Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuo on kyllä ikävä asia, taitaa loputkin UPM paperitehtaat lopettaa toimintansa Suomesta ja siirtyä kiinaan...
Ainiin, vitun hyvä Tuo Matti Vanhanen... Nyt pitäisi Valtionjohdon tehdä Kovia päätöksiä että ei kusta loppujakin suomalaisten työpaikkoja ulkomaille. Matti ei ota asiaan juuri mitään kantaa, vaan oottelee tulevaa leikkausta. :D
Kekkonenkin kääntyisi haudassaan...
Puttosen painajainen: Suomi on uusi Kreikka
Torstai 04.03.2010 klo 08:43 (päivitetty to 10:51) Kauppalehti46 kommenttia
Kreikka on nyt pahoissa talousvaikeuksissa, mutta rahoituksen professori Vesa Puttonen varoittaa suomalaisia katsomasta Kreikkaa nenänvartaan pitkin. Kymmenessä vuodessa Suomi voi tarpoa yhtä syvällä suossa.
Suomen kohtalo riippuu Puttosen mielestä ennen kaikkea vientiteollisuuden tilanteesta. Jos vientiä ei saada kasvuun, Suomi joutuu syviin taloudellisiin ongelmiin. Näissä asioissa Suomi on valtavien talouden megatrendien uhri.
Puttosen mielestä Suomen teollisuudella on rakenneongelman lisäksi sijaintiongelma: Aasiaan menetetyt työpaikat eivät ole tulossa takaisin.
Puttonen on Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun professori.
- Meillä ei ole nähtävissä uusia kasvun eväitä. Tätä ei tunnuta tiedostavan ja hintalappu tulee kymmenen vuoden sisällä maksettavaksi.
Toinen vakava asia Suomelle on ikärakenne. Puttonen laskee, että ikääntymisen Suomelle aiheuttamat kustannukset ovat jopa kymmenen kertaa isommat kuin finanssikriisillä.
- Vuonna 2020 Suomen ikärakenne on Euroopan epäedullisin, Puttonen sanoo verkkolehti Uudelle Suomelle.
Kreikan vaikeuksia ei kannata Puttosen mukaan vähätellä siinäkään mielessä, että ne vaikuttavat pian tännekin. Ensin sijoittajilta menee usko Etelä-Euroopan maiden talouksiin ja sitten synkät näkymät heijastuvat myös Pohjolan perille.
Osaakos joku sanoa mitä nämä ahtaajat tienaa jenkeissä? Mietin vain kun yleensähän se menii niin, että ns "hyvistä" duuneista siellä tienaa paremmin, kun taas vähän "huonommista" vähemmän, näin Suomeen verrattuna. Ammattiliittoja, kun siellä ei tunneta, niin onko ahtaajat jenkeissäkin hyvä palkkaisia, kun itse työ on on vähähän sellasta "duunarihommaa".
Joo tiedetään.. ja ne alaskan kalastajat tienaa 30 tonnia viikossa... Kyse oli kuitenkin lähinnä ahtaajien palkoista..Äläs ny. Eilen tuli taas maikkarilta Metsien miehet. Tavallinen metsuri tienaa 50 000 us.dol. vuodessa ja sitten puunkaataja 80 000 dollaria vuosi. Ensin mainittu ilmeisesti ei kaada puita, vaan irroittelee vinssin vaijereita yms. Haittapuolena kysyiselle ammatille tosin sanottiin, että viime vuonna kuoli 180 metsuria.
Osaakos joku sanoa mitä nämä ahtaajat tienaa jenkeissä? Mietin vain kun yleensähän se menii niin, että ns "hyvistä" duuneista siellä tienaa paremmin, kun taas vähän "huonommista" vähemmän, näin Suomeen verrattuna. Ammattiliittoja, kun siellä ei tunneta, niin onko ahtaajat jenkeissäkin hyvä palkkaisia, kun itse työ on on vähähän sellasta "duunarihommaa".
Ahtaajana vielä olevana voin sanoa, että ahtaajien palkat on suurehkoja. Perseestähän toi lakko on, mutta ei se vloppua pidemmälle tuu kestää. Tulee liian kalliiksi, joten no hätä.
Mä olen alkanut kannattaa ahtaajien lakkoa. Sinäänsä mulla ei ole mitään sympatioita tai antipatioita itse lakkaajien puolesta. Jollain tasolla vain tuntuu siltä, että kansallinen segregaatio jakaa meitä entistä tiukemmin rikkaisiin ja köyhiin, ja samalla analogisesti "hyviin" ja "huonoihin" ihmisiin. Firmojen johtajat ja investointipankkiirit ansaitsevat miljoonabonuksensa, mutta normaali tava-duunari ei. Ymmärrän toki että Lilius saa pari miljoonaa joka vastaa sen palkaa, mutta miksi samoin perustein ahtaaja, tai kuka tahansa työntekijä, ei voisi saada muutamaa kymmentä tonttua? En näe mitään loogista eroa johtajan ja siivoojan työpanoksen itseisarvossa. Johtajan palkan tulee olla kohtuullinen ja varmasti suurempi kuin duunarin koska vastuu ja myös työajatkin ovat rankemmat.
Kuitenkaan en uskaltaisi antaa suurpääomalle ja omistajille mahdollisuuden polkea ihmisten oikeuksia. Tällä hetkellä suomi etenee kohti torppari- ja maaorjayhteiskuntaa. Suurten massojen oikeuksia poljetaan, jotta pienen vähemmistön hyvinvointi voidaan kasvattaa tähtitieteellisiin mittakaavoihin. Ehkä sittenkin mieluummin kohtuullinen kurjuus kaikille, kuin rikkaus osalle ja todellinen kurjuus lopuille.
Firmoilla riittää rahaa, samoin valtiolla ja kunnilla. Kysymys on vain tahdosta jakaa se raha oikeudenmukaisesti ja epäitsekkyyttä. Toki ajatus on utopistinen ja epärealistinen, mutta vielä pahempi tulevaisuus on edessä nykyoikeistofasistihallinnon kautta. Kapitalismilla ja pääomalla ei ole moraalia. Sen takia täytyy taistella vastaan.
Mä olen alkanut kannattaa ahtaajien lakkoa. Sinäänsä mulla ei ole mitään sympatioita tai antipatioita itse lakkaajien puolesta. Jollain tasolla vain tuntuu siltä, että kansallinen segregaatio jakaa meitä entistä tiukemmin rikkaisiin ja köyhiin, ja samalla analogisesti "hyviin" ja "huonoihin" ihmisiin. Firmojen johtajat ja investointipankkiirit ansaitsevat miljoonabonuksensa, mutta normaali tava-duunari ei. Ymmärrän toki että Lilius saa pari miljoonaa joka vastaa sen palkaa, mutta miksi samoin perustein ahtaaja, tai kuka tahansa työntekijä, ei voisi saada muutamaa kymmentä tonttua? En näe mitään loogista eroa johtajan ja siivoojan työpanoksen itseisarvossa. Johtajan palkan tulee olla kohtuullinen ja varmasti suurempi kuin duunarin koska vastuu ja myös työajatkin ovat rankemmat.
Kuitenkaan en uskaltaisi antaa suurpääomalle ja omistajille mahdollisuuden polkea ihmisten oikeuksia. Tällä hetkellä suomi etenee kohti torppari- ja maaorjayhteiskuntaa. Suurten massojen oikeuksia poljetaan, jotta pienen vähemmistön hyvinvointi voidaan kasvattaa tähtitieteellisiin mittakaavoihin. Ehkä sittenkin mieluummin kohtuullinen kurjuus kaikille, kuin rikkaus osalle ja todellinen kurjuus lopuille.
Firmoilla riittää rahaa, samoin valtiolla ja kunnilla. Kysymys on vain tahdosta jakaa se raha oikeudenmukaisesti ja epäitsekkyyttä. Toki ajatus on utopistinen ja epärealistinen, mutta vielä pahempi tulevaisuus on edessä nykyoikeistofasistihallinnon kautta. Kapitalismilla ja pääomalla ei ole moraalia. Sen takia täytyy taistella vastaan.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/03/1070583Vakinaisessa työsuhteessa oleva ahtaaja tienasi viime vuonna ilman ylityölisiä keskimäärin 43 300 euroa. Kokonaisansiot sen sijaan kipusivat 47 700 euroon.