Suomalainen politiikka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DayOne
  • Aloitettu Aloitettu
Tesla nyt on Euroopassa altavastaaja sähköautojen myyntitilastoissa.

Mihin noiden hybridien kulutuslukemat pitäisi mielestäsi muuttaa, jotta ne olisivat jotenkin enemmän todellisia? Mulla osui hybridillä ihan hyvin jo NEDC-lukemiin toteutuneet lukemat ja jos nyt ostaisin hybridin, niin siinä olisi paljon enemmän sähkörangea, jolloin tarve polttaa bensaa vähenisi entisestään. Hybridin suhtellisen pienen akun valmistus ei kovin isoja päästöjä aiheuta.

Hybridien lukemat saattaa toteutua jossain kaupunkipyörittellyssä tolpasta tolppaan, missä mennään pelkkää lyhyttä etäisyyttä. Kesämökkimatkailijalla, reppuri myyntimiehellä, ja pidemmän työmatkan ajajille joilla mahdollisesti ei tolpppaa toisessa päässä yhtälö on jotain aivan muuta.
Yhtiökumppanin hybridin kulutuslukemat on 2,5x ilmoitettu.
Mutta tosiaan niin kuin sanoin ja tästäkin huolimatta nuo realistisempi vaihtoehto laskea CO2 päästöjä, koska täyssähköille ei ole järkevää infraa, eli kunnollista latauspistettä kerrostalo kämppien parkkiksilla.
En oikein usko suureen tulevaisuuteen ellei tuota aleta parantamaan.
Tällä hetkellä Suomessa 2,65 miljoonaa bensa- ja dieselautoa ja muutokset määrissä alle prosentin luokkaa vuodentakaiseen. Dieselit taisi inasen lisääntyä.
Täyssähköjä 0,01 miljoonaa ja hybridejä 0,05 miljoonaa.
Ei se bensan hinnan nostaminen ja samaan aikaan valtaisa verotuksellinen edun antaminen plus itse käyttövoiman halpuus ole valtaisaa ostoryntäystä aiheuttanut.
Tää mun suurin kritiikki tässä. Sähköautoilun yleistymistä jos halutaan, niin polttoaineiden hinnan nosto ei ole oikea tie ja veroja ei noille sähkövehkeille voi oikein enempää alentaa.
Pitäs alkaa tekemään parempaa infraa tai miettiä uudestaan onko sähkö se juttu.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos hybridien kulutustiedot pitäis muuttaa, pitäiskö myös bensan ja dieselin kulutus? Vaimon ajossa kuluttaa varmaan 2-3l/100km enemmän kuin mun ajossa. Pitäiskö muuttaa kulutuslukemat hänen ajotyylin mukaiseksi?
 
Kun ilmasto ei taida edes tästä kiittää. Eilen tuli hyvä dokkari aiheesta, ihme kyllä, vieläpä yleltä: "Likaista vihreää energiaa".

Mutta menemättä nyt siihen keskusteluun pelastetaanko sähköautoilla ilmasto, niin ei minua yksityisautoilun kustannusten nousu omalla kohdalla kovin paljon huoleta. Vaan se, että kaikkien tavaroiden kuljetuskustannusten nousu. Polttoaineen hinnan nousu tulee vielä todella pitkään näkymään raskaanliikenteen kustannuksissa, mikä tulee vaikeuttamaan Suomen vientiteollisuutta sekä näkymään mm. tavaroiden/ruuan yms. hinnassa.

ps. Kylläpä nopeasti tuli kannatusta tuolle aloitteelle
Hiukan asenteellinen aloitus dokkarilla, mutta pitää vielä katsoa loppuun. Kiitokset vinkistä.

Tässä yksi mielestäni ihan kattava analyysi sähköautojen päästöistä:

Jos jollain on heittää vastaavia lähteitä, olisin kiitollinen.
 
Hybridien lukemat saattaa toteutua jossain kaupunkipyörittellyssä tolpasta tolppaan, missä mennään pelkkää lyhyttä etäisyyttä. Kesämökkimatkailijalla, reppuri myyntimiehellä, ja pidemmän työmatkan ajajille joilla mahdollisesti ei tolpppaa toisessa päässä yhtälö on jotain aivan muuta.
Yhtiökumppanin hybridin kulutuslukemat on 2,5x ilmoitettu.
Mutta tosiaan niin kuin sanoin ja tästäkin huolimatta nuo realistisempi vaihtoehto laskea CO2 päästöjä, koska täyssähköille ei ole järkevää infraa, eli kunnollista latauspistettä kerrostalo kämppien parkkiksilla.
En oikein usko suureen tulevaisuuteen ellei tuota aleta parantamaan.
Tällä hetkellä Suomessa 2,65 miljoonaa bensa- ja dieselautoa ja muutokset määrissä alle prosentin luokkaa vuodentakaiseen. Dieselit taisi inasen lisääntyä.
Täyssähköjä 0,01 miljoonaa ja hybridejä 0,05 miljoonaa.
Ei se bensan hinnan nostaminen ja samaan aikaan valtaisa verotuksellinen edun antaminen plus itse käyttövoiman halpuus ole valtaisaa ostoryntäystä aiheuttanut.
Tää mun suurin kritiikki tässä. Sähköautoilun yleistymistä jos halutaan, niin polttoaineiden hinnan nosto ei ole oikea tie ja veroja ei noille sähkövehkeille voi oikein enempää alentaa.
Pitäs alkaa tekemään parempaa infraa tai miettiä uudestaan onko sähkö se juttu.
Kaupunkipyörittelyssä hybridillä voi ajaa bensakulutuksella 0 l/100 km eli normimittausten kulutuslukemat alittuvat. Suomessa asuessani mulla oli oli mahdollisuuksia latailla yllin kyllin. Kerrostalon parkkihallissa ja työpaikan pihalla oli kohtuuhintaiset latausboksit. Käyttämäni kuntosalin ympärilää oli kolmen eri kaupan parkissa latausmahdollisuuksia. Kylällä käydessä lähes kaikissa parkkihalleissa oli latureita. Puoletkin tuosta infrasta olisi riittänyt minulle oikein hyvin.

Latausinfraa rakentuu koko ajan lisää. Ei sen kanssa tarvitse jossitella. Sähkön osattu jaella jo silloin, kun päivän kovin uutuus oli T-Ford. Ei tätä voida oikein kokea merkittäväksi haasteeksi enää näin 2020-luvulla.
 
Pitäiskö muuttaa kulutuslukemat hänen ajotyylin mukaiseksi?

Kulutuslukemia ei pidä keksiä, vaan käyttää ainoastaan toteutuneita.
Eli tilapäinen autovero pois ja verotus vain polttoaineeseen. Nykyistä tasoa voisi jopa hieman nostaa, jos autovero poistettaisiin.
Sähköautoilijakin säästäisi enemmän, ilman sen enempiä keinotekoisuuksia tai "kulutuslaskelmia".
Tietenkin ainut objektiivinen tapa verottaa CO2 päästöjä on verottaa toteutunutta polttoaineenkulutusta mistä ne CO2 päästöt tulevat.
 
Kulutuslukemia ei pidä keksiä, vaan käyttää ainoastaan toteutuneita.
Eli tilapäinen autovero pois ja verotus vain polttoaineeseen. Nykyistä tasoa voisi jopa hieman nostaa, jos autovero poistettaisiin.
Sähköautoilijakin säästäisi enemmän, ilman sen enempiä keinotekoisuuksia tai "kulutuslaskelmia".
Tietenkin ainut objektiivinen tapa verottaa CO2 päästöjä on verottaa toteutunutta polttoaineenkulutusta mistä ne CO2 päästöt tulevat.
Noinkin asia on. mutta siinä kävisi helposti niin, että pienituloisella ei olisi varaa ajella. Samoin polttomoottorilla ajelu vähenisi rajusti ja tuo kierre nostaisi polttoaineverot pilviin. Aikana, jolloin fossiilisille ei ollut vaihtoehtoa, tuo olisi voinut toimia, mutta nykyisin ei oikein mitenkään.
 
Noinkin asia on. mutta siinä kävisi helposti niin, että pienituloisella ei olisi varaa ajella. Samoin polttomoottorilla ajelu vähenisi rajusti ja tuo kierre nostaisi polttoaineverot pilviin. Aikana, jolloin fossiilisille ei ollut vaihtoehtoa, tuo olisi voinut toimia, mutta nykyisin ei oikein mitenkään.

Toisaalta polttoainetta verotetaan jo nyt todella paljon ja köyhällä on varaa vain vanhoihin ja enemmän kuluttaviin ja enemmän vikaantuviin autoihin. Ja sähköautot varsinkin köyhän ulottumattomissa.
 
Toisaalta polttoainetta verotetaan jo nyt todella paljon ja köyhällä on varaa vain vanhoihin ja enemmän kuluttaviin ja enemmän vikaantuviin autoihin. Ja sähköautot varsinkin köyhän ulottumattomissa.
Niin tuo vahvistaa sen, mitä kirjoitin. Varakkaat ajelisivat Tesloilla tyytyväisinä, mutta vanhoilla polttiksilla ajavat maksaisivat verot maksumiesten vähetessä vuosi vuodelta raskaammin.
 
Niin tuo vahvistaa sen, mitä kirjoitin. Varakkaat ajelisivat Tesloilla tyytyväisinä, mutta vanhoilla polttiksilla ajavat maksaisivat verot maksumiesten vähetessä vuosi vuodelta raskaammin.

Niin köyhä maksaa bensan hinnassa, nykyisellä systeemillä köyhä maksaa homman autoverossa. Ja ajaa vanhalla saastuttavalla romulla.
Mun mallissa autoilun verotusta kyllä kevennettäisiin merkittävästi kokonaisuudessaan, niin köyhä ei joutuisi maksumieheksi, mutta saisi paremman vähjemmän saastuttavan auton. Sitäpaitsi köyhä harvemmin ajaa pitkiä työmatkoja mistä merkittäviä polttoainekuluja, pitkät matkat mennään yleensä kartanolta ison virman lokaatioihin.
 
Niin köyhä maksaa bensan hinnassa, nykyisellä systeemillä köyhä maksaa homman autoverossa. Ja ajaa vanhalla saastuttavalla romulla.
Mun mallissa autoilun verotusta kyllä kevennettäisiin merkittävästi kokonaisuudessaan, niin köyhä ei joutuisi maksumieheksi, mutta saisi paremman vähjemmän saastuttavan auton. Sitäpaitsi köyhä harvemmin ajaa pitkiä työmatkoja mistä merkittäviä polttoainekuluja, pitkät matkat mennään yleensä kartanolta ison virman lokaatioihin.
Ei halvoissa vanhoissa autoissa, joihin köyhän rahat riittävät, ole enää jäljellä juurikaan autoveroa tai mitään muutakaan arvoa. Jos autovero siirretään polttoaineisiin, niin ilman muuta se puree eniten näihin. Esim. harvaan asutuilla alueilla autot ovat tyypillisesti tuollaisia, työmatkat pitkiä ja palkat pieniä. "Kartanolta ison firman lokaatioihin" kulkevat ovat niin olemattoman pieni tekijä, ettei sillä ole mitään merkitystä tässä keskustelussa. Tasaveroissa keski- ja pienituloiset ratkaisevat kaiken.

Se, jos verotuksen tasoa lasketaan kautta linjan, niin silloinhan tilanne on toinen, mutta se ei liity siihen, että pitäisikö verottaa auton hankintaa vai polttonesteitä.
 
Syksyllä siirryn tekemään 60% työaikaa. Tulotasoon tämä ei vaikuta kuin korkeintaan positiivisesti, kun kerkeää sitten tekemään enemmän pimeitä hommia. Ei kiinnosta pätkääkään enää olla veroilla mukana tukemassa tätä hulluutta. Eläkkeen kertyminenkään ei huoletta. Tapan itseni mieluummin sitten jos ei rahallisesti pärjää.
 
On aikamoista EU:n hallintaa suomalaisten yli kun asiat vaan tapahtuu ja Suomen pääministeri alistuu eikä ole mitään sanottavaa tai selvitettävää kansalaisille tilanteesta. Huh-huh.

Joku voi syödä hatullisen jotain eritettä, ellei Suomen nykyinen pääministeri saa hyvinkin korkeaa virkaa Brysselistä, ehkäpä kautensa aikana vielä.

"Suomen vaitonaista linjaa on perusteltu muun muassa sillä, ettei euromaiden johtajien kokouksessa käytetyistä puheenvuoroista ole ollut tapana kertoa julkisuuteen. Pääministerin vaitonaisuus voi myös olla poliittisesti ymmärrettävää, koska eurobondiasia on Suomessa poliittisesti arka. Moni muistaa vielä, kuinka vuonna 2012 Euroopan ollessa velka- ja pankkikriisin kourissa perussuomalaiset väläytti jopa kansanäänestystä tuolloin esillä olleista eurobondeista, koska niiden avulla EU:sta oli tarkoitus luoda yhteinen vero- ja tulonsiirtounioni."

Joskus luulin, että Suomen tapana oli olla maailman demokraattisin maa. En toki enää.
 
Back
Ylös Bottom