Suomalainen politiikka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DayOne
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tainnu vähän nousta hattuun.
Pikkuhiljaa vaan alkaa sädekehä mureneen ja todellinen "osaaminen" tulee esiin.
 
159123206_4393585983989955_7118270696286602153_o.jpg
 
https://kansalaisaloite.fi/fi/aloite/8200

Suosittelen kaikkia kannattamaan tuota aloitetta, jos se edes vähän hillitsisi hallituksen haluja korottaa polttoaineveroja..
Mites jos esitettyjen alennusten sijaan tuettaisiin saman verran sähköautojen hankintaa? Ilmasto kiitää (kai), Suomi saa mainetta ja kunniaa liikenteen sähköistäjänä ja kansalaiset saa uusia muodikkaita kulkupelejä,
 
Mites jos esitettyjen alennusten sijaan tuettaisiin saman verran sähköautojen hankintaa? Ilmasto kiitää (kai), Suomi saa mainetta ja kunniaa liikenteen sähköistäjänä ja kansalaiset saa uusia muodikkaita kulkupelejä,

Johan sähköautoja tuetaan vaikka kuinka, ovat lähes autoverottomia ja käyttövoima halvempaa ja vuosimaksut paljon halvempia ja välillä on maksettu vielä päälle suoria tukia erikseen.
Ei kiinnosta sähköauto mua eikä varmaan ketään muutakaan meidän taloyhtiössä, kun latausinfra ei parkkiksella ole kunnossa.
Valtion tuki näyttää menevän biokaasu infran rakentamiseen, siitä sitten ajan myötä ehkä siirtymää synteettisiin kaasuihin tai vetyyn.
Sähköauto ihan kiinnostava ylellisyystuote omakotiasujille joille latausaseman hankinta järkevää ja lataus mukavaa omassa tallissa.
 
Jos sitä latausasemaa tuetaan myös? Mulla on sellainen kutina, että sähköautot on se tulevaisuuden juttu. Vetyä voidaan vaikka sitten polttaa, jotta saadaan polttoainetta sähköautoon. Mun kutina voi olla väärässäkin.
 
Mites jos esitettyjen alennusten sijaan tuettaisiin saman verran sähköautojen hankintaa? Ilmasto kiitää (kai), Suomi saa mainetta ja kunniaa liikenteen sähköistäjänä ja kansalaiset saa uusia muodikkaita kulkupelejä,

Yhtälö on kieltämättä haastava. Autoilun tulevaisuus tulee joka tapauksessa olemaan sähköinen, tavalla tai toisella. Keskimääräisen henkilöauton arvo taitaa täällä Hölmölässä olla n. 4000 € ja se kulkee polttomoottorin voimin. Syynä autokannan hitaaseen uusiutumiseen on se, että ihmiset eivät keskimäärin halua panostaa uudempiin autoihin ja/tai niihin ei yksinkertaisesti ole varaa. Ehkä tuo jälkimmäinen on lähempänä totuutta. Sähköautoilun yleistymistä hidastaa lisäksi latausinfran puutteellisuus ja sen hidas yleistyminen. Lisäksi etenkin kaupunkialueella latausinfraa on lähes mahdotonta rakentaa siten, että kaikilla haluavilla sähköautoilijoilla olisi mahdollista autoa kotipihassaan ladata. Näin olleen luulisin, että sähköautoilu tulee yleistymään ensin etenkin omakotitaloasujien ja landepaukkujen keskuudessa.

Vety on tällä hetkellä kovassa hypessä, mutta vain aika näyttää, että kuinka nopeasti se yleistyy henkilöautoliikenteen "polttoaineena". Tällä hetkellä ainakin ollaan vielä ihan täysin lapsen kengissä. Veikkaisin, että täällä Hölmölässä sen yleistyminen kestää kauemmin kuin monessa muussa maassa. Ja en usko, että polttonesteiden käyttö mitenkään dramaattisesti tästäkään eteenpäin notkahtaa, mutta ne tulee toki hitaasti vähenemään muiden energiamuotojen korvatessa. Ja kaikille ekofasisteille tiedoksi, että polttoneisteiden kulutus piikkasi OECD-maissa jo vuonna 2005, mutta jatkaa edelleen vakaata kasvuaan ei-OECD maissa, josta johtuen kokonaiskulutus jatkaa edelleen vakaata kasvuaan ja pitkään.
 
Lataushybridit tällä hetkellä paras keino "taistella ilmastonmuutosta vastaan". Kuitenkaan ei riippuvaisia latauksesta, pitkä range ja saa nätisti (paperilla) päästöjä alas. Lukumääräisesti myynti kasvaa aika hyvin ja ei sada homma Teslan eli Euroopan autovalmistajien kilpailijan laariin. "liikenteen päästöjen puolittaminen" varsin mahdollista pelkästään noilla.
Täyssähkössä tulee verotusongelmia, infraongelmia, kilpailuongelmia, hankintahintaongelmia jne.
 
Lataushybridit tällä hetkellä paras keino "taistella ilmastonmuutosta vastaan". Kuitenkaan ei riippuvaisia latauksesta, pitkä range ja saa nätisti (paperilla) päästöjä alas. Lukumääräisesti myynti kasvaa aika hyvin ja ei sada homma Teslan eli Euroopan autovalmistajien kilpailijan laariin. "liikenteen päästöjen puolittaminen" varsin mahdollista pelkästään noilla.
Täyssähkössä tulee verotusongelmia, infraongelmia, kilpailuongelmia, hankintahintaongelmia jne.

Kyllähän tämä "ilmastonmuutoksen vastainen taistelu" on kokolailla todella absurdia touhua. Mutta kun siihen on kerran näköjään sitouduttu korkeimmilla mahdollisilla päättävillä tahoilla, niin sittenhän sitä taistellaan, hinnasta välittämättä. Itse olen paniskellut uudemman auton ostamisen kanssa ja en oikein näe muuta järkevää vaihtoehtoa kuin ostaa uudehkon sähköauton, vaikka tähän asti olenkin ollut siinä ns. 4000 € kerhossa. Tämä siitä yksinkertaisesta syystä, että nykyinen hallitys näkee meidät polttomoottoriautoilijat ainoastaan lypsylehminä, joilla voivat edesauttaa omia dystopisia unelmiaan. Mutta se on varmaa, että kunhan vähintään merkittävä osa nykyisistä polttisautoilijoista siirtyy sähköön, niin eivät ne autoilun kustannukset siitä ainakaan laske. Koska onhan autoilu ollut ihan helvetin hyvä lypsylehmä valtiolle.
 
Pikkuhiljaa vaan alkaa sädekehä mureneen ja todellinen "osaaminen" tulee esiin.
Todella osuva kirjoitus Ukkolalta. Leikkisästi naisvihaa lietsoen totean, että melkein tulee ikävä setäkerhojen poliittisia broilereita.
 
Mites jos esitettyjen alennusten sijaan tuettaisiin saman verran sähköautojen hankintaa? Ilmasto kiitää (kai), Suomi saa mainetta ja kunniaa liikenteen sähköistäjänä ja kansalaiset saa uusia muodikkaita kulkupelejä,
Kun ilmasto ei taida edes tästä kiittää. Eilen tuli hyvä dokkari aiheesta, ihme kyllä, vieläpä yleltä: "Likaista vihreää energiaa".

Mutta menemättä nyt siihen keskusteluun pelastetaanko sähköautoilla ilmasto, niin ei minua yksityisautoilun kustannusten nousu omalla kohdalla kovin paljon huoleta. Vaan se, että kaikkien tavaroiden kuljetuskustannusten nousu. Polttoaineen hinnan nousu tulee vielä todella pitkään näkymään raskaanliikenteen kustannuksissa, mikä tulee vaikeuttamaan Suomen vientiteollisuutta sekä näkymään mm. tavaroiden/ruuan yms. hinnassa.

ps. Kylläpä nopeasti tuli kannatusta tuolle aloitteelle
 
Mutta se on varmaa, että kunhan vähintään merkittävä osa nykyisistä polttisautoilijoista siirtyy sähköön, niin eivät ne autoilun kustannukset siitä ainakaan laske. Koska onhan autoilu ollut ihan helvetin hyvä lypsylehmä valtiolle.

Kyllä, tarpeeksi sähköautoja kun on liikenteessä, niin GPS tulee perseeseen ja valtio alkaa verottamaan ajettuja kilometrejä.

Samalla noiden hybridien kulutuslukemat muutetaan paljon lähemmäs todellisia ja aletaan verottamaan rankemmin. Tällä hetkellä ne ovat paras tapa tavisten CO2 päästöjen laskuun (paperilla). En tiedä sitten paljonko luontoa kuluttaa että autoihin rakennetaan yhden voimalinjan sijaan kaksi...

Nythän jos kalliin/tehokkaan polttomoottoriauton haluaa ostaa, niin kantsii ostaa lataushybridi vaikka ei latais sitä kertaakaan, koska säästää helposti tuhansia jopa kymmeniä tuhansia autoverossa, vaikka autoissa olisi ihan samat polttomoottorit. Kyllähän nuo oikeasti jees ovat siinä että vähentävät oikeita saasteita (ei CO2) kaupungeissa, missä pikkuakun range riittää.
 
Lataushybridit tällä hetkellä paras keino "taistella ilmastonmuutosta vastaan". Kuitenkaan ei riippuvaisia latauksesta, pitkä range ja saa nätisti (paperilla) päästöjä alas. Lukumääräisesti myynti kasvaa aika hyvin ja ei sada homma Teslan eli Euroopan autovalmistajien kilpailijan laariin. "liikenteen päästöjen puolittaminen" varsin mahdollista pelkästään noilla.
Täyssähkössä tulee verotusongelmia, infraongelmia, kilpailuongelmia, hankintahintaongelmia jne.
Tesla nyt on Euroopassa altavastaaja sähköautojen myyntitilastoissa.
Samalla noiden hybridien kulutuslukemat muutetaan paljon lähemmäs todellisia ja aletaan verottamaan rankemmin. Tällä hetkellä ne ovat paras tapa tavisten CO2 päästöjen laskuun (paperilla). En tiedä sitten paljonko luontoa kuluttaa että autoihin rakennetaan yhden voimalinjan sijaan kaksi...

Mihin noiden hybridien kulutuslukemat pitäisi mielestäsi muuttaa, jotta ne olisivat jotenkin enemmän todellisia? Mulla osui hybridillä ihan hyvin jo NEDC-lukemiin toteutuneet lukemat ja jos nyt ostaisin hybridin, niin siinä olisi paljon enemmän sähkörangea, jolloin tarve polttaa bensaa vähenisi entisestään. Hybridin suhtellisen pienen akun valmistus ei kovin isoja päästöjä aiheuta.
 
En kyllä tiedä mitä tuommoisesta hallituksesta enää pitäisi sanoa? Tai sinällään ihan sama, koska kuitenkin kaikki kritiikki sitä kohtaan on vihapuhetta.


 
Back
Ylös Bottom