Nuo esimerkkisi eivät kuulosta kovin järkeviltä.
No, ne nyt eivät ole mitenkään erityisesti
minun esimerkkejäni. Räikeiden tuloerojen vaikutusta on tutkittu yhteiskuntatieteissä vaikka kuinka ja paljon.
Ihanteita voi laittaa paremmuusjärjestykseen laskemisen vaivalla.
Onnea yritykseen! Onhan erilaisten ideologioiden paremmuutta maailman sivu yritetty objektiivisesti "todistaa". Millä tavalla esimerkiksi lasket
ihanteiden paremmuuserot seuraavissa tapauksissa: henkilö a haluaa mahdollisimman tasaisesti hyvinvointia kaikille, henkilö b mahdollisimman paljon hyvinvointia itselleen. Toinen korostaa yhteisöllisyyttä, toinen individualismia. Ei kumpikaan ole sen "oikeammassa". Ideologinen lähtökohta ja ihannetilanne, johon pyritään, ovat vain yksinkertaisesti erilaisia.
Olisi kiva kuulla järkevä perustelu miksi se, että tilanne jossa köyhä ansaitsee X ja rikas ansaitsee Y aiheuttaa konkreettisesti esim. pahoinpitelyjä, raiskauksia, alkoholismia, avioliittojen hajoamisia, varkauksia, työpaikkojen katoamisia, eläkkeiden supistumisia ym. ym. kuin tilanne jossa köyhä ansaitsee X ja rikas esim. 0,6Y.
Yksiselitteisiä "perusteluja" nyt löytyy harvaan yhteiskunnassa vallitsemaan ilmiöön, puhumattakaan että syy-seuraussuhteita olisi yksinkertaista pitävästi osoittaa. Noin joka tapauksessa on todettu tapahtuvan. Johtuuko se siitä, että yhteiskunnan asenneilmasto yleisesti kovenee? Ehkä. Lisääntyykö rikollisuus, koska köyhimpien pitää yrittää elättää itsensä jotenkin? Ehkä. Ei tällaisiin ole olemassa patenttiselitystä yhteiskuntatieteilijöiden(kään) parissa, ja hyvä niin, koska kyse ei ole mistään yksinkertaisesta mekanismista.
Vaikka tuloerot aiheuttaisivatkin kaikenlaisia tunteita, niin vittuakos niillä on väliä jos niiden seurauksena
a) kansantalous tehostuu ja työpaikkojen määrä lisääntyy, eli työttömyys vähenee (köyhät ja rikkaat hyötyvät)
b) verotulot kasvavat ja valtiolla on enemmän rahaa tarjota julksia palveluita ja kaikenlaisia hyysäyskeinoja (köyhät ja rikkaat hyötyvät)
c) pääomaa on ylipäänsä enemmän kierrossa, aiheuttaen myös sen että sitä ohjautuu rahoitusmarkkinoille johtaen vieläkin parempaan talouden tilana yritystoiminnan vilkastuessa (köyhät ja rikkaat hyötyvät)
Tuossa on vaan miljoona muttaa, joista ensimmäinen on, että tarkastelet hyvinvointia vain taloudellisesta näkökulmasta. Lisäksi työttömyyden väheneminen ei automaattisesti lisää hyvinvointia - edes taloudellista. Jo nyt työttömillä teetetään Suomessa ilmaiseksi kokopäivätyötä ja yrittäjien vaatimukset matalapalkkatyöpaikkojen lisäämisestä kuuluvat voimakkaina. Toivottavasti suuntana ei sentään ole jenkkimallinen minimipalkkajärjestelmä. Verotulojen menetyksiä on esim. tasaverojärjestelmässä käytännössä mahdotonta kompensoida taloudellisella kasvulla siinä määrin, että hyvinvointipalvelut voitaisiin turvata (tarvitseeko niitä edes turvata onkin sitten jo arvostuskysymys). Mitä pääoman liikkeisiin globalisoituneessa maailmassa tulee, mikään ei takaa pääoman virtaa Suomeen.
Edes työvoimakustannusten radikaali leikkaaminen ei takaa sijoittajien ja yritysten mielenkiintoa syrjäistä maatamme kohtaan. Itse asiassa, nykyinen suhteellisen tasa-arvoinen yhteiskuntamalli on eräs syy siihen, miksi Suomi on esim. kansainvälisissä luottoluokituksissa niin korkealla: toimintaympäristö on riittävän vakaa. Muuten, toisin kuin yleisesti luullaan, suuri osa Suomesta "pakenevista" yrityksistä ei siirry halvan työvoiman maihin vaan esim. Keski-Eurooppaan, jossa työvoima on kalliimpaa. Sikäli onkin huvittavaa, kuinka "kalliin" työvoiman haittavaikutuksista Suomelle jaksetaan jatkuvasti marmattaa. Yritykset pakenevat pääosin siksi, että Suomi on syrjässä. Maantieteellisen sijainnin merkitys ei globalisaation aikakaudella suinkaan vähene.
Miksei kukaan kyseenalaista sitä miten paljon epävarmuuden ja turvattomuuden tunnetta esim. yrittäjälle aiheuttaa korkea veroprogressio ja ylipäänsä kallis työllistäminen?
Kyllähän yrittäjien edustajat valittavat asiasta jatkuvasti. Mutta kuten toimitusjohtajakaverini totesi: "Ruotsissa en haluaisi toimia yrittäjänä mistään hinnasta" eli ei Suomessa yrittäjien asiat ilmeisesti täysin päin v***a ole.
Sen yrittäjän potentiaali luoda hyvinvointia yhteiskuntaan työpaikkojen ja taloudellisen lisäarvon luomisen myötä on kuitenkin melkoisen korkea verrattuna kouluttamattoman juopon potentiaaliin luoda mitään muuta kuin pahoinvointia.
Aika mielenkiintoinen vastakkainasettelu... Hei kamoon, oikeistollahan on viime aikoina ollut tapana saarnata, että "vastakkainasettelujen aika on ohi". ;)
Tottakai kaikissa mahdollisissa vaihtoehdoissa juopon elämästä pitää huolehtia jos se ei itse osaa, mutta jos yhteiskuntamalleissa joskus otettaisiin myös vaihtoehtoiset tavat hoitaa asiat huomioon, voitaisiin havaita että järjestelmä huolehtisi itse itsensä ruokkimisesta ehkä luultua enemmän.
Onneksi demokratiassa on ainakin teoriassa mahdollista saada vaihtoehtoiset näkemykset kuuluviin. Jokainen voi äänestää haluamaansa puoluetta tai perustaa sellaisen vaikka itse, jos vain kannatusta löytyy. Ja mitä siihen juoposta huolehtimiseen tulee, niin koen sen olevan myös oma etuni, että juoppo hoidetaan kadulta suojaan minua häiritsemästä. Kannatan siis "hyysäämistä" suurelta osin itsekkäistä syistä - näin minulla ja lapsillani on turvallisempi ympäristö elää ja olla. Mieluummin maksan "suojelurahaa" korkeahkojen verojen muodossa, kuin maksan mafialle ja kyhään piikkilanka-aidan taloni ympärille (havainnollisesti kärjistettynä).