Suomalainen politiikka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DayOne
  • Aloitettu Aloitettu
Suomi ei ole sama mitä 30 vuotta sitten, no shit? Maailma muuttu koko ajan, harmi että moni tipahtaa kelkasta. Ja sekös ihmisiä kenkuttaa. Ja jos joku on noin yksinkertainen, että koronapassin takia menettää tahdon puolustaa maataan, niin mitä helvettiä tommosella vässykällä armeijassa/sodassa tekisi? Säntäisi karkuun ensimmäisen laukauksen jälkeen.
Juu. En mä ole menettänyt tahtoa puolustaa maata kun sitä ei ole ikinä ollutkaan :giggle:. Tuo oli vaan esimerkki miten ne kansalaisen oikeudet katoaa. Mä olen hyvin nähnyt miten mun isovanhemmat on käynyt läpi sota-aikaa. Mitä hyötyä on menettää henki tai esim. joku ruumiinosa puolustamalla maata jonka joku toinen omistaa. Mä en omista tästä maasta yhtään mitään. Ja vaikka kuinka uhraisin itseäni sodassa olisi asemani edelleen yhtä heikko sodan jälkeen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Samaa mieltä, ehkä jos jotain asetuksia pitäisi nyt muuttaa olisi kertausharjoitusten tehostaminen. Paljon tuttuja kun ei ole koskaan käyneet kertaamassa.
Kai meinaa ettei sijoitusta ole tulossa edes sodan aikana. Toki mikäli sota tulisi ja isot tappiot sittenhän pv kaivaisi reserviä hieman syvemmältä.


Kumpikohan tässä asiassa ottaa lopulta pakkia. Seuraava kierros 3 päivää ja mitä sen jälkeen? Kolmas lakkokierros jo viikon?
Ymmärtäähän tuon että ne muutokset huolestuttaa. Miten esimerkiksi tulkitaan se helpotettu irtisanominen? Asiallinen syy riittäisi, saako vanhalle vakituiselle työntekijälle antaa potkut vaikka koska ei ole tarpeeksi tuottava? Isketäänkö irtisanotulle sitten karenssia päälle, tulkitaanko se potkut omaksi syyksi?
 
Luultavasti. Mutta luulen että Häkkäsen ulostulolla on samanlainen vaikutus kuin Päivi Räsäsen homopuheilla, reservistä eroaa samantien normaalia enemmän porukkaa.
Epäilemättä noin käy ainakin jossain määrin. Häkkäsen virhe olikin puhua tuosta julkisuuteen ennen kuin lakiesitys menee eduskunnan pöydälle. Saisi reservistä eroajille koitua siviilipalvelus suoritettavaksi, sitten erotkoon ketkä haluaa. Se, että käy armeijan mutta eroaakin reservistä on yhteiskunnan kannalta huonoin mahdollinen ratkaisu, koulutus maksaa - ja sillä pyyhitään sitten hanuria. Siviilipalveluksella sentään voitaisiin tuottaa edes jotain plussaa, jos sen 12-13kk tekee duunia päivärahoilla.
 
Ja toisaalta mitä tekee sodassa sellaisella porukalla, joka pelkää tavallista lentsuakin niin paljon, että pelkää sen takia myös kaikkia, jotka eivät käytä kasvomaskia tai eivät ole ottaneet uskomushoitoja? Tarvittaisiinko silloin edes sitä ensimmäistä laukausta ennen karkuun lähtemistä?
Totta. Tuollaisia en tosin ole nähnyt kuin joitain täti-ihmisiä ruokakaupassa. Sen sijaan me normilammakset lienemme oivia sotilaita... maski naamalle kun niin käsketään, vaikkei siinä järkiperustetta olisikaan, eli kutakuinkin juuri sellaista käyttäytymistä mitä armeijassa haluttiin 😁
 
Kumpikohan tässä asiassa ottaa lopulta pakkia. Seuraava kierros 3 päivää ja mitä sen jälkeen? Kolmas lakkokierros jo viikon?
Ymmärtäähän tuon että ne muutokset huolestuttaa. Miten esimerkiksi tulkitaan se helpotettu irtisanominen? Asiallinen syy riittäisi, saako vanhalle vakituiselle työntekijälle antaa potkut vaikka koska ei ole tarpeeksi tuottava? Isketäänkö irtisanotulle sitten karenssia päälle, tulkitaanko se potkut omaksi syyksi?
Nimenomaan juuri näin. Ja kun yleensä palkkakin paranee työuran loppua kohti niin tuleeko kiusaus jossain paikoissa päästä eroon kokeneemmasta työntekijästä jonkun nuoren ja pienipalkkaisemman edestä. Tai jos naama alkaa vituttamaan esimerkiksi jostain epäkohdista huomautettaessa.
Toki tästä syystähän voi jo nykysin irtisanoa ainakin hoitoalalla jos tuot ilmi siellä olevia epäkohtia.
Hankalalta näyttää, kun alennetaan samaan aikaan irtisanomiskynnystä ja heikennetään sosiaaliturvaa. Saapi nähdä, kyllä nämä pitäis neuvotteluissa saada sovittua missä molemmat osapuolet sais tuotua kantansa esiin ihan reilusti.
 
Nimenomaan juuri näin. Ja kun yleensä palkkakin paranee työuran loppua kohti niin tuleeko kiusaus jossain paikoissa päästä eroon kokeneemmasta työntekijästä jonkun nuoren ja pienipalkkaisemman edestä. Tai jos naama alkaa vituttamaan esimerkiksi jostain epäkohdista huomautettaessa.
Toki tästä syystähän voi jo nykysin irtisanoa ainakin hoitoalalla jos tuot ilmi siellä olevia epäkohtia.
Hankalalta näyttää, kun alennetaan samaan aikaan irtisanomiskynnystä ja heikennetään sosiaaliturvaa. Saapi nähdä, kyllä nämä pitäis neuvotteluissa saada sovittua missä molemmat osapuolet sais tuotua kantansa esiin ihan reilusti.
Ihan hyvä puheenvuoro kolikon toisesta puolesta: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mikkokokko/asiallinen-ja-painava-syy-vs-asiallinen-syy/
 
Onhan noi selkeitä syitä irtisanomiseen, että outoa jos ei pysty noissairtisanoa. Veikkaan kuitenkin, että noi on jäävuoren huippuja, törkeitä tapauksia toki silti.
Ainakin omassa työpaikalla väkivaltainen käyttäytyminen johtaa irtisanomiseen heti.
Näitä tapauksia ei niin paljoa ole, että oikein lakia pitää muuttaa niiden takia.
 
En ole koskaan ymmärtänyt miksi ei saa irtisanoa vaikka sen pärstäkertoimen vuoksi, tai vaikka vittuillakseen. Mitenhän jenkeissä on? Luulisin että saa antaa potkut milloin vain ilman perusteita 🤔
 
Eiks nää liity kaikki työttömiin kun kysyttiin duunareihin osuvia? Mä oon kohta viiskymppinen ukko ja ollu yhteensä ehkä 2kk elämässäni ilman työtä, mä olen saanut työttömyyskorvauksia vähemmän mitä maksan kuukaudessa tällä hetkellä veroja.

Mä ymmärrän että voi ottaa koville nämä uudistukset mutta töitä tekemällä helpottaa. Tossa vikassa kuvassa on lähtötilanne 0.83 %/BKT, ja siitä ollaan leikkaamassa 41M, muuttuuko vielä näkyvät prosentit, vai onko edelleen 0.83%/BKT? Kun ei sitä ole tuohon laskettu, menee taas miljardit ja miljoonat sekaisin.

Miten asfalttityöntekijät tai rakennusalalla olevat? Vakipaikka, mutta kuuluu asiaan että pakkolomia on aina silloin tällöin. Heikennykset iskee aika pahasti.
Eikö niitä heikennyksiä voi tosiaankaan suunnata niihin joilla ei työn tekeminen kiinnosta? Miksi pitää rankaista niitä jotka töitä tekee. Luulisi että olisi löytynyt muutakin mistä raapia säästöjä kuin köyhien työntekijöiden vähäisistä eduista.
 
Miten asfalttityöntekijät tai rakennusalalla olevat? Vakipaikka, mutta kuuluu asiaan että pakkolomia on aina silloin tällöin. Heikennykset iskee aika pahasti.
Eikö niitä heikennyksiä voi tosiaankaan suunnata niihin joilla ei työn tekeminen kiinnosta? Miksi pitää rankaista niitä jotka töitä tekee. Luulisi että olisi löytynyt muutakin mistä raapia säästöjä kuin köyhien työntekijöiden vähäisistä eduista.
Mun mielestä ainakin asfattityöntekijät voisivat tuudittautua jatkossa siihen että tekevät enemmän kuin 4kk vuodessa töitä, en näe miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa siitä että ovat 8kk vuodesta työttöminä. Rakennus alakin voisi ruveta palkkaamaan jengiä vakkarisopimuksille eikä urakoihin, noi kaikki sopimusmallit on vain muokkautuneet noin koska meidän yhteiskunta mahdollistaa sen järkyttävien ansiosidonnaisten takia, ne on kuitenkin tarkoitettu siihen jos oikeasti työt loppuu eikä siihen että tehään jotain keikkahommia korotetuilla palkoilla, ja sit lomaillaan yhteiskunnan tuella korkeilla ansiosidonnaisilla kun on oltu urakkapalkoilla.

Raksaukkoja nähny paljon jotka tekee kauheilla urakkaboonuksille muutaman kuukauden töitä, sit loppuu urakat, ja tulee 2kk tauko, siitä tuet rullaa korkeina, koska urakkapalkat ollu isoja, ja ansiosidonnaisen aikana tehään tutuille remppaa hyväveli hintaan.

Ei nää pitäis olla enää tän päivän juttuja. Minä en henkilökohtaisesti ymmärrä miksi tuollaisia pitäisi jonkun AY liikkeen mukana puolustaa. Siirretään vaikka ansiosidonnaiset AY liikkeiden maksettavaksi pois valtiolta, siinä olisi hyvä ratkaisu. (varmaan kävisi hallituksellekkin, saisi pysyä ansiosidonnaiset siellä 500 päivässä.)
 

Mun mielestä ainakin asfattityöntekijät voisivat tuudittautua jatkossa siihen että tekevät enemmän kuin 4kk vuodessa töitä, en näe miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa siitä että ovat 8kk vuodesta työttöminä. Rakennus alakin voisi ruveta palkkaamaan jengiä vakkarisopimuksille eikä urakoihin, noi kaikki sopimusmallit on vain muokkautuneet noin koska meidän yhteiskunta mahdollistaa sen järkyttävien ansiosidonnaisten takia, ne on kuitenkin tarkoitettu siihen jos oikeasti työt loppuu eikä siihen että tehään jotain keikkahommia korotetuilla palkoilla, ja sit lomaillaan yhteiskunnan tuella korkeilla ansiosidonnaisilla kun on oltu urakkapalkoilla.

Raksaukkoja nähny paljon jotka tekee kauheilla urakkaboonuksille muutaman kuukauden töitä, sit loppuu urakat, ja tulee 2kk tauko, siitä tuet rullaa korkeina, koska urakkapalkat ollu isoja, ja ansiosidonnaisen aikana tehään tutuille remppaa hyväveli hintaan.

Ei nää pitäis olla enää tän päivän juttuja. Minä en henkilökohtaisesti ymmärrä miksi tuollaisia pitäisi jonkun AY liikkeen mukana puolustaa. Siirretään vaikka ansiosidonnaiset AY liikkeiden maksettavaksi pois valtiolta, siinä olisi hyvä ratkaisu. (varmaan kävisi hallituksellekkin, saisi pysyä ansiosidonnaiset siellä 500 päivässä.)

Niin se kyllä on, mutta voi olla ettei esim asfaltti hommiin ole pian tekijöitä.

Eikö tosiaan ole mahdollista tehdä vastaavaa systeemiä kuin autovakuutuksissa? Jos olet harvoin työttömänä niin saat täydet tuet, mutta jos olet suurimman osan vuodesta niin saat minimit. Tämä olisi reilu kaikille.
 
Niin se kyllä on, mutta voi olla ettei esim asfaltti hommiin ole pian tekijöitä.

Eikö tosiaan ole mahdollista tehdä vastaavaa systeemiä kuin autovakuutuksissa? Jos olet harvoin työttömänä niin saat täydet tuet, mutta jos olet suurimman osan vuodesta niin saat minimit. Tämä olisi reilu kaikille.
Ei se ole, kun ei normi duunarit oo juuri ikinä työttöminä vaan tekevät töitä, ei ansiosidonnaisen pitäisi olla sidottuna niin että tietyt firmat käyttävät sitä duunariensa palkkojen hoitoon. Mielummin niin että Ay liike maksaa sen ja laskuttavat sitten sen niiltä jotka työttöminä on.
 
Onhan noi selkeitä syitä irtisanomiseen, että outoa jos ei pysty noissairtisanoa. Veikkaan kuitenkin, että noi on jäävuoren huippuja, törkeitä tapauksia toki silti.
Ainakin omassa työpaikalla väkivaltainen käyttäytyminen johtaa irtisanomiseen heti.
Näitä tapauksia ei niin paljoa ole, että oikein lakia pitää muuttaa niiden takia.
Tjoo, karrikoituja keissejä, ja joissa varmasti jokaisessa on muutenkin yhtä monta "totuutta" kuin osapuoltakin. Jokainen silti on varmasti joskus törmännyt jossain työpaikassaan yksilöön, jonka kohdalla puhutaan ihmetellen ettei osattu koeajalla irtisanoa. Sen jälkeen se maito on sitten maassa, eikä kaverista helpolla pääse eroon, jos se edes näennäisesti jotain työn kaltaista tekee, eikä lyö ketään. Pienemmässä firmassa tämä syö ihan oikeasti kuormasta ja kollegoiden selkänahkaa, koska sen paikan (palkkakulun) voisi täyttää paremmallakin aineksella. Onhan se tietenkin tärkeää ja oikein, että kaikilla on oikeus oleskella työpaikalla palkkaa nostamassa.
 
Ei se ole, kun ei normi duunarit oo juuri ikinä työttöminä vaan tekevät töitä, ei ansiosidonnaisen pitäisi olla sidottuna niin että tietyt firmat käyttävät sitä duunariensa palkkojen hoitoon. Mielummin niin että Ay liike maksaa sen ja laskuttavat sitten sen niiltä jotka työttöminä on.

Itse olen ollut yli 15v rakennusalalla samassa paikassa ja kyllä se vaan rakentaminen keskittyy kesään. Monesti on talvia että pakkolomaa on muutamasta viikosta pariin kuukauteen. Pitäiskö tälle ajalle alkaa etsimään uutta työpaikkaa? Tilanne muuttuu yleensä todella nopeaa ja kun saavat uusia tilauksia ja lomat vaihtuu kauheaan kiireeseen. Kuka nuori enää alkaa opiskeleen alalle missä töitä on vaan osan vuotta ja tarvit toisen koulutuksen että saat talveksi hommia. Menee kyllä vaikeaksi.

Nuo muutokset on hyviä että huonoista työntekijöistä pääsee helpommin eroon.
 
Itse olen ollut yli 15v rakennusalalla samassa paikassa ja kyllä se vaan rakentaminen keskittyy kesään. Monesti on talvia että pakkolomaa on muutamasta viikosta pariin kuukauteen. Pitäiskö tälle ajalle alkaa etsimään uutta työpaikkaa? Tilanne muuttuu yleensä todella nopeaa ja kun saavat uusia tilauksia ja lomat vaihtuu kauheaan kiireeseen. Kuka nuori enää alkaa opiskeleen alalle missä töitä on vaan osan vuotta ja tarvit toisen koulutuksen että saat talveksi hommia. Menee kyllä vaikeaksi.

Nuo muutokset on hyviä että huonoista työntekijöistä pääsee helpommin eroon.
Niin eli yhteiskunnan eli muiden veronmaksajien pitää maksaa se sinun palkka, kun olet lomalla? Ei, jos systeemissä mitään järkeä olisi, niin säästät siitä palkasta, että pärjäät ne "lomat" tai sitten teet muita töitä keikkaa jne.

Minimi työttömyystuki noille ajoille toki varmaan kuitenkin ihan järkevää ja sitten pitää tulla sillä toimeen. Ei ole kovin kestävää, että tekemättömästä työstä yhteiskunta maksaa isoja rahoja siitä, että joku istuu kotona.

Mutta onhan tuo ihan älytön kilpailuetu firmoille, jotka tuota käyttää hyväksi. Sama asia, kun joissain firmoissa maksetaan työntekijöille niin huonoa palkkaa, että saavat päälle mm. asumistukea ym. Eli yhteiskunta maksaa osan siinäkin.
 
Mutta onhan tuo ihan älytön kilpailuetu firmoille, jotka tuota käyttää hyväksi. Sama asia, kun joissain firmoissa maksetaan työntekijöille niin huonoa palkkaa, että saavat päälle mm. asumistukea ym. Eli yhteiskunta maksaa osan siinäkin.
Aina muistan sarasvuon haastattelun missä nauraen totesi että Suomalaisessa politiikassa pitää ajatella vain yrityksiä koska ne on ne jotka työllistää! Samalla palkat pitäisi saada johonkin 6€ tunti että yritykset tulee Suomeen ja valtio maksaa tukina sitten lopun elämisen!

Ei kuulema voi millään olettaa että ihmisen tulisi pärjätä yhdellä työllä, ei kukaan työnantaja sellaista kestä.

Joillakin on oikeasti noin helvetin kieroutunut maailmankuva että kun itse nostetaan 100k jostain seminaarista niin olisi ideologisesti mahtava suomi jos eka 8h töitä trukkikuskina, siitä 4 tunniksi jakamaan lehtiä ja ehtii vielä sossun luukulta hakea ruokakupongin ja asumistukea kämppään jonka omistaa joku sarasvuo. #synnytystalkoot sanon minä..
 
Niin eli yhteiskunnan eli muiden veronmaksajien pitää maksaa se sinun palkka, kun olet lomalla? Ei, jos systeemissä mitään järkeä olisi, niin säästät siitä palkasta, että pärjäät ne "lomat" tai sitten teet muita töitä keikkaa jne.

Minimi työttömyystuki noille ajoille toki varmaan kuitenkin ihan järkevää ja sitten pitää tulla sillä toimeen. Ei ole kovin kestävää, että tekemättömästä työstä yhteiskunta maksaa isoja rahoja siitä, että joku istuu kotona.

Mutta onhan tuo ihan älytön kilpailuetu firmoille, jotka tuota käyttää hyväksi. Sama asia, kun joissain firmoissa maksetaan työntekijöille niin huonoa palkkaa, että saavat päälle mm. asumistukea ym. Eli yhteiskunta maksaa osan siinäkin.
Toimiihan se muuallakin.
Oletko varma että yhteiskunta toimii jos homma menee tuohon ettei lomautettuna saisi rahaa mistään? Parhaimmillaan joka vuosi etsiä uusi työpaikka lomautuksen ajaksi, myydä autot ym ylimääräiset, ottaa lapset pois päiväkodista jne.
Ei raksapalkoilla mitään säästöjä kerätä jos on perhe elätettävänä. Käy sama kuin hoitoalalla, ettei kenelläkään enää kiinnosta tehdä niitä hommia. En minä ainakaan hakeutuisi töihin josta tietää ettei töitä riitä koko vuodeksi.

Eikö hallitus tosiaan parempaan pysty?
 
Toimiihan se muuallakin.
Oletko varma että yhteiskunta toimii jos homma menee tuohon ettei lomautettuna saisi rahaa mistään? Parhaimmillaan joka vuosi etsiä uusi työpaikka lomautuksen ajaksi, myydä autot ym ylimääräiset, ottaa lapset pois päiväkodista jne.
Ei raksapalkoilla mitään säästöjä kerätä jos on perhe elätettävänä. Käy sama kuin hoitoalalla, ettei kenelläkään enää kiinnosta tehdä niitä hommia. En minä ainakaan hakeutuisi töihin josta tietää ettei töitä riitä koko vuodeksi.

Eikö hallitus tosiaan parempaan pysty?
Niin missä muualla toimii? Ei mielestäni yhteiskunnan tehtävä ole maksaa. Vaan sen yrityksen, missä on töissä. Eli kovemmat palkat tehdystä työstä, ei tekemättömästä. Ja myös verotus alemmaksi, että käteen jää enemmän siitä myös.

Niin kulutus pitää mitoittaa tulojen mukaan ja myös siten, että on sitä puskuria myös sille ajalle, jos on työttömänä. Jos kaikki menee, mikä tulee, niin onhan se varmasti käsittämätön ajatus, että ihan kaikkea ei voi ostaa, mitä mieli tekee ja autonkin pitää olla hienompi kuin naapurilla..
 
Back
Ylös Bottom