Subaru Forester - kokemuksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

Huppe

Iso Kingi H.
VIP
Liittynyt
1.6.2004
Viestejä
16 123
Ikä
48
Subaru on aina ollut mielikuvassani laadukas peli eikä maailman paras(?) neliveto asiaa ainakaan heikennä.
Mitä mieltä uudesta Foresterista? Automaatti vai manuaali? Nimenomaan bensakone kiinnostaa, mutta toki dieseleistäkin saa tässä threadissa jutella.

version_forester_20dxs.jpg
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tutulla on tollanen bensakoneella ja automaagilla. Tyytyväinen on ollut, mutta soppa maistuu, ja ei mitenkään erityisen ripeä. Vakionahan noissa on kohtalaiset varusteet, mutta sun bemmissä on paljon sellaista, mitä noihin ei edes rahalla saa. Dieseleissä (kuulopuheiden mukaan) kytkin ei oikein kestä edes normaaliajoa, puhumattakaan vaunun vedosta. Käsittääkseni varsin luotettava automerkki muuten. Nelivetoinen auto talvella..:kuola:
 
Joo, googlettelin illan jo ja kävi selväksi automaagin ja manuaalin ero. Manuaali alkaa tuntua aika fiaskolta ja automaatti taas laiskalta. Tosin mun ajoissa laiskuus ei haitanne mitään. Onhan tuossa nyt kuitenkin 200Nm ja 150hp, eli aina enempi kuin vaikka Corollassa. Ja se neliveto. Voi luoja. :kuola:

Soppa tosiaan maistuu. Mutta kyllä se maistuu tolle 3-litraiselle bemmillekin tässä kaupungissa.
 
Työkaverilla on kolme tai neljä vuotta vanha diesel forester ja edellisenä kesänä tuli istuttua reilu 400km apukuskin paikalla, kun käytiin työreissulla niin siinä mallissa oli ainakin niin pehmeät penkit, että selkä oli viikon kipeä. Matkalla tein jo kuolemaa ja tiesin ettei tästä hyvä seuraa. Omassa 10 vuotta vanhassa opelissakin on paljon paremmat jakkarat kuin tuossa mallissa.
 
On tuo foresteri myös siitä hyvä, että maavara on aika kiva verrattuna bemmin m-sport alustaan. Tuolla voi ajella aurapenkan yli huoletta, vaikka umpihankeen, ja silti matka yleensä jatkuu. Omalla bemmillä vaan rutina kuuluu ja saa miettiä mitä hajosi, kun ajat rotvallin ylitse.
 
Mullakaan ei oo mitään pahaa sanottavaa subaruiden nelivedosta :) päinvastoin: loistovehkeitä. En siis juuri Foresteria omista, mutta -05 Imppu löytyy, eikä siinä ainakaan mitään ihmeellistä ole ollut. Voin siis Subarua suositella :)
 
Hyviä vehkeitä, vaikkakin ehkä bemariin verrattuna aika "spartalainen" sisusta. Eikös noissa ole visko?

Ja tosiaan subaruissa on jatkuva 50/50 neliveto (kuten esimerkiksi Audin Torsen, ainakin A6), eikä "tarvittaessa päälle kytkeytyvä", jolloin lähtökohtaisesti vain edestä tai takaa vetää, joka on esim. volkkareissa (Haldex), CRV yms.


Manuaalivaihteinen maasturi on kyllä ihan perseestä. Mutta Legacy & Forester on kyllä komeita vehkeitä.
 
Tää on ehkä paskin juttu topgearissa ikinä. Ymmärtääköhän Clarkson edes hävetä? Tuskin se lantikka etenee yhtään sen paremmin siinä vaiheessa kun pitoa on niin vähän että joka pyörä sutii.

Katselin viime autonvaihdon aikaan Outbackiä, mutta kulutuslukemat hirvitti niin paljon että jäi vaihtoehdoista. Forester taasen oli siihen aikaan kovin japanilainen sisätiloiltaa, ehkä tuo uudempi malli on edes vähän nätimpi? 2.5 turbokoneella voisi olla ihan hauska joka tapauksessa.
 
Minkähän takia ei oo enää saatavilla sitä 2.5l turbokampetta? Oon ajanu vähän tuollaisella muutaman vuoden ikäisellä Foresterilla, jossa oli automaattiloota ja 230hv.. Siinä riitti tehokin normaaliin liikkumiseen.
 
Ei täytä uusia EU-päästörajoja, näin sanoi Subaru-myyjä minulle viime keväänä. Sen tuonti Suomeen loppui jo vuosi sitten. Luulis nyt, että japskit tekisivät tuosta myllystä version, jota täällä lännessäkin saisi kaupitella. Mutta eipä ole näkynyt.
 
Täältä kans Subaru-mieheltä yksi puoltoääni! Tai miten olis pykälää vanhempi Forester STi? *drool*

foresterxd9.jpg
 
Tää on ehkä paskin juttu topgearissa ikinä. Ymmärtääköhän Clarkson edes hävetä? Tuskin se lantikka etenee yhtään sen paremmin siinä vaiheessa kun pitoa on niin vähän että joka pyörä sutii.
Hyvä nelari alkaakin sutimaan kaikilla pyörillä hieman myöhemmin ja pitää siis pidon paremmin. Ainakin mitä CRV:stä siirryin Land Roveriin, niin onhan se ihan helvetisti parempi nelivetoisena.
 
Tää on ehkä paskin juttu topgearissa ikinä. Ymmärtääköhän Clarkson edes hävetä? Tuskin se lantikka etenee yhtään sen paremmin siinä vaiheessa kun pitoa on niin vähän että joka pyörä sutii.

Eipä tuossa mitään paskaa meikäläinen ainakaan näe. Ei varmaankaan etene sen paremmin, mutta rengastus varmaan sopii oikeessa maasturissa hieman paremmin maastoon kuin Bemarissa eli Bemarilla ei
tee vakiorengastuksella maastossa yhtään mitään. Kyllä tuo topgearin juttu teki selväks mihin tuosta Bemusta on vakiokuntosena.
 
Jatkuva neliveto 50/50 on kai se taikasana näihin Bemarin ja muiden "nelivetoihin" verrattuna missä joku musta paskakikkarelaatikko ohjaa elektronisesti vaikka sun mitä.

http://www.youtube.com/watch?v=f8-NNEK1kGo

Ainakin uusissa Legacyissä on automaatin jatkeena monilevykytkimellä toteutettu muuttuvavetosuhteinen neliveto. Mutta hyvä se on silti. Forestereista en tiedä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom