Deleted member 131115
Varmaan puhutaan eri silminnäkijähavainnoista, mutta mun mielestä se meni ton Iltsikan jutun perusteella vähän eri tavalla kun joissakin aiemmissa Iltsikankin silminnäkijähavainnoissa. Siis niissä havainnoissa joissa kritisoitiin sitä että ois pitäny kysellä vointia, löysätä vaatteita, ottaa huvia ja reppua pois, laittaa kylkiasentoon, käskeä hakea deffaa, kuten nuo ilmeisesti tekikin, toisin kun joissain silminnäkijähavainnoissa sanotaan. Olisiko pitänyt tehdä jo aiemmin? Luultavasti. Samaten useissa silminnäkijähavainnoissa kritisoidaan sitä ettei vartijat elvyttäneet vaan sen teki kaksi sivullista hoitajaa, kun taas tuon jutun mukaan sen teki yksi vartija ja yksi sivullinen, ehkä sitten se hoitaja. Sekin on musta aika pitkälle eri asia.
Mun mielestä tässä on kaksi erillistä juttua, miksi sen hengitys pysähtyi (en tiedä) ja oliko vartijoiden toiminnalla jotain tekemistä sen kanssa että se pysähtyi (en tiedä), ja toisaalta mitä vartijat teki sen jälkeen kun se pysähtyi (näkyy ilmeisesti videolla) ja olisiko heidän pitänyt tehdä jotain elvytyksen suhteen toisin/ripeämmin/osaavammin (mielestäni kyllä mutta kommentoin ihan EA-kurssipohjalla) ja mikäli he olisivat elvyttäneet asiantuntevammin, olisiko lopputulos ollut parempi (en tiedä, ei voi päätellä videolta kun pitäisi tietää miksi se ylipäätään pysähtyi).
Erillisiä juttuja ne on mun mielestä siksi, ettei ketään (paitsi ehkä terveydenhuoltohenkilöstöä) tuomita kömpelöstä ensiavusta tai elvytyksestä, mutta kaikki (näin rauhan aikana) tuomitaan kuolemantuottamuksesta. Jos todetaan että kyse on jälkimmäisestä, niin totta kai pitää tuomita.
7 minuuttia on pitkä aika elvytys tilanteessa. Kylkiasentoon pitää laittaa heti jos ihminen on tajuton. Jos ei hengitä ja sydän pysähtynyt aloittaa elvytys heti.
Itse kaksi kertaa mennyt sivullisen kuntoa selvittään. Puhelu 112, puhelin kaijuttimelle, yrittää herätellä. Toisessa tapauksessa heräsi (puliukko), toisessa tapauksessa ei (en tiedä mikä oli syy, lähdin pois kun ensiapuhenkilökunta tuli paikalle ja sanoi, että homma hallussa.). Kylkiasentoon sain käännettyä. Hengitti, joten odottelin siinä ambulanssin tuloon saakka.
Tietysti ymmärrän, että kiinniotto tilanne eri, mutta jos neljä kaveria pitää tontissa raudoissa olevaa naista. Ja jos lopettaa reagoinnin niin, kyllä mää uskallan sanoa, että aikaisemmin olisi hänen tilaan pitänyt puuttua.
Eivät varmasti tahallaan toimineet näin. Onko taustalla esim. että vastaavissa tilanteissa tullut puukkoa, niin ovat siksi pitäneet tontissa nuin tiukasti.
Sit jos kuolinsyy on tukehtuminen, on tilanne todella surullinen. Tuollaisesta voi jäädä vartijoille pysyvä trauma.