Deleted member 96894
Jotenkin mä en nyt saa sun ajatusmaailmasta kiinni.Tätä mä en ihan sulata. Kaikki ei ole niin yksinkertaista, että katsotaan kirjasta, että tälle nimikkeelle annetaan tän ja tän verran. Miten muuten olisi mahdollista, että Ior Bockin tappaja pääsi käytännössä tuomiotta. Tai miten on mahdollista, että hakkaat kännissä jonkun hengiltä ja selviät ilman vankilatuomiota. Tältä kantilta ajateltuna on täysin mahdollista, että isä saa saman tuomion kuin äiti, jos hänen todetaan olevan yhtä pihalla tekohetkellä. Tietysti näille on eri maksimirangaistuksensa, mutta miten oleellista se sitten käytännössä mahtaa olla? Jokainen tapaus kun kuitenkin on yksilöllinen.
Rangaistusasteikot on mitä on. Vaikka me kaikki ollaan ihania uniikkeja perhosia ja jokainen tapaus on erikoistapaus, sinne ikävän numeraaliselle rangaistusasteikolle ne tuomarit niitä yksilöllisiä yksilöitä laittaa.
Helsingin käräjäoikeus jätti Ior Bockin puukottajan tuomitsematta, koska mielentilatutkimuksen mukaan hän oli syyntakeeton. Kyllä siinä on nimenomaan ihan sieltä kirjasta katsottu miten siinä kohti menetellään, syyntakeetonta ei tuomita linnaan. Sen jälkeen selvitetään hoidon tarve. Lääkärilausuntojen ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan hoidon tarvetta ei enää siinä vaiheessa ollut. Se oli juuri niin yksinkertaista, että katsottiin kirjasta. Siitä sitten voidaan keskustella oliko lekurinlausunnot päteviä, mutta se ei liity itse tuomioon.
Rangaistusasteikossa määritellään vain mahdollisen vankeusrangaistuksen pituus, ei sitä suoritetaanko se linnassa vai ehdollisena vankeusrangaistuksena. Jos joku pääsee kännitappelussa hengiltä, voi hommasta rangaistusasteikkojen puitteissa selvitä jopa sakoilla, jos menee vaikkapa tappeluun osallistumisena tai kuolemantuottamuksena. Törkeän kuolemantuottamuksenkaan rangaistusasteikko ei ole kuin 4 kk - 6 vuotta.
Jos isän todetaan olevan yhtä pihalla kun lapsensurman tunnusmerkistö edellyttää, hän on "uupunut ja ahdistunut". Sillä ei vielä taida syyntakeettomuuden leimaa herua. Siinä tapauksessa rangaistusasteikon puitteissa surmasta nyt vaan ei voi saada samaa rangaistusta kun samanlaisissa olosuhteissa tehdystä lapsensurmasta.