Subaru Forester - kokemuksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Skoda Yeti vs. tämä Forester niin ainakin foorumeiden mukaan Yetissä on aika himputisti kaikenlaista vikaa. Mitenkähän tämä Forester loppupeleissä? Kulutus on kutakuinkin sama bensavehkeissä, vaikka Skodassa vain 1.2tsi ja Subessa 2.0, Skoda toki vain etuveto. Harmi jottei Subarua saa automaatti-diisselinä.

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Skoda Yeti vs. tämä Forester niin ainakin foorumeiden mukaan Yetissä on aika himputisti kaikenlaista vikaa. Mitenkähän tämä Forester loppupeleissä? Kulutus on kutakuinkin sama bensavehkeissä, vaikka Skodassa vain 1.2tsi ja Subessa 2.0, Skoda toki vain etuveto. Harmi jottei Subarua saa automaatti-diisselinä.

Kandee kans huomioida että Yetejä on suomessa nopeen googlauksen perusteella 2-4 kertainen määrä mitä forestereja jolloin niitä vikavalituksiakin on paljon enemmän. Foorumeiden lukeminen sillon kun on auton osto mielessä on se pahin virhe koska kaikista autoista löytyy aina ihan vitusti. Esim pakkiksen bmw-ketjun luettuaan joku voisi epäröidä tietyn ikäisen 5-sarjalaisen ostamista ;)

http://www.iltasanomat.fi/autot/is-tutki-tassa-ovat-luotettavimmat-autot---200-mallia/art-1288337107586.html

Tossa IS:n listassa forester on ihan kärjessä. Yetiä ei listassa oo mutta tuskin menee kovin pieleen kun veikkaa että yeti jakaa ison osan tekniikastaan Roomster ja Fabia -mallien kanssa. Jos onnistut löytämään jonkun ADAC:n kunnon listan mihin on suhteutettu autojen määrä ja ajokilometrit niin varmasti on realistisempi vertailukohde, toi is:n listä nyt on lähinnä suuntaa-antava imo.
 
Subaru on pääosin luotettava auto, mutta löytyy sieltäkin poikkeuksia.
Mulla oli edellinen auto Subaru Legacy 2.0R ja tuo nimenomainen kone ei ollut oikein onnistunut (uudemmissa parempi, kun on tehoja vähän pudotettu jne. Tuo mulla ollut auto oli vm. 2007).
Siinä oli uskomaton määrä kaikkia pikkuongelmia (ja isompiakin) vaikka kilometrejä oli alle 70k ajettuna. Samaa lukenut monesta muusta tuon ikäluokan 2.0R laitteesta, joten jotain outoa siinä koneessa oli.

Tuossa oli nimenomaan tuo Sam Earchin ylempänä mainitsema nelivetosysteemi, mutta loistavasti sekin toimi.

Foresteriakin itse silloin ajattelin, mutta ne on tosiaan melko pieniä, vaikka vaikutelma ulospäin on, että olisi iso auto. Ihan uusimmassa mallissa en ole sisällä käynyt, joten siitä en ole varma. Foresterit jokatapauksessa lähes poikkeuksetta olleet hyviä ja luotettavia autoja, ainakin mitä omilla kavereilla ja tutuilla on ollut.

Lyhyesti sanottuna, Forester on varmasti hyvä vaihtoehto, mutta tilat saattaa loppua kesken.
 
Subaruforum:
http://www.subaruclubfinland.net/bbs/

Jotenkin haiskahtaisi että on enempi semmonen Impreza-henkinen tuunausfoorumi?

Kyllä tuolla on juttua ihan laidasta laitaan. Tuli itsekin tuolla silloin pyörittyä, kun se Legacy oli alla, mutta kun auto vaihtui toiseen merkkiin niin enää ei ole jaksanut...
 
Jotenkin tämä Forester vaan kiinnostaa. Tietenkin joku vajakki ocu ois taloudellinen ja järkevä mutta kun ei se ole kiva.
 
Subaruforum:
http://www.subaruclubfinland.net/bbs/

Jotenkin haiskahtaisi että on enempi semmonen Impreza-henkinen tuunausfoorumi?

Juu sitä se on, mutta on siellä muistakin mielenkiintoista asiaa, kuten valitusta siitä kun legacyn ajotietokone valehtelee keskikulutusta 0.2l/100km. Myös uudet mallit muistetaan aina haukkua jos ei muuta keksitä niin rumiksi. Itse selailen mielummin ulkomaisia Subaru-foorumeja.

Mulla itsellä -09 Impreza TD (jakaa paljon osia Foresterinkin kanssa) ja ihmeempää moitittavaa en keksi. Etenee hienosti jatkuvan nelivedon avulla ja 150hv/350Nm dieseli kuljettaa hienosti. Lastulla saa lisää jos loppuu kesken n.190hv/450Nm. 2.0R bensakonetta kehuvat ihan päteväksi.
 
Pystysköhän tuohon manuaalilootaan tottumaan? Toi diesel ois moottorina aika hieno vaihtoehto ja vähäruokainen. Kytkin kai tossa prakaa mutta eihän kytkin kai mahdottoman hintainen ole, ainakaan jos vertaa Vagin dsg-remppaan?
 
Hyvä nelari alkaakin sutimaan kaikilla pyörillä hieman myöhemmin ja pitää siis pidon paremmin. Ainakin mitä CRV:stä siirryin Land Roveriin, niin onhan se ihan helvetisti parempi nelivetoisena.

Se sutiminen on kyllä aika pitkälti kiinni renkaista.. Ei lukoista ole oikeen mitään hyötyä lumessa, jos renkaat on jotkut ihan slicksit, kun taas esim. tolla 50/50 vedolla pääsee hyvillä renkailla aika paljon paremmin.

Ja itse asiaan: http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=35590
Tuolla aika paljon keskustelua kyseisestä autosta.
 
Ja itse asiaan: http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=35590
Tuolla aika paljon keskustelua kyseisestä autosta.
Kiitos. Hyvää asiaa, tosin hieman suomi24-palstamaisuutta välissä mutta ne on helppo suodattaa pois :D

Ois kyllä hieno mennä tommosessa kuravellissä:
http://www.youtube.com/watch?v=jY3cZYre5oo

http://www.youtube.com/watch?v=k34UBlL0xFA

Koeajo:
http://www.iltasanomat.fi/videot/autot/is-koeajoi-subaru-forester-20-tdn/vid-1288334473154.html
 
Pystysköhän tuohon manuaalilootaan tottumaan? Toi diesel ois moottorina aika hieno vaihtoehto ja vähäruokainen. Kytkin kai tossa prakaa mutta eihän kytkin kai mahdottoman hintainen ole, ainakaan jos vertaa Vagin dsg-remppaan?

Kytkinremppa todellakin on edullinen verrattuna dsg-touhuihin ja kytkimen meneminen on niin ajajasta kiinni. Kun on vääntöä ja neliveto-> kytkintä ei saisi luistatella määrättömästi.

Tuo koeajo-videossa mainittu vaihteiston jäykkyys johtuu vaihteistoöljyistä, Subarun nykyisien ohjeiden mukaan olevat öljyt tekee kepistä mukavan tarkan kovillakin pakkasilla, löysä se ei koskaan ole jos sellaisesta tykkää. Ovat vaihtaneet tiedon saatuaan öljyjä ihan sarjassa autoihin.
 
Pystysköhän tuohon manuaalilootaan tottumaan? Toi diesel ois moottorina aika hieno vaihtoehto ja vähäruokainen. Kytkin kai tossa prakaa mutta eihän kytkin kai mahdottoman hintainen ole, ainakaan jos vertaa Vagin dsg-remppaan?

Eikös sulla bemarissa ole automaatti. Älä ikinä osta manuaalia ! Älykäs neliveto + automaatti on sellainen yhdistelmä normaalissa talvikelissä että saa tulla mulle selittään mitä tahansa renkaista ja 50/50 lukoista ja se ei pidä paikkaansa tuolla keskustassa ajellessa. Tosiasiassa liikennevaloista kesäkelilähdön talvella hoitaa automaattiloota ja neliveto, jotku mutakisat voi olla sitten asia erikseen...
 
Mitä manuaalista tekee sellaisen, että sitä ei kannata missään nimessä ostaa?

Tuli muuten mieleen tosta Foresterista, kun yhdellä tutulla tuollainen on, että on kuulemma aika huono kääntymään, varsinkin kärri perässä.
 
Mitä manuaalista tekee sellaisen, että sitä ei kannata missään nimessä ostaa?

Tuli muuten mieleen tosta Foresterista, kun yhdellä tutulla tuollainen on, että on kuulemma aika huono kääntymään, varsinkin kärri perässä.

Aivan saamarin turhaa hämmennellä lootaa kun automatiikka tekee sen sun puolesta. Olen ajanut nyt niin monta vuotta automaatilla että ei tohon aivan heti pysty tottumaan. Aivan kammottavaa oli koitella Golfia manuaalina ja meinasin sammuttaa sen 50 kertaa 80km matkalla. En mä nyt niin urpo ole että olisin sen sammuttanut, mutta kyllä tuo ajo vaikeaa oli. Lähinnä unohduksien vuoksi, eli veikkaan että tuohon tottuisi.
 
Omalta osalta olen sitä mieltä, että Foressa ainut vaihtoehto on nimenomaan manuaalivaihteisto, niitä on toki vähemmän saatavilla varsinkin jos turbona haluaa sillä jostain syystä suurin osa myynnissä olevista on automaatilla. Se miksi liputan nimenomaan manuaalivaihteiston puolesta on yhtenä päätekijänä vaikkapa talvikelissä ajaminen nelivedon kanssa eli mikäli auto lähtee liukkaalla luisuun mutkassa niin ei ainakaan tule sitä automaattilaatikon ongelmaa eteen joka jossain kohtaa voi vaihtaa isompaa vaihdetta ja sitten voikin olla hieman kiirettä kabiinin puolella. Manuaalivaiheisto kun ei tuo tuollaista yllätystä eteen ja onhan se mielestäni mukava ajaakin, toki riippuu aina siitä mihin on tottunut.

Kesäkelillä automaatti toimii siinä missä manuaalivaihteistokin. Automaatin kestävyydestä ei ole tietoa, mutta manuaalivaihteisto kestää normaaliajossa hyvin ja hyviä "perus" kytkimiä saa halvalla jotka sitten oikeasti kestää. Manuaalivaihteistosta (5-vaihteinen) kyllä saa 1. tai 2. rattaat rikki jos sitä autoa alkaa runnomaan, mutta kyllähän kaiken rikki saa jos sitä käyttää kuin vierasta autoa.

Toki tässäkin tapauksessa kannattaa käydä koeajamassa muutamaa Forea eri liikkeissä niin näkee ajo-ominaisuudet ja samalla näkee, että täyttääkö auto omat vaatimukset.
 
Ostat huppe käytettynä sen 2,5litraisen bensaturbon. Se poistuu vähän toiseen tyyliin, kelillä kuin kelillä.
 
Ostat huppe käytettynä sen 2,5litraisen bensaturbon. Se poistuu vähän toiseen tyyliin, kelillä kuin kelillä.

Se ois aivan saamarin hyvä kone, mutta ei saatavilla Suomessa, päästöjen vuoksi. Eikä tuo vanhempi kiinnosta kun tahdon lähes uuden.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom