Suomalaiset 200 työntäjät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mtk77
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
47
Olen yrittänyt tehdä listaa 200 työntäjistä kautta aikain. En yritä väittää, että listassa olisi kaikki siihen kyenneet. Jos huomaatte jonkun puuttuvan niin ilmoitelkaa.

Seuraava vaihe olisi varmaankin etsiä joka nostajalle se kovin työntötulos. Minä en nyt ensi alkuun ole merkinnyt tuloksia, kun en tiedä ehdottoman varmasti läheskään kaikkien ennätyksiä.

Juhani Avellan
Antti Everi
Taito Haara
Miikka Huhtala
Pertti Hynni
Jaakko Kailajärvi
Janne Kanerva
Kauko Kangasniemi
Reima Kesseli
Jouko Kokkonen
Tapio Kuusela
Mika Kyllönen
Kalevi Lahdenranta
Jouko Leppä
Mauno Lindroos
Mika Liukkonen
Pekka Niemi
Aimo Nieminen
Benjamin Pirkkiö
Mika Reijonen
Juha Roukala
Hannu Saarelainen
Arto Savonen
Viktor Sirkiä

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Zone-sarja -42%
Muistaakseni täällä on pyörinyt video Elmon 200 treeni työnnöstä, mutta en kyllä millään muista, että hän olisi työntänyt kisoissa 200 kiloa.

Mutta antakaa vaan niitä nimejä, niin minä tarkistan jos pystyn.

Tuo Elmon 200kg työntö olisi kyllä hieno nähdä, jos joku vois uppia sen niin kiitokset.
Jos se on henk.koht syistä otettu pois jaosta niin sitten ei voi mitään.

juha hiltunen.olavi rintanen...

Hiltunen ei käsittääkseni ole työntänyt kisoissa 200 kiloa. Tosin hyvin lähelle pääsi. Taitaa Rintasen tilanne olla sama.

Mutta laitetaan tarkistus listalle.

Tietääkö kukaan onko Sauli Nurmi 200 mies? Kerran eräs nostaja sanoi, että olisi, mutta itse en ole ihan varma. Tilastoissa on ainakin tulos 350(155+195) Mutta kun tuo 195 on vain millä tuli paras yhteistulos, ei välttämättä paras työntö.

"Puntti Tohtori" Luttisen työntötulos löytyy varmaankin Raskasta Rautaa kirjasta. Minulla on sellainen kutina, että se on vähintään 200.

Joo..ei ole Elmo vissiin kisoissa tota työntänytkään..käsitin sit väärin, ku ajattelin, että tässä tarkoitettiin yleensäkin 200 työntäjiä..mutta jos kisassa tarvii olla tehty, niin sitten ei Elmo ilmeisesti pääse joukkoon..

Tuubissa toi oli, mutta on jostain syystä poistettu..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hitusen parhaaksi taisi jäädä 196kg, oli jonku sarjan SE aikanaan...en ainakaan muista että enempää otti.

Edit: joo Hitunen tosiaan, siis Juha Hiltunen.

luttinen työnsi 200kg vuonna 81.rintanen yritti joskus 80 luvun alkupuolella viedä avellanin se.n 202.5 seinäjoella.olavi yritti 205kg rinnalle tuli työntö epäonnistu.sillon muistaakseni työnsi 200kg.oliko piirikisat vai kansalliset, ei tiä millai liitos noita tuloksia siihen aikaan on kirjailtu/arkistoitu.

Suomalaiset 200 kilon työntäjät:

Jouko Leppä 222½ kg
Taito Haara 217½
Mika Reijonen 217½
Kalevi Lahdenranta 215½
Pertti Hynni 215
Pekka Niemi 213½
Viktor Sirkiä 210
Janne Kanerva 210
Miikka Huhtala 207½
Jouko Kokkonen 206
Hannu Saarelainen 205
Reima Kesseli 205
Arto Savonen 205
Antti Everi 204
Kauko Kangasniemi 203
Juhani Avellan 202½
Benjamin Pirkkiö 202½
Juha Roukala 201
Mauno Lindroos 200
Jaakko Kailajärvi 200
Aimo Nieminen 200
Ylermi Luttinen 200
Tapio Kuusela 200
Mika Liukkonen 200
Mika Kyllönen 200

Olavi Rintanen ei ole virallisissa (siis kansallisissa tai sitä ylempitasoisissa) kisoissa kahtasataa työntänyt. Mies oli kyllä jo painonnostoaikoinaan läpivahva nostotunkki. Vuonna 1984 Porissa järjestetyissä kv-kisoissa Rintanen rouhaisi 90-kiloisiin kevyesti SE-painot 203 rinnalle, mutta ei saanut ylöstyönnettyä. Sarjan ennätys jäi Avellanin (202½ kg) nimiin. Porissa kisoihin osallistuneet neuvostoliittolaiset nostajat (osa oli maajoukkuemiehiä) olivat katsoneet suu auki irokeesitukkaisen miehen touhuja. Kauko Kangasniemi taisi silloin valmentaa Rintasta.

Sauli Nurmi sai kisoissa työnnettyä 195, satasiin. Saman 195 eli lähelle kahta markkaa ovat työntäneet myös mm. Kalle Kangasniemi (90 kg), Keijo Tahvanainen (90 kg) ja Jaarli Pirkkiö (82½ kg). Juha Hiltunen työnsi 196 100-kiloisiin. Tulos oli 23-vuotiaiden SE.

Hiltusen Jussi oli samanlainen voimajässikkä kuin Rintanenkin. Olen omin silmin nähnyt, kun mies veti vaivatta 200 rinnalle. Nostovarusteina olivat lenkkarit, risaiset farkut ja pesua kaipaava t-paita.

Kiitos totalliftille listasta. Siinä olisi mennyt kauan jos olisin joutunut etsimään kaikki nuot tiedot ja välttämättä se ei minulta olisi edes onnistunut.

Totta. Kanerva työnsi Lahden MM-kilpailuissa vuonna 1998 212½ kiloa eikä 210. Tämän 210 Janne työnsi seurajoukkueiden SM-finaalissa Kankaanpäässä joulukuussa 1997.

Kanerva ja Mika Reijonen olivat 90-luvun kenties mielenkiintoisin taistelupari suomalaisessa painonnostossa. Janne pystyi miltei poikkeuksetta Rahin kepittämään, mutta Reijonen teki lopulta 2,5kiloa paremman yhteistuloksen (382,5 vs. 380).

Tuo Mikan tulos syntyi Ateenan MM-kilpailuissa 1999. Työntö oli kotimaisittain tasokas 217½ 108 kilon painolla. Harmi vain, että tempaus oli työntöön nähden "kelvoton" 165, vaikkei Rahi voimiensa puolesta ollutkaan mikään työntäjätyyppi.

Onko paljon isompia työnnetty harjoituksissa tai epävirallisissa kisoissa? Ainakin tämä Huhtalan 210 työntö löytyy Pyrinnön super-total kisasta parin vuoden takaa. http://www.youtube.com/watch?v=xjmcVP3Q1wg

Huhtala mainitsi Aamulehden haastattelussa vuoden 2004 Ruotsi-ottelun yhteydessä, että oli tehnyt (oliko muutama viikko ennen kisoja?) treeneissä 180+220. Jostain olen kuullut, en muista mistä, että Miikka olisi tehnyt salilla jopa 185+225 ja vetänyt 230 rinnalle. Itse Ruotsi-ottelussa Lempäälässä lokakuussa 2004 tempaisi 175 ja yritti kahdesti 180 kilon rautoja. Työnnössä Huhtala aloitti suoraan SE:stä 213, veti kolmesti rinnalle mutta pummasi yhtä monta kertaa ylöstyönnön. Paras virallinen kisatyöntöhän Miikalla on tuo 207½, jonka hän survoi Parkanossa lokakuussa 2003.

Olen jostakin vanhasta painonnostoartikkelista, jossa Kalevi Lahdenrantaa haastateltiin, lukenut, että porilaispoliisi olisi tehnyt salilla 190+220.

Vanhoista superin nostajista Jouko Leppä ja Taito Haara eivät tainneet olla mitään salimaksiminostajia. Leppä yritti Moskovan MM-kisoissa 1975 onnistuneen 222½ kilon työnnön jälkeen vielä 227½ kiloa, mutta rinnallekääntö ei onnistunut kunnolla. Taito Haara yritti tammikuussa 1979 tekemän ennätyssarjan 392½ (175+217½) kiloa yhteydessä työntää 225, mutta oli kuulemma jäänyt vedoksi. Taiton haastattelu löytyy ainakin täältä: http://www.jkkuntofitness.fi/taitohaastattelu.php

Pertti Hynnin treenityönnöistä en ole aivan varma. Olisiko ollut 220 ja rinnalleveto 240?

Pekka Niemi ei myöskään ole tainnut salilla enempää työntää kuin tuo 213½. Rinnalleveto on ollut 215.

Kanervan Jannekaan ei kaiketi ole saanut treeneissä sen enempää kuin kisoissa työnnettyä. Onko jollain Kankaanpään seudulta olevalla parempaa tietoa? Yksi Jannen spesiaaliliikkeistä taisi olla niskan takaa ylöstyöntö (saksiin). Itse näin, kun hän otti 235 Tampereella kesällä 1998.

Avellanin Jussin etukyykkytuloksia on taidettu täällä jossain toisessa ketjussa kommentoida. Otaksun, että Jussi ei ole aikanaan työntänyt salilla enempää kuin kisoissa, mutta kuullut olen, että rinnalleveto olisi ollut 210. Eli suhteellisen kova alle 90-kiloiselle miehelle. Ylöstyöntöhän oli myös Avellanin heikko kohta. Jalat olivat "luonnottoman" vahvat.

Suositut

Back
Ylös Bottom