Jepujepu, en ole penaalin terävin kynä, tuskin sellaista olen väittänytkään.
Tietyissä asioissa tuntuu etten pääse aina edes kirjoituspöydälle asti.
Mutta eipä silti, silloin harvemmin menen asiasta kovin kantaaottavia lausuntoja antamaankaan.
Yksi tällainen asia voisi olla rikosuutisointi... Tai vaikkapa talojen rakentaminen ja moottoriremontti.
Tai ehkäpä oikeuden päätökset, joista ei käy ilmi kuin tapahtumien pääpiirteinen kulku ja tuomio.
Niissä tuomilauselmissa (tai mikä se oikea termi onkaan) kulkee mukana perustelu, ja sen perustelun kun lukee, tietää että mihin lausuntoihin, todisteihin jne. kukin tuomio perustuu. Niistä voi joskus syttyä se lamppu pään ylle, ja ymmärtää miksi tuomio on mitä on.
Ja kyllä, olen vahvasti sitä mieltä että tietynlaisissa rikoksissa tuomioita tulisi tarkistaa suuntaan tai toiseen.
Mutta tuomioiden tulee perustua lakiin, oikeuskäytäntö taas on muodostunut ajan kuluessa, ja eritoten siinä olisi korjaamisen varaa. Minun mielestäni. Sekä varmaan monen esimieheni. Mutta tämä ON silti minun oma mielipiteeni! No on on! Ihan varmasti on!
Yleinen oikeustaju sitten vaihtelee jokaisella yksilöllä, ja toki se käy kamppailua annettujen tuomioiden kanssa.
Varsinkin jos tunteet ovat mukana, ja asia on, tai se koetaan henkilökohtaisesti läheiseksi.
En ole väittänyt että poliisit, tai muut viranomaiset toimivat aina lain mukaisesti.
Ja tätä useammin toimitaan varmaankin hyvien tapojen vastaisesti.
Noh, näistä tapauksistahan me saamme lukea sitten lehdistä, niistä kun hanakasti uutisoidaan. Yhdestä ja samasta tapauksesta vieläpä useaan otteeseen ja isoilla kirjaimilla.
Ymmärrettävää sinänsä, niillä myydään lehtiä. Onhan se raflaavaa kun lakia valvova henkilö toimii lakien ulkopuolella. The exciting duality of man..
So be it.
Systeemi ei ole täydellinen, eivätkä ihmiset sitä ylläpitämässä ole täydellisiä, mutta sanoisin silti että kokonaisuus huomioon ottaen, Suomen tilanne on aika hyvä.
Verrattuna myös moneen "sivistysvaltioon".
Tässä minun kommenttini poliisien toilailuihin: Hyi hyi, ei saa rikkoa lakia. Jos näin teet, ole lain mukaisen rangaistuksen ansainnut, ja kunnioitukseni menettänyt.
(Pätee myös muihin Suomen tasavallan maaperällä oleileville ihmislapsille.)
Mutta en ota kantaa tornareihin, mutu-lausuntoihin, tunteella kerrottuihin urbaaneihin legendoihin, tai kumminveljenkaimanserkuntyttärennaapurin omakohtaisiin kokemuksiin.
Nettifoorumeilla tuntuu että voi laukoa ihan mitä vain, ja kohta siitä puhutaan kuin näin on todistettavasti tapahtunut.
Kohta varmaan minäkin olen hakannut maglitella jotain karvapäätä jalkapohjiin ja muuten vaan olen jedimestarin tasolla siinä special weapons und tactics-kidutuksessa.
Hitto joo, en vieny kiinniotetulle läppäriä putkaan... No, ei siellä ole pistorasiaakaan.
Taisin siis kiduttaa. Oops, my bad.. Won't do THAT again..
SirMaxin heitot on vaan NIIN kovaa ja korkealta kuulostavia, että jos joku kahvikassanäpistys tulee julkisuuteen kissankokoisin lööpein, niin kamoon, eikö sitten väitetyt väärinkäytökset? Vaikee sanoo, mun bullshit-meter vaan heilahtaa punaselle. Salaliittoteoriat kuuluu elokuvamaailmaan.
Ja mitä tulee näihin yksittäisiin väitöksiin...
17-19asteinen selli? No, olen jostain lukenut että 18 astetta on optimaalisin lämpötila hyville yöunille.. Joka johtaa minut toiseen väitökseen, valvottamiseen.
No, vartijat saattavat tarkistaa ollaanko siellä vielä hengissä, ettei satu putkakuolemaa.
Ja ne monet monituiset tunnit joita olen putkalla viettänyt, on oven potkintaa suoritettu vain sieltä sisäpuolelta. Jatkuvasti, pitkään ja lujaa.
Moni majoitettu asiakas saa kyllä valtion hotellissa pyöreyttä poskiinsa, kun on ne säännölliset ruokailuajat. Ja jos ei ole, niin kyllä väkerrellään kantelua kun jakkimakupalaa ei tullutkaan! Myös lääkitykset ovat ilmaisia! (ei, valikoimaan ei kuulu cyclon-B tai totuusseerumi.)
Söörmaks, Kuinkahan monessa telepakkokeino-, tai missään muussakaan pakkokeinokäsittelyssä olet istunut? Vai oletko kenties pukeutunut näkymättömyyspukuusi ja roikkunut kärpäsenä katossa?
Toki jos sun kavereita on ollut mukana, niin he varmaankin ovat antaneet sulle objektiivisen ja analyyttisen selostuksen... Yeah, right..
Eikä mulla mitään sitä vastaan ole että soittelisin syyttäjälle 04.27 tiistaina että voiko tän kilikalihemmon viedä putkaan. Ongelmana vaan on, että niillä on parempaakin tekemistä. Tuomareista puhumattakaan. Kuten nukkuminen.
Mutta eipä siinä, päivystävä tuomari vois olla ihan kiva..
Mutta ehkäpä tämä riittää tällä erää.
Ainakin se riittää minulle.
Kiitos ja anteeksi.
Out!