Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ainoastaan Suomessa voi käydä näin, että kun kuusi juoppoa tulee kärkikolmion takaa rekan eteen, niin rekkakuski onkin syyllinen. :face:
Sitten kun luet näitä juttuja poliisin tietojärjestelmistä ja mahdollisesti tiedät/tunnet tapauksen, Iltalehden kirjoitus saa aivan uudenlaisen merkityksen. En ole juttua lukenut, kun asia ei mulle kuulu, mutta lähtisin veikkaamaan huumehörhöjä tai juopporinkiä ja heidän välistä örveltämistä. Näitä Suomessa riittää...Näin Suomessa, jos naisen toiminta ei ole itsepuolustusta niin mikä sitten on??
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012042515497532_uu.shtml
Syyttää ei ole sama asia kuin tuomita. Ei sitten lähellekään.
Näissä asioissa ei olisi pahitteeksi jos ymmärtäisi oikeusjärjestelmän toiminnasta ja rikosnimikkeiden sisällöstä edes hitusen. Jos ei ymmärrä, tulee näköjään laukoneeksi typeryyksiä joita maustaa vielä reippaalla värittämisellä.
Mitä väliä sillä on kuinka päissään autossa matkustaneet ihmiset olivat kunhan kuski on alle rangaistavuuden rajan?
Ja jos tiellä on 60km/h rajoitus ja rekan kuljettaja on lausuntojen mukaan ajanut 90km/h on ylinopeutta "vaatimattomat" 30km/h, mikä on ihan kilometreinä ihan kivasti ja prosentuaalisesti laskettuna aika paljon ja tuomiota liikenneturvallisuuden vaarantamisesta voidaan pitää pommin varmana. Sen sijaan ylinopeutta ei ollut niin paljon että jaksaisin mitenkään uskoa tuomioon kuolemantuottamuksista. Ylikuorma lähinnä lujittaa tuota tuomiota liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Vaan mitä hyötyä näistä ehdottomista tuomioista olisi? Suurimpia syitä pitkiin pitkiin tuomioihinhan ovat käsittääkseni pelotevaikutus ja pyrkimys muuttaa tuomitun elämää vähän fiksumpaan suuntaan antamalla vankeinhoitoa kiven sisässä. Jos joku ajaa vahingossa jalankulkijan yli, eikö ehdollinen tuomio ja tieto siitä, että lopetti yhden viattoman ihmisen elämän, näpsäytä ihmistä tarpeeksi?Viime aikoina olen lukenut paljon lehdistä yliajoista, joissa kuski on ajanut jonkun kuoliaaksi. Ja kyse ei ole ollut rattijuoppoudesta, vaan autokuski on ollut selvä. Ja sitten nämä tuomiot on ehdollista. Ihan naurettavaa. Kyllä pitäisi ehdotonta saada, jos toisen ihmisen hengen on vienyt.
Yhdessä jutussa sanotttiin, että nuori yliajaja sai henkisiä traumoja teostaan ja tuomio oli ehdollinen (annettiin lievennystä).
No eikö kuka tahansa selväjärkinen koko loppu iänsä jotain traumaa sydämellänsä kanna, jos toisen päälle ajaa ja yliajettu kuolee.
Moni näistä yliajoista oli tapahtunut suojatiellä, niin että toinen auto oli pysähtynyt antaan tietää jalankulkijalle ja sitten vierestä tämä (yliajava)auto oli mennyt ohi ja ajanut jalankulkijan päälle, eli oli unohtanut pysähtyä sen auton viereen, joka antoi tietä jalankulkijalle.
Lue Andre Standerin postaus aiheesta.http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012042515497532_uu.shtml
"Syyttäjä vaatii miehille 7 ja 6 kuukauden ehdottomia vankeusrangaistuksia. Naiselle syyttäjä esittää 1 vuoden ja 2 kuukauden mittaista ehdotonta vankeustuomiota. "
Olen sanaton.
Vaan mitä hyötyä näistä ehdottomista tuomioista olisi? Suurimpia syitä pitkiin pitkiin tuomioihinhan ovat käsittääkseni pelotevaikutus ja pyrkimys muuttaa tuomitun elämää vähän fiksumpaan suuntaan antamalla vankeinhoitoa kiven sisässä. Jos joku ajaa vahingossa jalankulkijan yli, eikö ehdollinen tuomio ja tieto siitä, että lopetti yhden viattoman ihmisen elämän, näpsäytä ihmistä tarpeeksi?
Muistaakseni tämä kotiaan puolustanut oli jo kerran aikaisemmin tuomittu puukon heilutuksesta toisessa tapauksessa, sen takia tuomio näyttää kovalta. Enkä ole sitä mieltä etteikö jokainen kotiansa saisi puollustaa historiasta huolimatta.Noiden seikkojen perusteella aivan älytöntä! Jos useamman kerran puukolla lyö niin kyllä se lähes 100% tuomiota tarkoittaa. Silti murtovarkaan pitäisi näissä tapauksissa olla se osapuoli, joka kärsii pidemmän kakun.
No joo, tosiaan.Lue Andre Standerin postaus aiheesta.
En usko, että kovakaan tuomio vaikuttaisi porukan käytökseen kovinkaan paljoa. Sillä, saako moisesta kolarista vielä ehdottoman tuomion sen ihmisen kuolemisen lisäksi, tuskin vaikuttaa ajokäyttäytymiseen. "Paras hidastaa, jotten tapa ketään" vs. "Paras hidastaa, jotten saa tuomiota". Paremmat tulokset varmaan saadaan, kun pistetään rahat, jotka menetettäisiin kuskin vankilatuomion ja ansionmenetyksen takia, vaikkapa valistukseen ja asennekasvatukseen. Muistutetaan, että näinkin voi käydä, eikä esim. näissä suojatiepaikoissa ihan turhaan pidä hidastaa.Niillä puututtaisin liikenteessä vallitsevaan piittaamattomuuteen. Toinen vaihtoehto olisi tuomita ajoneuvo kaikista törkeistä liikennerikoksista valtiolle. Yksityisautoilu tuntuu vain valitettavasti olevan aikamoinen pyhä lehmä Suomessa, joten moista tuskin tulee koskaan tapahtumaan.
Kuolemantuomi tulee kalliimmaksi kun elinkautinen. Tämän lisäksi mikään tutkimus ei tue sitä että kovemmat tuomiot vähentäisi millään tavalla rikollisuutta.
Tähän uskon minäkin. Käsittääkseni amerikoissa on kovat tuomiot, mutta rikollisuuskin rehottaa.
Voiskohan tuomiot olla kovempia koska rikollisuus rehottaa? Ei siitä, että maassa X on rikollisuutta määrä Y ja rangaistuksena Z voi päätellä mitään rangaistuksen toimivuudesta. Voi olla, että ilman kuolemantuomiota olisi rikollisuutta enempi ja voi olla että olis vähempi tai voi olla ettei se vaikuta. Itselläsikö ei kynnys tehdä rikos nousisi siitä, jos rangaistus olisi 10 päiväsakkoja tai kuolemantuomio?