Kiitos vastauksesta. Oliko muuten tuohon aikaan painonnostoliitolla omaa tiedotuslehteä? Itse olen lukenut vanhoja Suomen Urheilulehtejä ja niissä on useasti painonnostojuttuja. Mitenkäs muut lehdet, mitä kannattaisi lukea painonnostojuttujen toivossa?
Eipä mitään, hyvä että kelpasi
.
Suomen Painonnostoliitolla ei ole ollut tuohon aikaan omaa tiedotuslehteä. Nykyisen Tempaus-lehden edeltäjää (oliko sen nimi "Suomen Painonnostoliiton Tiedotuslehti") alettiin julkaisemaan 1980-luvulla, sen loppupuolella kai. Se ei ollut tosin läheskään niin kattava kuin nykyinen Tempaus-lehti, vaan lähinnä sanomalehtijuttujen valokopioiden koonti plus tilastot ja ennätykset. Nykyisellä laajuudella tulospörssiä ei silloin ollut.
1990-luvulla jossain vaiheessa tiedotuslehden nimi muuttui Tempaus-lehdeksi, mutta samalla taso notkahti alaspäin. Nykymuotoista Tempaus-lehteä on julkaistu vuodesta 2000. Se on kyllä minun mielestä aika kattava lehti juttuineen ja tulospörsseineen, varsinkin resursseihin nähden.
Suomenkielistä painonnostokirjallisuutta ja -julkaisuja on takavuosikymmeniltä aika vähän. Suomen Urheilulehdessä on tosiaan (olen niitä joskus itsekin lueskellut) ollut aina välillä lähinnä Christian Oeschin tekemiä juttuja, siis 1950-luvulta 1980-luvulle. Paikalliset sanomalehdet, missä esim. SM-kisoja on ollut, ovat varmasti niitä, joihin kannattaisi tutustua. Jos aikaa ja kiinnostusta on, Suomen urheiluarkistossa/Suomen urheilukirjastossa Helsingissä kannattaisi poiketa.
Tietenkin klassikkokirjoja on, Raskasta Rautaa-teoksen lisäksi Painonnostoliiton 40-vuotisjuhlajulkaisu "Ennätysten tie - Painonnoston neljä vuosikymmentä 1934-1974" (tekijät Leevi Korkkula & Antero Raevuori) ja "Kulta-Kalle kertoo" (toim. Ilmo Lounasheimo). Antero Raevuoren toimittamassa "Huippu-urheilun maailma 3. osa: erityislajit" kerrotaan myös 1960- ja 1970-luvun suomalaisista huippunostajista, mutta tarinat ovat miltei samoja kuin Ennätysten tiessä.
Viime vuonna Painonnostoliiton 75-vuotisjuhlajulkaisuksi ilmestynyt ja Lauri Järvisen tekemä "Eino Mäkinen - Kurun karhu. Suomen painonnoston ensimmäinen arvokisavoittaja" on myöskin mielenkiintoinen luettava koko suomalaisen painonnnoston kannalta, vaikka se keskittyykin etupäässä Eino Mäkiseen.
Ja Tempaus-lehden juhlanumerossa (oliko 2/ vai 3/2009) on myös tilastoja ja juttuja, samoin SPNL:n 70-vuotisjuhlajulkaisussa, joka oli samalla Tempaus-lehden numero 4/2004.
Takavuosikymmenten tuloksia löytäisi kai parhaiten vanhoista Suomen Painonnostoliiton toimintakertomuksista. En muista, oliko niitä urheiluarkistossa, mutta Suomen Painonnostoliiton toimistossa pitäisi olla arkistokappaleet. Se kai selviäisi soittamalla sinne. En myöskään tiedä, onko tuota Kulta-Kalle kertoo-teosta myynnissä muualla kuin divareissa. Ennätysten tie-teosta pitäisi olla myynnissä Painonnostoliitossa, en ole siitäkään aivan varma.