Sukeltajaksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Judas
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Auttakaa!

Tiedän, että tämä ei varsinaisesti liity voimailuun, mutta haluaisin saada hyvän kunto-ohjelman nostamaan minut staminaltani todella HUIPPUkuntoiseksi! Aion pyrkiä taistelusukeltajaksi, mutta minun fyysinen kuntoni ei riitä. Tiedän, että täällä on ihmisiä, jotka voisivat auttaa. Siis hyviä vinkkejä tulemaan.

Judas sanoi:
Tiedän, että tämä ei varsinaisesti liity voimailuun, mutta haluaisin saada hyvän kunto-ohjelman nostamaan minut staminaltani todella HUIPPUkuntoiseksi! Aion pyrkiä taistelusukeltajaksi, mutta minun fyysinen kuntoni ei riitä. Tiedän, että täällä on ihmisiä, jotka voisivat auttaa. Siis hyviä vinkkejä tulemaan.

Opettele uimaan :)

Voisit aloittaa vaikka tuolla Navy Seals-ohjelmalla. Lisää tietoa Ohjelmasta

Myös vaatimukset kannatta tsekata, minkä jo varmaan oletkin tehnyt(?) Sukeltajat

No voisin ehka pikkuisen konsultoida, mutta ensin pitais tietaa paljonko on aikaa ja missa mennaan muuten kunnon osalta?

"Karsivia tekijöitä ovat vaikeat allergiat ja ihotaudit, hoitamattomat hampaat, huonosti parantuneet murtumat, sekä rikosrekisteri tai rangaistukseen johtaneet teot."

Miksi hoitamattomattomat hampaat on karsiva tekijä ?
Ei nyt luulisi sukeltajien kumminkaan hampaita nii hirveästi käyttävän, muuta kuin sen hengitys jutun suussa pitämiseen... :rolleyes:

Mmn sanoi:
"Karsivia tekijöitä ovat vaikeat allergiat ja ihotaudit, hoitamattomat hampaat, huonosti parantuneet murtumat, sekä rikosrekisteri tai rangaistukseen johtaneet teot."

Miksi hoitamattomattomat hampaat on karsiva tekijä ?
Ei nyt luulisi sukeltajien kumminkaan hampaita nii hirveästi käyttävän, muuta kuin sen hengitys jutun suussa pitämiseen... :rolleyes:

Johtuu paineesta mikä tulee syvyydessä. Reiässä oleva ilma laajenee ja hammas voi "räjähtää" sen takia se on karsiva tekijä..

SnakeVee sanoi:
Johtuu paineesta mikä tulee syvyydessä. Reiässä oleva ilma laajenee ja hammas voi "räjähtää" sen takia se on karsiva tekijä..

Luulisin että hoitamattomat hampaat tarkoittavat yleiskunnoltaan huonoja hampaita. Nyky-Suomessa se että asevelvollisikäisellä on hoitamattomat hampaat tarkoittaa että hän on totaalisen kyvytön huolehtimaan itsestään ja fyysisestä hyvinvoinnistaan. Tai sitten hänessä on jotain muuta hyvin hämärää mikä varmasti tulisi esille psykokokeissakin.

Toista se oli vielä 60-luvulla jolloin saattoi saada tekohampaat rippilahjaksi (ei ole vitsi). Nykyään kenelläkään ei ole esittää uskottavaa syytä sille ettei ole huollattanut hampaitaan. Poraamista pelkäävän on aika turha hakeutua erikoisjoukkoihin...
:rolleyes:

Fysiikasta vähän pilkunnussimista... Tuo paineongelma koskee siis paikattua hammasta, ei reikäistä. Huolimattomasti (lue: ulkomailla) paikattuun hampaaseen paikan ja hampaan väliin voi jäädä mikroskooppisen pieni ilmatasku. Paineen pienetessä äkillisesti (esim. lentokoneen noustessa ilmaan) taskuun jäänyt ilma laajenee. Äärimmäisessä tapauksessa se voi laajeta niin paljon että hammas "räjähtää." Ei liene kovin yleistä.

Vastaavasti koneen laskeutuessa alemmas paine kasvaa ja ruumiin ilmatiloissa (korvat, poskiontelot, keuhkot, suolisto, em. ilmataskut hampaissa) oleva ilma puristuu kasaan. Tässä vaiheessa jos esim. korvat ovat likaiset (hiekkaa, merivettä, aurikorasvaa ja vaikkua yhteen leivottuna) tai nenä hyvin tukkoinen voi saada vähän helvetillisen päänsäryn kun korkeampipaineinen ilma puristuu sisään.

Veden alle mennessä paine kasvaa 1 bar/ata kymmentä metriä kohden. Alaspäin mennessä pitää painetta tasata jatkuvasti etteivät korvat vaurioidu. On erittäin epätodennäköistä että tuohon hypoteettiseen ilmataskuun hampaassa pääsisi tihkumaan ilmaa niin paljon että se aiheuttaisi ongelmia ylös tullessa. Oletan että veden alla pitäisi oleskella todella pitkiä aikoja.

Jos hampaaseen todella pääsisi ilmaa, esim. 30 metrin syvyydessä oleskellessa, ja sitten joutuisi nousemaan pintaan hyvin nopeasti, laajenisi ilma kolminkertaiseksi ja hammas hajoaisi takuulla.

kaippa sitä hapenotto kykyä kannattaa treenata ja lenkille. uimahalliin heität jonku kiven altaan pohjaan ja käyt hakemassa :D
kukaan ei varmaan ihmettele mitä toi äijä yrittää :thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
:offtopic: Recyclist, mitä mieltä olet tuosta Seals-ohjelmasta? Itse ajattelin aluksi kokeilla sitä, mutta nyt päädyin seuraavan ratkaisuun. Puntti normaalisti 4*viikko. Kevään ja kesän juoksen 10-20km lenkkejä rauhallisella sykkeellä 3-4*viikossa. Loppukesästä ja siitä eteenpäin otan juoksuun 1 tai 2 kovempitempoista ja lyhyempää lenkkiä. Nämä kovempitempoiset tulevat pitempien tilalle eli juoksumäärä olisi yhä se 3-4*viikossa. Ajattelin myös ottaa juoksuun mukaan vetoja syksyllä. Eli pähkinänkuoressa, nyt keskityn kestäävyyden kehittämiseen ja syksyllä viimeistään otan mukaan kovempitempoiset peuhailut. Vai pitäisikö jo nyt ottaa mukaan ainakin 1*viikossa kovempitempoinen lenkki? Ja Ljk:hon olisi tarkoitus tammikuussa hakea.

Ja kyllä, vaikeasti selitetty. Siitä viis, vinkkejä kehiin.

marlin sanoi:
Puntti normaalisti 4*viikko. Kevään ja kesän juoksen 10-20km lenkkejä rauhallisella sykkeellä 3-4*viikossa.

Etpähän minulta kysynyt mutta voisin sen verran vihjata että noista lenkeistä ja puntti treeneistä palautuminen vaatii äkikseltään aika paljon... Ainakin mulle ilmeni semmonen ongelma että kun treenasin jalat, meni palautumiseen ja ekaan lenkkiin se 2-3 päivää. Kun halus kyykätä taas, piti antaa päivä palautumis aikaa lenkeistä 1 päivä. Tuosta kun laskee niin lenkit jäi vähiin...

Toinen on se että jos et omaa lenkkeily taustaa, ethän yritä heti ryykäistä 4 lenkkiä viikkoon? Tulee meinaan hyvin noita rasitusvammoja jos alottaa liian paljolla lenkkeilyllä... Mutta jos paikat on jo tottunut niin anna mennä vaan! :thumbs:

Judas sanoi:
Aion pyrkiä taistelusukeltajaksi, mutta minun fyysinen kuntoni ei riitä.

Uinti- ja sukellustekniikat kannattaa ottaa heti haltuun! Totuta kroppasi uimaan 4 tai 5 kertaa viikossa viikoittain nousevalla teholla ja määrällä. Itselleni sopii esim. semmonen että joka treenin lopuksi sukeltelen (pituussukellusta tai vaikka niitä renkuloita pohjasta...).

Aloita myös lenkkeily, mutta painorepun kanssa juoksu vasta kun olet hyvässä juoksukunnossa.

Suosittelen myös aloittamaan lihaskuntoharjoittelun kuntosalilla, joku hyvä kestävyyspainotteinen 2 tai 3 jaettu ohjelma on todella hyvä. 2 kuukautta ennen testejä aloittaa vaikka kotona tehtävän kuntopiiriharjoittelun.

Tai jos et halua omaa ohjelmaa tehdä niin tuo navy seals ohjelma on myös hyvä, itse en vaan halua valmiita ohjelmia käyttää.

H.C sanoi:
Ainakin mulle ilmeni semmonen ongelma että kun treenasin jalat, meni palautumiseen ja ekaan lenkkiin se 2-3 päivää. Kun halus kyykätä taas, piti antaa päivä palautumis aikaa lenkeistä 1 päivä. Tuosta kun laskee niin lenkit jäi vähiin...

Tää riippuu paljon siitä onko jalat tottunu jalkatreeniin. Alussa noita doms-kipuja tulee pienelläkin jalkatreenillä, mutta jo kuukaudessa lihakset tottuvat eivätkä tule kipeiksi (mikä ei tosin tarkoita sitä, etteivätkö ne kehittyisi). Mutta jos tähtäät treenillä lihaskipuihin niin silloin tulee tietty ongelmia yhdistää lenkkeily punttiin. Voima- ja kestävyystreeni ei kuitenkaan sulje toisiaan pois, vaikka vaatiihan se kompromissejä. Sanoisin että 4 punttia+4 kestävyystreeniä per viikko ei ole liikaa, varsinkin jos puolet puntista on yläkroppaa(mistä kroppa palautuu aika hyvin) ja kestävyys ei ole armotonta revitystä. Ja tottakai määriä voi lisätä, jos tuntuu että jaksaa.

Kestävyystreenissä olen viimeaikoina tehnyt vanhan 3-4 krt viikossa 160 sykkeellä 30minuutin rykäisy sijaan 5-7 tommosta pitkää 7-12 km lenkkiä ja tuntuu että olisi paljon tehokkaampaa ja palautuminen on parempaa. Kestävyystreenissä ei ilmeisesti päde ihan samat treenifilosofiat kuin kehonrakennuksessa (3-4krt/vko kovaa) vaan ennemminkin tehdään kevyesti mutta paljon. Eli haetaan se kehitys määrästä, ei tehosta. Jos ei oo jalat tottunu juoksuun nii kävely on hyvä tapa sisäänajaa ne siihen.

Judas sanoi:
Kuinka hyvä olet uimaan?
Kuten varmaan tiedät niin tuo uimataito on tärkeä! Jos et ole harrastanut uimista niin sitten kannattaisi mennä uimaseuraan harjoittelemaan. Uinnilla saa helposti noita pisteitä siitä kokeesta,jos on hyvä. Kannattaa mennä uimaseuraan, koska on erittäin epätodennäköistä että pystyt harjoittamaan uintia omillasi kovinkaan hyvin.
Itse harrastan kilpauintia ja meidän ryhmästä moni on mennyt sukeltajaksi, on kuulemma vittumaista puuhaa: :D
Ja tuolla 50 kilolla pitäisi pystyä nyhjäämään niitä toistoja.
Minkäs ikäinen olet ja milloin on intti edessä?

Edit: H.C mainitsi tuolla edellä renkaiden sukeltamisesta pohjasta. Kannattaa harjoitella sitä! Jos se tehdään ilmanlaseja niin sitten se on vittumaista!

Olen jo pari vuotta lenkkeillyt. Ylikunnon ja rasitusvammat olen oppinut kantapään kautta. Vähintään joka neljäs viikko on kevyt. Muutenkin kuuntelen kroppaa, jos menee tukkoon niin silloin löysätään. Ja tammikuun lähestyessä täytyy varmaan punttia hieman vähentää, ainakin jaloille täytyy antaa lisää lepoa, juoksun lisääntyessä.

Entäpä tuo rauhallisten ja kovatempoisten lenkkien suhde? Ja puhutaan nyt vaikka ajasta 2-4 kk ennen testejä. Onko 2 kovaa harjoitusta/viikko ja 2 hitaampaa & pitempää/viikko hyvä? Joskus voin myös kovempitempoisen lenkin tempaista repun kanssa (10 kg). Entäpä: 1 kova, 1 veto ja 2 hidasta/viikko lenkkiä?

Mulla on juoksuharjoittelu aina ollut vähän mutu-pohjalla.... :nolo:

Judas sanoi:
Aion pyrkiä taistelusukeltajaksi, mutta minun fyysinen kuntoni ei riitä.

Tiesit tän varmaan mut sanon kuitenki et ensi vuonna on raivaajasukeltajien vuoro. Yritätkö vuoden 2006 kurssille?

gnut sanoi:
Kestävyystreenissä ei ilmeisesti päde ihan samat treenifilosofiat kuin kehonrakennuksessa (3-4krt/vko kovaa) vaan ennemminkin tehdään kevyesti mutta paljon. Eli haetaan se kehitys määrästä, ei tehosta. Jos ei oo jalat tottunu juoksuun nii kävely on hyvä tapa sisäänajaa ne siihen.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Väittäisin, että suht pienellä hölkkätaustalla jaksaa vetää 15 kilsaa. Pitää vaan jaksaa hillitä ja vetää just kävelyvauhtia kovempaa jolkottelua. Mulla oli aina aikasemmin ongelmana tämä, että kun lähdin hölkälle, juoksin aina liian kovaa. Nykyisin pyrin vetämään pitkän lenkin kerran viikossa sillä säännöllä, että "koko ajan pitää pystyä juttelemaan kaverin kanssa". Treenikaverin myötä syke pysyy kuin itsestään oikealla tasolla. Olen myöskin ottanut lenkkeihin ajatuksen "aikaa, ei minuutteja". Eli juostaan esim. tunti tai sitten puoltoista. Edellyttää tietenkin sen, että juokseen ensin johonkin päin ja sitten kellon ollessa puolvälissä sieltä takaisin. Kestävyyteen painottuvan jalkatreenin salilla mä olen ottanut noin kymmenen päivän välein. Eli mulla tulee sekä lihasta että kuntoa seuraavalla:

jokaiseen seitsemään/kahdeksaan päivään tulee noin viisi treeniä ja noin kaksi/kolme lepopäivää

jalat salilla tai 9 kilsaa reippaasti
selkä, vatsat
rinta, vatsat
kädet, vatsat
15 kilsaa kevyesti

lepopäivät mä sirottelen tonne omien tuntemusten mukaan. samoin palauttelevaa kyykkyä pelkällä tangolla tuntemusten mukaan.

järjestys EI ole välttämättä toi, vaan mä yritän kuunnella koko ajan kroppaa. saatan vaihtaa pari päivän paikkaa, ja jos tulee vähänkään ylikuntonen olo, pidän täysin hyvällä omalla tunnolla kolmen päivän huilin. Mulla ei toimi, että mä tekisin viikossa jotain tiettyä sykliä, vaan pitää koko ajan kuulostella kroppaa, muuten tulee ylirasitus.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom