Subaru Forester - kokemuksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No nyt on koiteltu pariakin Foresteria. Ensin ajelin Diesel-automaatilla, jossa kaikki varusteet. Penkit oli kyllä mun mielestä tosi hyvät, jopa Bemarin Comfort-penkkeihin tottuneelle. Manuaalia kohtaan oli suuret ennakkoasenteet mutta loppujen lopuksi tuo manuaalihan sopi tuohon aika hyvin. Ajelin hieman huonossakin "maastossa", semmosella hoitamattomalla varaston piha-alueella, paljon möykkyä ja auraamatonta lunta + traktorin jälkiä. Aika hurjaa toi etenemiskyky ja auto tuntuu kääntyvän lähes paikallaan (revittämättä) kun rattia vaan kääntää, verrattuna siis 5-sarjan Bemariin mitä saa soutaa ja huovata parkkiksella edes takas vaikka miten. Sähköpenkki oli paskana Subarussa, korkeussäätö ei toiminut ja jokin outo haju tuosta tuli, semmoinen käry, aivan kuin joku tiiviste palaisi. Kakkosvaihteesta en ole varma, jurnuttiko tuo. Kilsoja oli 140tkm tuossa mittarissa.

Sitten otin alle bensa-automaatin ja kyllähän siitä jotain jäi uupumaan, päällimmäisenä onnettomat tehot ja surkea automaatti. Semmonen kuminauha ja polkimesta ei tapahtunut yhtään mitään. Jostain syystä heti kun jarrun laski irti, autolla olikin jo hurja vauhti lasissa, vaikkei jalka ollut vielä edes kaasulla. Liekö tuo normaalia? Ei jäänyt kovin kaksinen ajokokemus tuosta.

Loppupeleissä: Manuaali-Diesel oli erittäin, voisiko sanoa hauska ajettava joka tarjosi ehkä maailman parhaimpaan autoon (BMW E61) tottuneelle myös jotain uutta ja jotain kivaa sekä houkutuksen vaihtaa autoa. Eihän tuo matka-ajossa voi mitenkään kilpailla Bemarin kanssa mutta tuollaisen pienehkön kaupungin pyörityksessä ja Prisman parkkiksella ei varmaan parempaa vaihtoehtoa voi ollakaan.

Äkkiseltään suurikokoinen sivupeili rajoitti näkyvyyttä jonkinverran kun ajoi eteenpäin esim. parkkiin. Peruutustutkan puuttuminen Subaruista kai kokonaan on aika huono juttu, en ole nähnyt ainottakaan jossa moinen olisi. Yhdessä aivan uudessa parhaassa mallissa oli kamera.

Semmosta, valintaa pitää nyt hieman miettiä uudesta näkökulmasta kun tuo manuaali voisi oikeasti tullakin kysymykseen vaikka en olisi uskonut.

Koeajokeli oli aivan mahdoton. Kammottava räntäinen lumisade, pimeää ja saamarillisen liukasta. Eipä tuolla nelikolla päässyt liikennevaloista sen paremmin eteenpäin kuin Bemarillakaan takavetoisena, no, jonkinverran paremmin kyllä. Kaikki pyörät sutivat vain tyhjää ja auto väänsi itseään poikittain keskelle tietä. Kävellen ei kestänyt pystyssä myöskään. Siis todella liukasta ulkona, sama kävellä Hartwall-areenalla Jokerien harjoituspelin aikana kesäkengillä.
 
..jokin outo haju tuosta tuli, semmoinen käry, aivan kuin joku tiiviste palaisi..

Luultavasti poltit siitä sen kytkimen.:D No ei nyt sentään, eiköhän siinä ollut hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto kyseessä, kun erikoista käryä nakkasi. Uudemmissa dieseleissä noita pönttöjä on, ja saattavat haiskahtaa voimakkaastikin. Helposti tulee muuten 1000-3000 euron remontti, kun sellaisen joudut vaihdattamaan. Monella automerkillä on kiinteä vaihtoväli noille, joten "sopivasti" ajetun käytetyn ostajalle huomion arvoisen asia..
 
Luultavasti poltit siitä sen kytkimen.:D No ei nyt sentään, eiköhän siinä ollut hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto kyseessä, kun erikoista käryä nakkasi. Uudemmissa dieseleissä noita pönttöjä on, ja saattavat haiskahtaa voimakkaastikin. Helposti tulee muuten 1000-3000 euron remontti, kun sellaisen joudut vaihdattamaan. Monella automerkillä on kiinteä vaihtoväli noille, joten "sopivasti" ajetun käytetyn ostajalle huomion arvoisen asia..

Käry odotti kun menin kauppaan ja myyjä oli sen käynnistänyt valmiiksi. Eli ei ollut kytkin :D
Bemussa ei muuten haise DPF poltto lainkaan. Käyntiääni muuttuu hieman, semmoiseksi pöriseväksi, muutamaksi minuutiksi. Vaihtoväli taitaa olla 200tkm Bemarissa tuolle.

Ihan kohtalaiset tilathan tuossa oli myös takana ja kontissa.
 
Pystysköhän tuohon manuaalilootaan tottumaan? Toi diesel ois moottorina aika hieno vaihtoehto ja vähäruokainen. Kytkin kai tossa prakaa mutta eihän kytkin kai mahdottoman hintainen ole, ainakaan jos vertaa Vagin dsg-remppaan?


Ei totu manuaaliin enään jos automaatilla ajanut ja tykännyt. ite vispaan nyt manuaalilla ja rouvalla automaatti,kyllä on perseestä.
 
No nyt on koiteltu pariakin Foresteria. Ensin ajelin Diesel-automaatilla, jossa kaikki varusteet. Penkit oli kyllä mun mielestä tosi hyvät, jopa Bemarin Comfort-penkkeihin tottuneelle. Manuaalia kohtaan oli suuret ennakkoasenteet mutta loppujen lopuksi tuo manuaalihan sopi tuohon aika hyvin. Ajelin hieman huonossakin "maastossa", semmosella hoitamattomalla varaston piha-alueella, paljon möykkyä ja auraamatonta lunta + traktorin jälkiä. Aika hurjaa toi etenemiskyky ja auto tuntuu kääntyvän lähes paikallaan (revittämättä) kun rattia vaan kääntää, verrattuna siis 5-sarjan Bemariin mitä saa soutaa ja huovata parkkiksella edes takas vaikka miten. Sähköpenkki oli paskana Subarussa, korkeussäätö ei toiminut ja jokin outo haju tuosta tuli, semmoinen käry, aivan kuin joku tiiviste palaisi. Kakkosvaihteesta en ole varma, jurnuttiko tuo. Kilsoja oli 140tkm tuossa mittarissa.

Sitten otin alle bensa-automaatin ja kyllähän siitä jotain jäi uupumaan, päällimmäisenä onnettomat tehot ja surkea automaatti. Semmonen kuminauha ja polkimesta ei tapahtunut yhtään mitään. Jostain syystä heti kun jarrun laski irti, autolla olikin jo hurja vauhti lasissa, vaikkei jalka ollut vielä edes kaasulla. Liekö tuo normaalia? Ei jäänyt kovin kaksinen ajokokemus tuosta.

Loppupeleissä: Manuaali-Diesel oli erittäin, voisiko sanoa hauska ajettava joka tarjosi ehkä maailman parhaimpaan autoon (BMW E61) tottuneelle myös jotain uutta ja jotain kivaa sekä houkutuksen vaihtaa autoa. Eihän tuo matka-ajossa voi mitenkään kilpailla Bemarin kanssa mutta tuollaisen pienehkön kaupungin pyörityksessä ja Prisman parkkiksella ei varmaan parempaa vaihtoehtoa voi ollakaan.

Äkkiseltään suurikokoinen sivupeili rajoitti näkyvyyttä jonkinverran kun ajoi eteenpäin esim. parkkiin. Peruutustutkan puuttuminen Subaruista kai kokonaan on aika huono juttu, en ole nähnyt ainottakaan jossa moinen olisi. Yhdessä aivan uudessa parhaassa mallissa oli kamera.

Semmosta, valintaa pitää nyt hieman miettiä uudesta näkökulmasta kun tuo manuaali voisi oikeasti tullakin kysymykseen vaikka en olisi uskonut.

Koeajokeli oli aivan mahdoton. Kammottava räntäinen lumisade, pimeää ja saamarillisen liukasta. Eipä tuolla nelikolla päässyt liikennevaloista sen paremmin eteenpäin kuin Bemarillakaan takavetoisena, no, jonkinverran paremmin kyllä. Kaikki pyörät sutivat vain tyhjää ja auto väänsi itseään poikittain keskelle tietä. Kävellen ei kestänyt pystyssä myöskään. Siis todella liukasta ulkona, sama kävellä Hartwall-areenalla Jokerien harjoituspelin aikana kesäkengillä.

Ymmärtääkseni tuossa uudessa diesel foressahan on 6-vaihteinen loota joten se on kyllä hyvä ja kestävä, kytkimestä ei ole tietoa kuinka se sitten mahtaa kestää. Käsittääkseni tuo laatikko on sama mitä käytetään STI:ssä eli sen kyllä pitäisi kestää sen osalta, eikä rattaat kyllä ota kipeeä ihan helposti. Samaa 6-vaihteista lootaa on myös ollut Legacy 3.0 Spec B:ssäkin. Tätä laatikko asiaan en ole tarkastanut tähän hätään, mutta näin ulkomuistista muistelisin asian olevan ja mikäli muistan väärin niin saa toki korjata.
 
Foresta vielä sen verran että siinähän on aivan käsittämättömän pieni kääntösäde, ainakin Bemariin verrattuna. Sehän kääntyy melkein paikoillaan.
 
Ei ole meno autuasta Subarulaisillakaan, jos Diesel kyseessä:
http://www.subaruclubfinland.net/bbs/viewtopic.php?f=1&t=18729&start=850

Aika hurjia nuo laakeriviat ja sen aiheuttamat konerikot Dieseleissä:
http://www.subaruclubfinland.net/bbs/viewtopic.php?f=1&t=18729&start=1100

Lisäksi vielä DPF:n parissa tulleet ongelmat, kun Diesel menee Öljyn sekaan ja öljyä pitää ottaa pois kun muuten purskaa yli.

-lienee sama valita auto ulkonäön perusteella. Paskoja kaikki.

Eipä taida hyviä autoja olla olemassakaan jos ei jotain -94 Corollaa osta.
 
Olen Miken kanssa samaa mieltä, että foorumeita seuraamalla ei autoa voisi ostaa ikinä. Jokainen auto on yksilö tehtaalta ulos tullessa eli jokaisesta automerkistä löytyy vikoja, eikä sillä ole väliä kuinka kallis auto on kyseessä. Sitten jos on jotain tyyppivikoja kyseisessä mallissa mitä on katsomassa niin toki siinä tapauksessa voi sitten koittaa tutkailla sitä puolta hieman enemmän myynnissä olevasta autosta.

Sen verran on pakko sanoa, että Subarut ovat yleisesti ottaen aika tavalla aliarvostettuja autoja ja varsinkin jos sellaisella ei ole koskaan päässyt ajamaan. Varmaan tuo Japanilainen brändi tekee sen ainakin jos on tottunut ajamaan saksalaisilla autoilla, joissa varustelutaso on huomattavasti kattavampi.

Itselläni on ollut aiemmin Impreza ja nykyään Forrester autona. Ajettavuus on aina ollut hyvä kyseisissä autoissa. Vikoja ei ole liiemmin ollut tai tietenkin jotain pientä kulutusosaa on mennyt kuten jokaisessa autossa joskus tuppaa menemään. Varaosien hinnat ovat olleet mielestäni todella kohtuulliset joihinkin muihin merkkeihin nähden tai jos vaikka vertaa huoltojen hintoja. Kyllä itselläni on Subarut toimineet aina moitteettomasti, toki autoakin on huollettu aina ajallaan.

Viime kädessä valinta pitää tehdä sen joka autoa on ostamassa eikä sen mukaan mitä muut tykkää tai ei tykkää. Ostaja on aika pitkälti myös se joka sillä todennäköisesti ajaakin eikä silloin pidä kuunnella sitä mitä muut ostaisivat vaan kuunnella itseään minkä auton haluaa ja mikä täyttää ne omat kriteerit parhaiten.
 
Onhan subarut hyviä, ei siitä mihinkään pääse, mutta tuo että Diesel leikkaa kiinni 60tkm välein, on minusta aika hemmetin huono asia.
Lisäksi automaatin huono toimivuus laiskan bensakoneen kanssa on toinen erittäin rajoittava tekijä.

Tietenkin bensa-manuaali voisi olla ok?

-miinusta Foressa on se ettei siihen saa parkkitutkaa, eli pitäisi pistää joku Clas Ohlsonin purkkalankaviritys.
 
Mihin parkkitutkaa oikeasti tarvitsee? Tai en ole kyllä itse koskaan tarvinnut, ja nyt kun nykyisessä autossa sellainen löytyy niin ei sitä silti tule koskaan käytettyä. Mitä jos siinä on vika/häiriö/lunta tai paskaa edessä ja sitten peruutat naapurin koukkuun niin omasta pussista menee :D



Edit: toisaalta taitaa olla kyllä tottumiskysymys. Sama asia kun automaatin ja vakionopeudensäätimen kanssa. Kun siihen kerran tottuu niin ei tahtoisi luopua :)
 
No ei tuossa Forresterissa nyt kyllä mikään erityisen hyvä ajettavuus ole. Samasta kokoluokasta vaikka Freelander, Tiguan tai Kuga ovat kyllä kaikki pirun paljon parempia ajaa. Toinen huono juttu on se ysäri-fiilis sisällä. Ämpärimuovia ei todellakaan ole säästelty.

Luotettavuudeltaanhan nuo lienee ihan ok autoja, ja nelivetokin lienee ihan kelvollinen. Tosin ei normiliikenteessä sellaista tilannetta milloinkaan tule eteen, missä tuo Subarun neliveto jotenkin oleellisesti päihittäisi Haldex4:n. Rallipoluilla asia voi olla toinen, mutta harva kai siihen käyttöön citymaasturia ostaa..
 
Jos toi ei ole vielä myyty niin annan kyllä tolle bensa-tomaatille toisen mahdollisuuden. On kuitenkin kestävä ja hieno peli + hyvä neliveto. Dieselin voi ostaa joku muu, semmonen joka jaksaa vaihtaa koneita, egr-juttuja ja hehkutella.

Itseäni syytän kyllä tuon bensavehkeen koeajon huonosta fiiliksestä, ei ole tullut alle 500Nm autoja ajettua useisiin vuosiin ja pelkästään diisseleitä automaatilla ajanu (BMW/Mersu). Onhan tuo vähän takapakkia mutta pirun hauska tuo Subaru oli manuskallakin. On vaan samanlainen (lie sama?) manuaalilaatikko kuin mun -87 Legacyssä oli. En huomannu mitään eroa paitsi 1 vaihde enempi. No tuo toimi 380tkm ja toimii varmaan vieläkin, eihän siinä sinänsä vikaa ole.
 
Nelilovinen automaatti, ÄLÄ JUMALAUTA OSTA! Noi on niin saatanasta, Hondassa oli ja ihan helvetti kun se arpoo niitä vaihteita.

Aijaa! Niihän se arpo kun koittelin mutta arvelin etten osannut käyttää ja mietin jos koittelis uudelleen, ja kyllähän tuossa videollakin se haukuttiin paskaksi.
Se pitäs sitten pistää bensa-manuaali jos tahtoo Suben, tosin sehän ois hyvä!
 
MIkä näiden viimeistelyn laatu on nykyään? Ainakin 2010 mallin forresteri XS oli pirun muovinen ja sisätilat muistuttivat 92vm nissania. Tämä kovamuovin määrä ärsyttää Subeissa aivan suunnattomasti.
 
MIkä näiden viimeistelyn laatu on nykyään? Ainakin 2010 mallin forresteri XS oli pirun muovinen ja sisätilat muistuttivat 92vm nissania. Tämä kovamuovin määrä ärsyttää Subeissa aivan suunnattomasti.

Samaahan se on. 2008-2012. Varmaan vielä 2013->
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom