Suomen tulevaisuus

No se on aika pitkälti henkilökohtainen voivoi, jos ei henkiset lahjat riitä kuin Walmarttiin tai KFC:lle töihin. Toisekseen, minimipalkka jenkeissä vaihtelee osavaltioittain, liittovaltion minimi oli ennen 5.15, ja nykyisin siis 7,25/h. 8.40/h on monilla osavaltioilla. 8.55 taitaa olla korkein (Washingtonin osavaltiossa)

Eli minimipalkka ei kyllä oo lähellekään 5 dollarin luokkaa.

Toiseksi kyllä suomessakin moni pienituloinen elää parilla sadalla kuussa pakollisten menojen jälkeen. Toiseksi suomessa EI OLE mitään minimipalkkaa, ja suomessa on aivan laillista saada vähän päälle 5 euroa tunti. Sitten SUOMESSA on ihan laillista joutua töihin 8 euron ylläpitokorvauksella ja työmarkkinatuella / päivä, ja työnosuuden tuntipalkaksi jää 1 euro, tai jos työmarkkinatuki lasketaan mukaan jää tuntiliksaksi alle 4 euroa.

Eli taas dissataan amerikkaa ihan syyttä.

Ja toisekseen, vai pitäis mun lähteä amerikkaa siviksen mielestä:D

Niin, ja kyllä siellä Ameriikassa on ne medicaid ja medicare-ohjelmat. Jos ei muuten terveydenhuoltoa saa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No se on aika pitkälti henkilökohtainen voivoi, jos ei henkiset lahjat riitä kuin Walmarttiin tai KFC:lle töihin.
Miksi ihmeessä sen pitäisi olla henkilökohtainen voivoi? Ei ihmiset voi valita omia henkisiä tai muitakaan lahjojaan. Pitäisikö sun mielestä myös kokonaan työkyvyttömät jättää oman onnensa nojaan?

Ihan uskomattomia juttuja kyllä tulee taas pakkiksen libertaristisekopääosastolta.
 
No se on aika pitkälti henkilökohtainen voivoi, jos ei henkiset lahjat riitä kuin Walmarttiin tai KFC:lle töihin. Toisekseen, minimipalkka jenkeissä vaihtelee osavaltioittain, liittovaltion minimi oli ennen 5.15, ja nykyisin siis 7,25/h. 8.40/h on monilla osavaltioilla. 8.55 taitaa olla korkein (Washingtonin osavaltiossa)

Tuli tästä mieleen että aika kovaa puhetta sun suusta.

Nykyään on melkeen häpeä tehdä jotain vähä-arvoista duunia, kuten olla siivooja tai postinjakaja. Mieluummin pummitaan rahaa vanhemmilta (opiskelijat) tai sossusta/työkkäristä. Myös normaali duuni hoidetaan helposti päin persettä koska saa niin huonoa palkkaa eikä se ole coolia.

Itse olen ainakin nähnyt ja kokenut että juuri noita "oikeita töitä" mieluiten tehtäisiin, jos se olisi järkevää.
Myöskin suomalainen työmoraali on edelleen olemassa eli jos työstä saa korvauksen se myös tehdään mukisematta ja hyvin.
Mutta ongelma ei ole suomessa se että työtä hävettäisiin vaan se että ei kovin alhaisella palkalla kannata työskennellä.
Laskeppa huviksesi "huonon-palkan-duuni" vs "sossu".
1) Sossu ~400e + silloin tällöin vaatteita tms. paria lappusta vastaan.(jos olet siis päässyt sossulle, tästä joku aiemmin sanoi minulle "tekisinkö töitä 1000e kuussa jos saisin 700e ilmaiseksi. En tekisi, mutta en saa 700e ilmaiseksi kun en ole vitun työtön omasta tahdosta...")
Palkka
- verot
- vuorkra
- laskut
siitä jää X joka jaetaan työtunneilla, heitän tähän 8h/pvä 5d/vko 4vko/kk = 160
Määritä X jolla teet mielekkäästi töitä, ennen kuin lasket millä voisit tulla toimeen.

Sitä huomaa että jotain 1000-1600e töitä edes kannata tehdä jos viitsii laskea vähän mitä kaupasta ostaa niillä tuilla. Oikeasti ei kannata. Jos tähän ei ole tulossa muutosta niin kusessa ollaan, sillä varsin moni "palveluammatti" ja muutenkin "duunari homma" jää tuolle tasolle, paitsi niillä aloilla joilla voidaan kiristää :)
 
Offtopic

Sitä huomaa että jotain 1000-1600e töitä edes kannata tehdä jos viitsii laskea vähän mitä kaupasta ostaa niillä tuilla. Oikeasti ei kannata. Jos tähän ei ole tulossa muutosta niin kusessa ollaan, sillä varsin moni "palveluammatti" ja muutenkin "duunari homma" jää tuolle tasolle, paitsi niillä aloilla joilla voidaan kiristää :)[/QUOTE]

Itse olin vähän samanmoisessa tilanteessa viimme kesänä. Ei rakennusalan-ammattia mut mielitehdä töitä no sain duunia minimipalkalla ja tyttöystävä oli opiskelija vielä silloin.

No kela päätti et meidän yhteiset tulot ovat tarpeeksi suuret että asumistukea ei saanut tyttöystävä enkä minä. Kyllä siinä muutaman kerran kesänaikana mietti et onko tässä nyt mitään järkeä kun palkka oli jossain siellä 1300e pintaan siitä raapastii verot ja vuokra veke nii ei kovin hirveesti enää mieli tehnyt tehdä töitä.

Varsinkin kun samalla katteli kavereitani jotka samassa jamassa vaan vei laput suoraa soskuun/kelaan ja eleli makoisasti rannalla koko kesän kun itse kannoin kuraa raksalla. Tein duunit kyllä siihen asti kun niitä oli... mutta mitä se kannatti. No minä kerron kela maksoi lopuksi mulle jostai syystä asumistukea myöhässä kesän jälkeen ja sit se haluttiinkin takaisin kun en ollut oikeutettu. Eli koko paskasta käteen jäi -600e kelalle takaisinmaksua GLHF SUOMI:dance:
 
Ensinnäkin, Aatulta hyvät pointit noihin sairausvakuutuksiin liittyen. Tosiaankin, jos tulot ylittää muistaakseni sen 500 dollaria kuussa, niin ei ole oikeutettu medicaidiin. Tällöin on joko pakko ottaa kallis sairausvakuutus (koska duuni ei tietenkään näille "alempiarvoisille" työntekijöille sellaisia kustanna) tai sitten pelata rikasta tai rutiköyhää omalla terveydellä. Huonosti jos käy, niin henk.koht. konkurssihan sitä odottaa tai sitten ei edes saa hoitoa. Nythän jenkkeihin yritetään saada aikaiseksi jonkinnäköistä "universal healthcare" -ohjelmaa Obaman toimesta.

No se on aika pitkälti henkilökohtainen voivoi, jos ei henkiset lahjat riitä kuin Walmarttiin tai KFC:lle töihin. Toisekseen, minimipalkka jenkeissä vaihtelee osavaltioittain, liittovaltion minimi oli ennen 5.15, ja nykyisin siis 7,25/h. 8.40/h on monilla osavaltioilla. 8.55 taitaa olla korkein (Washingtonin osavaltiossa)

Eli minimipalkka ei kyllä oo lähellekään 5 dollarin luokkaa.

??? Jos mä vertailen vuoden 2004 vuokria, niin kai mun on pakko käyttää silloin käytössä ollutta liittovaltion minimipalkkaa, joka tosiaankin oli 5 dollarin luokkaa eli tuo 5,15 dollaria? Lisäksi mainitsin kyllä, että tuota minimipalkkaa on myöhemmin korotettu liittovaltiotasolla.

Toiseksi kyllä suomessakin moni pienituloinen elää parilla sadalla kuussa pakollisten menojen jälkeen. Toiseksi suomessa EI OLE mitään minimipalkkaa, ja suomessa on aivan laillista saada vähän päälle 5 euroa tunti. Sitten SUOMESSA on ihan laillista joutua töihin 8 euron ylläpitokorvauksella ja työmarkkinatuella / päivä, ja työnosuuden tuntipalkaksi jää 1 euro, tai jos työmarkkinatuki lasketaan mukaan jää tuntiliksaksi alle 4 euroa.

Eli taas dissataan amerikkaa ihan syyttä.

Jaa, mä kun luulin, että Suomessa maksetaan TES:ien mukaan? Onko Suomessa joku ala, jolla maksetaan vain 5 euron tuntipalkkaa? Onpa aika päin persettä neuvoteltu työehtosoppari, jos näin on.
Ronald McDonaldkin maksaa 8,5 euron palkkaa pk-seudulla.

Ja toisekseen, vai pitäis mun lähteä amerikkaa siviksen mielestä:D

Niin, ja kyllä siellä Ameriikassa on ne medicaid ja medicare-ohjelmat. Jos ei muuten terveydenhuoltoa saa.

Jep, voit kyllä lähteä suosiolla sinne. Pääset tavoittelemaan sitä amerikkalaista unelmaa ihan omin eväin.

Jos tienaat jenkeissä yli 500 dollaria kuussa (about, ei ole lukuja just tässä) niin et ole oikeutettu MedicAidiin, joka on ihan persaukisille tarkoitettu.

Medicaidiin ovat oikeutettuja Aid to Families with Dependent Children -ohjelmaan oikeutetut, alle kuusivuotiaat lapset ja raskaana olevat naiset, joiden perheen tulotaso on alle 133 % liittovaltion köyhyysrajan, 30. syyskuuta 1983 jälkeen syntyneet alle 19-vuotiaat, joiden perheen tulot ovat alle köyhyysrajan, Supplemental Security Incomen saajat, adoptio- tai sijaisvanhemmuusavustuksia saavat.

Jostain luin juuri vähän aikaa sitten, että 3 tikkiä yksityisellä puolella maksoi jenkkilässä 300 dollaria. :D Mut hei, tosi halpa järjestelmä tollanen, että hoidetaan vakuutusyhtiöiden kautta noi sairausvakuutukset. Sellanen Suomeenkin! (BTW, jollekin jenkillehän kerrottiin näistä Suomen suunnitelmista yksityistää terveydenhoitoa. Vastaus oli hyvin selkeä: "Oletteko hulluja?")
 
Jaa, mä kun luulin, että Suomessa maksetaan TES:ien mukaan? Onko Suomessa joku ala, jolla maksetaan vain 5 euron tuntipalkkaa?

Jep, voit kyllä lähteä suosiolla sinne. Pääset tavoittelemaan sitä amerikkalaista unelmaa ihan omin eväin.

Jostain luin juuri vähän aikaa sitten, että 3 tikkiä yksityisellä puolella maksoi jenkkilässä 300 dollaria. :D

Niin, suomen sairaanhoito on tunnetusti täysin ilmainen, ja kenellekkään ei tule kuuloonkaan että se mitään maksaisi :jahas:
Suomessahan ei myöskään koulutus maksa:jahas: Eikä yhtään mikään muukaan:jahas::david:

Suomessahan tunnetusti saa superlaadukasta terveyskeskushoitoa täysin kielitaitoisilta suomalaisilta loistolääkäreiltä, jonoja ei ole eikä mikään maksa.

Jenkeissä nyt on hyvää se että NE maksaa jotka sairastaa, miksi mun pitäisi maksaa vaikka naistentautien hoidosta ja gynekologiasta veroissa? Oikeudenmukaista on että ne joilla tarve on, ne maksaa.

Suomessa ei suinkaan kaikki suomalaiset työntekijät ole minkään yleissitovan TES:n piirissä, suomessa harrastetaan laajasti tempputyöllistämistä, ja suomessa huonoissa TES:eissä jää palkat todellakin 5-alkuisiin euromääriin. http://www.pam.fi/tyoelama/palkkataulukot/palkkataulukot_2007-2008/

Tosin tarviiko särkänniemen narunvetokiskan tyttö enempää palkkaa, onkin toinen kysymys

Ja suoraansanottuna mä kyllä kieltämättä pidän ajatusta amerikkaan menosta aika houkuttelevana.. Tosin mä en halua tästä mitään pakkiksen demarisiipi vs. minä ottelua.
 
Jenkeissä nyt on hyvää se että NE maksaa jotka sairastaa, miksi mun pitäisi maksaa vaikka naistentautien hoidosta ja gynekologiasta veroissa? Oikeudenmukaista on että ne joilla tarve on, ne maksaa.
Edelleen: miksi ihmeessä se olisi oikeudenmukaista? Miksi huonosta tuurista, johon itse ei voi vaikuttaa (sairastuminen, tapaturma, synnynnäinen vamma tms.) pitää rangaista inhimillisen kärsimyksen lisäksi vielä taloudellisesti?

Mutta hyvä sinänsä, että sanot suoraan sen, mitä monet libertaristit tälläkin foorumilla kiertelevät: jos jollain käy paska mäihä, niin siinähän käy. Kaverille ei jätetä. Tämähän se libertarismin ydin juuri on.


edit: eikä täällä mitään demarisiipeä ole. Tai jos on, niin mä en ainakaan kuulu siihen.
 
Amerikkalainen terveydenhuolto on mielenkiintoinen. Vielä mielenkiintoisemmaksi siitä tekee sen, että kaikki eivät tiedä kuinka oikeasti Yhdysvalloissa valtio siihen puuttuu, mutta silti jauhavat siitä paljonkin. Ihan paskapuhetta sellainen, että se täysin vapaata siellä olisi. http://liberalismi.net/wiki/USA:n_terveydenhuolto

Yhdysvalloissa kyllä AMA on toiminut esimerkillisesti, Suomessa ei ihan yhtä hyvin lääkäriliitto, sääli. Yhdysvallat tosin on paska valtio.
 
Todellakin OFFtopic

Joskus mietin miksi tässäkin ketjussa Indicaa pidettiin... miten sen sanoisi omituisena ja idioottina. En epäilen tuon viimmeisen postin jälkeen enää yhtään. Ei mulla muuta.

PS Ei mitään henkilökohtaista.
 
Heh, musta tuntuu, että se pikku demari nostaa päätään samassa suhteessa palkkakehityksen kanssa (siis ylöspäin on menossa hyvää vauhtia).

Se on vaan niin, että kaikki ei jaksa tätä nykyistä ruljanssia ja siitä pitäisi lätkästä heti luuserinleima ottaan. Kaikki pyörii sen vitun tehokkuuden ja euron ympärillä. Ihmiset unohdetaan. Jos ei jaksa niin ihmisarvo loppuu siinä paikassa.

Eikä meikäläisestä ole antamaan sen viiltävämpää analyysiä taloudesta. Noi on vaan ajatuksia mitä on herännyt.
 
No menkää kommarit vaikka pohjoiskoreaan.

;) ei mitään henkilökohtaista. Kai mä sitten oon omituinen idiootti, ja kai saksn 82m asukasta on omituisia idiootteja, kun siellä ei ole terveyskeskuksia. Kai amerikkalaiset on, kai palttiarallaa kaikkien muidenkin maailman maiden pl. suomen asukkaat on sitte omituisia idiootteja.
 
MIks mun pitäis kotimaastani mihinkään muuttaa, kun mun mielestä täällä on asiat suhteellisen hyvin. Muuta sä sinne länd öf friidom ja hopeen vaan.

Ei sillä, etten voisi muuttaa. Kyllä tässä pientä kuumostusta olis tuon suhteen, mutta syy ei ole terveydenhoito tai verotus.

E: ja kyllä toi Urpilainen pitää siitä huolen, että ei musta ihan täyttä demaria toistaiseksi ole tulossa.
 
No menkää kommarit vaikka pohjoiskoreaan.

;) ei mitään henkilökohtaista. Kai mä sitten oon omituinen idiootti, ja kai saksn 82m asukasta on omituisia idiootteja, kun siellä ei ole terveyskeskuksia. Kai amerikkalaiset on, kai palttiarallaa kaikkien muidenkin maailman maiden pl. suomen asukkaat on sitte omituisia idiootteja.
Vahvasti kyllä veikkaan, että Saksan tai minkään muunkaan maan kansalaisista enemmistö ei todellakaan ole sun linjoilla taloutta ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta koskevissa kysymyksissä.
 
Tuli tästä mieleen että aika kovaa puhetta sun suusta.



Itse olen ainakin nähnyt ja kokenut että juuri noita "oikeita töitä" mieluiten tehtäisiin, jos se olisi järkevää.
Myöskin suomalainen työmoraali on edelleen olemassa eli jos työstä saa korvauksen se myös tehdään mukisematta ja hyvin.
Mutta ongelma ei ole suomessa se että työtä hävettäisiin vaan se että ei kovin alhaisella palkalla kannata työskennellä.
Laskeppa huviksesi "huonon-palkan-duuni" vs "sossu".
1) Sossu ~400e + silloin tällöin vaatteita tms. paria lappusta vastaan.(jos olet siis päässyt sossulle, tästä joku aiemmin sanoi minulle "tekisinkö töitä 1000e kuussa jos saisin 700e ilmaiseksi. En tekisi, mutta en saa 700e ilmaiseksi kun en ole vitun työtön omasta tahdosta...")
Palkka
- verot
- vuorkra
- laskut
siitä jää X joka jaetaan työtunneilla, heitän tähän 8h/pvä 5d/vko 4vko/kk = 160
Määritä X jolla teet mielekkäästi töitä, ennen kuin lasket millä voisit tulla toimeen.

Sitä huomaa että jotain 1000-1600e töitä edes kannata tehdä jos viitsii laskea vähän mitä kaupasta ostaa niillä tuilla. Oikeasti ei kannata. Jos tähän ei ole tulossa muutosta niin kusessa ollaan, sillä varsin moni "palveluammatti" ja muutenkin "duunari homma" jää tuolle tasolle, paitsi niillä aloilla joilla voidaan kiristää :)

Noilla palkoilla voisi pärjätä hyvin jos valtio/kunnat tekisi näin.

- kaavoittaisi tontteja niin perkeleesti ja kaikin keinoin pyrkisi siihen että asuntojen hinnat saataisiin alemmaksi esim. ottamalla kansalaispalkka käyttöön ja lopettamalla asumistuki.

- Alentamalla ruuan hintaa. Valtion pitäisi aktiivisesti houkutella ulkomaisia hlalpisketjuja tänne jotta saataisiin kilpailua kaupan alalle. Jälleen, kun ruuan hintaa saataisiin alemmaksi niin se näkyisi taas köyhempien kukkarossa.

- Leikkaisi verotusta voimakkaasti vähentämällä byrokratiaa.

Jos 1000e palkasta menisi vuokraan 600e sijaan 400e ja kauppalasku olisi 10e sen 20e sijaan niin töissä käyminen kannattaisi reilusti enemmän. Nykyhallitus tietenkin harrastaa tätä politiikkaa päinvastoin lisäämällä pakollisia menoja mediamaksulla.
 
Edelleen: miksi ihmeessä se olisi oikeudenmukaista? Miksi huonosta tuurista, johon itse ei voi vaikuttaa (sairastuminen, tapaturma, synnynnäinen vamma tms.) pitää rangaista inhimillisen kärsimyksen lisäksi vielä taloudellisesti?

Mutta hyvä sinänsä, että sanot suoraan sen, mitä monet libertaristit tälläkin foorumilla kiertelevät: jos jollain käy paska mäihä, niin siinähän käy. Kaverille ei jätetä. Tämähän se libertarismin ydin juuri on.


edit: eikä täällä mitään demarisiipeä ole. Tai jos on, niin mä en ainakaan kuulu siihen.

Elämään kuuluu vastoinkäymiset ja se että penätään yksilöltä vastuuta ei tarkoita anarkiaa. Jos olet niin tyhmä että et varaudu siihen että käy huono tuuri niin oma on vikasi. Etkai sääli kaveria joka ajaa autolla ilman vakuutuksia ja ajaa kolarin?

Milton Friedmanin ajatuksia aiheesta.
http://www.youtube.com/watch?v=ev_Uph_TLLo

Vaikka onhan se mukava ajatus että kun käy pipi niin Äiti Halonen ottaa syliin ja halii pahanolon pois...
 
Suomea on hallinnut sotien jälkeen yks puolue ja sen nimi on: Sdp-Keskusta-Kokoomus+rkp niminen puolue. Vasta kun alkaa tarpeeks moni tajuumaan tota niin voi suomen tulevaisuus olla valoisampi.
 
Tuli tästä mieleen että aika kovaa puhetta sun suusta.



Itse olen ainakin nähnyt ja kokenut että juuri noita "oikeita töitä" mieluiten tehtäisiin, jos se olisi järkevää.
Myöskin suomalainen työmoraali on edelleen olemassa eli jos työstä saa korvauksen se myös tehdään mukisematta ja hyvin.
Mutta ongelma ei ole suomessa se että työtä hävettäisiin vaan se että ei kovin alhaisella palkalla kannata työskennellä.
Laskeppa huviksesi "huonon-palkan-duuni" vs "sossu".
1) Sossu ~400e + silloin tällöin vaatteita tms. paria lappusta vastaan.(jos olet siis päässyt sossulle, tästä joku aiemmin sanoi minulle "tekisinkö töitä 1000e kuussa jos saisin 700e ilmaiseksi. En tekisi, mutta en saa 700e ilmaiseksi kun en ole vitun työtön omasta tahdosta...")
Palkka
- verot
- vuorkra
- laskut
siitä jää X joka jaetaan työtunneilla, heitän tähän 8h/pvä 5d/vko 4vko/kk = 160
Määritä X jolla teet mielekkäästi töitä, ennen kuin lasket millä voisit tulla toimeen.

Sitä huomaa että jotain 1000-1600e töitä edes kannata tehdä jos viitsii laskea vähän mitä kaupasta ostaa niillä tuilla. Oikeasti ei kannata. Jos tähän ei ole tulossa muutosta niin kusessa ollaan, sillä varsin moni "palveluammatti" ja muutenkin "duunari homma" jää tuolle tasolle, paitsi niillä aloilla joilla voidaan kiristää :)

Sori Veijari, meitsi on täällä semi-hitaana.

Mun nähdäkseni tässä on tällänen mielenkiintoinen kausaliteetti. Suomeen on aikanaan luotu hyvinvointivaltio takaamaan ihmisille hyvä elämä riippumatta sosio-ekonomisesta asemasta. Kuitenkin vuosien saatossa järjestelmä on kehittynyt sellaiseksi että edellä mainitun (siis mun ja Veijarin aikaisemmat postit) tapainen asenne on ilmaantunut suomalaiseen yhteiskuntaan. Eli toisin sanoen yhteiskunnan rakenteellinen muutos on samalla muuttanut yhteiskunnan moraalista pohjaa sellaiseen suuntaan, että on "ok" olla tekemättä työtä koska saman rahan saa paljon helpommalla työkkäristä/sossusta. Toki on selvää että loogisesti asia on näin, joten ei syyttävä sormi ainakaan täällä heilu. Jos olisin sosiologi niin varmaan voisin analysoida asiaa hieman paremmin..

Ihminen ei missään nimessä ole pelkkä vanhempiensa geneettinen kopio pienillä mutaatioilla. Ympäristö ja yhteiskunta vaikuttaa meidän kehitykseen ja asenteisiin huomattavasti. Muutenhan me kaikki oltais vielä metsässä savotassa. Me kannetaan siis tällä hetkellä suomalaisen yhteiskunnan "suuren harppauksen" hedelmää.
 
Sori Veijari, meitsi on täällä semi-hitaana.

Mun nähdäkseni tässä on tällänen mielenkiintoinen kausaliteetti. Suomeen on aikanaan luotu hyvinvointivaltio takaamaan ihmisille hyvä elämä riippumatta sosio-ekonomisesta asemasta. Kuitenkin vuosien saatossa järjestelmä on kehittynyt sellaiseksi että edellä mainitun (siis mun ja Veijarin aikaisemmat postit) tapainen asenne on ilmaantunut suomalaiseen yhteiskuntaan. Eli toisin sanoen yhteiskunnan rakenteellinen muutos on samalla muuttanut yhteiskunnan moraalista pohjaa sellaiseen suuntaan, että on "ok" olla tekemättä työtä koska saman rahan saa paljon helpommalla työkkäristä/sossusta. Toki on selvää että loogisesti asia on näin, joten ei syyttävä sormi ainakaan täällä heilu. Jos olisin sosiologi niin varmaan voisin analysoida asiaa hieman paremmin..

Ihminen ei missään nimessä ole pelkkä vanhempiensa geneettinen kopio pienillä mutaatioilla. Ympäristö ja yhteiskunta vaikuttaa meidän kehitykseen ja asenteisiin huomattavasti. Muutenhan me kaikki oltais vielä metsässä savotassa. Me kannetaan siis tällä hetkellä suomalaisen yhteiskunnan "suuren harppauksen" hedelmää.
plain economics: "hölmö paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä."

vaikka ihminen onkin irrationaalinen olento, turha luulla että joku moraalinen ohjenuora estäisi ihmisiä hakeutumasta tilanteeseen jossa saa maksimihyödyn minimipanostuksella (vrt markkinatalous).

ratkaisu:
pienennetään tukia, säästyneet rahat voi vaikka käyttää pienituloisten veroaleen

loppuu se kotona lonniminen jos joutuu keräämään syksyn 24/7 mustikkaa ja sientä että pysyy elossa....
 
Back
Ylös Bottom