Suomen painonnoston ja voimailun historia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mtk77
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
47
Olen yrittänyt etsiä tietoa Suomalaisen painonnoston ja voimailun ylipäätään historiasta.

Olen kuitenkin tähän mennessä löytänyt vain vähän tietoa. Kirjoja olen yrittänyt lukea ja lehtiä myös, mutta ei niistä paljoa tietoa löydy.

Olen erityisesti kiinnostunut vanhemmista ajoista kuten 1800-luku ja 1900-luvun alkupuoli.

Eli onko kenelläkään hyviä vinkkejä mistä löytyisi tietoa?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Olen yrittänyt etsiä tietoa Suomalaisen painonnoston ja voimailun ylipäätään historiasta.

Olen kuitenkin tähän mennessä löytänyt vain vähän tietoa. Kirjoja olen yrittänyt lukea ja lehtiä myös, mutta ei niistä paljoa tietoa löydy.

Olen erityisesti kiinnostunut vanhemmista ajoista kuten 1800-luku ja 1900-luvun alkupuoli.

Eli onko kenelläkään hyviä vinkkejä mistä löytyisi tietoa?
Raskasta Rautaa -kirjasta löytyy tietoa aika paljon.

Minulla on jo Raskasta Rautaa -kirja. Kyllähän siinä on jonkin verran tietoa, mutta se ei riitä sammuttamaan tiedonjanoani.

Oletko jo lukenut Matti-Esko Hytösen kirjan, Vanhin ja kaunein Helsingin Atleettiklubi 1851-1991. Siitä löytyy juttua painista, nyrkkeilystä ja painonnostosta suomessa. Kirja löytyy monista kirjastoista.
http://hak.fi/historia.htm

En ole lukenut tuota Hytösen kirjaa. Sen sijaan olen lukenut Helsingin Atleettiklubin historiikin, joka on painettu vuonna 1917.

En tiedä onko Hytönen saanut mitään uutta tietoa verrattuna tuohon vanhan kirjaan, mutta lukemallahan se selviää.

mtk, sun kannattais tehdä tosta jokin hieno yhteenveto/kirja. Tiedät voimailusta+sen historiasta yllättävän paljon.

urheilukirjasto on hyvä paikka ja sen kautta saat varmaan myös yhteyttä lajin vanhoihin tietopankkeihin, joten en usko, että se yks kirja riittää :)

Zone-sarja -42%
Onko kellään, tai löytääkö joku googlella tuloksia 1900-luvun alun kisoista? Tehtiinkö tollon esim. mavee?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Alunperin voimanosto lähti bodaajien kisailusta muistaakseni...?MTK korjannee jos menee metsään?

Eniveis alkuaikoina lajit olivat kyykky-penkki-hauiskääntö.
Myöhemmin haban tilalle tuli mave.
Harmi sinänsä, sillä habamiehiä on niin pirusti että voimanoston harrastajamäärät kasvaisivat räjähdysmäisesti jos vanhaan palattaisiin:)

Eniveis alkuaikoina lajit olivat kyykky-penkki-hauiskääntö.
Myöhemmin haban tilalle tuli mave.
Harmi sinänsä, sillä habamiehiä on niin pirusti että voimanoston harrastajamäärät kasvaisivat räjähdysmäisesti jos vanhaan palattaisiin:)

Perustetaanko uusi liitto, jossa lajeina nuo em.lajit?:D

Perustetaanko uusi liitto, jossa lajeina nuo em.lajit?:D

Äh, no tuo kyykky nyt on aivan turha. Tai sitten minä vain varmistelen vieläkin isompaa osallistujamäärää uuteen liittoon,hahaha..

Eli:penkki+hauis
Finnish RHP-Federation, eli FRHPF!:rock:
Siinä on FPO,IPF,HIV yms lyhenteet ja liitot ihmeissään kun tämä liitto astuu esiin.

Myös eri (voimailu- ja painonnosto)seurojen historoista tai kirjoituksista voi löytyä tietoa, esimerkiksi:

Suomen painonnostoliiton 60-vuotisjuhlajulkaisu (vastaava toimittaja Ingmar Björkman ja toimittaja Vesa Veikkola, 1994).

Äh, no tuo kyykky nyt on aivan turha. Tai sitten minä vain varmistelen vieläkin isompaa osallistujamäärää uuteen liittoon,hahaha..

Eli:penkki+hauis
Finnish RHP-Federation, eli FRHPF!:rock:
Siinä on FPO,IPF,HIV yms lyhenteet ja liitot ihmeissään kun tämä liitto astuu esiin.

Osallistutaan molemmat ekoihin FRHPF-kisoihin, mennään eri sarjoihin niin voidaan julistaa olevamme voimanoston maailmanmestareita.

Suositut

Back
Ylös Bottom