Nyt tiedätte. Oikeusministeriössä ymmärretään kansalaisten oikeustajua paremmin kuin moni tässä ketjussa kommentoiva. Ehkä jopa paremmin kuin kansa itse https://www.is.fi/politiikka/art-2000009600654.html
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tässä on tuo tutkimus joka jutussa mainitaan. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/190440Nyt tiedätte. Oikeusministeriössä ymmärretään kansalaisten oikeustajua paremmin kuin moni tässä ketjussa kommentoiva. Ehkä jopa paremmin kuin kansa itse https://www.is.fi/politiikka/art-2000009600654.html
katso liitettä 252444
Varmaan joo tavallaan noin. Tekis mieli väittää kuitenkin, että ns gallupvastauksiin vaikuttaa tolkuttomasti se, että ihmisellä on taipumus ajatella asioiden ympärillä olevan ok jos muutkin ja etenkin viisaat päättäjät niin sanoo. Jos otettais otos suomalaisia varhaisteinejä ja vietäs ne 20 vuodeksi jenkkeihin kasvamaan, heidän oikeustajunsa olisi täysin erilainen. Todennäköisesti voisivat pahoin kun muuttaisivat takaisin tänne ja kuulisi meidän rangaistuskäytännöistä.Joo, näin se on: yleinen oikeustaju on myytti. Mielipiteet hajoavat niin paljon että mitään yleistä linjaa ei ole olemassa.
Paljousalennukset ja tuomioiden automaattiset puolitukset voitais rajata pois rikostyypin mukaan. Esim väkivaltarikokset pois kokonaan niistä. Ei se tunnu oikein rangaistukselta, että ihmisen tappanut liikkuu vapaana 4-5v päästä tuomiosta.Tiettyyn rajaan saakka ymmärrän paljousasennuksen; että 10 erillisestä varkaudesta ei saa isompaa tuomiota kuin mikä on maksimi taposta
Tjoo, 9 vuotta keskimääräinen tuomio miehille taposta. Tapponahan suurinosa tapauksista menee. Siitä ei ensikertalainen (ei tuomioita hetkeen) istu puoltakaan ja lopussa kuljetaan jo avotalosta koulussa, töissä tai tekemässä rikoksia. Monille rikollisen aluille tuollainen kakku on vain korkeakoulu ja entistä kovempimaineisena jätkänä takaisin kylille. Ei tuollainen siivu riitä välttämättä monienkaan osalta mihinkään muutokseen, sikäli kun sellainen on mahdollista. Kyllä nämä vakavat väkivaltatuomiot pitäisi istua päivästä päivään.Ainakin minä haluisin väkivaltarikostuomioihin reiluja kovennuksia. Tai sekin olis hyvä alku ettei puolitukset koskisi törkeimpiä. Henkirikoksesta 4-5v istumista on loukkaus ihmisyyttä vastaan uhria kohtaan. 9-10v olis edes jotain vaikkei uhriantakasin toistaan.
Häpeällinen on kyllä oikeusjärjestelmä monilta osin tässä maassa.
Ainakin minä haluisin väkivaltarikostuomioihin reiluja kovennuksia. Tai sekin olis hyvä alku ettei puolitukset koskisi törkeimpiä. Henkirikoksesta 4-5v istumista on loukkaus ihmisyyttä vastaan uhria kohtaan. 9-10v olis edes jotain vaikkei uhriantakasin toistaan.
Häpeällinen on kyllä oikeusjärjestelmä monilta osin tässä maassa.
Todellakin olisin valmis maksamaan enemmän veroja kyseisessä tapauksessa.Samaa mieltä, mutta olisitko valmis esimerkiksi maksamaan veroja enemmän, jotta tää olis mahdollista? Mä olisin.
Näinpä, ei vaan jaksanut enää vääntää itsestäänselvyydestä.Noniin eli tästähän täällä väännettiin aikaisemmin ja selväähän oli jo silloin, että vartijat teki väärin.
Se varmasti helpottaa syytäjän työtä että asia on kaikkien kuuden kohdalta jo selvä.Noniin eli tästähän täällä väännettiin aikaisemmin ja selväähän oli jo silloin, että vartijat teki väärin.