Jos olet kansantaloustieteestä perillä, tiedät myös että oikeastaan mitään teoriaa ei oikein pysty "todistamaan" muuttujien liiallisen määrän takia. Sikäli vetoaminen siihen että "asiasta ei ole varmuutta" on aika alhainen veto.
Sä missasit mun pontin, tai ehkä mä en vaan tuonut sitä kunnolla esiin.
Pointti oli siis nimenomaan se, että on turha vedota EVA:n tutkimuksiin ja sanoa, että tasavero johtaa tiettyyn lopputlokseen. En mäkään revi tähän mitään numeroanalyysiä, jolla puolustelen progressiivista verotusta.
Sun perustelu sen sijaan on ihan hyvä, yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuushan on yksi keskeisimmistä verojärjestelmän tavoitteista. Kokonaan toinen ja mielenkiintoinen kysymys on sitten se, mitä oikeudenmukaisuus tarkoittaa. Se voi tarkoittaa esim. ns. etuusperiaatetta, eli on oikeudenmukaista, että veroja pitäisi maksaa sen perusteella, kuinka paljon valtion palveluista hyötyy. Tai se voi tarkoittaa maksukykyisyyden periaatetta, eli jokaisen pitäisi maksaa veroja saman verran suhteessa tuloihinsa (ja tähänhän sinäkin viittaat).
Mutta toisaalta verojärjestelmällä on myös muita tavoitteita (kuten fiskaalinen ja tulonjaon tasoittaminen), joiden avulla voidaan perustella progressiivista verotusta. Loppujen lopuksi kyse on erittäin vaikeista arvosidonnaisista kysymyksistä.
Ja vaikka sä kannatatkin tasaverotusta, kai kuitenkin ymmärrät, että yhtäkkinen siirtyminen siihen voisi olla erittäin vaarallista. Talouden täydellinen ylikuumeneminen ja julkisen sektorin tasapainon (sisäisen, ehkä jopa ulkoisen jos kotimaisen kysynnän kasvua ei pystytä tyydyttämään kotimaisella tuotannolla) romahtaminen ovat täysin realistisia uhkakuvia. Ainakaan mä en olisi valmis ottamaan näin suurta riskiä, Suomessa on kuitenkin suhteellisen kiva asustella tälläkin hetkellä.