Suomen oikeuden järjettömät tuomiot

No se nyt suomessa on selvää että ihmishenki on sitä arvottomampi mitä törkeämmin se on riistetty. Kun sanotaan että ihmishenkeä ei voi rahalla mitata, niin noissa tuomioissa voitaisiin mennä edes sinnepäin, jotta omaiset saisivat edes jotakin kompensaatiota tuskastaan.

Lisäksi en tajua oikeuskäytännössä sitä, että kerralla paljon rötöstelemällä saa "paljousalennusta" eli tuomio lyhenee siihen nähden, että rikokset olisivat yksittäin tehtyjä ja toistuvastakaan rikollisuudesta tuomiot eivät nouse. Jos minulla olisi valta kirjoittaa lakikirjaan muutama oma korjaus, niin rangaistusasteikko muuttuisi varsinkin väkivaltarikoksissa proggressiiviseksi niin, että joka kerta tulee kovempi tuomio kuin viimeksi ja sitä raskaammin, mitä lyhyempi aika edellisestä rikoksesta on. Aivan perseestä, että kadulla kulkee porukkaa, jotka pahoinpitelevät jonkun säännöllisesti likimain joka viikko ja saavat korkeintaan sormenheristyksen silloin tällöin, koska yksittäiset teot ovat nimikkeiltään lieviä, vaikka aiheutettu kumulatiivinen kärsimys viattomille ihmisille olisi kuinka suurta tahansa ja henkilön yhteiskuntakelpoisuus selvästi olematon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vähän offia. Kävikö kukaan muu "tutkailemassa" k.o vapautuneen idiootin facebookkia? Itsehän kävin, näytti tykkäävän (luki, että tykkää 33 min sitten kohteesta sarhamurhaajat) "terveistä asioista", mm. tykkäsi "serialkillers", leffapuoli oli kauhua (no tää aika lievä, mut stereotypitan).. Kuvissa oli yhdessä mm. kirveen kanssa (tosin olikohan se aito).. Kuvat oli auki muille, aika rikollisen näköinen kaveri, vaikka en varmaan sais stereotypioita luoda.. Oli ilmeisesti britteihin matkustanut, belfastiin 4 päivä marraskuuta.. Eikö noi muutamat poliisikansanedustajat yms. vois tuolla eduskunnassa lainsäädäntöä yrittää muuttaa.
Hyviä pointteja edeltävillä herroilla.

Jotenkin jännä tää ketju. Sillä ei ole mitään väliä, mitä todisteita on olemassa ja oikeudelle esitetty, kyllä pakkislainen tietää lehdet luettuaan miten asia on. Nii ja käräjäoikeushan ymmärsi tietenkin asian paremmin kuin hovioikeus, paitsi muissa tapauksissa joissa se on täysi idiootti.

(Tuomion jälkeen annettu tunnustus on tosiaan valitus- ja purkuperuste.)

Nonii, tulihan se vihdoinkin.

Vähän offia. Kävikö kukaan muu "tutkailemassa" k.o vapautuneen idiootin facebookkia? Itsehän kävin, näytti tykkäävän (luki, että tykkää 33 min sitten kohteesta sarhamurhaajat) "terveistä asioista", mm. tykkäsi "serialkillers", leffapuoli oli kauhua (no tää aika lievä, mut stereotypitan).. Kuvissa oli yhdessä mm. kirveen kanssa (tosin olikohan se aito).. Kuvat oli auki muille, aika rikollisen näköinen kaveri, vaikka en varmaan sais stereotypioita luoda.. Oli ilmeisesti britteihin matkustanut, belfastiin 4 päivä marraskuuta.. Eikö noi muutamat poliisikansanedustajat yms. vois tuolla eduskunnassa lainsäädäntöä yrittää muuttaa.
Hyviä pointteja edeltävillä herroilla.

Linkkiä facebookkiin?

Eihän tässä ole mitään kiistaa siitä, mitä on tapahtunut, vaan siitä, onko tosiasioiden pohjalta annettu tuomio yleisen oikeustajun mukainen. Minä en helvetissä ymmärrä tätä ottaen huomioon, että kaikkien oikeudenkäynnissä esiin tulleiden ja sitä myötä julkisuuteen päätyneiden tosiasioiden mukaan teko on ollut törkeä, harkittu ja jo itsessään vakavaan muuhun rikollisuuteen liittyvä. Toisen tekijän omat lausunnot aiheesta tukevat tätä mielikuvaa vahvasti.

Ymmärsin duaalin kommentin niin, että se ei koskenut Lepomäen tapausta, vaan tämän keskusteluketjun luonnetta yleisesti. Ja lukihan kommentin ensimmäisenä lauseena vielä asiaa tarkentamassa 'Jotenkin jännä tää ketju.' Duaali voi korjata, jos olen väärässä.

Jotenkin jännä tää ketju. Sillä ei ole mitään väliä, mitä todisteita on olemassa ja oikeudelle esitetty, kyllä pakkislainen tietää lehdet luettuaan miten asia on. Nii ja käräjäoikeushan ymmärsi tietenkin asian paremmin kuin hovioikeus, paitsi muissa tapauksissa joissa se on täysi idiootti.

(Tuomion jälkeen annettu tunnustus on tosiaan valitus- ja purkuperuste.)

Noh, vaikka yleensä puolustan oikeuslaitosta, niin on tämä kyllä niin syvältä vitusta tuo Lilon vapautuminen, kuin olla ja voi. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä ne todisteet, millä perusteella tuomiota alennettiin.

Ymmärsin duaalin kommentin niin, että se ei koskenut Lepomäen tapausta, vaan tämän keskusteluketjun luonnetta yleisesti. Ja lukihan kommentin ensimmäisenä lauseena vielä asiaa tarkentamassa 'Jotenkin jännä tää ketju.' Duaali voi korjata, jos olen väärässä.

Toivottavasti näin on, muuten oli aika mauton kommentti.

https://www.facebook.com/profile.php?id=100001441813218&sk=about

Siis olettaen, että aito. Ei tuolla paljon settiä oo, ja nyt toisella vilkaisulla niin ehkä tossa ekassa postissa vähän liiottelin.. Tossa suunnilleen neljän aikaan vaan vitutti, kun luki et "suosittelee 1 tunti sitten sitä iltalehden artikkelia (joka tännekki linkattiin)" ja sit oli "33 min sitten tykkää kohteesta serialkillers"..

On tuo aito. Ohan se Hasselqvistikin tuolla jossain kuvissa kommentoimassa. On siinä kovia jätkiä!

Eihän tässä ole mitään kiistaa siitä, mitä on tapahtunut

Kyllähän tässä on kiistaa. Jos juttu olisi myönnetty, tuomio olisi hyvin todennäköisesti tullut suoraan syytteen mukaan.

vaan siitä, onko tosiasioiden pohjalta annettu tuomio yleisen oikeustajun mukainen. Minä en helvetissä ymmärrä tätä ottaen huomioon, että kaikkien oikeudenkäynnissä esiin tulleiden ja sitä myötä julkisuuteen päätyneiden tosiasioiden mukaan teko on ollut törkeä, harkittu ja jo itsessään vakavaan muuhun rikollisuuteen liittyvä. Toisen tekijän omat lausunnot aiheesta tukevat tätä mielikuvaa vahvasti.

Olitko oikeudenkäynnissä läsnä? Jos et, mistä tiedät, mitä oikeudenkäynnissä tuli esille? Jos olet pelkästään julkisuuteen päätyneiden tietojen varassa, tosiasioista puhuminen on vähän paksua.

Jos jonkun mielestä tällaiseen mielipiteeseen ei ole oikeutta ilman oikeustieteen tutkintoa niin olkoon sitä mieltä, Kiinassa ja Pohjois-Koreassahan se on varmaan mielestänne hienoa kun viisaat yksin päättävät, mikä on oikein ja tyhmä kansa pitää turpansa kiinni.

Mielipiteeseen on sinulla toki oikeus. Niin on minullakin. Kun ilmaiset mielipiteesi, joka minusta on väärä, saatan sitä kommentoida. Sitä kutsutaan sananvapaudeksi :) Kiinassa ja Pohjois-Koreassa sitä ei ole.

En vaadi oikeustieteen tutkintoa sinulta. Ei tähän sitä tarvita. Se, mitä tarvitaan, on terve lähdekritiikki. Julkisuus vääristää tosiasiat, aina ja poikkeuksetta. Joskus vääristys on vähäistä, joskus isompaa. Vääristyksen vaikutusta ei voi tietää menemättä uutisen lähteelle.

Joo oon pahoillani mutta en oikein osaa tuntea sympatiaa tätä sankaria kohtaan. Eipä kyllä kaveriakaan tunnu paljon kaduttavan.

En tunne minäkään. Sympatiani kuuluvat enemmän oikeuslaitokselle ja asian ratkaisseille tuomareille – sekä käräjäoikeudessa että hovioikeudessa.

Lisäksi en tajua oikeuskäytännössä sitä, että kerralla paljon rötöstelemällä saa "paljousalennusta" eli tuomio lyhenee siihen nähden, että rikokset olisivat yksittäin tehtyjä ja toistuvastakaan rikollisuudesta tuomiot eivät nouse.

Paljousalennus tulee rikoslain 7 luvun 5 §:n määräyksestä, jonka mukaan yhteisen vankeusrangaistuksen lähtökohta on se rangaistus, joka tulisi vakavimmasta käsittelyssä olevasta rikoksesta. Se olisi helppo korjata eduskunnan lailla, jos haluttaisiin.

Toistuva rikollisuus kyllä ankaroittaa rangaistuksia, mutta ei varmastikaan niin rajusti kuin haluaisit.

Jos minulla olisi valta kirjoittaa lakikirjaan muutama oma korjaus, niin rangaistusasteikko muuttuisi varsinkin väkivaltarikoksissa proggressiiviseksi niin, että joka kerta tulee kovempi tuomio kuin viimeksi ja sitä raskaammin, mitä lyhyempi aika edellisestä rikoksesta on. Aivan perseestä, että kadulla kulkee porukkaa, jotka pahoinpitelevät jonkun säännöllisesti likimain joka viikko ja saavat korkeintaan sormenheristyksen silloin tällöin, koska yksittäiset teot ovat nimikkeiltään lieviä, vaikka aiheutettu kumulatiivinen kärsimys viattomille ihmisille olisi kuinka suurta tahansa ja henkilön yhteiskuntakelpoisuus selvästi olematon.

Jos olisin itsevaltias, varmaan itsekin säätäisin vähäsen nykyisiä rangaistusnormeja.

Tuota kuvaamaasi ankaroitumisjärjestelmää sovelletaan ainakin jossakin määrin Yhdysvalloissa. Siellä se on aiheuttanut käytännön ongelmia mm. vankiloiden ahtautena.

Oli yleinen kommentti joo, mutta liittyi myös tuohon tiettyyn tapaukseen. Itse en ala tuomioita arvioimaan lehtitietojen perusteella – jos oikeasti haluaisin ottaa kantaa johonkin tapaukseen, tilaisin tuomiot ja tutustuisin sitä kautta siihen, mitä oikeus oikeasti päätti.

Hieno mies olet Duaali. Ei varmaan ketään täällä tiedä faktoja mutta noista tiedoista voi hyvin kyllä saada käsityksen tapauksesta. Se on vaan niin että näköjään avunannosta tappoon pääsee vapaana miehenä 2 vuodessa ulos.

"En tunne minäkään. Sympatiani kuuluvat enemmän oikeuslaitokselle ja asian ratkaisseille tuomareille – sekä käräjäoikeudessa että hovioikeudessa."

Eli siitä sympatiat että pienensi tuomiot?

tumblr_lt376tpsdR1qcvly2o1_250_zps80834d4f.gif

Noh, vaikka yleensä puolustan oikeuslaitosta, niin on tämä kyllä niin syvältä vitusta tuo Lilon vapautuminen, kuin olla ja voi. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä ne todisteet, millä perusteella tuomiota alennettiin.

Juuri näin. Tosin tällasessa tapauksessa mä en silti jaksais alkaa länkyttämään mitään julkisuus vääristää plaah plaah...

edit.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013110617692037_uu.shtml

Luulen että Tolvanen tietää tapauksesta enemmän kuin media eikä silläkään ihan hirveästi ymmärrystä löydy...

Hieno mies olet Duaali. Ei varmaan ketään täällä tiedä faktoja mutta noista tiedoista voi hyvin kyllä saada käsityksen tapauksesta. Se on vaan niin että näköjään avunannosta tappoon pääsee vapaana miehenä 2 vuodessa ulos.

"En tunne minäkään. Sympatiani kuuluvat enemmän oikeuslaitokselle ja asian ratkaisseille tuomareille – sekä käräjäoikeudessa että hovioikeudessa."

Eli siitä sympatiat että pienensi tuomiot?

Arvostan, että pidät minua hienona miehenä. :dance2: (Joo, tiedän, että tarkoitit sen sarkastisesti. Entä sitten?:))

Ja juu, ensikertalainen nuori rikoksentekijä istuu 6 vuodesta 2 vuotta. Se on laki. Avunannosta tappoon 6 vuotta on käsittääkseni aika linjassa oleva tuomio. Syytä lakia, älä tuomareita.

Sympatiat siitä, että saavat paskat niskaansa vaikka todennäköisesti toimivat tuomarinvalansa ja parhaan kykynsä mukaan. (edit: En yhtään ihmettelisi, jos päätösneuvottelussa ovat kiroilleet keskenään, että joutuivat tuollaisen tuomion kirjoittamaan. Olen monasti kuullut itsekin suljettujen ovien takana melkoisia keskusteluja – niistä ei vaan voi kertoa.)

Toivottavasti näin on, muuten oli aika mauton kommentti.

Itse pidän tämänkaltaisia kommentteja mauttomina:

nyt on sanottava, että noin naurettavan tuomion tuomion antaneet oikeusoppineet pitäisi karkottaa Siperiaan

(Ei ole tarkoitus osoitella no-bodyä erityisesti, tällaiset kommentit eivät ole järin harvinaisia.)

Pidän tuomarien koskemattomuuteen kajoamista ja sillä uhkaamista aika vakavana asiana, olkoonkin että kyse oli selvästä retorisesta liioittelusta.

Poliisikansanedustaja järkyttyi Jenna-kommenteista: "Tämä on sairasta" | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Luulen että Tolvanen tietää tapauksesta enemmän kuin media eikä silläkään ihan hirveästi ymmärrystä löydy...

Tolvanen puhuu asiaa. Huomaa, että tuossa jutussa hän ei arvostele tuomiota, vaan lakia.

No onhan se nyt päivänselvää että 99% tähän ketjuun kirjoittavien mielestä se ongelma on etupäässä nimenomaan lainsäädännössä, eikä sitä paskaa lakia paskasti tulkitsevissa tuomareissa. Vaikka ne tuomaritkin kyllä siis usein ovat paskoja, niin tässä paskassa lakijärjestelmässä ei hyväkään tuomari paljoa auttaisi.

Minä oon tässä ihan lehtitietojen varassa, mutta eikös tämä varsinainen tekijä (?) ottanut syitä niskoilleen, ja sanonut että toinen osapuoli ainoastaan auttoi jälkikäteen, ei osallistunut tekoon millään lailla? Mun mielestä joku lehti julkaisi jonkun herttaisen liikuttavan kirjeenkin asian tiimoilta. Ehkä tuo selittää, miksei molemmat saaneet tuomiota tekijöinä.

Eikös laki muuten sano, että ensikertalainen voidaan päästää ehdonalaiseen kun kolmasosa on suoritettu? Onko tämä nyt sitten kuitenkin niin, että poikkeuksetta kaikki päästetään?

Minä oon tässä ihan lehtitietojen varassa, mutta eikös tämä varsinainen tekijä (?) ottanut syitä niskoilleen, ja sanonut että toinen osapuoli ainoastaan auttoi jälkikäteen, ei osallistunut tekoon millään lailla? Mun mielestä joku lehti julkaisi jonkun herttaisen liikuttavan kirjeenkin asian tiimoilta. Ehkä tuo selittää, miksei molemmat saaneet tuomiota tekijöinä.
Taisi lähettää jonkun viestin, että turha tästä on molempien ottaa syitä niskoilleen ja ohjeisti kiistämään kaiken. Näin muistelen. Oliko tämä muuten se legendaarinen salakirjoitettu viesti, joka purettiin? Koodaus oli jostain sudenpentujen käsikirjasta.

Jos oikein muistan niin ne oli tuon Jennan tappamisen jälkeen jo olleet houkuttelemassa uutta kuriiria itselleen.
Kyllä. Ainakin Lilon ex-tyttöystävää, jota ensin yritettiin houkutella lirkuttelemalla ja sen jälkeen uhkailemalla. Ei ilmeisesti paljoa päätä paleltanut, vaikka oli jo yksi tyttö haudattu takapihalle.

Tämä Hasselqvist on muuten kunnostautunut myös Huuto.net -huijarina. Lilo puolestaan tilasi 10 000 euron edestä tavaraa/palveluita jonkun toisen kännykällä. Young money, cash money!

Jos tuo oksettava mulkku pääsee näistä uhrin isälle ja uhrin muistosivulle lähetetyistä viesteistä ilman mitään seuraamuksia, niin menee kyllä täysin usko koko oikeusjärjestelmään. Jos ei löydy varsinaista lainkohtaa, niin eikö tällaisissa tapauksissa voisi soveltaa maalaisjärkeä tapauskohtaisesti, eikä aina etsiä jotain helvetin lakipykälää kirjasta? Vanhat kunnon turpakäräjät käyttöön: Tabu - Kyläkäräjät - YouTube

Minä oon tässä ihan lehtitietojen varassa, mutta eikös tämä varsinainen tekijä (?) ottanut syitä niskoilleen, ja sanonut että toinen osapuoli ainoastaan auttoi jälkikäteen, ei osallistunut tekoon millään lailla?
Taisi lähettää jonkun viestin, että turha tästä on molempien ottaa syitä niskoilleen ja ohjeisti kiistämään kaiken. Näin muistelen. Oliko tämä muuten se legendaarinen salakirjoitettu viesti, joka purettiin? Koodaus oli jostain sudenpentujen käsikirjasta.
Jäin selaamaan Minfoa ja tuli vastaan tämä:

rv uhbygn, ubzzn ubvqbffn. bba ghaahfgnah, zhggn fn bbg inna anual gncnughzna wnyxrracnva, clfl fvvan! bbg nhggnahg fvvibnzvfrffn,xbfxn xngfbvg fra "iryibyyvfhhqrxfrfv". rg fnn ghbzvbgn xha nihanaabfgn wn inygng inaxvyna. gneivgfrauna zn yhbggbzvrura hyxbchbyryyr, ubvgryr fr ubcb! zn fnna nvxn ineznfgv ryvaxnhgvfra,zhggn rv frxnna byr xha xlzzrara ihbggn :). cvqnuna iryvcbvxn cnn clfglffn wn zhvfgn rggn rg byr lxfva! xbvgn infgnvyyn, ynvgn fnznna cnvxxnna. death before dishonor! -rulf ;p

ei huolta, homma hoidossa. oon tunnustanu, mutta sa oot vaan nahny tapahtuman jalkeenpain, pysy siina! oot auttanut siivoamisessa,koska katsoit sen "velvollisuudeksesi". et saa tuomiota kun avunannosta ja valtat vankilan. tarvitsenhan ma luottomiehen ulkopuolelle, hoitele se hopo! ma saan aika varmasti elinkautisen,mutta ei sekaan ole kun kymmenen vuotta :). pidahan velipoika paa pystyssa ja muista etta et ole yksin! koita vastailla, laita samaan paikkaan. death before dishonor -rulf ;p

Ja samainen kaveri on kirjoittanut myös seinään komean tekstin, joka löytyy täältä.

Ei tarvitse paljoa arvailla, tekikö vai eikö tai oliko vahinko vai ei. Lieventäviä asianhaaroja odotellessa.

Back
Ylös Bottom