suomenruotsalaistuttavuuteen eri puolilta Suomea. Kai ne suomenruotsalaiset on sitten paikkoittain degeneroituneita tai jotain , kun eivät vastaa mediaanin kriteerejä. ;)
 
No kertonet sitten minulle että mitä oletat mun tekevän asialle? Kerrotko mulle miten murran RKP:n ja vapautan suomen kansan pakkoruotsista?

Sanoin vain miten asiat olisi järkevä hoitaa. Ok myönnän että yhden miehen resurssit ovat aika rajalliset. Mutta kuitenkin varmaan itsekkin myönnät että paljon pahaa verta poistuisi jos Suomi yksikielistyisi?
 
=lieska;1351059]Juuri sitä, mitä perus suomenruotsalaisen suusta voi kuulla vastaukseksi.
En ole suomenruotsalainen ja mielestäni Suomessa voisi hyvin olla vain yksi virallinen kieli. Nimittäin Suomi. Väitteesi vain oli kackelsbergiä ja halusin tuoda sen esille.
Kukaan ei myönnä mitään, eikä tiedä mitään, vaikka videolta näyttäisi tapahtuneen.

Millä videolla näyttäisi tapahtuneen, ettei normi suomenruotsalainen pärjää ruotsin kielen taidoillaan edes Ruotsissa?

Kokemukseni perustuu pariin kymmeneen suomenruotsalaistuttavuuteen eri puolilta Suomea. Kai ne suomenruotsalaiset on sitten paikkoittain degeneroituneita tai jotain , kun eivät vastaa mediaanin kriteerejä.
Eli parikymmentä suomenruotsalaista tuttavaasi eivät pärjää ruotsin kielen taidoillaan edes Ruotsissa?
 
Mutta kuitenkin varmaan itsekkin myönnät että paljon pahaa verta poistuisi jos Suomi yksikielistyisi?

Voi olla näinkin. Sen ainakin tiedän että nuorten/lapsien ei tarvitsisi kuunnella vittuilua ja kokea väkivaltaa koko peruskouluaan läpi.

Mua ei paljoa enää liikuta jos jotakuta vituttaa mun suomenruotsalaisuus. Tai muiden ruotsinkielisyys. Tai toisippäin. Olematon murheen aihe. Niinkauan kun ei tule nokkani eteen mielipidettään julistamaan.

Nyt hyvää yötä tältä erää ;)
 
Eli parikymmentä suomenruotsalaista tuttavaasi eivät pärjää ruotsin kielen taidoillaan edes Ruotsissa?

Eivät he selviä yhtä hyvin Ruotsissa Ruotsin kielellä, kuten esim. minä selviän Suomessa Suomen kielellä. Kysehän on kuitenkin heidän äidinkielestään, silloin kielen osaaminen pitäisi olla todella hyvää. Kuitenkin osa näistäkin tuttavistani on korkeakouluopiskelijoita ja opiskelevat Ruotsin kielellä. Mielestäni korkeakoulussa opiskelevalla pitäisi olla äidinkieli jo aika hyvin halussa. Olisi ikävää, kun ei osaisi ilmaista itseään millään kielelllä kunnolla.
 
Back
Ylös Bottom