Yrittäjälle sakot: ei päästänyt romaneita liikkeeseen | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi
Ei tääkään ihan oikeen mennyt.
Jaa miksei?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Yrittäjälle sakot: ei päästänyt romaneita liikkeeseen | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi
Ei tääkään ihan oikeen mennyt.
Kun tuosta poliisin toiminnasta on ollut puhetta, niin joskus kuudentoista vanhana ohitin 60 rajotuksella normaalin henkilöauton noin 70km/h nopeudella. En ehtinyt kovin kauaa jatkamaan matkaa, kun auto hinasi ittensä reilun metrin päähän mun takapyörästä ja vilkutti valoja sekä tööttäili. Ajattelin kyseessä olevan joku mielipuoli ja ajoin sitä karkuun pienelle sivutielle jolla auto ei enää seurannut. Asia kuitenkin kiinnosti sen verran, että lähdin auton perään ja ajoin paikallisen kaupan pihalle. Autosta nousi keski ikäinen mies joka viittoi mut luokseen. Kiinnosti mitä herralla oli sanottavaa joten menin paikalle. Kaveri kaivoi taskustaan lompakon ja sieltä poliisin henkilökortin. Olin kuulemma syyllistynyt törkeään liikenteen turvallisuuden vaarantamiseen ajamalla häntä karkuun yli 100km/h nopeudellä 60km/h rajoituksella. Soittaa kuulemma partion paikalle ja kortti lähtee. Kysyin että onko mies vuorossa, eikä kuulemma ollut vaan vapaalla ja hän oli mua takaa-ajaessaan mitannut oman autonsa nopeudeksi noin 100km/h. Hetken jaksoi torua, mutta sitten sanoi että lähe kakara kotiis ja niin mä lähdin.
Toimiko poliisi tuossa oikein kun jahtasi mua omalla siviilimallisella henkilöautollaan maantiellä?
Jaa miksei?
Minä olisin tuossa tilanteessa, kuten aina muutenkin ajaessani, pitänyt auton ovet lukossa. Siinähän kiskoo sitä ovea sitten.Minä olisin tuossa tilanteessa pyrkinyt ajamaan pois tilanteesta. Jos tää (väkivaltarikokseen syyllistyvä?) toinen henkilö ois jäänyt alle, niin omapahan on vikansa. Darwinin palkintoehdokas. Mieleeni olis ekana tullu että joku yrittää kaapata minua tai autoani, jos tuntematon henkilö repii minua autostani pois.. Tosin Suomen oikeuslaitos ois varmaan tuominnut minut jos tuo toinen olisi jäänyt henkiin sillä tuo idiootti ois varmaan selittänyt oman tarinansa tilanteesta ja häntä uskottu.
Henkilökohtaisesti yksi vähän samantapainen juttu koettu. Olin 18 tai 19 kesäisenä kavereille kuskina ja läksin baariin heidän mukaansa istumaan ja kokista hörppimään kun en jaksanut jäädä keskustaan ajelemaan. Noh, valomerkki ja kaverit kotiin ja sit läksin köröttelemään omaa kotia kohti. Yhtäkkiä liikennevaloissa autoni eteen ajaa keski-ikäinen mies jollain peugeotilla, tulee repimään autosta pihalle. Pistin toki hanttiin kun en ihan yhtäkkiä osannut arvata että kyseessä on vapaalla oleva poliisi. Oli silloin jonkun verran ruista ranteessa ja kokoa muutenkin sen verran että sai aika hyvin laitettua hanttiin, sitten se rupesi huutamaan aikamme väännettyä ja hoettua että nyt lähdetään, että hän on poliisi.
En ruvennut edes vaatimaan että alkaa sitä millään todistelemaan, uskoin toki kun sanoi. Sanoin kyllä sitten asemalla että voisit ensikerralla näitä "siviilipidätyksiäsi" tehdessä ilmoittaa kuka olet ja mitä olet tekemässä. En kyllä ymmärtänyt ihan sitäkään logiikkaa miksi piti lähteä viemään sillä hänen koslallaan asemalle puhaltamaan sen sijaan että olisi soittanut sen partion vaikka siihen paikanpäälle.
e: eikä molopää edes vienyt takaisin sinne autolle, vaan piti ruinata se kyyti niiltä muilta virkavallan edustajilta. He olivat toki asiallisia. Jälleen kerran : ei muutama mätä omena koko sadosta huonoa tee, eli turha yksittäisten huonojen kokemusten perusteella on vetää mitään "kaikki kytät on natsisikoja saatana" kakkaa.
Toisaalta, ohkaisessa on luotto, jos pelkkä tutkinta rappeuttaa luottamuksen, ennen kun kenenkään on edes todetty syyllistyneen mihinkään. Valtakunnansyyttäjänvirasto on aika herkillä näin vihapuheen sesonkiaikana, ja poliisihan on moneen kertaan saanut raippaa siitä, että on jättänyt juttuja tutkimatta liian herkästi. No nyt sitten tutkivat.Tässäkin yksi esimerkki miksi luotto poliisin ja syyttäjään vain rappeutuu:
Valokuvaaja julkaisi kuvan lestadiolaisia herjaavasta tarrasta ? poliisi teki rikosilmoituksen - Kotimaa - Helsingin Sanomat
Sori, mutta ne tuomion perusteet lukee tuomiolauselmassa.
Hovioikeuden päätökset löytyy aika hyvin netistä, jos nyt ei kamalan vanhoista puhuta.
Yleensä "täysi näyttö" vaaditaan, mutta näköjään aina ei vaadita.
Mihin sitä käräjäoikeutta edes tarvitaan kun suuri osa tuomioista on täysin käsittämättömiä ja pyöritetään vielä muualla? Nuo tuomiot voisi arpoa jollain algoritmillä, säästyisi paljon aikaa ja valtion rahoja. Todennäköisesti algoritmi antaisi järkevämmän tuomionkin.
Missä määrin hommien venyminen hoviin johtuu yksinomaan siitä, että hoviin voi aina vapaasti valittaa?
Toisaalta, ohkaisessa on luotto, jos pelkkä tutkinta rappeuttaa luottamuksen, ennen kun kenenkään on edes todetty syyllistyneen mihinkään. Valtakunnansyyttäjänvirasto on aika herkillä näin vihapuheen sesonkiaikana, ja poliisihan on moneen kertaan saanut raippaa siitä, että on jättänyt juttuja tutkimatta liian herkästi. No nyt sitten tutkivat.
Jos minä kirjotan susta jotain törkeyksiä nimeltä facebookiin, se on kunnianloukkaus. Entäs jos kirjoitan sen A4:lle, liisteröin sen koivuun, otan siitä valokuvan ja julkaisen sen facebookissa? Kyllä se silti taitaa tunnusmerkistön täyttää. Entäs jos olinkin vain marssinut paikalle, ottanut kuvan koivusta ja julkaissut sen, ja oikeasti sen kirjoitti ihan joku muu? No tämä nyt ois ainakin se versio jonka poliisille kertoisin. Pitäiskö uskoa mun sanaa, oisko törkeää käynnistää tutkinta ja kyseenalaistaa asia? Entäs jos kirjoitan sen kuvan oheen, että muuten tällaisen joku meni kirjoittamaan, ja helppo on olla samaa mieltä?
Ymmärsin tosta Hesarin tekstistä, että kaveri ei pelkästään julkaissut kuvaa, vaan lisäsi siihen omia aatoksiaan aiheesta. Voin toki olla väärässäkin, kun en ole alkuperäistä päivitystä nähnyt.
”Kun tällainen viesti pannaan julkisuuteen ja asiaa vielä jatkojalostetaan kiinnittämällä siihen omia tuntoja ja mielipiteitä, voi siinä mielessä tunnusmerkistö toteutua”, hän sanoo.
Poliisi aloittaa esitutkinnan lestadiolaisia arvostelleen tarran kuvan julkaisusta - Vanhoillislestadiolaisuus - Kotimaa - Helsingin Sanomat
No kyllä rappeuttaa, aivan älytöntä perseilyä ja resurssien hukkaanheittämistä.
Eikös sulta pyydetty toimintamalleja miten kehittää toimintaa järkevämpään suuntaan jo viikko sitten, annas tulla ratkaisuja.
Eli huutelet vain puskista tuttuun tapaan mutta mitään järkevää ei ole annettavana, pysy vaan siellä kotipihalla räkimässä maahan ja haukkumassa järjestelmää.
Mitä olit tehnyt, kun tuli repimään autosta?
Itse asiassa nykyisin ei voi. Ks. oikeudenkäymiskaaren 25 a luvun 5–12 §.