Street Workout

Meta title: 💥 Street Workout – kehonpainon kovin katuareena jossa näytetään voima ilman rautaa

Meta description: Keskustelua street workout -liikkeistä, treenistä, taidoista ja videoista – mitä pystytään tekemään pelkällä kehonpainolla ja kovalla asenteella?**

Menin salin jälkeen nurtsille harjottelemaan käsilläseisontaa eli paikat oli väsyt jo, huomas kyllä välillä treenanneensa. Helvetin vaikeeta touhua mutta pikkuhiljaa alkoi sujua!

Kehittyy varmaan nopeesti ku harjottelee, meni helvetin monta yritystä että pääsin edes tuohon asentoon ja lopuksi pysty jo hetken pitämään :D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
VTG antoikin tuossa jo hyviä ohjeita.

Mun mielestä sulla on hyvällä meiningillä lähteny nuo käsilläseisontatreenit käyntiin, eikä tuossa vapaassa seisonnassa ollut mikään kovin paha formi, kuten yleensä ensimmäisillä kerroilla (ite ku nuorempana itsekseen treenasin, niin oli selkä helvetinmoisella lordoosilla). Olkanivelessä on vähän kulmaa, koita saada se ihan suoraksi. Lisäksi polvien pitäminen koukussa lisää helposti tuota selän lordoosia, niin koita pitää jalat suorana.

Kannattaa tehdä käsilläseisontapunnerruksia sekä selkä- että maha seinää vasten. Tää nyt ei sulle varmaan mitään uutta tietoa ole, mutta maha seinää vasten kehittää enemmän etuolkapäitä ja rintalihaksen yläosaa kun taas selkä seinää vasten kehittää tehokkaammin sivuolkapäitä.

VTG antoikin tuossa jo hyviä ohjeita.

Mun mielestä sulla on hyvällä meiningillä lähteny nuo käsilläseisontatreenit käyntiin, eikä tuossa vapaassa seisonnassa ollut mikään kovin paha formi, kuten yleensä ensimmäisillä kerroilla (ite ku nuorempana itsekseen treenasin, niin oli selkä helvetinmoisella lordoosilla). Olkanivelessä on vähän kulmaa, koita saada se ihan suoraksi. Lisäksi polvien pitäminen koukussa lisää helposti tuota selän lordoosia, niin koita pitää jalat suorana.

Kannattaa tehdä käsilläseisontapunnerruksia sekä selkä- että maha seinää vasten. Tää nyt ei sulle varmaan mitään uutta tietoa ole, mutta maha seinää vasten kehittää enemmän etuolkapäitä ja rintalihaksen yläosaa kun taas selkä seinää vasten kehittää tehokkaammin sivuolkapäitä.

Joo, täytyy vaan harjoitella lisää! On vielä vähän tällaista kokeilua/lähtötason testausta nämä mun ekat kehonpainoräpellykset.

Tänään kokeilin salilla tehdyn selkätreenin jälkeen vähän typewriter-leukoja ja clap pull-upeja. Ei kovin häävisti mennyt, räjähtävyys oli jo salijumpan jälkeen pois clap pull-upeista ja muuten vaan liian heikko oon vielä noihin typewriter-leukoihin. Mutta eiköhän ne siitä lähe sujumaan!

Yritän aiempaa ahkerammin kuvailla videoita ja postailla niitä tänne, mukava sitten katsoa jos käy niin että jopa kehittyisin!

Koitin ekaa kertaa moneen kuukauteen muscle-upejakin. On muuten ihan helvetisti vaikeampia tehdä tuollaisella jäykällä, lähes joustamattomalla tangolla ku voimistelurekillä!

Itsekin olen tästä innostunut ja salitreenien lisäksi olen kotona alkanut harjoittelemaan front leveriä leuanvetotangossa. Pitäisi myös tuota käsilläseisontaa alkaa treenaamaan niin voisi joskus lähteä vaikka mukaan puistoon treenailemaan.

- - - Updated - - -

Lisäksi lupasin tytölle, että kunhan itse opin noita liikkeitä edes vähän niin opetan hänelle ja päästään yhdessä treenaamaan.

Kuuluuko yläselän ja hauisten tehdä työtä front leverissä?

Tänään sain ekaa kertaa hetken pidettyä molemmat jalat suorina, mutta kädet koukistu vaistomaisesti vähän niinku olisin rupeamassa leukoja vetämään.

No hauisten ei kyllä pahemmin pitäisi tehdä työtä, mutta yläselkä kyllä tekee melko kovasti. Kädet kannattaa pyrkiä pitämään suorina.

Itse täällä kanssa harjoiteltu käsillä seisontaa/punneruksia. Mikäs olis sit seuraavana, noita leukoja varmaan kannattaa treenata. Itsellä menee paljon paremmin leukoja kyllä vastaottella kuin myötäotteella. Vasta otteella joku 13-15, myötäotteella 5-8. No muscle uppia tavoitellessa. Miten muuten itse kun omaat vajaasti liikkuvat kyynärpään nivelet, (eli en saa käsiä suoraksi, ollut syntymästä asti). Niin onkohan tästä paljon haittaa?

No ei varmaa optimaalista oo jos ei kädet mee suoraks. Tulipa itekki heitettyä frendin kans pitkäst aikaa treeniä ku taudit alkaa olee poissa. Oliha hiostavaa ku tihkutti samalla.

Toistokestävyyttä haetaan, että tulis se muscle-up mm. aikanaan helposti. Kyl tuntuu vastaoteleuat kevyeltä noiden myötäotesarjojen jälkeen.

Mulla muscle-upissa helpotti itellä kovasti se että unohdin kaiken mitä tiedän bodaustyyppisestä harjoittelusta, eli laita koko kropalla vaan kunnolla vauhtia. Ja jos mahdollista niin harjoittele voimistelurekillä tms. joustavalla tangolla, sillä on oikeasti todella paljon helpompi tehdä ku jäykällä joustamattomalla tangolla. Rekiltä voi sitten siirtyä muualle ku muscle-upit sujuu siinä.

Ja kannattaa muscle-upit IMO tehdä siinä vaiheessa treeniä ku on vielä voimat tallella!

Hyvä vinkki apulukselta tuo, että vaikeimmat liikkeet tuoreena treenin alussa.

Leukoihin vaan lisäpainoja mukaan! Muscle uppiin auttaa parhaiten ku tekee maksimi/nopeusvoimaa myötäotteella samalla oteleveydellä kuin muscle uppia, ja vetää leuan niin korkealle kuin voi (tanko solisluihin/rintaan) Myös eksentriset muscle upit ovat hyvä liike lisäämään voimaa siihen vaiheeseen, jossa kyynärpäät nousevat alhaalta ylös ja liike muuttuu vetoliikkeestä työntäväksi liikkeeksi.

Piti itsekkin tänne yksi video laittaa, kun muutkin laitelleet :D

Tänään kokeilin ensimmäistä kertaa humanflagia lisäpainolla ja pientä kikkailua. Viisi kiloa painoliiviin laitoin ja lippu onnistui kohtalaisen hyvin.

Mitä mieltä olette, onko tehokkaampaa tehdä 2-3 treeniä/liike ja ihan loppuun vai useampana päivänä vähän kevyemmin, jos on tavoitteena oppia nuo perusliikkeet (front lever, planche, muscle up jne.)?

Mitä mieltä olette, onko tehokkaampaa tehdä 2-3 treeniä/liike ja ihan loppuun vai useampana päivänä vähän kevyemmin, jos on tavoitteena oppia nuo perusliikkeet (front lever, planche, muscle up jne.)?
Tää kiinnostaa muakin!

Kokeilemalla oon huomannu vaan sen että raskaat liikkeet kuten front lever, muscle-up ja typewriter pull-up kannattaa tehdä tuoreilla voimilla. Tänään kokeilin typewriter pull-upia käsipainopenkin, lisäpainoleuanvetojen ja tuettujen käsilläseisontapunnerrusten jälkeen niin siitä ei tullu kyllä yhtään mitään vaikka lihakset ei vielä ihan loppu olleetkaan. Yllättäen olkapäät oli se heikoin kohta, ei selkä.

Osa liikkeistä (clap pull-upit, dipit, käsilläseisontapunnerrukset jne) näkyy taas onnistuvan kohtuullisesti vähän väsyneempänäkin.

Oli muuten hyvä vinkki Funky Monkeylta tehdä tuettuja käsilläseisontapunnerruksia sekä lärvi seinää kohti että poispäin. Paljon mukavammalta ja kokonaisvaltaisemmalta liikkeeltä tuntuu tehdä naama poispäin seinästä, ottaa tosiaan myös sivuolkapäihin. Aluks tuntu tosi vaikealta mennä alas asti ku kokoajan pelkäsin kaatuvani mutta kyllä se siitä rupes sujumaan. Ei näemmä tarvi pystypunnerruksia olkapäitten jumppaamiseen :)

Ei perhana ole oikein vapaan käsilläseisonnan opettelu edennyt mihinkään suuntaan, jalat pysyy nyt suoremmassa mutta tasapainoa ei vieläkään löydy. No, jospa Jyväskylässä sitten vähä oppis :)

Tuo on aika paha kysymys, enkä osaa siihen suoraan vastata.

Yksilölliset ominaisuudet ja harjoiteltava liike vaikuttavat optimaaliseen treenifrekvenssiin. Suurin osa ihmisistä voi treenata staattista käsilläseisontaa vaikkapa joka päivä, koska se on yleensä enemmänkin taitoa kuin voimaa vaativa liike. Sen sijaan liikkeet kuten planche ja YKL vaativat paljon voimaa, eikä niitä kannata treenata yhtä usein kuin taitoliikkeitä. Suosittelen kokeilemaan erilaisia treenimenetelmiä ja etsimään itselle sopivaa tapaa treenata.

Piti itsekkin tänne yksi video laittaa, kun muutkin laitelleet :D

Tänään kokeilin ensimmäistä kertaa humanflagia lisäpainolla ja pientä kikkailua. Viisi kiloa painoliiviin laitoin ja lippu onnistui kohtalaisen hyvin.

Huikee! Onks heittää mitään vinkkejä mitä pidät ite tärkeimpänä toho flägiin? Lähinnä itel tuottaa hankaluuksii löytää sopiva oteleveys, mihi menee turhaa voimaa sitä hakiessa.. Kauan meni reenaa, että pysy omal painol helposti

Tää kiinnostaa muakin!

Kokeilemalla oon huomannu vaan sen että raskaat liikkeet kuten front lever, muscle-up ja typewriter pull-up kannattaa tehdä tuoreilla voimilla. Tänään kokeilin typewriter pull-upia käsipainopenkin, lisäpainoleuanvetojen ja tuettujen käsilläseisontapunnerrusten jälkeen niin siitä ei tullu kyllä yhtään mitään vaikka lihakset ei vielä ihan loppu olleetkaan. Yllättäen olkapäät oli se heikoin kohta, ei selkä.

Osa liikkeistä (clap pull-upit, dipit, käsilläseisontapunnerrukset jne) näkyy taas onnistuvan kohtuullisesti vähän väsyneempänäkin.

Oli muuten hyvä vinkki Funky Monkeylta tehdä tuettuja käsilläseisontapunnerruksia sekä lärvi seinää kohti että poispäin. Paljon mukavammalta ja kokonaisvaltaisemmalta liikkeeltä tuntuu tehdä naama poispäin seinästä, ottaa tosiaan myös sivuolkapäihin. Aluks tuntu tosi vaikealta mennä alas asti ku kokoajan pelkäsin kaatuvani mutta kyllä se siitä rupes sujumaan. Ei näemmä tarvi pystypunnerruksia olkapäitten jumppaamiseen :)

Ei perhana ole oikein vapaan käsilläseisonnan opettelu edennyt mihinkään suuntaan, jalat pysyy nyt suoremmassa mutta tasapainoa ei vieläkään löydy. No, jospa Jyväskylässä sitten vähä oppis :)

Mä alotin treenaa käsilläseisontaa iha kylmästi rantanurtsilla. Oon huomannu, et ainaki omal kohal isoin ongelma on se, että ei ponnista jaloilla tarpeeks kovaa. Ja se et muistaa hengittää rauhassa . Noviiseja ollaan vielä mut jotenki tuntuu et toi käsilläseisonta kehittyy tosi nopeest. Huomenna aamusta vaihteeks handstand-treeniä!

Pistetääs viel kysymys pidemmällä oleville. Mitä liikkeitä pitäs tehä planchea varten?

Lopuks vielä, että tsemppiä reeneihin, on tää mukavaa hommaa, itelle huomattavasti motivoivampi tapa treenata kun saliharjottelu. Iltapalaks kattelen itse mr. hitin videoita.

Käsilläseisontaan vinkkejä

-hartijat eteen niin että pää pysyy kuitenkin selvästi välissä
-kädet snadisti sisäänpäin käännettynä (helpottaa tasapainoa)
-jalat suoraan ylöspäin! Usein näkee selkä notkolla käsilläseisontoja.
-hyvää treeniä seistä seinää vasten kädet n. 30cm päässä seinästä itseänsä pois seinästä potkaisemalla.

T. Ex-telinevoimistelija

Lukekaa hyvät ihmiset läpi Westside Barbell Gymnastics -ketju. Löytyy tästä samasta Pakkotoiston Treeni osiosta. Siellä on käsillä seisonnat, front leverit, human flagit ym. Käsitelty moneen kertaan.

Back
Ylös Bottom