Suomalainen politiikka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DayOne
  • Aloitettu Aloitettu
Kaupan kassa, opettajat, taksisuharit jne eiköhän sitä väkivaltaa koe työssään aika moni.
Sairaalassa ei sentään tarvi yksin jäädä paskaan paikkaan, hyökkääjiäkin todennäköisesti se yksi kerrallaan.
Mä oon luullut, että kaupan kassa on naisvaltainen ala? Ainakin prismoissa ja vastaavissa näyttää siltä. Miten miehet kokee siellä enemmän väkivaltaa enemmän? Sama ajatus opettajan työstä.

Sairaalassa hoitaja käy yksin osastokierroksella esim. yöllä. Kyllä siinä yksin ollaan tilanteessa.

Taksisuhari nyt on melko samassa tilanteessa ovimiehen kanssa. Päihdeongelmaiset asiakkaat riehuu. Taksikuskinakin sen tietää, että jos valitsee tiettyjen päivien ja kellonaikojen kyytejä, kohtaa varmasti häiriökäyttäytymistä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hoitohenkilökunnalla ei ole oikeutta edes käyttää voimakeinoja, eikä kuulukaan työn kuvaan, ensihoidon tehtävä on auttaa ja toimittaa potilas tarvittaessa jatkohoitoon ei painia potilaiden kanssa. Ei se poliisi jokaisessa tilanteessa ole lanssissakaan mukana.

Ei siellä ovellakaan ensisijaisesti oteta voimakeinoja käyttöön ja varmaan useimmat tapaukset selviää myös suullisesti, sekä oletan että valtaosa känniläisistä usein soittaa vain suutaan. Voit korjata, jos olen väärässä.

Näin sivuhuomiona on myös paljon yksin tehtävää hoitotyötä. Mutta korostan, en edellenkään näe alojen keskenään vertailua mitenkään relevanttina se on turhaa, koska jokaisella alalla on haasteensa.
Juuri näin. Joku kumma juttu on, että aina aletaan vertaamaan aloja keskenään. Jos joku haluaa itselle tai toiselle lisää palkkaa, tulee jonkun muun alan edustaja itkemään. Suomalainen kateus?

Mä en ole hoitoalalla, mutta silti olen sitä mieltä, että hoitajien palkkaus ja johtaminen ei ole kohdillaan.

Ei varmasti ole monen muunkaan.

Tavallaan erikoista jopa, että jonkin vajaatuntityön ja vain vähäisen koulutuksen/kurssituksen työn edustaja valittaa pienestä palkasta. Opiskelee enemmän ja alkaa tekemään täyttä päivää jollain toisella alalla. Problem solved.
 
Hoitohenkilökunnalla ei ole oikeutta edes käyttää voimakeinoja, eikä kuulukaan työn kuvaan, ensihoidon tehtävä on auttaa ja toimittaa potilas tarvittaessa jatkohoitoon ei painia potilaiden kanssa. Ei se poliis
Tähän liittyen, nyt olen saanut kuvan, että ovimiehen ja vartijan tehtävä on jutella mukavia ihmisten kanssa ja laittaa päällystakki naulakkoon. Seuramiehiä siis.

Luulin, että heidät on palkattu valvomaan ja ylläpitämään väkijoukkojen järjestystä? Jos häiriökäyttäytyjät(päihdeongelmaiset) eivät riehuisi, ei heitä edes tarvittaisi. Jokainen varmasti osaa avata oven ja ripustaa takkinsa naulaan. Tästä saan sellaisen yhtälön, että pitäisi tietää hakeutuessaan ovimiehen työhön, että kohtaa häiriökäyttäytymistä ja väkivaltaa.
 
Tähän liittyen, nyt olen saanut kuvan, että ovimiehen ja vartijan tehtävä on jutella mukavia ihmisten kanssa ja laittaa päällystakki naulakkoon. Seuramiehiä siis.

Luulin, että heidät on palkattu valvomaan ja ylläpitämään väkijoukkojen järjestystä? Jos häiriökäyttäytyjät(päihdeongelmaiset) eivät riehuisi, ei heitä edes tarvittaisi. Jokainen varmasti osaa avata oven ja ripustaa takkinsa naulaan. Tästä saan sellaisen yhtälön, että pitäisi tietää hakeutuessaan ovimiehen työhön, että kohtaa häiriökäyttäytymistä ja väkivaltaa.
Viestistäsi kyllä huomaa että et ole ovihommia tehnyt. Ei niissä hommissa pitkään pärjää sellainen tyyppi kuka on tullut alalle vääristä syistä. Se ei ole väkijoukkojen jatkuvaa valvomista kaasu ja käsiraudat toiminta valmiudessa. Vaan juurikin sitä ystävällistä asiakaspalvelu työtä,hyvää iltaa ja takkia narikkaan. Ja kokenut ovimies osaa tunnistaa mahdolliset häiriö käyttäytyjät jo siinä ulko-ovella. Tokihan väkivaltaa näkee ja välillä joutuu painimaan mutta se on omien kokemusteni mukaan hyvin pieni osa kyseistä työtä,ja jos ei kestä suunsoittoa ja vittuilua niin baarityöt eivät kyllä silloin sovellu.
 
Viestistäsi kyllä huomaa että et ole ovihommia tehnyt. Ei niissä hommissa pitkään pärjää sellainen tyyppi kuka on tullut alalle vääristä syistä. Se ei ole väkijoukkojen jatkuvaa valvomista kaasu ja käsiraudat toiminta valmiudessa. Vaan juurikin sitä ystävällistä asiakaspalvelu työtä,hyvää iltaa ja takkia narikkaan. Ja kokenut ovimies osaa tunnistaa mahdolliset häiriö käyttäytyjät jo siinä ulko-ovella. Tokihan väkivaltaa näkee ja välillä joutuu painimaan mutta se on omien kokemusteni mukaan hyvin pieni osa kyseistä työtä,ja jos ei kestä suunsoittoa ja vittuilua niin baarityöt eivät kyllä silloin sovellu.
En ole tehnyt.

Onko muualla kuin baareissa ovimiehiä? Siis portsari ovella päästämässä sisään ja narikassa ottamassa päällystakin vastaan.

Tottakai se on parhaimmillaan seuramiehen hommaa, koska eihän kukaan normaali ihminen toivo häiriökäyttäytymistä minnekkään. Miksi kahvilan ovella ei toivoteta tervetulleeksi ja laiteta takkia naulakkoon? Koska siellä häiriökäyttäytymisen riski on verrattain matala ja tarvetta jatkuvaan järjestyksenvalvontaan ei ole.

Järjestyksenvalvojan, ovimiehen, vartijan ja turvallisuusalan työntekijän tehtävä on ennaltaehkäistä uhkia ja väkivaltatilanteita. Eikö? Pääministerin turvamiehen tehtävä ei ole vain olla kävelyseurana puistossa vaan turvata pääministeriä mahdollisilta ulkoisilta uhkilta? Ovimiehen tehtävä on ylläpitää järjestystä ja kuria(jo pelkästään olemalla paikalla). Jos koskaan esim. baareissa ei ihmiset käyttäytyisi uhkaavasti ja agressiivisesti olisi ovimiehen ammatti täysin turha. Ovella voisi olla vaikka 18-vuotias hintelä tyttö bikineissä(vailla minkäänlaista koulutusta) toivottamassa asiakkaat sisään. Eikö?

Miksi kauppakeskuksissa on vartijoita? Koska siellä on häiriökäyttäytymistä ja rikollisuutta. Ilman edellämainittua vartijan työ on täysin turhaa.
 
Juuri näin. Joku kumma juttu on, että aina aletaan vertaamaan aloja keskenään. Jos joku haluaa itselle tai toiselle lisää palkkaa, tulee jonkun muun alan edustaja itkemään. Suomalainen kateus?
Eikös hoitajat nimenomaan pyydä X% lisää verrattuna toisten alojen palkankorotuksiin?

Tavallaan erikoista jopa, että jonkin vajaatuntityön ja vain vähäisen koulutuksen/kurssituksen työn edustaja valittaa pienestä palkasta. Opiskelee enemmän ja alkaa tekemään täyttä päivää jollain toisella alalla. Problem solved.
Henkilökohtaisella tasolla juurikin näin. Sama tosin pätee ihan missä tahansa palkkaluokassa, mutta eihän tässä ole mistään yhden ihmisen tyytymättömyydestä kyse, vaan asioita on katsottava laajemmin. Ethän kuitenkaan tarkoita, että matalapalkkaisilla aloilla ei voisi olla toimenkuvaan nähden riittämättömiä palkkoja? Missä menee se raja euroissa tai koulutuskuukausissa, jonka alapuolella ei saa nostaa palkkausta puheenaiheeksi?

Mä en ole hoitoalalla, mutta silti olen sitä mieltä, että hoitajien palkkaus ja johtaminen ei ole kohdillaan.

Ei varmasti ole monen muunkaan.
Minäkään en usko, että pelkällä palkkatason nostamisella saadaan tyytyväisyyttä alalla parannettua merkittävästi. Mainitsemasi toimenkuvakohtainen palkkataso olisi ehdottoman hyvä juttu, tämä tosin täytyy ottaa huomioon jo vaadittavissa koulutustasoissa, eihän ole mitään järkeä sitä respan työntekijää kouluttaa AMK:ssa. Palkan pitäisi olla kannustin, ei automaatio. Insinööreilläkään ei aloituspalkka monesti ole kovin häävi ja palstallakin yksi DI mainitsee etsivänsä töitä 3000€ pakkapyynnöllä.
 
Henkilökohtaisella tasolla juurikin näin. Sama tosin pätee ihan missä tahansa palkkaluokassa, mutta eihän tässä ole mistään yhden ihmisen tyytymättömyydestä kyse, vaan asioita on katsottava laajemmin. Ethän kuitenkaan tarkoita, että matalapalkkaisilla aloilla ei voisi olla toimenkuvaan nähden riittämättömiä palkkoja? Missä menee se raja euroissa tai koulutuskuukausissa, jonka alapuolella ei saa nostaa palkkausta puheenaiheeksi?
Eikös hoitajat nimenomaan pyydä X% lisää verrattuna toisten alojen palkankorotuksiin?
Kyllähän riittämättömiä palkkoja löytyy joka paikasta. Mielestäni täysimääräisen työn palkalla pitäisi tulla toimeen. Se ei voi olla vain hiluja päälle sosiaalitukien. Sellainen ei kannusta työntekoon. Osa-aika työllä ei kuulukaan tulla toimeen ja silloin saa lisäksi tukia.

Onko siinä ongelma, että hoitajat pyytää x% lisää muihin verrattuna? Toki sama toteutuisi, jos saisivat saman yleiskorotuksen ja kaikkien palkkausta tarkasteltaisiin lisäksi. Olen minäkin saanut yleiskorotuksen lisäksi henkilökohtaista lisää... en ole sanatarkasti tutustunut hoitajien pyyntöön, koska ei sinällään kosketa minua. Toivon toki, että jokin järki ja ratkaisu tuohon tilanteeseen saataisiin, koska nyt jo aivan retuperällä olevaa julkista terveydenhuoltoa ei voi enää heikentää. Onneksi itse voin käyttää yksityisiä terveyspalveluita. Mutta kaikkien täytyisi saada laadukasta terveydenhuoltoa riittävässä ajassa. Nyt se ei toteudu.
 
Onko siinä ongelma, että hoitajat pyytää x% lisää muihin verrattuna? Toki sama toteutuisi, jos saisivat saman yleiskorotuksen ja kaikkien palkkausta tarkasteltaisiin lisäksi. Olen minäkin saanut yleiskorotuksen lisäksi henkilökohtaista lisää... en ole sanatarkasti tutustunut hoitajien pyyntöön, koska ei sinällään kosketa minua. Toivon toki, että jokin järki ja ratkaisu tuohon tilanteeseen saataisiin, koska nyt jo aivan retuperällä olevaa julkista terveydenhuoltoa ei voi enää heikentää. Onneksi itse voin käyttää yksityisiä terveyspalveluita. Mutta kaikkien täytyisi saada laadukasta terveydenhuoltoa riittävässä ajassa. Nyt se ei toteudu.
Kommenttini koski ihmettelyäsi alojen vertailusta ja kateudesta. Tässähän nyt nimenomaan otetaan muut alat palkkatason ja korotusten pohjaksi, joten en ihmettele että vertailuakin ilmenee.
 
Kommenttini koski ihmettelyäsi alojen vertailusta ja kateudesta. Tässähän nyt nimenomaan otetaan muut alat palkkatason ja korotusten pohjaksi, joten en ihmettele että vertailuakin ilmenee.
No noinkin. Itseäni ei kyllä yhtään puristele, jos joku ala saa x-määrän enemmän yleikorotusta, kuin muut. Perustelut täytyy toki olla ja aikamääre, onko se lopun ikää vai tiettyyn aikarajaan asti.
 
Onhan hoitoala erittäin raskas ala, mikäli siinä haluaa olla hyvä ja ottaa sen tosissaan. Sekä henkisesti että fyysisesti. Itse olen työskennellyt mm. vankeinhoitopsykiatrialla, kehitysvammapsykiatrialla, suljetuilla psykiatrisilla osastoilla, päihdepsykiatrialla ja lastensuojelun puolella, niin ei tuo mitään kevyttä touhua ole. Aiheet aina pedofiliasta, kaikenlaisesta väkivallasta, äärimmäisestä itsetuhoisuudesta ja syvistä masennustiloista kaikkeen muuhun todella laajaan psykiatrian diagnostiikkaan ja oireiluun. Tälläisten asioiden opiskelu, kokonaisuuksien hallinta, oirekuvien ymmärtäminen ja etenkin kyky tuoda tätä teoreettista osaamista käytännön tekemiseen on todella iso haaste. Ainakin alan kyseinen sektori vaatii myös aivan loputonta pinnaa, kykyä vuorovaikutukseen, kykyä olla empaattinen, mutta samalla ammatillinen, eikä alaa voi oikein hallita oikeasti ilman jotain sisäistä halua oikeasti auttaa toisia ihmisiä. Lääkehoito on valtava osa tätä alaa ja lääkehoidon toteuttaminen alan joillain sektoreilla verensiirtoineen ja muine kriittisen tarkkoine seurantoineen on asia, jossa ihmisen hengestä vastaaminen on todellakin enemmän hoitajien kuin lääkärien vastuulla. Lääkehoidon määrääminen voi olla todella simppeliä matematiikkaa, mutta itse lääkehoidon toteutus on huomattavasti herkempää ja kaiken muun työn ohella helvetillisen vastuun alaista hommaa. Omalla sektorilla myös henkinen ja fyysinen väkivalta on jatkuvasti läsnä, enemmän tai vähemmän. Jos on omalla osastolla ja parilla muulla osastolla eristyksessä nimenomaan väkivaltaisen käytöksen takia samaan aikaan useita potilaita, niin kyllä se aika rankkaa ajoittain on. Olisi kyllä voinut oman uran aikana tulla ties miten rajusti turpaan muutamassa tilanteessa ilman omia harrastustaustoja. Ja onhan se aika kuumottavaa mennä t-paita ja farkut päällä muiden hoitajien kanssa kyselemään eristykseen potilaan vointia, kun edeltävänä päivänä poliisit ovat kilven kanssa potilaan sinne taltuttaneet. Mä en tarkoita tällä mitenkään uhriutua, mä pidin todella työstäni, mutta palkkaus on mielestäni todella surkuhupaisa esitys suhteessa siihen, miten kuluttavaa, monella eri tasolla haastavaa ja vastuullista sairaanhoitajien työ voi olla.
 
Onhan hoitoala erittäin raskas ala, mikäli siinä haluaa olla hyvä ja ottaa sen tosissaan. Sekä henkisesti että fyysisesti. Itse olen työskennellyt mm. vankeinhoitopsykiatrialla, kehitysvammapsykiatrialla, suljetuilla psykiatrisilla osastoilla, päihdepsykiatrialla ja lastensuojelun puolella, niin ei tuo mitään kevyttä touhua ole. Aiheet aina pedofiliasta, kaikenlaisesta väkivallasta, äärimmäisestä itsetuhoisuudesta ja syvistä masennustiloista kaikkeen muuhun todella laajaan psykiatrian diagnostiikkaan ja oireiluun. Tälläisten asioiden opiskelu, kokonaisuuksien hallinta, oirekuvien ymmärtäminen ja etenkin kyky tuoda tätä teoreettista osaamista käytännön tekemiseen on todella iso haaste. Ainakin alan kyseinen sektori vaatii myös aivan loputonta pinnaa, kykyä vuorovaikutukseen, kykyä olla empaattinen, mutta samalla ammatillinen, eikä alaa voi oikein hallita oikeasti ilman jotain sisäistä halua oikeasti auttaa toisia ihmisiä. Lääkehoito on valtava osa tätä alaa ja lääkehoidon toteuttaminen alan joillain sektoreilla verensiirtoineen ja muine kriittisen tarkkoine seurantoineen on asia, jossa ihmisen hengestä vastaaminen on todellakin enemmän hoitajien kuin lääkärien vastuulla. Lääkehoidon määrääminen voi olla todella simppeliä matematiikkaa, mutta itse lääkehoidon toteutus on huomattavasti herkempää ja kaiken muun työn ohella helvetillisen vastuun alaista hommaa. Omalla sektorilla myös henkinen ja fyysinen väkivalta on jatkuvasti läsnä, enemmän tai vähemmän. Jos on omalla osastolla ja parilla muulla osastolla eristyksessä nimenomaan väkivaltaisen käytöksen takia samaan aikaan useita potilaita, niin kyllä se aika rankkaa ajoittain on. Olisi kyllä voinut oman uran aikana tulla ties miten rajusti turpaan muutamassa tilanteessa ilman omia harrastustaustoja. Ja onhan se aika kuumottavaa mennä t-paita ja farkut päällä muiden hoitajien kanssa kyselemään eristykseen potilaan vointia, kun edeltävänä päivänä poliisit ovat kilven kanssa potilaan sinne taltuttaneet. Mä en tarkoita tällä mitenkään uhriutua, mä pidin todella työstäni, mutta palkkaus on mielestäni todella surkuhupaisa esitys suhteessa siihen, miten kuluttavaa, monella eri tasolla haastavaa ja vastuullista sairaanhoitajien työ voi olla.
Hyvä kirjoitus! 💪🏻
 
Niin kuin odottaa saattoi, niin Sannan asettama hoitajien "pakkohoitolaki" vain lisäsi bensaa liekkeihin.


HS:n kysely: Yli puolet hoitajista valmiita irtisanoutumaan protestina​

Voi hitsiläinen. Täähän menee vielä niin että kiukkusimmat ja eniten lisäliksaa toivovat 50% irtisanoutuu eikä ole sit mukana neuvottelemassa palkasta 😁 ...ja sitten ne palaa samoihin töihin.

Oli muuten taas kunnon uhriutujaa tossa hesarin jutussa. Mikähän siinä niin itteeni hiertääkin.
 
Voi hitsiläinen. Täähän menee vielä niin että kiukkusimmat ja eniten lisäliksaa toivovat 50% irtisanoutuu eikä ole sit mukana neuvottelemassa palkasta 😁 ...ja sitten ne palaa samoihin töihin.

Oli muuten taas kunnon uhriutujaa tossa hesarin jutussa. Mikähän siinä niin itteeni hiertääkin.
Ei ne palaa... tällähän valtio saa vanhimmat hoitaitajat eroamaan, jotta tilalle voidaan ottaa päteviä Filippiineiltä, Somaliasta jne. Ne ei valita palkasta ja työoloista
 
Niin kuin odottaa saattoi, niin Sannan asettama hoitajien "pakkohoitolaki" vain lisäsi bensaa liekkeihin.


HS:n kysely: Yli puolet hoitajista valmiita irtisanoutumaan protestina​



Olisko oikeesti munaa irtisanoo?

Vähän epäilen tuota että menisivät muualle töihin tosta vaan. Tottakai tekevälle töitä löytyy, varsinkin jos ei ole ronkeli. Mutta hoitajien keski-ikä 40-45. Esmes 50v työtön hoitaja, mihinkähän hommaan otettais töihin? Sellaseen mistä maksettais paremmin?

Toiseks itse irtisanoutuessa karenssit ja minimi työttömyysraha on aika kova juttu vs hoitajien nykyinen palkka.

Iso dikki on hoitajilla jos uskaltavat toteuttaa uhkauksensa.
 
Hyvä kirjoitus! 💪🏻
Kiitos! Valitettavan paljon omia entisiä kollegoita (joista harmillisen suuri osa juurikin niitä hemmetin hyviä hoitajia) on siirtynyt opiskelemaan psykoterapiaa, hoitotieteitä yms, ja sen kautta pois itse hoitotyöstä. Ja kyllä siellä taustalla on lähes aina ollut enemmän tai vähemmän juurikin tuo palkkaus. Ei tässä touhussa oikein nähdä metsää puilta, vaan ammutaan itseä todella pahasti omaan jalkaan.

Ja kun tässä on puhuttu samassa yhteydessä muistakin aloista, niin en mä nyt kyllä myös vartijan töitä tehneenä siitä alasta ihan samassa yhteydessä puhuisi. Tärkeää ja arvokasta työtä, mutta siinä työssä vastuu, koulutuksellinen osaaminen sekä tiedon ja asioiden ymmärtämisen rooli on täysin eri sfääreissä kuin tekemässäni hoitotyössä. En voi laajasti puhua koko hoitoalasta, koska kokemukseni rajoittuu vain harjoittelujaksoihin ja keikkahommiin, mutta ei jonkun leikkaussalihoitajan tai lasten syöpäosaston työ ihan kaikkiin töihin ole verrannollista.

Ja minä sitten arvostan todella paljon ihan kaikkia ammatteja, enkä ylenkatso mitään ammatteja. Palkkaus on ongelma todella monella alalla, valitettavasti. Liian vähän on nykyinen(kin) hallitus keskittynyt Suomen omiin ongelmiin. Kannatan mm.Ukrainan tukipaketteja, mutta johonkin globaalin auttamisen rajoja on vedettävä. Olisi hienoa, jos pystyisimme auttamaan kaikkia ympäri maailmaa, mutta se on utopiaa. Mielestäni hyvissä rajoissa "Suomi ensin -ajattelu" on selkein keino rajata politiikan priorisaatiota. Ainakin ajankohtaisesti. Ja priorisaatiota pitää toki tapahtua myös kansallisella tasolla. Esimerkiksi ennen hoitajien palkkoja nostaisin omaishoitajien palkkoja. Yhteiskunta säästää aivan järkyttävän määrän rahaa sen työn ansiosta, mutta itse omaishoitajat saavat vain hiluja palkaksi...
 
Ei ne palaa... tällähän valtio saa vanhimmat hoitaitajat eroamaan, jotta tilalle voidaan ottaa päteviä Filippiineiltä, Somaliasta jne. Ne ei valita palkasta ja työoloista

Onhan tuo halpatyövoimalla suomalaisten korvaaminen yhtenä tavoitteena ollut jo pitemmän aikaa (myös useilla muilla aloilla), mutta ei se oikein suuressa kuvassa onnistu/ole toiminut. Somppu naisilta useasti kestää oppia edes suomenkieli jopa parikymmentä vuotta! Ja hoitajien työhön kuuluu pikkuisen muutakin, kuin alusastioiden tyhjennystä. Kyllä se hoitotyö tulevaisuudessakin valtaosin suomalaisvoimin hoidetaan, hallituksesta nyt riippuu miten se hoidetaan.

Tässä mahdollisesti on hallitukselle tulossa kova (nöyryyttävä) paikka, kun joutuu ehkä tekemäänkin suomen ja suomalaisten hyvinvoinnin eteen ensimmäistä kertaa jotain, ja ehkä jopa jostain (ulkomaille rahavirtoja ohjatusta) hömpästä tinkimään.
 
Itse asiassa ainakin mun kotikaupungissa filippiiniläisille maksetaan enemmän. Moni irtisanonut itsensä ja tekevät vuokrafirman kautta . Palkka parempi ja tunteja riittää. Moni lähtenyt pysyvästi. Kyllä joillekin riittäisi se isompi liksa mutta ei mene kauaa niin ollaan samassa tilanteessa
 
Onhan tuo halpatyövoimalla suomalaisten korvaaminen yhtenä tavoitteena ollut jo pitemmän aikaa (myös useilla muilla aloilla), mutta ei se oikein suuressa kuvassa onnistu/ole toiminut. Somppu naisilta useasti kestää oppia edes suomenkieli jopa parikymmentä vuotta! Ja hoitajien työhön kuuluu pikkuisen muutakin, kuin alusastioiden tyhjennystä. Kyllä se hoitotyö tulevaisuudessakin valtaosin suomalaisvoimin hoidetaan, hallituksesta nyt riippuu miten se hoidetaan.

Tässä mahdollisesti on hallitukselle tulossa kova (nöyryyttävä) paikka, kun joutuu ehkä tekemäänkin suomen ja suomalaisten hyvinvoinnin eteen ensimmäistä kertaa jotain, ja ehkä jopa jostain (ulkomaille rahavirtoja ohjatusta) hömpästä tinkimään.
Tulee kyl mieleen että tässä ajetaan tarkoitukselal hoitoalaa alas ja eikös maahanmuuton lisääminen ollut taas jonkun zombin suusta möläytetty tähän liittyen, mutta todellisuus ei sitten menekään taas yhteen vaan porukka ei uskaltaisi enää hoitoon edes tulla koska olisi = kuolema hoitovirheisiin
 
Taas uusi pandoran laatikko avattu eli estetään työntekijöiden oikeus puolustaa oikeuksiaan sekä hyvinvointiaan alalla.
Mihis muuhun tätäkin vielä laajennetaan? Varmaan kaikista aloista saadaan tarvittaessa "kriittinen" ettei voi edes irtisanoutua tai poliisi hakee kotoa takas pöydän ääreen.
 
Back
Ylös Bottom