Suomalainen politiikka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DayOne
  • Aloitettu Aloitettu
Olin joskus nuorena tekemisissä hoitajien kanssa töiden takia ja ihmettelin silloin sitä miten töykeitä ja epäkiinnostuneen oloisia he olivat. Sanoin tuosta joskus pomolle ja pomo sanoi miten tuo johtuu siitä miten nämä sairaita vanhuksia hoitavat hoitajat joutuivat koko ajan kohtaamaan kuolemaa ja oman jaksamisen takia heidän piti pitää etäisyyttä vanhuksiin. Eihän sitä kukaan kestä, jos tutustunut ja luot tunnesiteitä koko ajan uusiin ihmisiin ja sitten näet miten he kokevat tuskaa ja jopa kuolevat. Tuossa väkisinkin kovettuu ja alkaa pitää etäisyyttä potilaisiin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikä vika kaupan kassoissa on mielestäsi? He työskentelevät oikeasti pienellä palkalla ja joutuvat kestämään asiakkaiden kiukuttelua. Ilman heitä kuolisimme nälkään.
Ei kaupan kassoissa mitään vikaa ole. Ilmankin pärjää, koska automaatio hoitaa. En kuolisi nälkään ilman heitä. Ilman pikakassaa tai logistiikan ammattilaista saattaisi nälättää. Onneksi pystyn myös omavaraisesti hankkimaan ravintoa, niin uskon selviäväni hengissä ilman kauppaakin. Helppoa se toki ei olisi.

Kaupanalan henkilökunnan palkka saattaa olla matala, mutta usein heillä on kohtuu hyvät edut. Henkilökunta alennukset tuotteista yms. Niitä vain ei usein ymmärretä "laskea" palkkaan. Kaikkien kannattaisi välillä pysähtyä miettimään, että mitä etuja työnantaja tarjoaa. Monesti ne on ihan hyviä. Kaikilla ei toki ole kummoisiakaan etuja.

Hoitohenkilökunnalle vasta kiukutellaankin. Sairas ihminen (psyykkisesti tai fyysisesti) on melko haastava kanssakäytävä. Joskus ne potilaat ulostaa alleen ja hoitaja niitä sitten puhdistaa. Useat päihdekäyttäjät ja muistisairaat myös ahdistelevat seksuaalisesti ja ovat väkivaltaisia.

Verikoetta ottava laboratoriohoitaja ei suinkaan tee vain ja ainoastaan tuota helppoa pistämishommaa kopissa työkseen. Asiakkaan silmissä työ vaikuttaa vallan leppoisalta.
 
En aio kertoa omia terveystietojani sinulle.
En niin pyytänytkään. Esitin kysymyksen, jonka perään kehoitin miettimään asiaa.

Mä pystyn kyllä kertomaan, että olen ollut esimerkiksi usesti leikkaussalissa ja sen jälkeen osastolla. Kokemusta siis löytyy.
 
Olin joskus nuorena tekemisissä hoitajien kanssa töiden takia ja ihmettelin silloin sitä miten töykeitä ja epäkiinnostuneen oloisia he olivat. Sanoin tuosta joskus pomolle ja pomo sanoi miten tuo johtuu siitä miten nämä sairaita vanhuksia hoitavat hoitajat joutuivat koko ajan kohtaamaan kuolemaa ja oman jaksamisen takia heidän piti pitää etäisyyttä vanhuksiin. Eihän sitä kukaan kestä, jos tutustunut ja luot tunnesiteitä koko ajan uusiin ihmisiin ja sitten näet miten he kokevat tuskaa ja jopa kuolevat. Tuossa väkisinkin kovettuu ja alkaa pitää etäisyyttä potilaisiin.

Ulkomaalaiten hoitajien olen kuullut ihmettelevän tuota, minusta selitys ei ole kovin hyvä vaan suomalaisissa on paljon kylmyyttä vanhuksia kohtaan. Johtuu sosiaaliturvasta/kommunismista. Valtio ja valtion raha hoitaa kaiken, ei kuulu mulle. Sen takia ne omat vanhemmat vanhainkotiin työnnetään yksin kuolemaan in the first place. Toivottavasti kulttuuri muuttumassa.
 
Tämä ei ole mitenkään tavaton jaottelu, mutta en jaksa näitä marinoita siitä miten rankkaa työtä se on. Ei se ole. Miehet hoitavat rankat työt, kuten rakennus-, teollisuusala ja kuljetusala.

Mikä vika kaupan kassoissa on mielestäsi? He työskentelevät oikeasti pienellä palkalla ja joutuvat kestämään asiakkaiden kiukuttelua.
Kaupan- ja rakennusalalla olleena sekä nykyään hoitoalalla olevana voin ehkä jonkinlaisella kokemuksella sanoa, että hoitotyö on ollut ehkä kuormittavin tähän mennessä. Enkä nosta tässä harteilleni mitään sankarin viittaa, jokaisella alalla on omat kuormittavuutensa jotka eivät ole keskenään vertailtavissa. Kaikki työt on tärkeitä ja omat haasteensa. Mitä tulee hoitajien vaatimuksiin, ei se ole keneltäkään pois. Rakennusalalla vallitsi itseasiassa melko voimakas ammattiliiton henki, jos sattumoisin lakko uhkasi niin sai kuulla, että kukaan ei sitten töihin lakonaikana tule herkästi sai myös rikkurin leiman.

Ei rakennusalalla jatkuvasti kärrätä laastia failureen. Ainakin omalla kohdalla työssä oli vaihtelua paskasista purkutöistä siisteihin sisähommiin. Kuten joka alalla tekijöissä on eroa, on heitä jotka nurisee kokoajan, heitä jotka jatkuvasti haukkuu työnjohdon, sitten on varmaan niitä jotka työpäivän aikana kärrää sitä laastia failureen tai että puolen tunnin ruokatauolta saavutaan tunnin päästä. Ei kassallakaan jatkuvasti nälvitä päin naamaa valtaosa kohtaamista asiakkaista oli itseasiassa ymmärtäväisiä ja ystävällisiä toki joukkoon mahtuu monenlaista.

Olen sote-alalla kohdannut enemmän henkisen ja fyysisen väkivallan uhkaa mitä edellä mainitsemilla aloilla. Toki sitä myös voi esiintyä muuallakin, en kiellä etteikö olisi kusista olla töissä r-kioskilla yksin kassan takana, hyväkun ehdit syömään tai tarpeilla käymään tai riski, että juuri sinun vuorollasi kassa tulee ryöstetyksi. Toki on myös sanottava, että pidän työstäni. Ettei jää kuvaa, että jatkuvasti olisi kaikki huonosti ei näin ole, oma työni on välillä myös kivaa.

Sote-alasta vielä, että palkkaus on vain yksi osa kokonaisuutta myös soteen resurssointi on vajaata sen lisäksi, että ei kärsitä pelkästään hoitajapulasta vaan myös lääkäripulasta. Joku enemmän tietävä voi korjata, en omaa sairaalamaailmasta kokemusta, mutta hoitajat saattaa ajoittain joutua tekemään myös lääkärille kuuluviakin tehtäviä toki hoitajat tarvitsevat lääkäreitä ja lääkärit hoitajia, ilman toista ei tulisi mitään, sitten jos tähän yhtälöön lisätään vajaamiehitys niin keitos alkaa olla valmis. Sotessa on paljon puutteita joille tavan hoitajat/läääkärit ei voi tehdä mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitti! Enään alle puolet aikaa oletetusta ajasta. Aika paljon jo tähän ikään nähnyt ja kokenut 😊
Turha sarkastisesti kiitellä vastaloukkauksesta jonka esitin vastauksena sinun aiheesta eksymiseesi. Voimme keskustella asiallisesti tai sitten valitsemallasi tavalla.

Kaupan- ja rakennusalalla olleena sekä nykyään hoitoalalla olevana voin ehkä jonkinlaisella kokemuksella sanoa, että hoitotyö on ollut ehkä kuormittavin tähän mennessä.
Nuo subjektiiviset näkemykset työn henkisestä kuormittavuudesta ovat luonnollisesti täysin vertailukelvottomia. Puhun nyt esimerkiksi siitä, että lähes kaikki työpaikkakuolemat tapahtuvat mainitsemillani miesvaltaisilla aloilla miehille. Työpaikkaväkivalta- ja kiusaaminen ovat vaikeasti mitattavia, syystä että miehet kokevat enemmän väkivaltaa ja naiset kokevat kokevansa enemmän väkivaltaa.

Väitän myös että yksi iso syy mainitsemaasi henkiseen kuormittavuuteen on naisvaltaisuuden ja stressaavuuden intersektio. Hoitajan työ on stressaavaa, siitä ei ole epäilystä. Niin on moni muukin vastaavaa tai pienempää palkkaa maksava ala. Kommenttejani ei pidä lukea niin etten arvostaisi hoitajien työtä, olen vain allerginen tuolle naisten harrastamalle valeuhriutumiselle (emme voi elää yli 3 tonnin keskipalkalla). Pakkotyölakikehitys ja 48a on luonnollisesti niin väärin kuin voi olla, mutta minun on vaikea tuntea mitään myötätuntoa hoitajakuntaa kohtaan kun itse toivottivat perusteettomat koronatoimet avosylin vastaan ja vihaisena yrittivät pakottaa niitä myös vapaille ihmisille. Sitä niittää mitä kylvää.
 
Mitä tulee hoitajien vaatimuksiin, ei se ole keneltäkään pois.
Paitsi muilta veronmaksajilta.

Silti olen sitä mieltä, että kunnon palkankorotus hoitajille nyt pitäisi laittaa, mutta joku tolkku siinäkin. Tämän jälkeen saisi loppua se huonosta palkasta huutelu, kun ei se sitä nytkään ole, toki ei hyväkään.

Lisäksi pitäisi enemmän siirtyä siihen, että niillä jotka oikeasti tekee hyvää työtä se myös näkyisi palkassa.
 
Paitsi muilta veronmaksajilta.
Jos sitä valtion rahaa ei sysättäisi kehitysapuun, saksalaisten energiamunauksiin tai EU:n tukipaketin muodossa Etelä-Euroopan valtioille niin kyllä tähän rahasta löytyy vastaus, josta suomalainen veronmaksajakin hyötyy enemmän.

Palkkaus ei ole ainoa ongelma sotessa.

Edit. Sote ei ole pelkkä kuluerä, vaikka usein se niin mielletään.
 
Jos sitä valtion rahaa ei sysättäisi kehitysapuun, saksalaisten energiamunauksiin tai EU:n tukipaketin muodossa Etelä-Euroopan valtioille niin kyllä tähän rahasta löytyy vastaus, josta suomalainen veronmaksajakin hyötyy enemmän.

Palkkaus ei ole ainoa ongelma sotessa.

Edit. Sote ei ole pelkkä kuluerä, vaikka usein se niin mielletään.
Tottakai nuo kaikki "turhat" kulut pitäisi saada pois. Mutta ne palkankorotukset tulee vielä noiden päälle. Eikä nuo sinällään liity tähän keskusteluun millään lailla.

Ja tiedän kyllä, ettei palkkaus ole läheskään ainut ongelma, mutta se tuntuu jatkuvasti olevan pinnalla.

Se, että Suomessa on tällä veroasteella näin surkea terveydenhuolto on jo surkuhupaisaa.
 
Työpaikkaväkivalta- ja kiusaaminen ovat vaikeasti mitattavia, syystä että miehet kokevat enemmän väkivaltaa ja naiset kokevat kokevansa enemmän väkivaltaa.
Terveydenhoitoalalla on todella vahva hierarkia. Lääkärit ovat reilusti hoitajien yläpuolella ja moni käyttäytyy niin. Lääkäri saattaa teettää omia pikku hommiaan hoitajalla, jonka työnkuvaan ne ei kuulu. Johto ei puutu asiaan, koska lääkäri. Asiakkaat tyontävät käsiä housuihin ja paidan alle. Päihdeasiakkaat kuristavat ja lyövät. Osa asiakkaista huorittelee ja käskee tulla nussimaan jne. Hoitaja ei saa käyttäytyä noissakaan tilanteissa epäasiallisesti vaan kaikki on kestettävä.

Mielenkiinnosta, jos poisluetaan turvallisuusala, niin missä ammateissa miehet kokevat enemmän väkivaltaa?
 
Väitän myös että yksi iso syy mainitsemaasi henkiseen kuormittavuuteen on naisvaltaisuuden ja stressaavuuden intersektio. Hoitajan työ on stressaavaa, siitä ei ole epäilystä. Niin on moni muukin vastaavaa tai pienempää palkkaa maksava ala. Kommenttejani ei pidä lukea niin etten arvostaisi hoitajien työtä, olen vain allerginen tuolle naisten harrastamalle valeuhriutumiselle (emme voi elää yli 3 tonnin keskipalkalla). Pakkotyölakikehitys ja 48a on luonnollisesti niin väärin kuin voi olla, mutta minun on vaikea tuntea mitään myötätuntoa hoitajakuntaa kohtaan kun itse toivottivat perusteettomat koronatoimet avosylin vastaan ja vihaisena yrittivät pakottaa niitä myös vapaille ihmisille. Sitä niittää mitä kylvää.
Mikä muu pienipalkkainen ala on yhtä stressaava kuin hoitotyö?

Miten hoitajat ovat pakottaneet koronatoimia? Paljon hoitajia on lopettanut työnsä, kun eivät suostuneet koronaleikkiin. Loput on pakotettu työn menettämisen uhalla.
 
Mikä muu pienipalkkainen ala on yhtä stressaava kuin hoitotyö?
Miten määritellään pienipalkkainen? Jos hoitajien keskiansio on enemmän kuin mediaanipalkansaajan, niin en määrittelisi itse pienipalkkaiseksi. Siis sairaanhoitajilla. Lähihoitajillakin se on koulutukseen nähden ihan ok, vaikka taitaa vähän alle keskiarvon olla.

Toki näyttää siltä, että palkkoja on pakko nostaa lähiaikoina, kun ei ole tekijöitä muuten. Enkä itsekkään sitä vastaan ole. Kuitenkin mielestäni pitäisi palkkauksen olla enemmän kiinni työsuoritteesta. Eli hyvästä tekemisestä palkitaan.
 
Miten määritellään pienipalkkainen? Jos hoitajien keskiansio on enemmän kuin mediaanipalkansaajan, niin en määrittelisi itse pienipalkkaiseksi. Siis sairaanhoitajilla. Lähihoitajillakin se on koulutukseen nähden ihan ok, vaikka taitaa vähän alle keskiarvon olla.

Toki näyttää siltä, että palkkoja on pakko nostaa lähiaikoina, kun ei ole tekijöitä muuten. Enkä itsekkään sitä vastaan ole. Kuitenkin mielestäni pitäisi palkkauksen olla enemmän kiinni työsuoritteesta. Eli hyvästä tekemisestä palkitaan.
En mä tiedä. En ole ajatellut. Mielestäni kaikki alle 4000€/kk on pienipalkkaisia. Toisaalta palkkahan on riittävän suuri, jos tulee toimeen valitsemallaan elintyylillä.

Kysyinkin tuolta Chavezilta, kun sen mainitsi. Voin sitten katsoa tilastoja hänen mainitsemiltaan aloilta.

Täytyisi muistaa vertailuissa ottaa mukaan myös työaikamuoto. Eihän vajaatuntilainen voi mitenkään tienata samaa kuin vuorotyöläinen. Ja taas tietysti riippuu alasta. Freelancer voi hyvinkin tienata enemmän...
 
Hierarkiat ja kuvaamasi suhmurointi ovat enemmän sääntö kuin poikkeus työpaikoilla. Nämä ovat epäkohtia, mutta eivät todellakaan mitään vain hoitajille tapahtuvia. Jos valitset työskennellä päihdeongelmaisten kanssa niin tulet törmäämään tuohon ongelmaan. En myöskään usko ilman kunnon näyttöjä että hoitajat kokevat epäsuhtaisia määriä väkivaltaa ja seksuaalista ahdistelua esimerkiksi anniskeluravintolatyöntekijöitä enemmän. Uskon, että he kokevat kohtaavansa sitä enemmän kuin kukaan.

Miksi se turvallisuusala muka pitäisi lukea pois? Mutta kuten sanoin, baarihlökunta varmasti kokee enemmän ja raaempaa.
 

Mielestäni ihmisen, joka tekee vuorotyötä ja vastaa ihmishengistä, tulisi saada siitä kohtuullinen korvaus.
 
Hierarkiat ja kuvaamasi suhmurointi ovat enemmän sääntö kuin poikkeus työpaikoilla. Nämä ovat epäkohtia, mutta eivät todellakaan mitään vain hoitajille tapahtuvia. Jos valitset työskennellä päihdeongelmaisten kanssa niin tulet törmäämään tuohon ongelmaan. En myöskään usko ilman kunnon näyttöjä että hoitajat kokevat epäsuhtaisia määriä väkivaltaa ja seksuaalista ahdistelua esimerkiksi anniskeluravintolatyöntekijöitä enemmän. Uskon, että he kokevat kohtaavansa sitä enemmän kuin kukaan.

Miksi se turvallisuusala muka pitäisi lukea pois? Mutta kuten sanoin, baarihlökunta varmasti kokee enemmän ja raaempaa.
Ammatinvalinta kysymys. Hakeutuessaan turvallisuusalalle voi olettaa kohtaavansa uhkia, mm. väkivalta.

Hoitajahan ei voi valita potilaitaan. Jos esimerkiksi päivystykseen tulee päihtynyt henkilö.

Anniskeluravintolatyöntekijä ainakin kokenut sellainen tietää tasan tarkkaan millaista käytöstä asiakkailla on. He nimenomaan hakeutuvat työskentelemään päihdeongelmaisten kanssa.

Itse olen työskennellyt aina miesvaltaisilla teknisillä aloilla, enkä kyllä ole kohdannut niin suurta hierarkiaa kuin hoitoalalla. Miesvaltaisella alalla haistatetaan vitut ylimieliselle pomolle.
 
Miten hoitajat ovat pakottaneet koronatoimia? Paljon hoitajia on lopettanut työnsä, kun eivät suostuneet koronaleikkiin. Loput on pakotettu työn menettämisen uhalla.
Esimerkiksi osaltaan pelotelleet isäni ottamaan kokeellisia injektoita joiden aiheuttamiin komplikaatioihin hän kuoli kesällä. Esimerkiksi uhkaamalla evätä asiakkailta pääsyä ilman maskia sairaalan tiloihin vaikka maskipakkoa ei ole ollut. Esimerkiksi asettamalla vaimoni perusteettomaan karanteeniin koska hän kävi sairaalassa eivätkä altistumisen ehdot täyttyneet. Nämä ovat henkilökohtaisia kokemuksia viimeisen vuoden ajalta, melkein joka kerta kun on hoitajia nähnyt on vastaavia ongelmia ollut.

Liian pieni osa heistä on vastustanut kontrollidystopiaa, sen tähden kyykytys heistä aloitettiinkin.
 

Mielestäni ihmisen, joka tekee vuorotyötä ja vastaa ihmishengistä, tulisi saada siitä kohtuullinen korvaus.
Kyllä, vuorotyölisä saisi olla. Tästä olemme samaa mieltä. Terveisin vuorotyöläinen.
Näytätkö jotain dokumentaatiota joka tukee väitettä että hoitajat "vastaavat ihmishengistä"?
Luuletko että hoitajat ovat ainoita vuorotyön painajia vai miksi mainitsit tämän?
 
Back
Ylös Bottom